AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:53 #1 Skrevet søndag kl 11:53 Hei! Jeg skal i utgangspunktet slankeopereres i september, men jeg tenker også å være åpen for slankemedisin, og ønsker å høre erfaringer fra begge deler. Gikk du fort ned i vekt med slankeoperasjon? Gikk du fort opp igjen? Holdt du deg stabil? Har du noen følgesykdommer som f.eks diabetes? Har du gjort begge deler, men den ene funket bedre enn den andre? Hvordan slankeoperasjon gjorde du? Eller hvordan slankemedisin gikk du på? Jeg skal ta mini gastric bypass, eller ozempic hvis jeg velger det i stedet. Jeg vil høre erfaringer om begge deler. Om meg kan jeg fortelle at jeg ikke er sykelig overvektig, men at jeg veier såpass mye at jeg blir syk av å veie så mye. Jeg har opplevd slag mot hodet og påført hjerneblødning, og har derav diagnosen hodeskader med spastiske muskler. Høyre side av kroppen ble rammet, høyre bein er to centimeter kortere enn venstre grunnet spastiske muskler. Har også kontraktur i høyre arm. Spastiske muskler er muskler som alltid står i spenn, de hviler aldri. Kontraktur er at med spastiske muskler er muskelen avhengig av å brukes helt igjennom, gjør den ikke det produserer muskelen lim(det heter noe annet på fagspråket). Så armen er da altså limt fast i seg selv, og jeg får ikke strukket den helt ut. Mange av hjernecellene er jo også døde, så det er ikke så mye funksjon i høyre side av kroppen, men jeg klarer å gå selvom det er vanskelig og krever en del. Spesielt når jeg er så tung som jeg er. Jeg får ikke hjelp av det offentlige selvom jeg sliter så mye som det jeg gjør, da jeg ikke har høy nok bmi. Jeg har også diabetes type 2. Men jeg skal få hjelp av det private, selvom kirurgen sa jeg ikke oppfyller kravene. Men jeg er unntaket fra regelen, nettopp fordi jeg har hodeskader, spastiske muskler, mye smerter og fatigue, derfor skal de hjelpe meg. Jeg må betale for det selv, men jeg tenker jeg må gjøre dette for min egen helse og psyke, selvom jeg er ufør. Jeg er klar over at det blir enorme forandringer ifht mat, hva du kan spise, når du kan spise, når du kan drikke, mengder du kan spise/drikke, medisiner du må ta resten av livet, og at noen går opp i vekt igjen, hva gjelder operasjon. Noe av det samme gjelder også slankemedisin. Hva gjelder min bmi, sa kirurgen at det er vanlig å ligge på 25, men at jeg nok bør ligge på 22 grunnet spastiske muskler. Jeg har 31,9 i bmi nå. Jeg ber om at du holder deg til tema og svarer på det jeg spør om og unngår å svare stygt, spør gjerne tilbake hvis du lurer på noe 😊 Anonymkode: 0d48d...00f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:04 #2 Skrevet søndag kl 12:04 Jeg er slankeoperert for 13 år siden. GBP. Går nå på Wegovy pga vekten er på tur opp igjen. Hadde sprøyten vært et alternativ den gang, hadde jeg ikke operert. Hvorfor har du gått opp i vekt i utgangspunktet? Er det en spiseforstyrrelse, hadde jeg tatt tak i det. Anonymkode: 8d0cc...007 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:11 #3 Skrevet søndag kl 12:11 Har brukt wegovy i ca 4-5 måneder og gått fra bmi på 30 til 24, og gått ned 15 kilo. Nå har jeg tatt en pause fra sprøyten igjennom sommeren uten å oppleve vektøkning, jeg går faktisk fremdeles ned i vekt. Med tallene du beskriver virker det helt unødvendig å bruke penger på en risikabel slankeoperasjon, spesielt når det er ut av egen lomme.. Anonymkode: 4ced5...850 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:18 #4 Skrevet søndag kl 12:18 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er slankeoperert for 13 år siden. GBP. Går nå på Wegovy pga vekten er på tur opp igjen. Hadde sprøyten vært et alternativ den gang, hadde jeg ikke operert. Hvorfor har du gått opp i vekt i utgangspunktet? Er det en spiseforstyrrelse, hadde jeg tatt tak i det. Anonymkode: 8d0cc...007 Etter jeg gikk gravid, fødte i 2015, har jeg lagt på meg 40 kilo. Noe usikker på om det var utløseren. Det ligger også i genene mine. Også har jeg hatt flere lange perioder hvor jeg ikke har klart å gå, og da har kiloene kommet snikende! Den lengste perioden hvor jeg ikke klarte å gå, var 1,5 år. Men da hadde jeg brukket høyre ankel, det tok tid å lære seg å gå på den igjen! Anonymkode: 0d48d...00f
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:19 #5 Skrevet søndag kl 12:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har brukt wegovy i ca 4-5 måneder og gått fra bmi på 30 til 24, og gått ned 15 kilo. Nå har jeg tatt en pause fra sprøyten igjennom sommeren uten å oppleve vektøkning, jeg går faktisk fremdeles ned i vekt. Med tallene du beskriver virker det helt unødvendig å bruke penger på en risikabel slankeoperasjon, spesielt når det er ut av egen lomme.. Anonymkode: 4ced5...850 Har du opplevd noen bivirkninger? Jeg har prøvd mysimba, men det tålte jeg ikke! Anonymkode: 0d48d...00f
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:32 #6 Skrevet søndag kl 14:32 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg skal i utgangspunktet slankeopereres i september, men jeg tenker også å være åpen for slankemedisin, og ønsker å høre erfaringer fra begge deler. Gikk du fort ned i vekt med slankeoperasjon? Gikk du fort opp igjen? Holdt du deg stabil? Har du noen følgesykdommer som f.eks diabetes? Har du gjort begge deler, men den ene funket bedre enn den andre? Hvordan slankeoperasjon gjorde du? Eller hvordan slankemedisin gikk du på? Jeg skal ta mini gastric bypass, eller ozempic hvis jeg velger det i stedet. Jeg vil høre erfaringer om begge deler. Om meg kan jeg fortelle at jeg ikke er sykelig overvektig, men at jeg veier såpass mye at jeg blir syk av å veie så mye. Jeg har opplevd slag mot hodet og påført hjerneblødning, og har derav diagnosen hodeskader med spastiske muskler. Høyre side av kroppen ble rammet, høyre bein er to centimeter kortere enn venstre grunnet spastiske muskler. Har også kontraktur i høyre arm. Spastiske muskler er muskler som alltid står i spenn, de hviler aldri. Kontraktur er at med spastiske muskler er muskelen avhengig av å brukes helt igjennom, gjør den ikke det produserer muskelen lim(det heter noe annet på fagspråket). Så armen er da altså limt fast i seg selv, og jeg får ikke strukket den helt ut. Mange av hjernecellene er jo også døde, så det er ikke så mye funksjon i høyre side av kroppen, men jeg klarer å gå selvom det er vanskelig og krever en del. Spesielt når jeg er så tung som jeg er. Jeg får ikke hjelp av det offentlige selvom jeg sliter så mye som det jeg gjør, da jeg ikke har høy nok bmi. Jeg har også diabetes type 2. Men jeg skal få hjelp av det private, selvom kirurgen sa jeg ikke oppfyller kravene. Men jeg er unntaket fra regelen, nettopp fordi jeg har hodeskader, spastiske muskler, mye smerter og fatigue, derfor skal de hjelpe meg. Jeg må betale for det selv, men jeg tenker jeg må gjøre dette for min egen helse og psyke, selvom jeg er ufør. Jeg er klar over at det blir enorme forandringer ifht mat, hva du kan spise, når du kan spise, når du kan drikke, mengder du kan spise/drikke, medisiner du må ta resten av livet, og at noen går opp i vekt igjen, hva gjelder operasjon. Noe av det samme gjelder også slankemedisin. Hva gjelder min bmi, sa kirurgen at det er vanlig å ligge på 25, men at jeg nok bør ligge på 22 grunnet spastiske muskler. Jeg har 31,9 i bmi nå. Jeg ber om at du holder deg til tema og svarer på det jeg spør om og unngår å svare stygt, spør gjerne tilbake hvis du lurer på noe 😊 Anonymkode: 0d48d...00f Med din historie, hvordan vilkroppen din takle narkose ved en operasjon? Er temaet diskutert? Anonymkode: 1c0c9...c7d
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:40 #7 Skrevet søndag kl 14:40 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med din historie, hvordan vilkroppen din takle narkose ved en operasjon? Er temaet diskutert? Anonymkode: 1c0c9...c7d Det har gått bra tidligere 😊 Jeg tåler ikke morfin, men dette har jeg gitt beskjed om! Anonymkode: 0d48d...00f
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #8 Skrevet i går, 08:01 Med BMI over 30 og diabetes 2 så oppfyller du jo kravet til å få Wegovy. Hvorfor ikke prøve det først, og se hvordan du responderer? Anonymkode: 05c02...63a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #9 Skrevet i går, 08:13 Sikkert ikke svaret du ønsker deg, men jeg tror du bør jobbe en del med tankene og vanene dine før du velger enten medisiner eller operasjon. Det ser ut som du skylder vektoppgangen på både svangerskap, sykdom og skader- men problemet er at du har spist for mye. Du må endre hele tankesettet og kostholdet om du velger operasjon også, så hvorfor ikke begynne nå og se om du kan spare det for en risikofylt operasjon. Du skiver også at det offentlige ikke vil hjelpe deg, men jeg garanterer at fastlegen kan hjelpe med med kostholdsråd og oppfølging, men da er det DU som må gjøre den tyngste jobben selv. Ikke håpe på en enkel løsning. Anonymkode: 81b3c...d42 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #10 Skrevet i går, 12:22 Jeg ble operert for 14 år siden. Lite bivirkninger, tåler ikke fett og sliter med melkesukker, grøt funker dårlig. Noe plaget med hypoglykemi, har litt overproduksjon av insulin til tider. Vektmessig gikk jeg ned 50 kg i løpet av det første året, og ble akkurat normalvektig. Matstøyen forsvant, livet var deilig. Så lå jeg stabilt der i et par år. Spiste det samme hver dag, etter plan fra ernæringsfysiolog, og trente. Plutselig spratt vekta opp et par kg, uten at noe var endret. Så lå jeg der stabilt i 5-6 måneder, nye to kg opp. Sånn fortsatte det. Uansett hva jeg gjorde, så lå jeg stabilt en stund og så spratt vekta opp. Var innom både fedmepoliklinikk og eksperter og alt, ingen skjønner hva greia med kroppen min er. Etterhvert som vekta nådde et visst nivå kom matstøyen tilbake, livet ble vanskelig. Jeg gikk på mysimba mellom to graviditeter, og det var veldig behagelig, matstøyen forsvant. Graviditet er den eneste tilstanden kroppen min liker, da forsvinner matstøyen og jeg kan gå ned i vekt, ironisk nok. Nå tester jeg mounjaro. Det er så fantastisk deilig å leve uten matstøy, jeg føler jeg kan leve igjen. Kroppen min bare funker ikke, det virker ikke som om den produserer metthetshormoner i det hele tatt. Jeg tror TS at hvis jeg var deg ville jeg prøvd ozempic først, du kvalifiserer jo til det. Rett og slett fordi den operasjonen er tøff, det er beinhardt etterpå. Det er på ingen måte en quick fix. Man kan spise så utrolig lite, så man MÅ huske å spise jevnlig. Og drikke, masse. Det var veldig, veldig mye fokus på mat. Sånn sett er sprøytene veldig enkle sammenlignet, for man slipper å tenke på maten. Det er bare stille. Og det er skikkelig deilig. Anonymkode: 09b8d...c44 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #11 Skrevet i går, 12:28 Så lenge du får hjelp til matinntak æet ditt og fornadre ditt spise mønster så vil du gå ned. Jobber du ikke med det psykisk og rutiner vil du gå opp i vekt uansett operasjon eller medisin. Har 3 venner som tok operasjon. De klager ennå over at de er overvektige og veier mer nå etter operasjonen. Ikke så rart siden de spiser mer enn de gjorde 🤦♀️ Er selv overvektig og veit at en operasjon ville ikke hjulpet meg siden mitt spismønster er et problem. Anonymkode: 260a5...587
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #12 Skrevet i går, 12:28 Det er jo veldig enkelt å prøve sprøyter før du vurderer operasjon. Ingen grunn til å utsette deg for operasjon om Wegovy fungerer bra. Anonymkode: d919a...3a9
CMHuser Skrevet i går, 14:01 #13 Skrevet i går, 14:01 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Med BMI over 30 og diabetes 2 så oppfyller du jo kravet til å få Wegovy. Hvorfor ikke prøve det først, og se hvordan du responderer? Anonymkode: 05c02...63a Det er mulig jeg skal prøve dette først, men da ozempic da jeg kunne få det på blå resept 😊 Jeg skal prate en gang til med kirurgen om akkurat hva det blir, operasjonen er ikke før 13. September! Er litt derfor jeg lurer på hvilke erfaringer folk har, før jeg bestemmer meg 😊
CMHuser Skrevet i går, 14:06 #14 Skrevet i går, 14:06 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sikkert ikke svaret du ønsker deg, men jeg tror du bør jobbe en del med tankene og vanene dine før du velger enten medisiner eller operasjon. Det ser ut som du skylder vektoppgangen på både svangerskap, sykdom og skader- men problemet er at du har spist for mye. Du må endre hele tankesettet og kostholdet om du velger operasjon også, så hvorfor ikke begynne nå og se om du kan spare det for en risikofylt operasjon. Du skiver også at det offentlige ikke vil hjelpe deg, men jeg garanterer at fastlegen kan hjelpe med med kostholdsråd og oppfølging, men da er det DU som må gjøre den tyngste jobben selv. Ikke håpe på en enkel løsning. Anonymkode: 81b3c...d42 Nja, det kan kanskje være, men når jeg faktisk ikke klarer å gå, da er det skadene jeg er påført som har skylden. Ja, matinntaket har mye å si, men jeg spiser i utgangspunktet ikke så mye. Det handler vel mer om hva jeg har spist. Der kunne jeg nok vært flinkere!
CMHuser Skrevet i går, 14:09 #15 Skrevet i går, 14:09 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble operert for 14 år siden. Lite bivirkninger, tåler ikke fett og sliter med melkesukker, grøt funker dårlig. Noe plaget med hypoglykemi, har litt overproduksjon av insulin til tider. Vektmessig gikk jeg ned 50 kg i løpet av det første året, og ble akkurat normalvektig. Matstøyen forsvant, livet var deilig. Så lå jeg stabilt der i et par år. Spiste det samme hver dag, etter plan fra ernæringsfysiolog, og trente. Plutselig spratt vekta opp et par kg, uten at noe var endret. Så lå jeg der stabilt i 5-6 måneder, nye to kg opp. Sånn fortsatte det. Uansett hva jeg gjorde, så lå jeg stabilt en stund og så spratt vekta opp. Var innom både fedmepoliklinikk og eksperter og alt, ingen skjønner hva greia med kroppen min er. Etterhvert som vekta nådde et visst nivå kom matstøyen tilbake, livet ble vanskelig. Jeg gikk på mysimba mellom to graviditeter, og det var veldig behagelig, matstøyen forsvant. Graviditet er den eneste tilstanden kroppen min liker, da forsvinner matstøyen og jeg kan gå ned i vekt, ironisk nok. Nå tester jeg mounjaro. Det er så fantastisk deilig å leve uten matstøy, jeg føler jeg kan leve igjen. Kroppen min bare funker ikke, det virker ikke som om den produserer metthetshormoner i det hele tatt. Jeg tror TS at hvis jeg var deg ville jeg prøvd ozempic først, du kvalifiserer jo til det. Rett og slett fordi den operasjonen er tøff, det er beinhardt etterpå. Det er på ingen måte en quick fix. Man kan spise så utrolig lite, så man MÅ huske å spise jevnlig. Og drikke, masse. Det var veldig, veldig mye fokus på mat. Sånn sett er sprøytene veldig enkle sammenlignet, for man slipper å tenke på maten. Det er bare stille. Og det er skikkelig deilig. Anonymkode: 09b8d...c44 Tusen takk for at du deler erfaringen din! Jeg skal ta med meg det du sier i tenkeboksen 😊 Ser jeg klarte å glemme anonym på de to siste, så da får det bare være!
AnonymBruker Skrevet i går, 14:10 #16 Skrevet i går, 14:10 AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 14.19): Har du opplevd noen bivirkninger? Jeg har prøvd mysimba, men det tålte jeg ikke! Anonymkode: 0d48d...00f Fikk sterkt redusert appetitt, klarte vel ukentlig å spise det samme som jeg ville spist daglig en periode. Etter en økning i dose ble jeg ekstremt utmattet i noen uker, lå omtrent bare å sov i 3 uker, vurderte å slutte da. Vekten sto også helt stille i ukesvis her. Bedret seg og jeg fant balanse igjen, plutselig raste jeg ned flere kilo på to ukers tid. Hadde 1 dag med den kjente svovel-rapen som ofte skrives om, etter hva jeg har skjønt er det flere som får det hvis de har spist litt for mye dagen før. Jeg «juksa» litt med doseringer og merket at jeg fint kunne vente 8-9 dager mellom doseringer, det hjalp meg litt på kvalmen, teknisk sett er man da 1-2 dager av men jeg kjente fremdeles effekten godt. Å sette sprøyte kun i lår (ikke mage eller arm) hjalp også veldig på kvalmen. Jeg tenker å begynne på igjen til høsten på en lavere dose bare for å få fortgang i de siste seige kiloene. Anonymkode: 4ced5...850
CMHuser Skrevet i går, 14:14 #17 Skrevet i går, 14:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så lenge du får hjelp til matinntak æet ditt og fornadre ditt spise mønster så vil du gå ned. Jobber du ikke med det psykisk og rutiner vil du gå opp i vekt uansett operasjon eller medisin. Har 3 venner som tok operasjon. De klager ennå over at de er overvektige og veier mer nå etter operasjonen. Ikke så rart siden de spiser mer enn de gjorde 🤦♀️ Er selv overvektig og veit at en operasjon ville ikke hjulpet meg siden mitt spismønster er et problem. Anonymkode: 260a5...587 Jeg har to i familien som har slankeoperert seg, den ene har gjort det samme som jeg skal gjøre, så da har jeg begynt å legge opp kosthold slik hun har det. Frokost: Skyr Mellommåltid: Proteinshake Lunsj: Et knekkebrød Mellommåltid: Yoghurt Middag: Oppskjært kylling Mellommåltid: En frukt Så jeg jobber med det!
CMHuser Skrevet i går, 14:19 #18 Skrevet i går, 14:19 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk sterkt redusert appetitt, klarte vel ukentlig å spise det samme som jeg ville spist daglig en periode. Etter en økning i dose ble jeg ekstremt utmattet i noen uker, lå omtrent bare å sov i 3 uker, vurderte å slutte da. Vekten sto også helt stille i ukesvis her. Bedret seg og jeg fant balanse igjen, plutselig raste jeg ned flere kilo på to ukers tid. Hadde 1 dag med den kjente svovel-rapen som ofte skrives om, etter hva jeg har skjønt er det flere som får det hvis de har spist litt for mye dagen før. Jeg «juksa» litt med doseringer og merket at jeg fint kunne vente 8-9 dager mellom doseringer, det hjalp meg litt på kvalmen, teknisk sett er man da 1-2 dager av men jeg kjente fremdeles effekten godt. Å sette sprøyte kun i lår (ikke mage eller arm) hjalp også veldig på kvalmen. Jeg tenker å begynne på igjen til høsten på en lavere dose bare for å få fortgang i de siste seige kiloene. Anonymkode: 4ced5...850 Takk for at du deler erfaringen 😊 Er du fornøyd med opplegget og hvordan det har fungert?
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden Forsøkte Wegowy tidligere opp til nivå 3, uten hell. Fikk kun god/grei effekt i starten med ca 3 kg ned. Slet voldsomt med utmattelse så klarte ikke gå på de mer. Men har sykdom fra før.. Men ble tydelig forverret på W. Anonymkode: 207f0...30f
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden Startet med Wegovy siden jeg hadde gått mye opp i vekt det siste året og utviklet søvnapné. Har gått på Wegovy i 9 uker, og har gått ned 9 kg. Er 167 cm høy, og startet på 85,5 kg (30 bmi), og er nå 76 kg. Er fremdeles på laveste dose og har hatt null bivirkninger. Har i kombinasjon med medisinen telt kalorier, for å følge med på kalorier, protein og fiber. Spiser veldig rent og sunt, men godt. Begynte også med ulike vitaminer samtidig for å virkelig satse på en bedre helse. Håret mitt er tykkere og sunnere enn noen gang, og huden min har blitt veldig ren og uten noe utslett eller kviser. Søvnapneen er nærmest borte. Er så glad for at jeg startet på medisinen. Anonymkode: 2bc97...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå