Thomasine Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Jeg tenker meg en helg i Tromsø. Aldri fått med meg nordlys😊 Hvor er det best å bo om man ønsker å være nær andre severdigheter? Gjerne tips om hva jeg bør få med meg den helgen. Kan ha mulighet til å være der fra torsdag - søndag.
Thomasine Skrevet 31. juli Forfatter #2 Skrevet 31. juli Ingen som ønsker/vil/kan «selge» Tromsø litt. 😃
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Hvis du vil se nordlys så sikter du deg vel inn på februar ca, og da er det mørkt og kaldt. Det som trekker turister hit er vel stort sett en tur opp fjellheisen og kanskje en runde med reinsdyr, ellers er det fint lite å se/gjøre om vinteren. Anonymkode: 9a6cc...1f8
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Hei! Kan være greit å bo på øya hvis du vil bo sentralt. For shopping er Jekta storsenter best for det er der alle butikkene er samlet minus noen få i selve byen. Kafeer og barer er veldig bra i Tromsø sentrum, kan gå i mellom de. Anbefaler å dra til Fjellheisen. Hvis du er sporty kan du gå sherpatrappa opp til toppen og ned igjen. Eventuelt ta heisen. Av andre ting kan en dra til Polaria (et museum). Eller reise med bil litt rundt og utforske naturen. Vet de har guider som hjelper folk å se nordlys, men har ingen erfaring med det selv. Best sjanse for nordlys er vinterhalvåret når det er kaldt og klart ute. Anonymkode: 37cf6...b36
Knutekålmor85 Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Tromsø er populær av en grunn. Book tidlig for flybilletter og hotellrom kan bli sjokkerende dyrt. Nordlysguidene i Tromsø funker (og gir en slags garanti om nytt forsøk) fordi de er godt kjent med området og varslene, og er villig til å kjøre langt for å kunne vise fram nordlyset. Om hovedmålet er å se nordlys og du vil gjøre det på egenhånd, så vet jeg ikke om jeg ville anbefalt Tromsø. Det er mange andre steder i Nord-Norge med like gode sjanser, men litt mer edruelige priser. Du må uansett vekk fra lysforurensning, du må være utendørs, du må ha flaks med været og du må orke å være ute i kulde i lang tid. Gjerne litt vekk fra kysten, så det er mindre fare for snø/regn/tåke. Tidsmessig så er det lurt at månen er minst mulig, og at det er mørkt mange nok timer. Nå er vi inne i noen år med mye nordlysaktivitet, så sånn sett er det godt timet. Det er mulig å jakte på nordlys, men det kan aldri bestilles. Tromsø er liten nok by til at du kan bo "hvorsomhelst". Men om du leier AirBNB kan det hende du kommer et stykke ut - kanskje bedre med tanke på nordlys, men dårligere med tanke på andre ting. I selve Tromsø er det noen museer, det er godt med utesteder, noen gode restauranter, en by som flommer over av turister, men først og fremst er det naturen rundt som lokker. Jeg vil anbefale et skikkelig godt fiskemåltid, noe aktiviteter (alt fra skitur, fiskebåt eller hundekjøring, til biltur eller tusling).
Aristoteles Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Hvis hovedsaken er nordlys, dra heller til Alta, Karasjok e.l. Tromsø har blitt en turistby med hotell til 5000 kroner natta, og du må uansett ut av byen for å se nordlyset. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Jeg har vært på jobbreise til Tromsø mange ganger. Jeg har vært i Finmark, på Island, til og med på Svalbard. Og i 50 land. Eneste stedet jeg har sett nordlys er i Oslomarka 😂 Uansett... Tromsø - mye god mat, koselig sentrum, artige og spennende (og overprisede) ekskursjoner, dyre hotell, fine naturopplevelser. Absolutt verdt en langhelg. Anonymkode: 4ad99...bd7
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Dra til Malangen Resort noen mil fra Tromsø. Bestill hundekjøring. Bedre muligheter for å se nordlys der enn inne i byen. Men husk at det er aldri nordlysgaranti 🙂 Anonymkode: b1403...45d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå