Hengebuksvinet Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli (endret) https://e24.no/naeringsliv/i/AvAdOA/kan-bli-solgt-for-34-milliarder-verdens-mest-eksklusive-eiendomsklubb Det er helt vilt hvor mye et mindretall av verdens befolkning forbruker. Endret 27. juli av Hengebuksvinet Feil link 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Det er vel mer «vil ikke», enn har ikke råd. Anonymkode: c70d2...6bc 6 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Har selvfølgelig råd, men ønsker ikke å betale mer enn de må... Vil alltid ha mer og mer og mer... Anonymkode: 1f88d...d1a 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Om du har litt mer penger, så er det ofte arbeidende kapital. Når du skatter, så må du realisere kapitalen for å kunne gjør opp skatten. Det her problemet ligger for de meste. La oss si at jeg eier en bedrift som er milliardtung, har mange tusen arbeidsplasser, eier kontorbygg og så videre. Når jeg utbetaler en liten lønn, så trekkes det skatt. Greit nok. Men jeg kan også velge å ikke utbetale meg lønn, men ta et lån fra banken istedenfor, med sikkerhet i bedriften og at bedriften betaler rentene som en slags lønn, som igjen kan trekkes fra bedriftsskatten som utgift. Da har jeg plutselig veldig mye mer penger til å bruke på mitt eget forbruk, uten at jeg reell fikk lønn. Da er vel en villa i London helt uproblematisk å kjøpe. Men jeg eier jo også formueverdien til bedriften, dvs. mange milliarder. I utlandet er ikke det et stort problem. Men Norge ønsker å skatte det eierskapet, de kaller det formueskatt. Det betyr at Norge ser arbeidende kapital som en privat formue gitt at du har en slags eierskap til det, selv om de verdier ikke er realisert. Da må jeg skalere ned, dvs. si opp folk og kvitte meg med lokaler og produksjonslinjer, slik at jeg kan trekke ut nok kapital for å dekke opp egen skatt og formueskatt. Det er ikke problematisk heller, fordi jeg henter det inn ila året. Det er bare surt. Et enda større problem er at utenlandske aktører i Norge ikke trenger å betale formueskatt eller skatte til Norge i det hele tatt. De får derfor et foretrinn. Min direkte konkurent Starbucks må kun føre MVA og trekke skatt fra ansattes lønn, men bedriften betaler verken egen skatt til Norge eller eieren betaler noen form for formueskatt. Dermed må jeg vurdere å flytte til utland for å holde meg konkurransedyktig eller så vil konkurrenten utskalere meg på pris på sikt. Hva må til? Norge må øke formueskatten enormt, med fritak for arbeidende kapital. Norge må innføre en skatt som rammer alle bedrifter likt, uansett om du holder på i utlandet eller ikke. Norge må se alle yteleser en arbeidstaker kan få fra en bedrift som en lønn (også når pengene flyter til utlandet). Norge må skape intensiver for norsk eierskap i eget land. Anonymkode: 08696...07b 1
Hengebuksvinet Skrevet 27. juli Forfatter #5 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du har litt mer penger, så er det ofte arbeidende kapital. Når du skatter, så må du realisere kapitalen for å kunne gjør opp skatten. Det her problemet ligger for de meste. La oss si at jeg eier en bedrift som er milliardtung, har mange tusen arbeidsplasser, eier kontorbygg og så videre. Når jeg utbetaler en liten lønn, så trekkes det skatt. Greit nok. Men jeg kan også velge å ikke utbetale meg lønn, men ta et lån fra banken istedenfor, med sikkerhet i bedriften og at bedriften betaler rentene som en slags lønn, som igjen kan trekkes fra bedriftsskatten som utgift. Da har jeg plutselig veldig mye mer penger til å bruke på mitt eget forbruk, uten at jeg reell fikk lønn. Da er vel en villa i London helt uproblematisk å kjøpe. Men jeg eier jo også formueverdien til bedriften, dvs. mange milliarder. I utlandet er ikke det et stort problem. Men Norge ønsker å skatte det eierskapet, de kaller det formueskatt. Det betyr at Norge ser arbeidende kapital som en privat formue gitt at du har en slags eierskap til det, selv om de verdier ikke er realisert. Da må jeg skalere ned, dvs. si opp folk og kvitte meg med lokaler og produksjonslinjer, slik at jeg kan trekke ut nok kapital for å dekke opp egen skatt og formueskatt. Det er ikke problematisk heller, fordi jeg henter det inn ila året. Det er bare surt. Et enda større problem er at utenlandske aktører i Norge ikke trenger å betale formueskatt eller skatte til Norge i det hele tatt. De får derfor et foretrinn. Min direkte konkurent Starbucks må kun føre MVA og trekke skatt fra ansattes lønn, men bedriften betaler verken egen skatt til Norge eller eieren betaler noen form for formueskatt. Dermed må jeg vurdere å flytte til utland for å holde meg konkurransedyktig eller så vil konkurrenten utskalere meg på pris på sikt. Hva må til? Norge må øke formueskatten enormt, med fritak for arbeidende kapital. Norge må innføre en skatt som rammer alle bedrifter likt, uansett om du holder på i utlandet eller ikke. Norge må se alle yteleser en arbeidstaker kan få fra en bedrift som en lønn (også når pengene flyter til utlandet). Norge må skape intensiver for norsk eierskap i eget land. Anonymkode: 08696...07b Enig i at mye har forbedringspotensiale innenfor skatte og avgiftspolitikken vår. Men noen klarer det tydeligvis. Som f.eks Olav Thon, som i tillegg til å alltid skatte til Norge også støttet mye lokalt. 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #6 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 12.47): Om du har litt mer penger, så er det ofte arbeidende kapital. Når du skatter, så må du realisere kapitalen for å kunne gjør opp skatten. Det her problemet ligger for de meste. La oss si at jeg eier en bedrift som er milliardtung, har mange tusen arbeidsplasser, eier kontorbygg og så videre. Når jeg utbetaler en liten lønn, så trekkes det skatt. Greit nok. Men jeg kan også velge å ikke utbetale meg lønn, men ta et lån fra banken istedenfor, med sikkerhet i bedriften og at bedriften betaler rentene som en slags lønn, som igjen kan trekkes fra bedriftsskatten som utgift. Da har jeg plutselig veldig mye mer penger til å bruke på mitt eget forbruk, uten at jeg reell fikk lønn. Da er vel en villa i London helt uproblematisk å kjøpe. Men jeg eier jo også formueverdien til bedriften, dvs. mange milliarder. I utlandet er ikke det et stort problem. Men Norge ønsker å skatte det eierskapet, de kaller det formueskatt. Det betyr at Norge ser arbeidende kapital som en privat formue gitt at du har en slags eierskap til det, selv om de verdier ikke er realisert. Da må jeg skalere ned, dvs. si opp folk og kvitte meg med lokaler og produksjonslinjer, slik at jeg kan trekke ut nok kapital for å dekke opp egen skatt og formueskatt. Det er ikke problematisk heller, fordi jeg henter det inn ila året. Det er bare surt. Et enda større problem er at utenlandske aktører i Norge ikke trenger å betale formueskatt eller skatte til Norge i det hele tatt. De får derfor et foretrinn. Min direkte konkurent Starbucks må kun føre MVA og trekke skatt fra ansattes lønn, men bedriften betaler verken egen skatt til Norge eller eieren betaler noen form for formueskatt. Dermed må jeg vurdere å flytte til utland for å holde meg konkurransedyktig eller så vil konkurrenten utskalere meg på pris på sikt. Hva må til? Norge må øke formueskatten enormt, med fritak for arbeidende kapital. Norge må innføre en skatt som rammer alle bedrifter likt, uansett om du holder på i utlandet eller ikke. Norge må se alle yteleser en arbeidstaker kan få fra en bedrift som en lønn (også når pengene flyter til utlandet). Norge må skape intensiver for norsk eierskap i eget land. Anonymkode: 08696...07b Man kan jo også f.eks da selge noen av de sinnsykt dyre private eiendelene for så å bruke litt av det til å betale skatt. Som huset i denne saken. Man kan da vel få betalt en god del eiendomsskatt for 34 milliarder...😂 Anonymkode: 56f8c...392 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #7 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 12.47): Norge må øke formueskatten enormt, med fritak for arbeidende kapital. Norge må innføre en skatt som rammer alle bedrifter likt, uansett om du holder på i utlandet eller ikke. Norge må se alle yteleser en arbeidstaker kan få fra en bedrift som en lønn (også når pengene flyter til utlandet). Norge må skape intensiver for norsk eierskap i eget land. Anonymkode: 08696...07b Innslagspunktet må økes enormt, den går mest ut over pensjonister med lave formuer i dag. Anonymkode: 8d7ef...9db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå