Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en søskenflokk på 4. Ofte når vi blir invitert i bryllup og bursdager til familie og felles bekjente ønsker de andre at vi skal spleise på gave. Det er vel og bra det. Jeg er den eneste av oss søsknene som er singel. De andre er gift, har samboere og kjærester. Gavene vi kjøper er ofte ganske dyre. Når vi skal spleise på en gave til feks. 10 000 kr, så ender jeg som er singel opp med å betale 2500 kr og de andre 2500 kr. Men alle (inkludert samboere og kjærester til søsknene mine) står som givere av gaven. Så det ser i teorien ut som vi er da 7 givere istedet for 4 som summen ble delt på. Altså at gaven er delt på 7 stykker. Jeg har hintet frempå at kjærester og samboere kan være med å betale en liten del av summen, feks. 500 kr i dette tilfellet for å være med på gaven, men da blir jeg regelrett beskyldt for å være helt på viddene. Mener alle at det er slik at en eventuell gave alltid skal deles på fire i slike tilfeller (og at det da alltid er tre voksne personer som får være med som gratispassasjerer hver gang) på gavene? 

Anonymkode: c3e81...c91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir ikke dobbelt så mye fordi jeg er gift. Selvfølgelig har økonomi noe å si for hva jeg tenker jeg skal gi i gave, men jeg tenker ikke at jeg gir for to nå versus da jeg ikke var gift. Så jeg tror jeg er enige med søsknene dine. 

Skrevet

Jeg er veldig delt i denne problemstillingen. Som singel med to gifte søsken ser jeg absolutt din side av det, men samtidig er det ikke gitt at de har så mye romsligere økonomi enn meg. Ja, de har to inntekter, men de har også barn og større og flere utgifter. Det mest rettferdige om man skal skjevfordele er å se på de enkelte husholdningenes økonomi, ikke antall mennesker i dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en søskenflokk på 4. Ofte når vi blir invitert i bryllup og bursdager til familie og felles bekjente ønsker de andre at vi skal spleise på gave. 

"Jeg ønsker å gi min egen gave."  

Anonymkode: 7ff69...0e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir ikke dobbelt så mye bare fordi vi er gift. Det blir jo dobbelt så mange selskap på oss, da vi blir bedt som par. 

Men spleiser bare med andre par, da jeg ser det heller ikke er rettferdig mot en singel å tenke slik. 

Anonymkode: fd4d7...ed9

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags gave det er. Er det bryllup, mener jeg det skal deles på antall personer. Men 80-års gaven til foreldrene deles på antall søsken. De som har partner har dobbelt så mange å gi til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ser annerledes på dette etter at jeg selv fikk samboer og familie. Jeg var lenge «den single venninna», og det hendte flere ganger at jeg irriterte meg over at jeg gav like mye som par når vi spleisa. Men så har jeg jo etter hvert skjønt at et par har dobbelt så mange å gi gave til, så det er ikke nødvendigvis riktig å avkreve dobbel betaling fra dem som er to. Kanskje i de tilfeller hvor det er bursdager hvor bursdagsbarnet er like god venn med både mannen og kona, da kan man kanskje snakke om at de bør gi en større gave. I vår husholdning så gir samboeren min til sin familie og setter mitt navn på også. Og jeg gir til min familie og setter på hans navn også. Jeg gir ikke mer nå når vi er to enn da jeg var singel. 

Anonymkode: 85d51...4fb

• Liker 2
Skrevet

Tror du bare må slutte å tenke at det deles på søsken, men at det deles på husstander. Du er alene i din husstand og de er flere i sin.

Her i huset tar jeg utgiften rettet mot min familie og mannen står nevnt på kortet, men han tar utgiften mot sin og jeg står nevnt på kortet. For alt du vet kan det være måten dine søsken også løser det på, derfor er ikke den andres penger egentlig involvert.

Eventuelt kan du begynne å gi gave kun fra deg så trenger du ikke tenke på at de er fler i sine husstander.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også litt delt på dette området, singel som jeg er med søsken som er gift og flere venner som er samboere. Samtidig har jeg god økonomi, bedre enn de fleste i min omgangskrets. Min mor ble veldig overrasket da hun fikk vite at jeg betalte like mye som mine gifte søsken når vi spleiset på gaver (eller at jeg gav like mye som min søster og svoger til vår niese i konfirmasjon). For meg har det alltid vært helt naturlig å dele likt, for jeg har også tenkt at de som par har flere å gi gaver til. Samtidig - det er jo ikke antall mottakere som skal avgjøre. Blir liksom ikke helt enig med meg selv i hva jeg mener er mest riktig.

Anonymkode: 05306...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvem gaven er til. Er det familiemedlemmer, synes jeg det er naturlig å dele på oss søsken. Kjærester/partnere ville ikke gitt gaver, men  må gjerne stå på kortet.

Det samme gjelder når jeg spleiser ned venner.  Vi deler på de som er vennene, og da er det naturlig at noen partnere bidrar, men ikke alle.

Anonymkode: e0351...2f5

AnonymBruker
Skrevet

Vi er også fire søsken, men vi har alle barn. Jeg er den eneste som ikke har partner. Jeg har sagt fra ved gavespleising at jeg ikke kan legge meg på de summene de forslår da det kun er èn inntekt i min husstand - men like mange utgifter som de har. Da har vi enten justert totalsummen vi kan kjøpe gave for men alle betaler likt, eller vi har skeivfordelt hvis det er noe de andre tenker er viktig at vi kjøper. Hadde jeg hatt råd hadde jeg ikke hatt noe imot å betale det samme som mine søsken.

Anonymkode: c3a1a...885

AnonymBruker
Skrevet

Det der er en vanskelig problemstilling. Som flere andre i tråden, har vi løst det sånn at mannen gir gave til sin familie (og skriver mitt navn på), og jeg gir gave til min. Når vi da spleiser med min bror, deles summen på to (altså likt mellom min bror og meg), selv om mannen min får navnet sitt på. Jeg har vært usikker på hva som er riktig selv, for jeg skjønner jo at det kan virke litt urettferdig for min bror, men samtidig så har vi separat økonomi, og det er faktisk bare jeg som betaler for dette. Så det som egentlig er urettferdig, er kanskje at mannen min får navnet sitt på gaven i det hele tatt, men altså  :ler: 

Anonymkode: f03c9...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Så akkurat på dette med gaver, i alle fall når det gjelder familiemedlemmer, synes jeg det er en ok løsning å dele på antall husstander. I andre tilfeller, som delt taxi eller felles ferieleie, gir det mer mening å dele per hode (synes jeg).

Anonymkode: f03c9...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Som dere ser i innlegget mitt så mener jeg ikke at de skal betale det dobbelte av det jeg betaler. Men at partnerne betaler en mye mindre del. Feks. 500 kr for å være med på gaven. Men jeg skjønner at dette nok er en tapt sak som jeg bare blir å irritere meg over, så jeg blir å velge å kjøpe en helt egen gave fremover. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det søskene som betaler for gaver de spleiser på til sin slekt. Altså, de betaler, men partner står også på kortet, uten å bidra økonomisk.

Anonymkode: 40435...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...