Gå til innhold

Tuting: Lyden av inkompetanse bak rattet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på noe i det siste, og jeg VET at noen kommer til å føle seg truffet – og det er helt greit. Hvis du blir sur nå, så er det nok deg det gjelder. 

Er det bare jeg som har lagt merke til at de som tuter mest i trafikken, stort sett er de som ikke burde vært i bilen i det hele tatt? Altså, vi snakker folk som ikke kan vikeplikt, som stresser i rundkjøringer, som får panikk av en ryggende bil, og som tuter hvis noen bruker mer enn 0,3 sekunder på å slippe clutchen i lyskrysset. 

Tuting har liksom blitt et slags «panikk-språk» for de som mangler kjørekompetanse og tålmodighet. Ikke rart de tuter – de skjønner jo ikke trafikkbildet rundt seg! Det er som om hornet er deres eneste forsvar i en verden de ikke forstår.

Og det verste? De tuter alltid før de har vurdert situasjonen. Som om de tror hornet løser alt. “Oi, en fotgjenger! TUT!” “Oi, en bil rygger forsiktig ut! TUT!” Har vi glemt at det faktisk går an å bruke HJERNEN i trafikken? Eller er det blitt valgfag?

Helt ærlig, jeg mener at hvis du tuter mer enn én gang om dagen, så burde du kanskje levere inn lappen og ta en liten reality check. Det er ikke alle som er laget for å kjøre bil, og det er HELT greit. Tog er også fint. 

Kjør debatt. Men ikke tut.

Anonymkode: f01dd...848

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tuter på de som åpenbart ikke overholder vikeplikt, det være seg i kryss eller at de rygger. 

Anonymkode: d5c56...6c2

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Er også en vikeplikt-tuter, ble ikke spesielt sint av innlegget heller?

Når du kommer i en rundkjøring og det kommer en tulling i full fres fra høyre mens du er inne, nesten kræsjer og må bråbremse - da tuter jeg. Og han viste attpåtil fingeren ut vinduet 😆 her er en som fikk lappen i posten. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tuter kun på de som bryter vikeplikten så jeg må bremse ned raskt. Det er overraskende mange av dem. Spesielt middelaldrende menn i midtlivskrise-biler.

Anonymkode: 2b2a2...a58

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt ærlig, jeg mener at hvis du tuter mer enn én gang om dagen, så burde du kanskje levere inn lappen og ta en liten reality check.

Hvis du blir tutet på mer enn en gang daglig, er det kanskje du som bør vurdere å la bilen stå til du har lært deg å kjøre.

Endret av k4ren
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tuter kun på de som bryter vikeplikten så jeg må bremse ned raskt. Det er overraskende mange av dem. Spesielt middelaldrende menn i midtlivskrise-biler.

Anonymkode: 2b2a2...a58

Huff ja grått hår og solbriller, ser rett fram mens de bryter, og det er bare dem som eksisterer i hele verden. Reagerer ikke på tuten heller, helt hjernedødt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tuter på de som åpenbart ikke overholder vikeplikt, det være seg i kryss eller at de rygger. 

Anonymkode: d5c56...6c2

Samme her. Idioter som kaster seg ut i rundkjøringen, sånn at du må bråbremse.  

Ts: Om mange tuter på deg, hadde jeg tenkt litt over egen kjøreflyt. For det er ekstremt sjelden jeg opplever tuting i trafikken. Men så er det noen som rett og slett ikke forstår kjøremønsteret, og ødelegger flyten i trafikken. Og da kan det bli litt tuting.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tutet en gang på en bil som lå foran meg og vinglet i 30 i en 80-sone. Han svarte med å vise meg fingeren og fortsatte på samme måte. Det ble endelig klart  i motsatt felt, så jeg kjørte forbi. Da så jeg hvorfor han kjørte som han gjorde... Han satt med mobiltelefonen mot øret.

Hvem av oss mener du var den inkompetente i situasjonen?

Anonymkode: 49872...2d0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Også de som er ikke overholder avstanden selv om man kjører fartsgrensen. Var årsaken til en ulykke igår. Karma sørget for at idioten fikk seg en lærepenge, men håper det gikk bra med barnet i baksetet da. 

Slike mennesker burde ikke ha barn. 

Anonymkode: 0c9fc...39c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt et par ganger på alle årene jeg har hatt lappen. Og da har det vært idiotisk jeg har måtte bråbremse fordi de ikke holder vikeplikten

Anonymkode: b49c6...075

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tutet en gang på en bil som lå foran meg og vinglet i 30 i en 80-sone. Han svarte med å vise meg fingeren og fortsatte på samme måte. Det ble endelig klart  i motsatt felt, så jeg kjørte forbi. Da så jeg hvorfor han kjørte som han gjorde... Han satt med mobiltelefonen mot øret.

Hvem av oss mener du var den inkompetente i situasjonen?

Anonymkode: 49872...2d0

Da hadde jeg ringt politiet. Hvis noen lå i 30 og vingler i 80 sonen  fordi de snakket i telefonen.  Da er du sannsynligvis rusa også. Det har heg 0 respekt for.

Anonymkode: 4c462...212

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tuter svært skjeldent i trafikken. Har tutet litt mer i det siste, det er folk på sparkesykkel, som ser på telefonen og ikke rundt seg, i litt for stor fart inn mot kryss.

Den ene var bare cm for å kjøre rett på bilen min, pga uoppmerksomhet. Hadde jeg ikke tutet og fått den nesa ut av telefonen  hadde det gått  galt.  Jeg sto i ro

Anonymkode: 4c462...212

• Liker 3
Skrevet

Blir ikke så ofte tuta på, men har både som passasjer og ellers lagt merke til at det er mer tuting i trafikken nå enn for en ti år tilbake?

Skrevet

Tja… ikke lenge siden forrige tute-i-trafikken-tråd, står litt der…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tuter ikke på folk som viser åpenbare tegn på å ikke helt vite hvor de skal. Det er lov å være på et nytt sted og være usikker.

men jeg tuter på de som bare surrer i trafikken, vingler mellom felt uten blinklys og hindrer flyt, eller som gjør farlige ting. Stort sett på de som bryter vikeplikt. Men  senest igår på ei som ikke fulgte med på grønt lys så det var jo like før det ble rødt igjen. Satt vel på mobilen…

så nei, her tutes det fordi andre gjør noe feil. Ikke fordi jeg gjør det. Da vinker jeg og prøver å vise ydmyke uttrykk til den jeg gjorde en feil overfor.

Anonymkode: 7e739...f9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tuter vis det er viktig å fange den andre sjåførens oppmerksomhet i en farlig situasjon. Kan ikke si at jeg har sett så mye til situasjonen du skisserer. Er ikke ofte jeg hører noen bruke tuta egentlig. Bor i en relativt liten by, kanskje derfor

Anonymkode: 0e6eb...cfc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har tenkt på noe i det siste, og jeg VET at noen kommer til å føle seg truffet – og det er helt greit. Hvis du blir sur nå, så er det nok deg det gjelder. 

Er det bare jeg som har lagt merke til at de som tuter mest i trafikken, stort sett er de som ikke burde vært i bilen i det hele tatt? Altså, vi snakker folk som ikke kan vikeplikt, som stresser i rundkjøringer, som får panikk av en ryggende bil, og som tuter hvis noen bruker mer enn 0,3 sekunder på å slippe clutchen i lyskrysset. 

Tuting har liksom blitt et slags «panikk-språk» for de som mangler kjørekompetanse og tålmodighet. Ikke rart de tuter – de skjønner jo ikke trafikkbildet rundt seg! Det er som om hornet er deres eneste forsvar i en verden de ikke forstår.

Og det verste? De tuter alltid før de har vurdert situasjonen. Som om de tror hornet løser alt. “Oi, en fotgjenger! TUT!” “Oi, en bil rygger forsiktig ut! TUT!” Har vi glemt at det faktisk går an å bruke HJERNEN i trafikken? Eller er det blitt valgfag?

Helt ærlig, jeg mener at hvis du tuter mer enn én gang om dagen, så burde du kanskje levere inn lappen og ta en liten reality check. Det er ikke alle som er laget for å kjøre bil, og det er HELT greit. Tog er også fint. 

Kjør debatt. Men ikke tut.

Har flere ganger vært nødt til å tute på folk som rygger. Når de har vikeplikt for meg som kommer kjørende på en forkjørsvei, og de rygger ut fra innkjørsel. Jeg bråbremser, og de FORTSETTER å rygge uten at de ser at det kommer biler. Da tuter jeg, ja. Jeg kan ikke rygge fordi det ofte er flere biler bak meg langs veien som også har måtte bremse for ryggeren. Og man plikter å forvolde minst mulig skade. Skal jeg da sitte stilltiende å se på at den blinde idioten rygger inn i min bil? Da blir det skyld-deling, og det er jeg ikke interessert i. 

Angående lyskryss så skal du slippe clutchen når det går fra rødt til gult, slik at du kjører på grønt 😉 Og står du lengre bak i køen så skal du følge med og sørge for å holde flyten til bilene foran deg, om du følger med skal flyten gå sømløst, og du unngår at folk tuter bak deg 😉

(Nei, jeg er ikke sur, og jeg forstår godt trafikken rundt meg, men av og til så er lydhornet påkrevet for å få fram enkelte sinker som projiserer egen inkompetanse over på andre trafikanter 😉)

Anonymkode: b68aa...5fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tuter så mye jeg vil når det passer seg. 

Noen ganger en kort «heisann, her er jeg, vet du at jeg står akkurat dit du skal rygge nå?", noen ganger flere sekunder når en GJØK ikke forstår at å bytte felt midt i rundkjøringen når jeg ligger nøyaktig dit du skal, er en jævlig dårlig ide. Eller slenger seg ut rett foran meg så jeg må bråbremse… eller folk som ikke overholder vikeplikt fra høyre… De får gjerne en lang en. 

En av  grunnene til at jeg ikke har krasja, er fordi JEG følger godt med på de andre rundt meg og ser hva ANDRE holder på å gjøre, både foran, bak og på siden. Har avverget mange situasjoner ved å si høyt "HALLO HER ER JEG" med tuten. 

Blir du fornærmet av å bli tutet på får du levere lappen til Biltilsynet og ta toget. 

Det er en grunn til at vi tuter… 

Anonymkode: c795e...a37

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så de som tuter å varsler om farlige situasjoner er de som ikke burde ha lappen? Den var my. Er det veldig mange som tuter på deg ts ville jeg sett litt på kjøringa mi. Jeg blir sjeldent tuta på, men det har skjedd at hode var et annet sted å jeg får et tut som er berettiget på meg. 
Jeg tutet her om dagen på en som lå i min kjørebane, hadde jeg ikke varslet hadde vi kræsjet. Er det altså jeg da som bør levere lappen min? 

Anonymkode: 61e2b...68e

• Liker 1
Skrevet

Det er greit å tute for å avverge en farlig situasjon. Men litt harry å tute bare for «å si» at den andre er dårlig til å kjøre bil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...