AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Seriøst: Hva er det med folk som bor på bygda og at de ser ut som de har levd tre liv allerede – før fylte 40? Du kommer til et lite tettsted, og blir møtt av folk som liksom “akkurat fylte 36”, men ser ut som de har kriget i fem verdenskriger, vært bonde i 80 vintre og røyket tre pakker rullings om dagen siden dåpen. Det må være noe i lufta. Eller kostholdet. Eller kanskje det faktum at fysisk aktivitet på bygda i dag betyr å kjøre ATV til postkassa og spise grillpølse i bilen på vei hjem. Kveldsmat? Grandiosa og Cola. Frokost? Grandiosa-rester og Cola. Sunn livsstil? “Vi har jo en tursti bak fjøset, men det er mest for elgen.” Og ikke kom med den “vi jobber hardt ute”-unnskyldningen – robotklipperen gjør mer bevegelse enn enkelte av bygdeoriginalene jeg har møtt. Men hey, det er sikkert verdt det. Å leve sakte, spise dårlig, røyke mye og bli gammel på rekordtid. Bare ikke klag når helsa svikter og du må kjøre fire timer til nærmeste lege. Så ja – folk på bygda eldes raskere. Ikke genetisk – bare av livsstil, kosthold og total latskap forkledd som “enkelt liv”. Men kos dere med pilsen på trappa og “jakta begynner snart”-snakket. Vi andre trener, sover og slipper å bruke rullator før fylte 50. Anonymkode: 0800c...43a 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli 😂 Festlig innlegg med mye sannhet i. Hilsen født og oppvokst på bygda. Venter på svarene med popcorn. Anonymkode: ee423...905 4 1
Brunello Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Det er noe i innlegget. Men det er ikke sånn at alle i sentrale strøk ser unge ut. Dette har med sosiale forhold å gjøre. 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Brunello skrev (2 minutter siden): Det er noe i innlegget. Men det er ikke sånn at alle i sentrale strøk ser unge ut. Dette har med sosiale forhold å gjøre. Neida, og det er klart det er satt på spissen. Det var derfor det var så festlig å lese det. Anonymkode: ee423...905
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli Har du fritidsproblemer siden du har tid til å koke i hop det her? Anonymkode: 4b4a7...5d1 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Det handler blant annet om at du finner flere i tyngre yrker på bygda som du sier. Flere som jobber i primærnæring, og som har kroppsarbeid og eller ingen utdanning. Folk med kort eller ingen høyere utdanning tar gjennomsnittlig mer uheldige valg, tar mindre vare på helse osv De som tar utdanning må flytte vekk og mange kommer ikke tilbake, slik at de som "blir igjen" ofte er de som kanskje ikke hadde så mange valg. (dette er generalisering, jeg vet det) Du finner og gjennomsnittlig flere som har fått barn tidlig. Oftere med en uegnet partner med tilhørende samlivsbrudd og lappeteppefamilier. Dette er ting som og gjør deg tidligere gammel. Anonymkode: ad2bd...259 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli Er fra bygda selv og kan bekrefte at det HI skriver er veldig spot on... Anonymkode: 02a10...c56 12
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli Det har med sosioøkonomiske forskjeller å gjøre, og det er jo statistikk på dette - de i byene trener mer, spiser sunnere, lever lengre, går oftere til legen, bruker mer penger på utseende osv. Det går jo litt på de klassiske klasseskillene mellom fattig og rik, velutdannet og lav utdannelse, møblert hjem osv. Vi liker ikke å tenke klasseskiller i Norge, men det er jo det, både økonomisk og kulturelt og når det kommer til sosiale forhold. Så er det ikke sånn at du må bli alkoholisert tømrer fordi far er det, det er mye enklere med sosial mobilitet i Norge enn i mange andre land. Men det gjør jo også at forskjellene mellom bygd og by kan øke, fordi de fra bygda som vil på en klassereise eller hva du skal kalle det, de flytter til byen for å studere og jobbe der. Så blir de igjen, de som ikke trenger "kaffe latte" 😛 Bare i Oslo så er det jo skiller, husker det var en eller annen brannfakkel av en avis-kommentar en gang som fastslo at kvinnene var penere på vestkanten enn østkanten. Så var det jo faktisk en del gode argumenter for nettopp det, som har en del med det jeg skrev over å gjøre. Selv om vi kvinner som bor øst for Akerselva selvsagt protesterte høylytt 😅 Anonymkode: cb018...bf1 15 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Kanskje for lite sosial stimuli? Å være isolert er ikke sunt i lengda, og jeg tror kanskje vi undervurderer dette. Pluss flere faktorer så klart. Anonymkode: 3dfb3...2da 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Det er det dummeste jeg har lest. Men kanskje fordi vi er litt mer jordnær og ekte på bygda? Vi har ikke tilgang på botox, fillers og annet spjåk for å føle oss yngre. Anonymkode: e2419...f9f 10 3 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli Sosioøkonomiske forhold, tror jeg. Det handler nødvendigvis ikke om by/bygd, men økonomi, karriere og omgangskrets. Observerer det samme selv. Er vokst opp på bygda, men flyttet og tok høyere utdannelse. Det er tydelig forskjell på barndomsvenninner, og studievenninner/venninner jeg har fått gjennom jobb. Det å trene, være velstelt og sunn, er en mye høyere prioritet i siste gruppe. En så enkel ting som å bleke tennene er helt vanlig i ene omgangskretsen, og skjer ikke i andre. Samme med treningsabonnement og PT. Som to av veldig mange eksempler. Anonymkode: a5ca3...a74 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Kom på et par enda større forskjeller. Blandt bardomsvenninner som fortsatt bor hjemme er det relativt vanlig å røyke, og noen er ufør. I omgangskretsen jeg har fra studier/jobb er det absolutt ingen som røyker. Anonymkode: a5ca3...a74 5
Brunello Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har med sosioøkonomiske forskjeller å gjøre, og det er jo statistikk på dette - de i byene trener mer, spiser sunnere, lever lengre, går oftere til legen, bruker mer penger på utseende osv. Det går jo litt på de klassiske klasseskillene mellom fattig og rik, velutdannet og lav utdannelse, møblert hjem osv. Vi liker ikke å tenke klasseskiller i Norge, men det er jo det, både økonomisk og kulturelt og når det kommer til sosiale forhold. Så er det ikke sånn at du må bli alkoholisert tømrer fordi far er det, det er mye enklere med sosial mobilitet i Norge enn i mange andre land. Men det gjør jo også at forskjellene mellom bygd og by kan øke, fordi de fra bygda som vil på en klassereise eller hva du skal kalle det, de flytter til byen for å studere og jobbe der. Så blir de igjen, de som ikke trenger "kaffe latte" 😛 Bare i Oslo så er det jo skiller, husker det var en eller annen brannfakkel av en avis-kommentar en gang som fastslo at kvinnene var penere på vestkanten enn østkanten. Så var det jo faktisk en del gode argumenter for nettopp det, som har en del med det jeg skrev over å gjøre. Selv om vi kvinner som bor øst for Akerselva selvsagt protesterte høylytt 😅 Anonymkode: cb018...bf1 Dette er klart målbart når en ser på levealder. Levealderen er vesentlig lavere i østlige bydeler enn i vest. Opp til 8 år. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli For meg er bygda synonymt med å plukke bær om høsten, multer på sensommeren, henge kjøtt til tørking på våren. Det er perleturer og toppturer. Elgjakt. Det er hjemmebakt brød med selvfisket sik til frokost. Det er ski på vinteren. Teltturer til hemmeligvann. Skuterturer til fiskevannene. Det er mennesker som stikker innom. Mennesker som ikke bryr seg om botox, dyre ting eller hvor man måå booke dyre bord på 17.mai for å passe inn, og som ikke dømmer andre på bakgrunn av utseende, oppførsel, hvordan de bor, eller hvor dyre ting de har. Mennesker som inkluderer andre og varme og gode. Det er lykken, og jeg elsker bygda🥰 (brb, må pakke - fikk akutt hjemlengsel) Anonymkode: 47ce8...f19 9 9 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli Kanskje vi på bygda har en annen innstilling til kropp og alder? Kanskje vi ikke er så opptatt av å bruke millioner av kroner på overprisede hudpleieprodukter? Kanskje det rett og slett setter spor på hud og kropp å jobbe ute hele året i stedet for å tilbringe det meste av livet på at kontor og sjelden oppleve vær, vind, sol og natur? Kanskje vi rett og slett har det så bra med oss selv på bygda at vi ikke trenger å stresse med å holde en kunstig ung fasade? At vi rett og slett trives med å være oss selv i vår egen kropp, med sine spor etter levd liv? Anonymkode: 7d6ba...c94 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli Mer alkohol på bygda. I enkelte kretser er alkohol hovedtemaet. Trist men sånn er det. Anonymkode: 772a3...1fa 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Seriøst: Hva er det med folk som bor på bygda og at de ser ut som de har levd tre liv allerede – før fylte 40? Du kommer til et lite tettsted, og blir møtt av folk som liksom “akkurat fylte 36”, men ser ut som de har kriget i fem verdenskriger, vært bonde i 80 vintre og røyket tre pakker rullings om dagen siden dåpen. Det må være noe i lufta. Eller kostholdet. Eller kanskje det faktum at fysisk aktivitet på bygda i dag betyr å kjøre ATV til postkassa og spise grillpølse i bilen på vei hjem. Kveldsmat? Grandiosa og Cola. Frokost? Grandiosa-rester og Cola. Sunn livsstil? “Vi har jo en tursti bak fjøset, men det er mest for elgen.” Og ikke kom med den “vi jobber hardt ute”-unnskyldningen – robotklipperen gjør mer bevegelse enn enkelte av bygdeoriginalene jeg har møtt. Men hey, det er sikkert verdt det. Å leve sakte, spise dårlig, røyke mye og bli gammel på rekordtid. Bare ikke klag når helsa svikter og du må kjøre fire timer til nærmeste lege. Så ja – folk på bygda eldes raskere. Ikke genetisk – bare av livsstil, kosthold og total latskap forkledd som “enkelt liv”. Men kos dere med pilsen på trappa og “jakta begynner snart”-snakket. Vi andre trener, sover og slipper å bruke rullator før fylte 50. Anonymkode: 0800c...43a Nice try. Er ikke sånn i virkeligheten. Anonymkode: 4558a...e46 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg er bygda synonymt med å plukke bær om høsten, multer på sensommeren, henge kjøtt til tørking på våren. Det er perleturer og toppturer. Elgjakt. Det er hjemmebakt brød med selvfisket sik til frokost. Det er ski på vinteren. Teltturer til hemmeligvann. Skuterturer til fiskevannene. Det er mennesker som stikker innom. Mennesker som ikke bryr seg om botox, dyre ting eller hvor man måå booke dyre bord på 17.mai for å passe inn, og som ikke dømmer andre på bakgrunn av utseende, oppførsel, hvordan de bor, eller hvor dyre ting de har. Mennesker som inkluderer andre og varme og gode. Det er lykken, og jeg elsker bygda🥰 (brb, må pakke - fikk akutt hjemlengsel) Anonymkode: 47ce8...f19 Merkelig, for her er det vi "utflyttere" som har tatt med oss tradisjoner om matauk. Som plukker, salfter, sylter, forveller, hver høst. Riktignok få som jakter, men man kjøper fra jaktlag. Og toppturer er noe mange holder på med. For ikke å snakke om ski-kulturen, den står sterkt. Men når jeg er hjemme er det ingen som er med på skitur, løypene blir knapt kjørt opp lenger, så må kjøre et stykke unna. Mens her i byen freses og settes løypene så snart det er noen cm. Anonymkode: a5ca3...a74 5
AnonymBruker Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli Ikke mitt inntrykk, men jeg kjenner bare til bygder på vestlandet da, kanskje du snakker og bygder på østlandet? Anonymkode: 2ba5f...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg er bygda synonymt med å plukke bær om høsten, multer på sensommeren, henge kjøtt til tørking på våren. Det er perleturer og toppturer. Elgjakt. Det er hjemmebakt brød med selvfisket sik til frokost. Det er ski på vinteren. Teltturer til hemmeligvann. Skuterturer til fiskevannene. Det er mennesker som stikker innom. Mennesker som ikke bryr seg om botox, dyre ting eller hvor man måå booke dyre bord på 17.mai for å passe inn, og som ikke dømmer andre på bakgrunn av utseende, oppførsel, hvordan de bor, eller hvor dyre ting de har. Mennesker som inkluderer andre og varme og gode. Det er lykken, og jeg elsker bygda🥰 (brb, må pakke - fikk akutt hjemlengsel) Anonymkode: 47ce8...f19 Og nåde den som bor på bygda og ikke er NØYAKTIG slik du beskriver, da blir man uglesett, sladret om og hengt ut. Anonymkode: f53b7...05f 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå