Gå til innhold

Dere som kjører 20 km/t under fartsgrense

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor slipper dere ikke folk forbi?

Nå har jeg vært gjennom store deler av Norge i sommer, og bobiler er faktisk sjelden et problem. (Ja, jeg har hatt fordommer. Men det ligger ofte en sinke foran dem). 

I går lå jeg bak en som kjørte i 60 i en halvtime, da det var mye trafikk imot. Bobilen som lå bak, la seg fint ut, for å gi oss andre sjansen til å kjøre forbi. Men hva i all verden får folk til å synes det er ok å sinke all trafikk, langs en viktig ferdselsåre?

Jeg legger meg alltid ut på en snue, om jeg ikke klarer å holde fartsgrensen. Der burde alle gjøre.

Anonymkode: 775a0...4b4

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel de samme folkene som sykler langs veien og aldri slipper forbi trafikken bak

Anonymkode: 5271d...138

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette jeg misliker mest med sommeren. Enormt mange sinker ute i trafikken. 

Anonymkode: 6b2f5...a6d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De følger ikke med, eller bryr seg ikke. 

Når jeg kjører langt om sommeren prøver jeg å legge det til tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen/kvelden, når de fleste andre er "fremme" på camp. 

Anonymkode: 6f281...2e6

AnonymBruker
Skrevet

De har vel main character syndrome da 

Anonymkode: 85cd1...a2c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle sjåfører er like trent og takler de norske sving på en ukjent strekning. Jeg kjenner til mange 80 soner der du må ta enkelte sving i 60 eller mindre. Folk som er usikre ligger konstant i 50 selv på litt lengre strekninger rett frem, fordi de tørr ikke å gasse opp før neste sving om litt.

Og så har du deg som kjører en manuell bil og ikke helt skjønner seg på valg av gir. De mister ofte fart i oppoverbakker fordi de girer ikke eller girer for sent. Så er det selvsagt vanskelig å trekke opp en 60hk bil fra 40 tilbake til 80 med tredje gir i bakken.

Jeg ble også kjent med deg forbrenningssjåfører som ikke girer i det hele tatt. De kjører da konstant i 60 i kanskje fjerde gir uansett bakkeforhold.

Det er sjelden elbiler eller automatbiler som sinker spesifikt meg.

Min absolutt favoritt er en nordmenn som kjører helt vanlig 10 over fartsgrensen, kommer ut i en sving med en fotoboks, glemte fartsgrensen var 80 og sjokkbremser ned til 30 rett før boksen.

En annen feriefavoritt, spesielt her med de lange fjordtunnel på vestlandet, er de forbrenningssjåfører som ikke bruker motorbrems men faktisk bremser gjennom hele tunnellen, sikkert 4km, konstant. Vedlikeholdskostnadene på disse bremsene må være helt enormt.

Anonymkode: 7dd67...f80

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En annen feriefavoritt, spesielt her med de lange fjordtunnel på vestlandet, er de forbrenningssjåfører som ikke bruker motorbrems men faktisk bremser gjennom hele tunnellen, sikkert 4km, konstant. Vedlikeholdskostnadene på disse bremsene må være helt enormt.

Effektiv måte å fjerne rust fra skiver 😇, men alt med måte.

Endret av TBL12
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger meg bare rolig bak. 

Fatter ikke at man får opp pulsen av noe slikt 😅 Det må være utrolig slitsomt. 

Eneste jeg syntes var veldig merkelig i sommer var en som lå i 60 i 80 sone.... og så kommer vi inn i 40 sone, og de fortsetter i 60.. det gjentok seg igjen og igjen (vi tok jo igjen hver gang det ble 80 igjen). Da blir jeg litt skeptisk til nivået... 

Anonymkode: 14334...bc1

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nja, det er litt utdatert, og gamle råd. De har jo fjernet alle skilt med brems-på-gir som var vanlige før. Da moderne biler tåler dette helt fint. Har i alle fall aldri hatt problemer med bremsene på kontroll, tross slik kjøring gjennom mange år på vestlandsveier. Og var også slik førerlæreren min kjørte for 20 år siden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Du kommer ikke før fram om du ligger i60 enn i 80. Jeg når alltid igjen den som kjørte forbi på et tidspunkt.

2. Jeg slipper forbi dersom jeg får øye på avkjørsel tidlig nok. Å bremse ned køa for så å kjøre av kan være mindre effektivt enn å kjøre sakte og jevnt. 

3. Man må nyte ferien og ikke stresse. 

4. Det er den som ligger bak og lar seg irritere som er største problemet. 

Anonymkode: 31444...ac0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja, det er litt utdatert, og gamle råd. De har jo fjernet alle skilt med brems-på-gir som var vanlige før. Da moderne biler tåler dette helt fint. Har i alle fall aldri hatt problemer med bremsene på kontroll, tross slik kjøring gjennom mange år på vestlandsveier. Og var også slik førerlæreren min kjørte for 20 år siden. 

Kjører du en gammel 2000 talls ting eller en modern bil som rekurperer?

Det er litt forskjell her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kjører du en gammel 2000 talls ting eller en modern bil som rekurperer?

Det er litt forskjell her.

Det er vel ytterst få som kjører så gamle biler.. da forstår jeg at man må tenke seg om, og gå litt "tilbake i tid". 

Men de som bremser sitter nok i mer moderne biler enn dette, ellers ville de merket det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

1. Du kommer ikke før fram om du ligger i60 enn i 80. Jeg når alltid igjen den som kjørte forbi på et tidspunkt.

2. Jeg slipper forbi dersom jeg får øye på avkjørsel tidlig nok. Å bremse ned køa for så å kjøre av kan være mindre effektivt enn å kjøre sakte og jevnt. 

hvorfor ikke bare slippe dem forbi? jeg gjør det støtt og stadig, spesielt hvis den bak klør etter å komme forbi. why not, liksom. kanskje han/hun får litt ro i sjelen. det er litt barnslige mekanismer på spill, instinkter som man ikke har helt kontroll over, som kan spille en et puss. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok av idioter på veiene som ikke har lært at de skal slippe forbi om de ikke kan kjøre fartsgrensa. Det har vært alt mellom 10 og 50 km for sakte gjennom mye av sommertrafikken her. Ser en stor forandring bare ved å krysse grensen over til Sverige, Danmark eller Finland. På en strekning vi vanligvis bruker ca 50 minutter, ble det brukt over 5 timer denne sommeren. I tillegg har du de som bryter vikeplikten, kjører i feil kjørebane gjennom svinger, kjører over evne med at de ikke klarer å ligge i sitt eget felt og ikke minst alle som surrer med en mobil, utsikten eller alt mulig annet. Senest i går kjørte jeg en strekning på 6.5 km som skulle ta maks 9 minutter. På denne strekningen kjørte en av bilene 25 km under fartsgrensa, 2 syklister veiva midt i veien og tok bilder (bokstavelig talt). De fant det for godt å bare stoppe midt i 80-sonen midt i veien. I tillegg var det 3 biler som kjørte langt over i mitt felt på fylkesveien pga mobil, utsikt og manglende oppmerksomhet. 

Er du saktekjørende eller syklende KJØR INN TIL SIDEN OG SLIPP FORBI!!!!! HA FULLT FOKUS PÅ VEIEN!

På tide at politiet faktisk tar de gærningene der. Jeg har gitt nok beskjeder til bilister om at hvis de ikke skjerper fokuset og kjøringa så blir de anmeldt. Har som regel da tatt video opp i lengre tid i forkant av livsfarlig oppførsel i trafikken. Jeg er ikke interessert i å få en møteulykke fordi sjåføren vingler som det skulle være reneste fyllekjøringa og kjører innesvinger på veier hvor de må ta yttersvinger og ligge i sitt eget felt. Det er kun millisekunder som har gjort at de har hatt flaks og overlevd. Ene dama var så ekstrem at hun lå mer på hvitstripa på motsatt side av veien enn på sin egen. Da hun begynte å kjøre utenfor denne også  og biler kom i mot måtte jeg ligge på tuta til hun faktisk stoppet. Resultatet var en mobiltelefon og null fokus på veien.

Anonymkode: 2e9dd...3c8

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Slipp forlk forbi!!! Har opplevd mange potensielt farlige forbikjøringer på grunn av fartssinker. Er du bare 5 km/t under fartsgrensen og det er kø bak deg så kjører du inn på en luke og slipper folk forbi. Spesielt på svingete veier uten mulighet for forbikjøring. 

Anonymkode: 3fbcc...d2a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mannen min er politi, og sånne som deg skaper MANGE farlige situasjoner i trafikken. Din arroganse og søndagskjøring øker frustrasjonen til alle bak og da tar folk unødige kjangser.

Man skal følge skilting, men bruke skjønn. Selvfølgelig skrenser du ikke rundt en skarp sving i 80 km/t selv om det er fartsgrensen, men de øvrige stedene i 80 sonen HOLDER DU 80 ELLER SLIPPER FORBI! 

Du kan like godt bli hanket inn av politiet for å kjøre for sent som for fort. Poenget er å følge reglene. 

Anonymkode: 9a9a0...9d4

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Enig. Kjører mye bil og jeg tar alltid igjen råkjørerne etter et par minutter uansett, så man kommer ikke fortere frem om man kjører forbi et par biler...

Anonymkode: 8e43e...e4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørte om  ei dame som mista førerkortet fordi hu kjørte i 50 i 80 sone, sånne er farlige i trafikken og skaper farlige situasjoner

Anonymkode: af36c...f92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Kjører mye bil og jeg tar alltid igjen råkjørerne etter et par minutter uansett, så man kommer ikke fortere frem om man kjører forbi et par biler...

Anonymkode: 8e43e...e4c

Ja, men poenget er at folk vil ha ‘grooven’ sin… ikke forstyrr den 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører 20 under. Men ikke for å være vanskelig. Bare for å spare bensin. 

Anonymkode: a38bc...2f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...