Gå til innhold

Så ulike kroppsfasonger på folk som trener hardt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør av uvitenhet og nysgjerrighet - hvordan kan noen mennesker bli (nesten) ekstremt tonet, med markerte muskler på alle kanter - folk som trenger «tradisjonell» styrke på senter og noe løping kanskje, og folk som løper seks mil i uka fortsatt kan ha litt mage og se «helt vanlige» ut?

Er det gener? Type trening? Kosthold?
Hvordan er det så stor forskjell i fysikk hos folk som trener hardt og mye?

Anonymkode: deb4e...d83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle tre: gener, kosthold og type trening. Løping gir f.eks lite synlige muskler, men forbrenner mange kalorier og gir god kondis. Lav fettprosent viser også musklene lettere, så dersom man spiser feil mat eller for mye av den bra maten, så vil musklene være mer dekket av fett og mindre definerte. Gener er den faktoren man kan gjøre minst med. Man er rett og slett født med ulike utgangspunkt for å bygge muskler og bli definert. Menn bygger muskler mye lettere fordi de har mer testosteron enn kvinner, så det er en ulempe for menn som har litt under snittet av dette og en fordel for kvinner som har litt over snittet av dette. 

Anonymkode: 951f3...bf2

AnonymBruker
Skrevet

Gener og kosthold. Ulike kroppsbygninger har ulik lagring av fett og ulik evne til å bygge muskler, så person A kan ha mer midje og flatere mage enn person B selv om de spiser og trener likt. 

Men mye er kosthold. 

Jeg ser det på crossfit, jeg ser f. eks mer definert ut enn damer som løfter 3 ganger mer vekt enn meg og trener 6 ganger i uka mot mine 3, mye fordi de lever på ultraprosessert mat, snacks, lettbrus og energidrikker, mens jeg spiser renvare, 2-3 måltider innenfor mitt 6 timers spise vindu, og dermed har lavere fettprosent og vekt. 

Anonymkode: 31538...7b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper gener og kosthold. Jeg er i den første gruppen du beskriver, men selv da jeg ikke trente kunne man feks se en del magemuskler. Er ganske nøye på kosthold og har hele voksenlivet hatt bmi rundt 19. Broren min er veldig aktiv både på senter og i naturen men han er mye mer glad i all slags mat enn det jeg er, så han har mye fett i tillegg. Jeg craver ikke kaker eller to store porsjoner med middag, men det gjør han.

Anonymkode: a41f1...a04

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok både kroppsfasong og hva man trener som avgjør hvordan kroppen blir.

Jeg trener styrke men trener såpass "lett" at jeg aldri kommer til å få en slik fasong som mange yngre damer i får når de trener tung styrke.

De får smal midje, store lår og rumpe, og når de går ser de ut som de har bleie på, fordi rumpen har blitt en tutrumpe og så buler magen litt ut.

Anonymkode: 9f8d5...163

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok både kroppsfasong og hva man trener som avgjør hvordan kroppen blir.

Jeg trener styrke men trener såpass "lett" at jeg aldri kommer til å få en slik fasong som mange yngre damer i får når de trener tung styrke.

De får smal midje, store lår og rumpe, og når de går ser de ut som de har bleie på, fordi rumpen har blitt en tutrumpe og så buler magen litt ut.

Anonymkode: 9f8d5...163

Det ser virkelig ikke ut som om de har bleie på, nei. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gener og kosthold. Ulike kroppsbygninger har ulik lagring av fett og ulik evne til å bygge muskler, så person A kan ha mer midje og flatere mage enn person B selv om de spiser og trener likt. 

Men mye er kosthold. 

Jeg ser det på crossfit, jeg ser f. eks mer definert ut enn damer som løfter 3 ganger mer vekt enn meg og trener 6 ganger i uka mot mine 3, mye fordi de lever på ultraprosessert mat, snacks, lettbrus og energidrikker, mens jeg spiser renvare, 2-3 måltider innenfor mitt 6 timers spise vindu, og dermed har lavere fettprosent og vekt. 

Eneste problemet med din hypotese er hvordan du kan være sikker på at de ville blitt helt lik som deg selv om de levde identisk med deg…?

Mitt svar er gener. Tviler på at andre en eneggede tvillinger får identisk utseende selv om de lever helt identisk. Sorry altså, men at du er så mye bedre enn andre må du lenger ut på landet med. Det kalles i såfall bare flaks. Ellet tilfeldighet rettete sagt, for det ene er ikke bedre enn det andre. Lav fettprosent kan nå være en bra ting, før i tiden var det farlig, sjansen for å overleve sykdom eller magre tider var nok større for de som lagret fett. Så siden «flaks» vil tilsi at det er positivt med lav fettprosent synes jeg «tilfeldighet» passer mye bedre.

Og så glade vi skal være for at ikke alle er like!

Anonymkode: 53e8f...15f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det ser virkelig ikke ut som om de har bleie på, nei. 

Jeg kan se ut som om jeg har bleie på, hvis jeg har syklet til trening, og trener i sykkelbuksa.

Anonymkode: 8ac1f...e77

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent slik jeg har tenkt har vært ganske ok. Leste meg opp. Spiste også ganske bra. Etter jeg fikk hjelp av PT til både program og kosthold skjedde en markant forbedring. Jeg trente ikke mer i antall timer, men smartere. 

Basert på min erfaring har hvordan man trener og hva man dytter i seg stor betydning.  Gener spiller helt sikkert også stor rolle. Men alle kan bli trent og slank innenfor normalvinduet tror jeg da. 

Anonymkode: c7cd6...c7a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp den gangen sterke menn så mest ut som dagens sveklinger. Forbildet den gangen var Arne Tammer, som representerte det ypperste man kunne oppnå av muskulær kropp med styrketrening. På film var det olympiasvømmeren John Weisssmüller som spilte Tarzan. 

Broren min og jeg kjøpte Arne Tammers brevkurs på 1950-tallet. Jeg holdt programmet i flere måneder. Og det virket.  Vi ville ikke imponert noen på SATS i dag, men vi og stort sett alle var naturlig slanke . . ..  https://kvallsstunden.se/ge-mig-en-kvart-om-dagen/

En ting er nok moderne og bedre treningsmetoder. Men man kommer ikke unna å nevne bruk av dopingmidler. På treningsstudio ser jeg i dag kropper på vanlige unge menn som var umulige før man fikk testosterontilskudd. Hverken Arne Tammer eller John Weissmüller ville blitt lagt særlig merke til i dag . . . .

Så i dag kommer i tillegg til gener, trening og riktig kost: MEDISINER. Trist, men sant . . . .

Endret av senior
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg kan se ut som om jeg har bleie på, hvis jeg har syklet til trening, og trener i sykkelbuksa.

Anonymkode: 8ac1f...e77

Da har du jo padding i sykkelbuksen, det har iallfall jeg og det ser ganske jævlig ut😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men mye er kosthold. 

Kult! Hva regner du som renvare? Havregrøt osv ? 

Anonymkode: f6f74...f85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kult! Hva regner du som renvare? Havregrøt osv ? 

Anonymkode: f6f74...f85

Renvare er mat laget på råvarer, og inkluderer alt som ikke er ultraprosessert. Her er definisjonen på Ultraprosessert mat:

Ultraprosessert mat er mat som du ikke kan lage selv på ditt eget kjøkken. Den inneholder en rekke ingredienser som isolater, stivelse, søtning, emulgatorer, smaksforsterkere, hevemidler, fargestoffer osv, ingredienser som du trenger en hel fabrikk for å komponere. Matvarene er designet spesielt for å gjøre oss hekta og avhengige, for å være enkle å spise raskt og i store mengder. Ferdigmat, halvfabrikata, posemat, godteri, kjeks, kjøpebrød og kaker osv er eksempler på dette. 

Jeg kan anbefale appen frifor hvis du er ny på dette, den er super for å ta gode valg i butikken. 

Ellers anbefaler jeg boka Ultraprosessert av Chris Van Tulleken, og å følge Marit Kolby på sosiale medier. 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eneste problemet med din hypotese er hvordan du kan være sikker på at de ville blitt helt lik som deg selv om de levde identisk med deg…?

Mitt svar er gener. Tviler på at andre en eneggede tvillinger får identisk utseende selv om de lever helt identisk. Sorry altså, men at du er så mye bedre enn andre må du lenger ut på landet med. Det kalles i såfall bare flaks. Ellet tilfeldighet rettete sagt, for det ene er ikke bedre enn det andre. Lav fettprosent kan nå være en bra ting, før i tiden var det farlig, sjansen for å overleve sykdom eller magre tider var nok større for de som lagret fett. Så siden «flaks» vil tilsi at det er positivt med lav fettprosent synes jeg «tilfeldighet» passer mye bedre.

Og så glade vi skal være for at ikke alle er like!

Anonymkode: 53e8f...15f

Her var det mye merkelig. 😅

Jeg har aldri sagt at de ville vært lik meg, jeg presiserte nettopp at ulike kroppstyper har ulik fettfordeling og evne til muskebygging? 😅

Jeg sa heller ikke at jeg er mye bedre enn andre, jeg sa jeg var mer definert enn noen av de andre damene jeg trener med. Jeg har heller ikke lav fettprosent, jeg har BMI på 24,5 og er passe polstret, men jeg har lavere fettprosent og vekt enn noen som er mye sterkere enn meg, og som veier 20-30 kg mer. 

Det er flott at ikke alle er like, men det er også et faktum at muskeldefinisjon får man av et godt kosthold, og jeg kjenner disse damene godt nok til å se at de ikke har et godt kosthold. 🤷🏼‍♀️🙄

Det er også et faktum at man kan være sterk og sprek, og likevel ha en usunt høy vekt på grunn av dårlig kosthold

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spør av uvitenhet og nysgjerrighet - hvordan kan noen mennesker bli (nesten) ekstremt tonet, med markerte muskler på alle kanter - folk som trenger «tradisjonell» styrke på senter og noe løping kanskje, og folk som løper seks mil i uka fortsatt kan ha litt mage og se «helt vanlige» ut?

Er det gener? Type trening? Kosthold?
Hvordan er det så stor forskjell i fysikk hos folk som trener hardt og mye?

Å trene styrke med et kosthold der man konsekvent inntar ca 1.6g protein pr kg kroppsvekt eller mer, sammenlignet med en som bare løper, er umulig. Det er 2 forskjellige verdener når det gjelder hvilken effekt og påvirkning det har på kroppen din.

Trening utelukkende basert på løping vil spise enorme mengder muskulatur. Det er veldig bra med tanke på hjertehelse, lungekapasitet osv. 

Om perspektivet er «slanking» på en måte som skal vare, så er trening med fokus på tung styrketrening å anbefale 10 av 10 ganger. Om man vil «trene av seg fett», så ligg heller i litt lavere pulssoner (sone 2. 60-70% av makspuls). Går du for hardt, så bruker kroppen mer karbohydrater etc en hva den bruker fett som energikilde.

En enkel måte å vise hvordan Anaerob og aerob trening påvirker kroppssammensetning er å se til forskjellen på sprintere og maratonløpere.

IMG_9782.thumb.jpeg.4b703b4e09250943eecafceb009ad2bb.jpegIMG_9778.thumb.jpeg.db2d63f32a31f4faf8f3a90cfed884e4.jpegIMG_9781.thumb.jpeg.02e1a4f655fa1a59975fc6c1b6895fce.jpegIMG_9780.thumb.jpeg.d214377ccc47b3381146f1dcb2a635b3.jpegIMG_9779.thumb.jpeg.6ca722114a0454d454ab452260320037.jpeg

Anonymkode: ae56d...785

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for bra svar!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...