Gå til innhold

Date ei med borderline.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, så det har seg slik at jeg har kommet i god kontakt med ei dame i fra USA, det begynte med at hun kommenterte en Reddit post jeg la ut og det har utviklet seg siden. Vi har god kjemi, begge har gitt utrykk for at vi liker hverandre og hun kommer å besøker meg nå i August, for syns skyld så betalte hun billetten selv, så jeg vet dette ikke er noe catfish opplegg

Vi har videochatta en del, spilt spill sammen og sett på filmer/serier og jeg føler jeg begynner å kjenne henne. 
Hun har BPD, hun er under behandling og hun gjør etter min mening en utrolig god jobb. Hun har vist meg en journal hun skriver i hvor hun kartlegger og viser hvordan hun jobber med å skille hva som er tanker og følelser som stammer i fra BPD'en og hva som er ekte. 

Jeg leser så mye om at folk med BPD bare ødelegger, er egoistiske, ikke eier kapasitet for følelser ut over andre enn seg selv og at hun mest sannsynlig kommer til å rive meg i filler mentalt. Jeg synes dette er jævli trist å lese, fordi denne jenta virker genuint som ett godt menneske som vil andre godt. 

Jeg ser for meg at sannheten finnes ett sted mellom disse ekstremene, hvordan er det egentlig å date noen med behandlet BPD? Noen med erfaringer? Jeg er selv neurodivergent i den form at jeg har OCD og kraftig Adhd.

Takk :) 

• Hjerte 2
Skrevet

Bare ikke få barn så go 

Anonymkode: 0c4e1...384

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge hun er i behandling og faktisk ønsker å bli bedre så ser jeg ikke noe problem med dette.  Og bpd blir ofte bedre når man blir eldre også! 

Har selv hatt den diagnosen tidlig i 20 årene.  Nå som 34 er diagnosen tatt bort siden jeg ikke møter kriteriene lenger. Mye takket være god behandling ☺️

Anonymkode: 489cf...e8a

• Liker 1
Skrevet

Hei

Koselig å lese. BPD kommer i ulike grader og varianter. Dette når det gielder selvinnsikt, hvor mye man jobber med seg selv, motivasjon, mm. Disse faktorene kan nok ha mye å si for hvor godt personen fungerer i nære relasjoner f.eks. 

I utgangspunktet blir dette regnet som en alvorlig diagnose,  men man kan også bli friskere fra den, og noen klarer med har jobbing å fungere så bra at diagnosen ikke lenger er aktuell. 

Det er litt vanskelig å gi råd her fordi dette er ditt liv og din avgjørelse. Men i utgangspunktet tenker jeg du kan gi dette et forsøk. Veien blir til mens vi går. Du må bli kjent med henne - gi det god tid og ikke ta noen store avgjørelser spontant.

Anonymkode: 8b803...50b

Skrevet
Flipit skrev (7 minutter siden):

Jeg leser så mye om at folk med BPD bare ødelegger, er egoistiske, ikke eier kapasitet for følelser ut over andre enn seg selv og at hun mest sannsynlig kommer til å rive meg i filler mentalt. Jeg synes dette er jævli trist å lese, fordi denne jenta virker genuint som ett godt menneske som vil andre godt. 

Det gjelder jo ikke henne da, men at du BØR være obs i tilfelle ting endrer seg, er riktig. 

Hvis det smeller når du kommer for nær, da må du trekke deg langt vekk. 

Anonymkode: 35c1c...fe2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjelder jo ikke henne da, men at du BØR være obs i tilfelle ting endrer seg, er riktig. 

Hvis det smeller når du kommer for nær, da må du trekke deg langt vekk. 

Signerer denne. Har BPD selv

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner ei med bpd og hun fungerer sykt bra til vanlig, venner, jobb, familie osv, jobbet hardt og fått ting på styr, men hun sier hun må være singel for det slår ut i nære romantiske relasjoner. Er det vanlig for flere tror du?

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er absolutt mulig, og siden hun går i behandling så er det håp. Samt at denne diagnosen har 250 kombinasjoner av symptomer. Det sier seg selv at ikke alle er like. 

Jeg hadde diagnosen før, den er tatt vekk nå. Jeg var aldri i konflikt med vennene mine og sånt. Kranglet med min mor, men ellers ingen sånn type drama. Skadet meg en del. 

Så ja. Også de med borderline er ulike. Jeg hadde en alvorlig grad av lidelsen, men etter 8 år var den tatt vekk. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner ei med bpd og hun fungerer sykt bra til vanlig, venner, jobb, familie osv, jobbet hardt og fått ting på styr, men hun sier hun må være singel for det slår ut i nære romantiske relasjoner. Er det vanlig for flere tror du?

Denne tror jeg er spot on. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men denne beskrivelsen er prikk lik min egen. Borderline "aktiveres" ikke like mye på andre arenaer. Men intime forhold fører med seg b.la. helt andre forventninger, triggere osv.

• Liker 2
Skrevet

Denne tror jeg er spot on. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men denne beskrivelsen er prikk lik min egen. Borderline "aktiveres" ikke like mye på andre arenaer. Men intime forhold fører med seg b.la. helt andre forventninger, triggere osv.

Det er litt av en styrke å ha den selvinnsikten og være klar over det, selv om venninnen min er klar på det og lever bra med det, så sier hun inn imellom at det er jo vondt, hun er singel av eget valg og samtidig ikke. Føler med dere. 

• Hjerte 2
Skrevet

Det er litt av en styrke å ha den selvinnsikten og være klar over det, selv om venninnen min er klar på det og lever bra med det, så sier hun inn imellom at det er jo vondt, hun er singel av eget valg og samtidig ikke. Føler med dere. 

Ja, det er en fornuftig tilnærming av henne, men samtidig leit.   Vi vet jo selv hva som skjer i hodene våre og vi kan ikke bare trylle det vekk - selv om vi så veldig gjerne skulle ønske det. Hun er nok livredd for å påføre andre smerte. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener dere med "komme deg bort hvis det smeller..."?

Skrevet
Irish skrev (1 minutt siden):

Hva mener dere med "komme deg bort hvis det smeller..."?

Borderline fører med seg ustabilitet. Dessverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har bpd, og vært sammen med mannen I 20 år 🙂 har gått til behandling, men måtte slutte pga behandler sluttet. Fungerer ganske greit i det daglige 🙂 Folk med bpd er like forskjellig som alle andre mennesker 🙂 

Anonymkode: 65b58...826

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor er folk slike selvskadere at de er villige til å gå inn i nye relasjoner med slike folk? Lykke til med fremtiden!

Anonymkode: 3b5eb...376

• Nyttig 1
Skrevet

Har et barn med diagnosen. Synes det er fantastisk, og mer kos enn utfordringer. Jeg må bare tilskrive noen utspill som er urettferdig til diagnosen. Men et fantastisk menneske som gjør det bra på alle livsområder med rette støtte og trygghet rundt seg. Ville lagt mer vekt på å si at du er glad i henne, og å ikke gjøre henne usikker. Ikke følge og like damers bilder i sosiale medier og andre sånne småting. Trygghet gjør at usikkerheten ikke trigger sykdommen. Litt stabilitet i livet hjelper, men det betyr ikke kjedelig liv. Så om hun ellers virker som god match og et fint menneske er dette et mindre problem. 39 prosent av befolkningen har diagnoser. Det har du selv erfaring med. ADHD hjernen er ofte fleksibel og løsningsorientert, du kan bli hennes reddende prins når det trengs nå og da 🏃🏻‍♂️

Anonymkode: fe3e9...d43

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

"Don't stick your dick in crazy"

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har bpd, og vært sammen med mannen I 20 år 🙂 har gått til behandling, men måtte slutte pga behandler sluttet. Fungerer ganske greit i det daglige 🙂 Folk med bpd er like forskjellig som alle andre mennesker 🙂 

Anonymkode: 65b58...826

Takk, dette gir håp. Slik jeg har forstått og så langt også erfart så er hun veldig stabil og hun har veldig god selvinnsikt og er rasjonell rundt det meste. Noen utfordringer har oppstått, men jeg har klart å deeskalere situasjonen ganske greit så langt, uten at det har vært nevneverdig slitsomt for meg å gjøre det. Hun skjønner raskt at det hun tenker og føler i øyeblikket ikke nødvendigvis samsvarer med virkeligheten. Hennes største problem er å måtte jobbe med følelsen av at folk misliker henne og forlater henne. 

Takk til resten av dere for bidragene også. Jeg tenker det viktigste her for meg blir vel å utdanne meg så mye som mulig på emnet, men samtidig også ta i betraktning at hun er like forskjellig som alle andre til tross for BPD'en. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Flipit skrev (3 timer siden):

Heisann, så det har seg slik at jeg har kommet i god kontakt med ei dame i fra USA, det begynte med at hun kommenterte en Reddit post jeg la ut og det har utviklet seg siden. Vi har god kjemi, begge har gitt utrykk for at vi liker hverandre og hun kommer å besøker meg nå i August, for syns skyld så betalte hun billetten selv, så jeg vet dette ikke er noe catfish opplegg

Vi har videochatta en del, spilt spill sammen og sett på filmer/serier og jeg føler jeg begynner å kjenne henne. 
Hun har BPD, hun er under behandling og hun gjør etter min mening en utrolig god jobb. Hun har vist meg en journal hun skriver i hvor hun kartlegger og viser hvordan hun jobber med å skille hva som er tanker og følelser som stammer i fra BPD'en og hva som er ekte. 

Jeg ser for meg at sannheten finnes ett sted mellom disse ekstremene, hvordan er det egentlig å date noen med behandlet BPD? Noen med erfaringer? Jeg er selv neurodivergent i den form at jeg har OCD og kraftig Adhd.

Takk :) 

Så lenge hun fortsetter i behandling og ikke har flere diagnoser så kan det gå bra. Men dere to sammen i lengden, en med tvang og manglende impulskontroll sammen med ei som føler på alt 🙈 der kan det bli kræsj.

Anonymkode: 06c6c...963

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så lenge hun fortsetter i behandling og ikke har flere diagnoser så kan det gå bra. Men dere to sammen i lengden, en med tvang og manglende impulskontroll sammen med ei som føler på alt 🙈 der kan det bli kræsj.

Anonymkode: 06c6c...963

Ja nei, vi har pratet om dette. Jeg er også heldigvis ganske så stabil hva OCD'en angår og er også relativt flink til å rasjonalisere tanker rundt det. Men at det blir en utfordring? Helt klart. Adhd'en er også under kontroll med medisiner, og det jeg så på som mitt største problem er mye mer regulert nå (emosjonskontroll og impulsivitet) 

Jeg vet ikke, er mye som på papiret er i mot oss når det kommer til hvorvidt dette kommer til å funke eller ikke. Men jeg føler at det er verdt å gi en sjanse. Jeg har ikke hatt mye hell med neurotypiske kvinner så langt. Så kanskje noen som henne passer meg bedre. Det eneste jeg vet er at jeg liker henne veldig godt og at vi har god kjemi, hun føles allerede ut som en bestevenn :) 

Hun har dessverre også noen andre tilleggsdiagnoser, skal ikke lyve om det. Men jeg bare klarer ikke helt å akseptere tanken at hun ikke "fortjener" kjærlighet på grunn av dette. Det er ikke hennes feil.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...