Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i 5 år, særboere, halvannen time reisevei fra hverandre. Begge har voksne barn. 
Problemet er at han er så utrolig egoistisk på mange områder. Og tar veldig lite hensyn til mine ønsker og behov. Og når jeg prøver å si noe, så får jeg alltid høre at jeg er «sur», eller så får jeg et kallenavn, som «kjerring», «dramaqueen» eller lignende. 

Nå har vi begge ferie, vi har vært ei uke i syden sammen, så planla vi at jeg skulle være hos han noen dager, hvor vi bl.a skulle kjøre en plass og gå på fjelltur, og gjøre diverse aktiviteter sammen. 
Så har han også en garasje hjemme hos seg selv, med et bilprosjekt som han holde på med. og finner så ut her for noen dager siden at han først måtte få orden på hagen, altså klippe litt gress og sånne ting, noe som er greit nok, men så begynner han, etter 3-4 timers hagearbeid at han «bare måtte gjøre noe småtteri» med den bilen, for den har han planer om å selge etter ferien.. 

Det endte opp med at han lå under bilen i nærmere 4 timer før han var «fornøyd». I mellomtiden har jeg mer eller mindre sittet på vent, og føler meg bare i veien for han. Om jeg spør om han ikke snart er ferdig, og om vi ikke skal gjøre noe sammen, så blir han bare potte sur. 
Når han omsider er ferdig, så finner han ut at han skal diske opp med reker og vin… litt blandete følelser fra min side, men greit nok. 
Dagen etter gjentar det samme seg. Han jobber noen timer i hagen- greit nok, hagearbeid må jo gjøres, men forespeiler etpar timer. Så da kjører jeg ut i mellomtiden og gjør noen ærend, handler litt og sånn. Kommer tilbake, og jo, da ligger han under bilen igjen… 

Jeg prøver forsiktig å hinte om at var det dette som var planen for ferien vår sammen? At han skulle skru bil? Da klikker han i vinkel, for jeg må jo forstå at han må jo få lov til å gjøre bilen ferdig, fordi nå var det noen som var interessert i denne, så nå hastet det. Så om jeg hadde et problem med at han skulle få gjøre viktige ting hjemme hos seg selv, så kunne jeg jo bare reise hjem!  Og han orket ikke at jeg var så sur og overdramatisk hele tiden. 
Så da tok jeg han på ordet, og kjørte bare hjem. 

Jeg føler at jeg kun er bra nok for han når det passer han, og så lenge jeg tilpasser meg hans opplegg, så er alt veldig greit. Men mine ønsker om f.eks reisemål, aktiviteter osv, de blir som regel bare avfeid, på en litt «sneaky» måte. Er det jeg som er dramatisk her? Litt usikker på om jeg orker å bli lenger i dette forholdet her når han tar så lite hensyn til meg og mine ønsker og følelser. 

Anonymkode: c4a9e...838

• Hjerte 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har vært sammen i 5 år, særboere, halvannen time reisevei fra hverandre. Begge har voksne barn. 
Problemet er at han er så utrolig egoistisk på mange områder. Og tar veldig lite hensyn til mine ønsker og behov. Og når jeg prøver å si noe, så får jeg alltid høre at jeg er «sur», eller så får jeg et kallenavn, som «kjerring», «dramaqueen» eller lignende. 

Nå har vi begge ferie, vi har vært ei uke i syden sammen, så planla vi at jeg skulle være hos han noen dager, hvor vi bl.a skulle kjøre en plass og gå på fjelltur, og gjøre diverse aktiviteter sammen. 
Så har han også en garasje hjemme hos seg selv, med et bilprosjekt som han holde på med. og finner så ut her for noen dager siden at han først måtte få orden på hagen, altså klippe litt gress og sånne ting, noe som er greit nok, men så begynner han, etter 3-4 timers hagearbeid at han «bare måtte gjøre noe småtteri» med den bilen, for den har han planer om å selge etter ferien.. 

Det endte opp med at han lå under bilen i nærmere 4 timer før han var «fornøyd». I mellomtiden har jeg mer eller mindre sittet på vent, og føler meg bare i veien for han. Om jeg spør om han ikke snart er ferdig, og om vi ikke skal gjøre noe sammen, så blir han bare potte sur. 
Når han omsider er ferdig, så finner han ut at han skal diske opp med reker og vin… litt blandete følelser fra min side, men greit nok. 
Dagen etter gjentar det samme seg. Han jobber noen timer i hagen- greit nok, hagearbeid må jo gjøres, men forespeiler etpar timer. Så da kjører jeg ut i mellomtiden og gjør noen ærend, handler litt og sånn. Kommer tilbake, og jo, da ligger han under bilen igjen… 

Jeg prøver forsiktig å hinte om at var det dette som var planen for ferien vår sammen? At han skulle skru bil? Da klikker han i vinkel, for jeg må jo forstå at han må jo få lov til å gjøre bilen ferdig, fordi nå var det noen som var interessert i denne, så nå hastet det. Så om jeg hadde et problem med at han skulle få gjøre viktige ting hjemme hos seg selv, så kunne jeg jo bare reise hjem!  Og han orket ikke at jeg var så sur og overdramatisk hele tiden. 

Jeg føler at jeg kun er bra nok for han når det passer han, og så lenge jeg tilpasser meg hans opplegg, så er alt veldig greit. Men mine ønsker om f.eks reisemål, aktiviteter osv, de blir som regel bare avfeid, på en litt «sneaky» måte. Er det jeg som er dramatisk her? Litt usikker på om jeg orker å bli lenger i dette forholdet her når han tar så lite hensyn til meg og mine ønsker og følelser. 

Jeg vet ikke om du heller tar hensyn til hans ønsker og følelser heller? Han må gjerne rydde i hagen og han ønsker veldig å skru bil, spesielt siden den skal selges snart. 

Jeg tenker at han kanskje ikke gjør noe galt i denne situasjonen, spørsmålet er bare om du ønsker å være i et slik forhold. Hvis du ikke ser for deg at det er noe du kan roe deg i, så er det også helt greit.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri akseptert å bli kalt stygge ting. Og jeg har nok selvrespekt til å ikke omgi meg med folk som "klikker" på meg. 

Anonymkode: c7527...b37

• Liker 10
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om du heller tar hensyn til hans ønsker og følelser heller? Han må gjerne rydde i hagen og han ønsker veldig å skru bil, spesielt siden den skal selges snart. 

Jeg tenker at han kanskje ikke gjør noe galt i denne situasjonen, spørsmålet er bare om du ønsker å være i et slik forhold. Hvis du ikke ser for deg at det er noe du kan roe deg i, så er det også helt greit.

Jeg pleier som regel aldri å si noe på at han skrur bil. Lar han som regel få lov til å holde på som han vil. Men nå har vi begge ferie, og han nevnte ingenting på forhånd om at han hadde planer om å skru på den bilen. Hadde han f.eks sagt til meg dagen før jeg kom at han måtte bruke dagene på å skru på bilen, så hadde jeg såklart bare vært hjemme og lagt andre planer i stedet. Men når han ikke sier noenting som helst til meg om hva han tenker eller har planer om, men bare setter i gang, og i tillegg blir sur når jeg, som invitert gjest, stiller spørsmål om når han tenker at han er ferdig… 8-9 timer arbeid om dagen til sammen tilsier jo svært lite tid til å gjøre andre ting.

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes du er litt overdramatisk, siden du spør... Feriedager hjemme innebærer gjerne også ting som må gjøres og tar gjerne mer tid enn man tror. Og når han så legger til rette for tid sammen med vin og reker er det tydeligvis ikke bra nok. Det er ikke bare han som framstår som egoistisk og mest opptatt av sine egne ønsker og behov her.

Anonymkode: 38cd1...a7d

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og når jeg prøver å si noe, så får jeg alltid høre at jeg er «sur», eller så får jeg et kallenavn, som «kjerring», «dramaqueen» eller lignende. 

Det hadde vært kroken på døra for min del. Han er både egoistisk og mangler respekt for deg. 

Skjønner ikke hvorfor du orker å være hos han når han tydeligvis har andre ønsker. 

Anonymkode: b5207...751

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg synes du er litt overdramatisk, siden du spør... Feriedager hjemme innebærer gjerne også ting som må gjøres og tar gjerne mer tid enn man tror. Og når han så legger til rette for tid sammen med vin og reker er det tydeligvis ikke bra nok. Det er ikke bare han som framstår som egoistisk og mest opptatt av sine egne ønsker og behov her.

Anonymkode: 38cd1...a7d

Jeg har jo også satt av tid til å være sammen med han, som sagt, hadde han gitt meg beskjed på forhånd at han måtte bruke feriedagene sine på å skru på den bilen, så hadde jeg jo heller lagt andre planer. Men nå hadde vi jo snakket om flere andre ting som disse dagene skulle brukes til. Noen timer hagearbeid, som jeg såklart forstår må prioriteres er jo ikke noe problem, men når han i tillegg skal jobbe mange timer i garasjen, så utelukker jo det alle andre planlagte aktiviteter. Pluss at jeg blir jo bare sittende der på vent som en dott uten å vite noe om hva som skjer.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde reagert som deg, TS. Han burde sagt at planene deres måtte endres fordi han måtte gjøre saker og ting hjemme. Han kan ikke være helt sosialt god, for alle skjønner at hvis man begynner med alle slags andre ting enn det som er planlagt, så burde man si fra om endring av planer, men det gjør ikke gubben din. Han bare turer frem som om dere ikke har avtalt noe som helst. 

Da er han ikke så engasjert i deg som han burde være heller. Kombinert med det han kaller deg, er han absolutt ikke noe å samle på. Jeg ville droppet han. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

(...) når jeg prøver å si noe, så får jeg alltid høre at jeg er «sur», eller så får jeg et kallenavn, som «kjerring», «dramaqueen» eller lignende. 

Hadde gått på sekundet. 

Om jeg spør om han ikke snart er ferdig, og om vi ikke skal gjøre noe sammen, så blir han bare potte sur. 

Hadde reist hjem. 

Dagen etter gjentar det samme seg. 

Fikk hakeslepp av å høre dette. 

:ironi:

Jeg prøver forsiktig å hinte om at var det dette som var planen for ferien vår sammen? At han skulle skru bil?

Hadde sagt - uten noe forsøk på å være forsiktig, snarere det motsatte - at dette gidder jeg ikke spille ferien min på. 

Da klikker han i vinkel

Hadde gått på sekundet. 

Jeg føler at jeg kun er bra nok for han når det passer han, og så lenge jeg tilpasser meg hans opplegg, så er alt veldig greit.

Du er godt voksen. Hvorfor gidder du spille livet ditt på et middelmådig forhold?

Men mine ønsker om f.eks reisemål, aktiviteter osv, de blir som regel bare avfeid, på en litt «sneaky» måte. 

Reis alene, gjør ting alene, eller finn en annen kjæreste eller venn å være med. 

Anonymkode: a8f90...329

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg synes er mest merkelig her er at du har holdt ut i FEM ÅR.... 

Eksen min er veldig lik din kjæreste, men jeg holdt bare ut i noen måneder. Altfor lenge. 

Denne behandlingen hakker vekk deler av deg. 

Anonymkode: 35a60...471

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan løses med god kommunikasjon og forståelse for hva hverandres forventninger er i et forhold. 

Dere gjør begge feil her og det må på bordet 100% fra begge kanter. Om det da ikke løser seg på sikt har man hvertfall prøvd det man kunne. 

Anonymkode: 0af9e...5d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt enormt skuffet om planen var å tilbringe hjemme ferie sammen og han kun gjorde sine greier.

Da hadde jeg takket for meg og dratt hjem.

Anonymkode: 01fa6...dc2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg pleier som regel aldri å si noe på at han skrur bil. Lar han som regel få lov til å holde på som han vil. Men nå har vi begge ferie, og han nevnte ingenting på forhånd om at han hadde planer om å skru på den bilen. Hadde han f.eks sagt til meg dagen før jeg kom at han måtte bruke dagene på å skru på bilen, så hadde jeg såklart bare vært hjemme og lagt andre planer i stedet. Men når han ikke sier noenting som helst til meg om hva han tenker eller har planer om, men bare setter i gang, og i tillegg blir sur når jeg, som invitert gjest, stiller spørsmål om når han tenker at han er ferdig… 8-9 timer arbeid om dagen til sammen tilsier jo svært lite tid til å gjøre andre ting.

Enig med deg. Han er egoistisk. Burde sagt fra om endring i planer. 

Anonymkode: 34be0...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han eier ikke respekt for deg. Han behandler deg dårlig, han bryter avtaler med deg, tar deg for gitt og i tillegg kaller han deg stygge ting, han kaster bort din tid.

Du er jo knapt mer enn en han møter for å ha sex. For noe forhold, det er dette tydeligvis ikke fra hans side. Han vil gjøre som han vil, dine følelser og dine behov, de bryr han seg overhodet ikke om.

Hvorfor bryr du deg ikke mer om deg selv til å kvitte deg med en slik mann?

Velg deg selv nå. Han kommer nok til å forsøke å smigre seg inn igjen neste gang han vil ha sex, men bare kutt kontakten, for han er virkelig ikke verdt mer av din tid. ❤️ 

Anonymkode: 8bd5c...b20

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva var problemet med reker og vin egentlig?

Anonymkode: f7c80...ee3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å være «særboere». «Godværskjærester». Man er sammen bare når man har lyst og overskudd, tåler ikke dårlige dager etc. I bunn og i grunn bare knullekompiser. 

Anonymkode: 0a9b6...664

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker du gjorde rett i å dra hjem, men når det er sagt er det ikke slik at "hinte til" er nok, av og til må man bruke helt tydelige og rene ord for pengene også. Hvis du ikke vil han skal gjøre hagearbeid og skru bil nå du si fra - i morgen vil jeg at vi gjør noe sammen. Dersom det da ikke er rom for deg og dine ønsker er det egentlig et forhold vedrt å bli i? 
Det er helt greit å ære kjærester og særbo osv men det betyr ikke at man behandler den andre ugreit eller lar seg behandle ugreit, jeg ville sagt fra om noen ble grinente og kalte meg "kjærring" for eksempel, noe ala "Trenger du hjelp siden du ikke kan utrykke deg uten ufinheter?" da jeg for min del ikke ser noen grunn til å ta i slik oppførsel med silkehansker akkurat. 
Bruk tiden på å finne ut om dette er fremtiden din tenker jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner at det ikke er sånn du såg for deg ferien, at det blir kjedelig for deg, men samtidig skjønner jeg han som vil få unna ting når han har fri fra jobb. Dette handler i bunn og grunn om dårlig kommunikasjon mellom dere. Dere må sette dere ned å diskutere hvordan dere skal ha det sammen, gi hverandre rom til å fikse det som trengs når dere har fri, du har vel hus og hage du også så du vet at det er mye jobb å holde vedlike, men lag ei plan som dere begge må følge skal forholdet ha en sjanse. Hvis det virkelig er sånn at han ikke tar noe hensyn til deg er det for deg bare å avslutte, det skal gå begge veier.

Anonymkode: fa0bd...2e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han klarer ikke kommunisere eller planlegge og setter egne behov først. Det er en dårlig kombinasjon og det er vel usikkert om han klarer eller ønsker å endre seg. 

Anonymkode: 7410d...d14

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner at det ikke er sånn du såg for deg ferien, at det blir kjedelig for deg, men samtidig skjønner jeg han som vil få unna ting når han har fri fra jobb. Dette handler i bunn og grunn om dårlig kommunikasjon mellom dere. Dere må sette dere ned å diskutere hvordan dere skal ha det sammen, gi hverandre rom til å fikse det som trengs når dere har fri, du har vel hus og hage du også så du vet at det er mye jobb å holde vedlike, men lag ei plan som dere begge må følge skal forholdet ha en sjanse. Hvis det virkelig er sånn at han ikke tar noe hensyn til deg er det for deg bare å avslutte, det skal gå begge veier.

Anonymkode: fa0bd...2e1

Sånn jeg skjønner TS sitt innlegg så handler det ikke om at hun ikke gir han tid til å fikse verken hage eller bil. Men de hadde på forhånd snakket om hva de skulle bruke ferien på. 

Så istedet for å gå tur som de hadde avtalt, blir det plutselig hage og bil ting som må gjøres. Hadde han sagt på forhånd at de dagene må jeg fikse x og y så hadde det vært noe annet.

Til TS; jeg synest ikke han virker som en hyggelig mann å være sammen med. En som klikker, blir sint og kaller deg stygge ting er ikke en person som har respekt for deg.

Også at han avbryter deres ferie avtale som tur for å prioritere sine ting er også manglende respekt. Forsiktig hinting er ikke særlig bra kommunikasjon, ser ikke for meg at han lytter særlig til det du sier heller, så går bare inn som "mas".

Anonymkode: b3d01...f13

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...