Gå til innhold

Nyinnflyttede naboer som mener at det ikke er noe regel om helligdagsfred

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

For drøyt to uker siden flyttet det inn et par i en av naboleilighetene, og de satte i gang med å pusse opp kjøkken og bad umiddelbart, med vinduene åpne ut mot bakgården der jeg og flere andre naboer har soverom.

Det har vært bråk fra vinkelsliper og kappsag fra ca 9 om morgenen til mer eller mindre 23-24 daglig, inkludert søndager.

Idag hørte jeg ikke kappsagen før i 11 tiden, men da gikk den nonstop helt til i sted, da jeg ikke orket mer og gikk bort og ringte på.

Forklarte på en saklig måte at det var søndag, og da kunne de ikke holde på noe bråkete arbeid, fordi det er noe som heter "helligdagsfred", og at det hadde vært slitsomt for oss naboer og høre på kappsag og vinkelsliper fra morgen til kveld i ukesvis.

De sa da at det hadde de ikke hørt noe om helligdagsfred, og at i reglene for borettslaget står det ingenting om at det ikke er lov å pusse opp på søndager.

Jeg sa at det selvfølgelig er lov å pusse opp på søndager, men ikke med vinkelsliper og kappsag, og at man skal være stille etter klokken 23 og på søndager.

De sa at siden det ikke stod noe om det i borettslaget, så hadde ikke jeg noe rett til å be de stoppe.

Vi har et borettslag som ikke har kommet helt i gang enda, verken med valgt styre eller med folk som har kjøpt seg inn i alle leiligheter, så nå er det en blanding mellom utleie og selveierleiligheter i bygården.

De som har kjøpt seg leiligheter er ganske unge, og har nok ikke fått med seg at det er regler når man bor i borettslag eller sameie.

Anonymkode: 95d65...cf9

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet

Det er lovfestet med helligdagsfred. Det gjelder over alt, ikke bare i borettslag. Du finner loven her

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Det er vel bare å faktisk vise dem loven om helligdagsfred? Jeg regner med at denne tråden fort kan utvikle seg til en diskusjon om hvorvidt denne loven er utdatert, men faktum er at den fremdeles er gjeldende, og i aller høyeste grad omfatter bruk av vinkelsliper og kappsag på søndager.

Anonymkode: be584...e58

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er lenge siden jeg har fått et så surt blikk, som fra naboene jeg snakket med.

Merkelig at de ikke tenker at de lager leven, uansett lov om helligdagsfred 

Ts

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, de må da skjønne at de må følge norske lover selv om borettslaget ikke har spesifisert det. 

Anonymkode: b218d...468

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde vært Karen nok til å printe ut fra Lovdata.no og henge det opp på døra deres. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Er de etnisk norske? Hadde skjønt det om de er utlendinger. Jeg er sammen med en utlending som ble veldig overrasket av denne loven men alle oppegående nordmenn burde vite dette

Anonymkode: 87336...849

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er de etnisk norske? Hadde skjønt det om de er utlendinger. Jeg er sammen med en utlending som ble veldig overrasket av denne loven men alle oppegående nordmenn burde vite dette

Årh, selvfølgelig måtte det komme. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lov om helligdagsfred følges av få. Prinsippene der er greie nok, men blir for streng etter manges mening. Da er det mye bedre å appellere til sunn fornuft. Helt greit å pusse opp, men dropp det mest bråkete før 10.00 og etter 18.00 i helgen og 08.00-20.00 i uka.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud, de må da skjønne at de må følge norske lover selv om borettslaget ikke har spesifisert det. 

Anonymkode: b218d...468

Nei de hadde ikke hørt om det.

Det har vært foreldre på besøk og sikkert hjulpet de de siste dagene og i formiddag, og det er merkelig at de ikke har sagt noe, men de driter vel i det så lenge de ikke må bo her selv og høre på bråket.

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Norske

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Det har jo ingenting med borettslaget og gjøre. Ring politiet. Antar du bor i tettbebodd by hvor de tar tak i det. 

Anonymkode: 173d5...83a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Send en sms og legg ved link til lov om Helligdagsfred og si at du anmelder dersom de ikke retter seg etter loven umiddelbart.

Anonymkode: 635bf...e73

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Lov om helligdagsfred følges av få. Prinsippene der er greie nok, men blir for streng etter manges mening. Da er det mye bedre å appellere til sunn fornuft. Helt greit å pusse opp, men dropp det mest bråkete før 10.00 og etter 18.00 i helgen og 08.00-20.00 i uka.

Nei. Hjelpes. Det er  lokale variasjoner, men i tettbebodde strøk er det ikke sunn fornuft og drite i denne loven. 
Ja, det er greit og pusse opp som i og male feks , men ikke og forstyrre andre med unødig støy. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Her i gata er det enighet om å ikke følge loven. Er det greit vær, og man har tid, er det lov å jobbe. Men vi viser respekt tidlig og sent, uansett hvilken dag det er. Og gir beskjed om det er konfirmasjon og slikt. 

Anonymkode: 5f601...ae2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Hjelpes. Det er  lokale variasjoner, men i tettbebodde strøk er det ikke sunn fornuft og drite i denne loven. 
Ja, det er greit og pusse opp som i og male feks , men ikke og forstyrre andre med unødig støy. 

Det må pusses opp. Det eneste du oppnår ved å ikke tillate i helgene er at oppussingen går over flere dager. I helgen finner mange på noe på dagtid, så det skader ikke med litt lyd.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Det må pusses opp. Det eneste du oppnår ved å ikke tillate i helgene er at oppussingen går over flere dager. I helgen finner mange på noe på dagtid, så det skader ikke med litt lyd.

De kan for all del pusse opp, men de kan altså ikke gjøre noe som bråker så mye at det forstyrrer helligdagsfreden. Du kan mer enn gjerne lese mer her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har jo ingenting med borettslaget og gjøre. Ring politiet. Antar du bor i tettbebodd by hvor de tar tak i det. 

Dette er unge folk (25-30) som sikkert har flyttet rett hjemmefra eller fra kollektiv, men nå har jeg sagt ifra og det ble faktisk stille.

TS

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Alaenera skrev (27 minutter siden):

Årh, selvfølgelig måtte det komme. 

Selvsagt, fordi de som er født og oppvokst i norge vet kanskje mer om norges lover enn de som nylig har flyttet hit fra et land med helt andre lover og normer. Det er bare forståelig, ikke rasisme.

Anonymkode: 4906a...4d3

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...