AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Jeg trenger tips til brød og pålegg som ikke er ultraprosessert. Har dere tips? Jeg vil ikke betale for å tryggmat appen. Gratis versjonen gir meg ingen mening. Anonymkode: 60e04...c46
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Brød vil alltid være UP. Pålegg må vel enten være noe du slakter og parterer selv, eller f.eks. fersk oppskåret/most frukt. Alt du får kjøpt i butikken er UP. Anonymkode: 5a7a1...fc6 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Her står det litt om begge deler. Anonymkode: 9d31a...667
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Hvorfor er det så viktig? All UP-mat er ikke farlig på noen måte. Dette er hypet opp. Anonymkode: 814da...127 9 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Brød vil alltid være UP. Pålegg må vel enten være noe du slakter og parterer selv, eller f.eks. fersk oppskåret/most frukt. Alt du får kjøpt i butikken er UP. Anonymkode: 5a7a1...fc6 Nå skiller du ikke mellom prosessert og ULTRAprosessert. Anonymkode: 7c100...291 16 1 11
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli Først må man bli enig om hva "ultraprosessert" betyr. Anonymkode: 678b4...277 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Brød vil alltid være UP. Pålegg må vel enten være noe du slakter og parterer selv, eller f.eks. fersk oppskåret/most frukt. Alt du får kjøpt i butikken er UP. Anonymkode: 5a7a1...fc6 Vet du hva ultraprosessert innebærer? Ost er som regel ikke UP, for eksempel. Det at du får kjøpt det i butikken er ikke synonymt med UP. Anonymkode: ed3b4...59c 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Snøfrisk er ikke up, heller ikke ren gulost og brunost slik jeg har forstått det. Anonymkode: 10758...4a4 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli Ost, kolonihagen skinke og spekeskinke uten nitritt. Egg. Noen syltetøy. Hvis vi har brød, baker vi selv. Langtishever og bruker økologisk urkorn i såfall, men blir en sjelden gang. Har ikke funnet vanlige kjøpebrød som ikke er up, men finnes sikkert noen. Har ikke letet så veldig da vi ikke spiser mye brød. Anonymkode: 0d415...bdd 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Pålegg: Vanlige harde oster som norvegia, jarlsberg, sveitser, brunost... Ikke smøreoster med masse smakstilsetninger. Makrell i tomat, sardiner i olje, tunfisk i olje Peanøttsmør (velg økologisk kun tilsatt salt) Oppskåret banan og eple Kokt egg Tomat, avokado, agurk osv. Roastbeef fra delikatessedisk Brød: Knekkebrød (men sjekk innholdsfortegnelsen) Brød fra bakerier som Godt brød og Åpent bakeri Anonymkode: f086e...7e3 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor er det så viktig? All UP-mat er ikke farlig på noen måte. Dette er hypet opp. Anonymkode: 814da...127 Men vi vet jo ikke engang alt de putter i maten uten å lese den lille skriften svært nøye. Jeg er blitt veldig skeptisk. Husk at penger og effektivisering styrer verden, ikke velvilje for den gjengse mannen i gata Anonymkode: 047bd...958 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Brød vil alltid være UP. Pålegg må vel enten være noe du slakter og parterer selv, eller f.eks. fersk oppskåret/most frukt. Alt du får kjøpt i butikken er UP. Anonymkode: 5a7a1...fc6 Dette stemmer ikke. Anonymkode: 337b8...471 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Loff er som regel ikke ultraprosessert. Anonymkode: 14dc2...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg trenger tips til brød og pålegg som ikke er ultraprosessert. Har dere tips? Jeg vil ikke betale for å tryggmat appen. Gratis versjonen gir meg ingen mening. Anonymkode: 60e04...c46 Trygg mat pro er gull ✨ Verdt hver krone. Anonymkode: 337b8...471 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli Mht pålegg kan man også lage litt selv om man gidder, Jeg bruker ofte rester av stekt kjøtt som kyllingfilet og oksefilet til pålegg, kaldt og skåret tynt opp. Det er litt råflott å tilberede bare for å ha som pålegg, men om man har rester etter søndagsmiddagen kan man fryse ned en bit, og så tine og skjære tynt opp når man har lyst på kjøttpålegg. Et annet godt tips er å bruke hjemmelagde fiskekaker som pålegg om man liker det. De inneholder kun fersk fiskefilet, melk, salt og potetmel: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/hjemmelagede-fiskekaker/ Med foodprocessor lager man en panne på en halvtime. Kan fryses og tines ved behov. Anonymkode: f086e...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli Det meste må vel lages selv da utenom ost, roastbiff og kanskje spekemat. Du kan koke egg, lage speilegg, omelett, eggerøre. Ulike salater basert på feks hjemmelaget majones. Kyllingsalat, eggesalat, rekesalat. Most avokado / guacamole Hjemmelaget hummus Man kan også steke kylling, kalkun, indrefilet, skinkestek og skjære opp til kjøttpålegg selv. Anonymkode: 0a389...41b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå