Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen hele mitt voksne liv, og barna begynner å bli store. Hans første sidesprang var for mange år siden. Han dro til syden med elskerinna, jeg satt igjen med barna. Etter mye om og men så tilga jeg. For meg var det utenkelig å ikke få være med barna hver dag. Meg selv ble satt til siden. Perioden som fulgte ble fin, og det var godt i mange år. Inntil for ca 5 år siden. Da var det neste elskerinne sin tur. Denne gang tror jeg det er ren tilfeldighet at vi fortsatte sammen. Jeg klarer ikke huske helt, men fremdeles var det utenkelig for meg å bare ha barna annenhver uke. Så jeg ble. Ny og fin periode fulgte. Helt til tidlig denne sommeren. Jeg var noen uker i tvil om at det denne gangen også var ei elskerinne som lokket i andre enden, og ettersom det ble ferietur også denne gangen så skjønner jeg jo at det er ei også denne gangen. Jeg er i en salig blanding av sjokk og sorg. Men også av faenskap. Denne gangen går jeg, det har aldri vært klarere.

Har begynt å se mannen med nytt blikk, og det er nesten så jeg ikke orker å lese om narsissisten, for der kan jeg krysse av på samtlige punkter. Har også lest om andre personlighetsforstyrrelser, leser fortsatt, og ser at dette også treffer godt. 

Her kommer spm som jeg er veldig spent på svaret på. Hvordan gå fra en narsissist?

Anonymkode: da05a...a6b

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du pakker tingene dine å går. Ferdig!!!

Anonymkode: 1d7f8...8a5

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

På samme måte som andre. Du går…

Anonymkode: 1f123...75d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har vært sammen hele mitt voksne liv, og barna begynner å bli store. Hans første sidesprang var for mange år siden. Han dro til syden med elskerinna, jeg satt igjen med barna. Etter mye om og men så tilga jeg. For meg var det utenkelig å ikke få være med barna hver dag. Meg selv ble satt til siden. Perioden som fulgte ble fin, og det var godt i mange år. Inntil for ca 5 år siden. Da var det neste elskerinne sin tur. Denne gang tror jeg det er ren tilfeldighet at vi fortsatte sammen. Jeg klarer ikke huske helt, men fremdeles var det utenkelig for meg å bare ha barna annenhver uke. Så jeg ble. Ny og fin periode fulgte. Helt til tidlig denne sommeren. Jeg var noen uker i tvil om at det denne gangen også var ei elskerinne som lokket i andre enden, og ettersom det ble ferietur også denne gangen så skjønner jeg jo at det er ei også denne gangen. Jeg er i en salig blanding av sjokk og sorg. Men også av faenskap. Denne gangen går jeg, det har aldri vært klarere.

Har begynt å se mannen med nytt blikk, og det er nesten så jeg ikke orker å lese om narsissisten, for der kan jeg krysse av på samtlige punkter. Har også lest om andre personlighetsforstyrrelser, leser fortsatt, og ser at dette også treffer godt. 

Her kommer spm som jeg er veldig spent på svaret på. Hvordan gå fra en narsissist?

1) Narsissist og utro mann er ikke det samme. Du beskriver en utro, umoden mann, ikke en mann med narsissistisk personlighetsforstyrrelse 

2) Om du vil ut av forholdet må du sjekke om du har økonomi til det. Har du det, nok lønn og egenkapital til å bo alene, da flytter du ut. 

Anonymkode: 36c21...d9e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han er åpenbart en drittsekk. Men du er ikke sammen med en mann i 10-20 år som har en personlighetsforstyrrelse uten store problemer hele tiden. Det blir ikke borte i noen år

Anonymkode: e55b6...935

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis personen er umoden (manglende utvikling i hjernen), så er det bare å reise fra vedkommende. 

Det er ikke noe poeng å være med en som gir blanke i sosiale uskrevne lover uansett (antar slekten din misliker vedkommende allerede, så tror ikke de vil ha et problem med at du stikker av)

Anonymkode: cb7d9...fc7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

På samme måte som en hver annen mann. Dere bestiller mekling ang barna, søker separasjon, går i banken og ordner det økonomiske, selger eller kjøper ut hverandre på huset, skaffer en ny plass å bo, og så flytter dere fra hverandre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er en ekte narsissist så blir det et helvete å gå, da må du stålsette deg, og ha en god plan før du drar. 
Bolig bør være på plass, økonomi må være på plass(så langt det lar seg gjøre) 

Snakk med barna om de er store nok til å forstå, å gå fra en narsissist er ikke bare bare. 
Snakker av erfaring, de bruker rettssystemet, BV, familievernkontoret, vennene dine . 
Her var jeg heldig etter 3 år med masse trusler og styr så vant jeg omsorgen i retten mot han, men han holder på med trusler enda, det har jeg bare godtatt som en del av livet . 

Anonymkode: 2fc40...00d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver at han krysser av på alle punkt i forhold til narsissime, så antar jeg det er mye du ikke har satt ord på i innlegget. Det er mange ting i slike forhold som er vanskelig å beskrive. Enkeltepisoder som danner et mønster som er vanskelig å forklare, men som både en selv og andre vil avskrive som "ikke så ille" fordi ingen av oss er perfekte.

Dersom det du beskriver som gode perioder virkelig har vært greie tider - uten mer motgang enn de fleste som lever sammen møter, så er han nok ikke narsissist.

Jeg vil anbefale deg å snakke med et krisesenter om du føler du trenger støtte til å gjennomføre et samlivsbrudd. Å leve med en narsissist over tid gjør at man mister sitt indre kompass på hva som er rett og galt og hvordan man skal handle for å komme videre. Da trenger man en plan og en/noen å snakke med som forstår mekanismene og manipulasjonen man møter og som gir støtte når man begynner å tvile på egen virkelighetsoppfattelse.

Anonymkode: 15aca...82f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden du skriver at han krysser av på alle punkt i forhold til narsissime, så antar jeg det er mye du ikke har satt ord på i innlegget. Det er mange ting i slike forhold som er vanskelig å beskrive. Enkeltepisoder som danner et mønster som er vanskelig å forklare, men som både en selv og andre vil avskrive som "ikke så ille" fordi ingen av oss er perfekte.

Dersom det du beskriver som gode perioder virkelig har vært greie tider - uten mer motgang enn de fleste som lever sammen møter, så er han nok ikke narsissist.

Jeg vil anbefale deg å snakke med et krisesenter om du føler du trenger støtte til å gjennomføre et samlivsbrudd. Å leve med en narsissist over tid gjør at man mister sitt indre kompass på hva som er rett og galt og hvordan man skal handle for å komme videre. Da trenger man en plan og en/noen å snakke med som forstår mekanismene og manipulasjonen man møter og som gir støtte når man begynner å tvile på egen virkelighetsoppfattelse.

Anonymkode: 15aca...82f

Det er episoder gjennom alle disse årene som jeg ikke har nevnt i hovedinnlegget, da hadde jeg skrevet i ukesvis… og de gode periodene, de har vært gode fordi det er jeg som har gitt og gitt og gitt… 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke automatisk narsissist om man er utro hele tiden. Det er også kun fagfolk som kan sette en diagnose.

Det er uansett ikke viktig hva han er og ikke er. Det viktige er at du bare kommer deg bort.

Anonymkode: 78da5...060

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gå uten å si noe . Tenk sikkerhet!!!!!

Anonymkode: fab4a...828

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man går frem helt vanlig. 

Legg plan for økonomi og barn og stå klar til å dra når du gir beskjed om at det er slutt. 

Så hadde jeg spandert på meg selv noen psykologtimer for å bearbeide ting litt, men å henge meg opp i hans diagnoser hadde jeg gitt blaffen i. Fremover skal ikke han være en del av livet ditt (etter barna er store).

Anonymkode: 2f3fc...473

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal bli. Du kommer ikke til å høre på oss uansett. 

Anonymkode: 88d12...3d8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje få det til at det er hans idé å gå fra hverandre? Ellers støtter jeg alle de andre innspillene over… hvis du tror han kan bli farlig, så kontakt krisesenter…

Anonymkode: 788cd...254

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ang at det ikke er "vi" som setter diagnoser: det er ikke mange som går hos psykiater som får narsissistisk personlighetsforstyrrelse som diagnose i journalen sin. Dere vet sikkert like godt som meg at sånne folk aldri utredes for dette, ettersom det ikke er de som har et problem, men vi andre rundt... Så ja, jeg tillater meg faktisk å gi han diagnosen, med støtte fra hans kolleger. Det er også enighet om andre tilfeller av personlighetsforstyrrelse, og det helt uavhengig av utroskapen han har drevet med. Den kommer nok som et resultat at totalt manglende empatiske evner. Som igjen gjenspeiler det jeg allerede har skrevet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man går frem helt vanlig. 

Legg plan for økonomi og barn og stå klar til å dra når du gir beskjed om at det er slutt. 

Så hadde jeg spandert på meg selv noen psykologtimer for å bearbeide ting litt, men å henge meg opp i hans diagnoser hadde jeg gitt blaffen i. Fremover skal ikke han være en del av livet ditt (etter barna er store).

Anonymkode: 2f3fc...473

Har begynt hos psykolog, og jeg har fokus på meg selv, ikke på han. Det føles godt!

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje få det til at det er hans idé å gå fra hverandre? Ellers støtter jeg alle de andre innspillene over… hvis du tror han kan bli farlig, så kontakt krisesenter…

Anonymkode: 788cd...254

Jeg glemte nok å skrive det i hovedinnlegget mitt, men flytteprosessen er allerede i gang. Og, det var hans forslag. Enda godt!

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

En narsissist tåler ikke å bli dumpet. Da lager han (eller hun) et helvete for deg! Skal man forlate en narsissist, så må man få narsissisten til å dumpe deg. Da kan de gå ut av forholdet med hoved hevet fordi de "fant noen som var bedre".

Ser han har bedt deg flytte. Da er det bare å fullføre dette, og ikke gå tilbake! Dette er den perfekte sjansen til å få et godt liv!

Anonymkode: 27390...874

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En narsissist tåler ikke å bli dumpet. Da lager han (eller hun) et helvete for deg! Skal man forlate en narsissist, så må man få narsissisten til å dumpe deg. Da kan de gå ut av forholdet med hoved hevet fordi de "fant noen som var bedre".

Ser han har bedt deg flytte. Da er det bare å fullføre dette, og ikke gå tilbake! Dette er den perfekte sjansen til å få et godt liv!

Anonymkode: 27390...874

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...