anonymfrøken1 Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Hei, Først og fremst vil jeg spørre om det er noen her som har blitt gravid så raskt etter fødsel og som gravidteten har gått bra? Det skal sies at jeg har ei jente på 8 år som er født i uke 31, fødsel startet i uke 26. Ei jente på snart 6 år som kom i uke 24. En gutt som kom i april i uke 35, med cerclage men med masse komplikasjoner (store blødninger i uke 20 og 22) cerclagen ble klippet i uke 22 og jeg fortsatte bare med progesteron som jeg startet på i uke 7-8 til uke 33/34😅 Har lest at det anbefales å vente i minst to år etter fødsel. Har noen lignende opplevelser som meg der det har gått bra så kort tid etter? Skal også sies at vi har slitt med å få minstegutten etter 4 år med prøving og en exu, (ny partner) så barnet er vel så godt ønsket
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Hvorfor så mange barn når du får bare premature barn? Jeg tør ikke på flere. Jeg har to stk. siste i uke 27. synes det var forferdelig. Verste tiden i mitt liv. Anonymkode: 65563...a1d 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Jeg ble gravid fire måneder etter fødsel og fødte tredjemann i starten av juni. For meg gikk det helt fint uten noen komplikasjoner, men alle mine barn er terminfødte og svangerskapene har vært normale. Hadde vært meget skeptisk til ny graviditet så tidlig med din forhistorie og hadde definitivt rådført meg med helsepersonell om jeg skulle blitt gravid. Høres skummelt ut. Anonymkode: 1349e...a11 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli anonymfrøken1 skrev (5 timer siden): Hei, Først og fremst vil jeg spørre om det er noen her som har blitt gravid så raskt etter fødsel og som gravidteten har gått bra? Det skal sies at jeg har ei jente på 8 år som er født i uke 31, fødsel startet i uke 26. Ei jente på snart 6 år som kom i uke 24. En gutt som kom i april i uke 35, med cerclage men med masse komplikasjoner (store blødninger i uke 20 og 22) cerclagen ble klippet i uke 22 og jeg fortsatte bare med progesteron som jeg startet på i uke 7-8 til uke 33/34😅 Har lest at det anbefales å vente i minst to år etter fødsel. Har noen lignende opplevelser som meg der det har gått bra så kort tid etter? Skal også sies at vi har slitt med å få minstegutten etter 4 år med prøving og en exu, (ny partner) så barnet er vel så godt ønsket Har ingen lege tatt opp temaet om du bør ha sikker prevensjon etter siste barn, men en så komplisert forhistorie? Gjort er gjort, og spist er spist. Du bør få rask oppfølging både fysisk og psykisk fra helsevesenet. kjenner kvinner som har ni-til måneder mellom sine to barn, men de ha rikke i nærheten av din forhistorie. Anonymkode: cd4ff...0ac
anonymfrøken1 Skrevet 27. juli Forfatter #5 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ingen lege tatt opp temaet om du bør ha sikker prevensjon etter siste barn, men en så komplisert forhistorie? Gjort er gjort, og spist er spist. Du bør få rask oppfølging både fysisk og psykisk fra helsevesenet. kjenner kvinner som har ni-til måneder mellom sine to barn, men de ha rikke i nærheten av din forhistorie. Anonymkode: cd4ff...0ac Det handler ikke om at det ikke er tatt opp. Hva er det du vil frem til? Det var ett kort spørsmål som det ikke er så mye detaljer med. Det skal sies at barnet på 8 er med p-piller, barnet på snart 6 er med p-stav, så hadde jeg to aborter med p-sprøyte som ikke var ønsket etter at hun ble født så tidlig. Alle svangerskap uplanlagt utenom sistemann på 3 måneder og ett svangerskap før dette med exu. Det er også en grunn til hvorfor jeg har tre barn i så ung alder av 23, nettopp fordi det ligger andre ting bak som gjør at jeg kanskje ikke kan få barn senere (snakk om år). Alle mennesker er forskjellig. For noen holder det med ett barn, andre vil ha fem. Jeg ønsker selv fire barn. Selv om det har vært en berg og dalbane så har vi klart det uansett. Alle bebiser er forskjellige og alle mine som er født i uke 31, 24 og 35 har klart seg ganske bra uten komplikasjoner. Det kunne såklart ha vært annerledes. Vi vet også grunnen til prematur fødsel og det er livmorhalssvikt. Noen har kanskje ikke psyke til å gå gjennom det nettopp jeg har gått gjennom. Jeg og mange andre mener jeg har psyke nok til det 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Hør med helsepersonell. Barnet høres ønsket ut, så håper de anbefaler deg å fortsette svangerskapet. Lykke til❤️ Anonymkode: 21fae...f71 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli anonymfrøken1 skrev (1 time siden): Det handler ikke om at det ikke er tatt opp. Hva er det du vil frem til? Det var ett kort spørsmål som det ikke er så mye detaljer med. Det skal sies at barnet på 8 er med p-piller, barnet på snart 6 er med p-stav, så hadde jeg to aborter med p-sprøyte som ikke var ønsket etter at hun ble født så tidlig. Alle svangerskap uplanlagt utenom sistemann på 3 måneder og ett svangerskap før dette med exu. Det er også en grunn til hvorfor jeg har tre barn i så ung alder av 23, nettopp fordi det ligger andre ting bak som gjør at jeg kanskje ikke kan få barn senere (snakk om år). Alle mennesker er forskjellig. For noen holder det med ett barn, andre vil ha fem. Jeg ønsker selv fire barn. Selv om det har vært en berg og dalbane så har vi klart det uansett. Alle bebiser er forskjellige og alle mine som er født i uke 31, 24 og 35 har klart seg ganske bra uten komplikasjoner. Det kunne såklart ha vært annerledes. Vi vet også grunnen til prematur fødsel og det er livmorhalssvikt. Noen har kanskje ikke psyke til å gå gjennom det nettopp jeg har gått gjennom. Jeg og mange andre mener jeg har psyke nok til det Barna dine er vel litt for små til å kunne fastslå at de ikke har eller vil få komplikasjoner. Forstår det som du allerede er gravid, og da er det jo bare å ønske lykke til. Anonymkode: 52135...fcb 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli Å det er så mye som ligger skjult til de som er ekstrem prematur. Er mye i hjernen å. Mi i uke 27 har klart seg veldig bra. Men. Har bestandig vært overfølsom. Skole var ikke så enkelt. Kom seg gjennom. Rastløs. Huden er følsom. Tåler ikke så godt sol. Ja og alt dette er tegn for at hun er så prematur. Ja jeg forstår at unger er viktig for deg. Men ja. Jeg vet ikke. Noen ganger så må man bare være glad for de vi har. Som hub sier selv. Hun skal ikke ha barn. Hun vil ikke gi dette videre til sine barn. Siden både jeg og min mor fikk premature barn så går det tydeligvis i arv. Men snakk med helsepersonell hvert fall. Håper du får veldig god oppfølging. Anonymkode: 65563...a1d
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Og mine barn er voksne no. 25 og 20. så jeg har god erfaring på senskader. Anonymkode: 65563...a1d
anonymfrøken1 Skrevet 28. juli Forfatter #10 Skrevet 28. juli Senskader vet jeg godt om selv om de klarte seg bra som små. Begge jentene i uke 31 og 24 har senskader på ulike måter (i hjernen). Barnet i uke 31 sliter med læringsvansker, hun i uke 24 sliter litt med lungene når det er kaldt vær men er lenger i hjernefunksjon enn hun på 8. Forstår andres opplevelser, alle opplever det ulikt😉 Det som er greia her er at jeg allerede er gravid, derfor spørsmålet. Det er ingenting som var planlagt så tidlig.
AnonymBruker Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli Nå skjønner jeg ingenting. Du er 23 år og eldste er 8 år? Og barna dine har problemer og så vil du lage flere? Eller har jeg misforstått noe? Anonymkode: 5f8fa...b05 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli anonymfrøken1 skrev (På 27.7.2025 den 19.54): Det handler ikke om at det ikke er tatt opp. Hva er det du vil frem til? Det var ett kort spørsmål som det ikke er så mye detaljer med. Det skal sies at barnet på 8 er med p-piller, barnet på snart 6 er med p-stav, så hadde jeg to aborter med p-sprøyte som ikke var ønsket etter at hun ble født så tidlig. Alle svangerskap uplanlagt utenom sistemann på 3 måneder og ett svangerskap før dette med exu. Det er også en grunn til hvorfor jeg har tre barn i så ung alder av 23, nettopp fordi det ligger andre ting bak som gjør at jeg kanskje ikke kan få barn senere (snakk om år). Alle mennesker er forskjellig. For noen holder det med ett barn, andre vil ha fem. Jeg ønsker selv fire barn. Selv om det har vært en berg og dalbane så har vi klart det uansett. Alle bebiser er forskjellige og alle mine som er født i uke 31, 24 og 35 har klart seg ganske bra uten komplikasjoner. Det kunne såklart ha vært annerledes. Vi vet også grunnen til prematur fødsel og det er livmorhalssvikt. Noen har kanskje ikke psyke til å gå gjennom det nettopp jeg har gått gjennom. Jeg og mange andre mener jeg har psyke nok til det Hva med det etiske rundt dette? At du har psyke til det er jo bare en side av saken, men hva med at dere med viten og vilje utsetter et nytt barn for stor risiko for både den ene og den andre komplikasjonen, mtp. livmorhalssvikten, og attpåtil SÅ nært forrige fødsel? Bør ikke det hensynet komme foran deres eget ønske om et visst antall barn? Spesielt siden dere allerede har flere barn fra før? Anonymkode: 1349e...a11
anonymfrøken1 Skrevet 29. juli Forfatter #13 Skrevet 29. juli Jeg tenker vi holder oss til spørsmålet som ble stilt, ikke alles andre meninger. Var på sykehuset i dag og de var positive til å hjelpe meg på samme måte som sist, cerclage, progesteron og blodfortynnende De rettet ingenting i mot abort når jeg spurte om dems anbefaling om å beholde eller ta det bort. Regner med hvis det ikke er anbefalt å få barn igjen etter gjentatte premature fødsler hadde de heller ikke hatt hjelpemidler for dette. De mente at jeg var en av flere som hadde effekt på den type behandling.
anonymfrøken1 Skrevet 29. juli Forfatter #14 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nå skjønner jeg ingenting. Du er 23 år og eldste er 8 år? Og barna dine har problemer og så vil du lage flere? Eller har jeg misforstått noe? Anonymkode: 5f8fa...b05 Ja, jeg er 23 og eldste fyller 8 hvert øyeblikk. Mener du at det er forskjell på unge mødre i forhold til eldre mødre? En mor på 30 med ett barn er ikke nødvendigvis noe bedre enn ei mor på 15, 17 eller 23 For mange som skjønner og vet hva de går til, har det sine fordeler å være ung mor også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå