AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:26 #1 Skrevet søndag kl 06:26 Hvordan bør jeg fordele styrke og kondisjons trening når jeg kan trene 3 ganger i uken? jeg er 42 år hvis det har noe å si. Jeg trener på senter og utendørs. Anonymkode: 79831...b93
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:44 #2 Skrevet søndag kl 06:44 For meg ville det riktigste være å kombinere styrke og kondisjon på minst to av dagene, og eventuelt brukt den siste dagen til intervaller eller lang joggetur (som ikke så lett lar seg kombinere med styrketrening), men det kommer vel an på hva du vil oppnå med treningen. Hva er viktigst for deg? Anonymkode: 4c528...61f
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:12 #3 Skrevet søndag kl 07:12 Jeg har troen på at den beste treningen er den som er lystbetont, for den vil du vedlikeholde over tid. Personlig skifter jeg fra mye kondisjon om sommeren, til mer styrke om vinteren, på grunn av vær og temperatur, og innendørstrening. (trener kondisjon ute). Eneste jeg er bevisst er å ta noen øvelser for store muskelgrupper hver uke, for å unngå belastningsskader, og vedlikeholde muskelmasse. Men er det fint vær så tar jeg det alltid som avslutning på en løpeøkt. Anonymkode: ea5dc...8fe
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:01 #4 Skrevet søndag kl 10:01 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan bør jeg fordele styrke og kondisjons trening når jeg kan trene 3 ganger i uken? jeg er 42 år hvis det har noe å si. Jeg trener på senter og utendørs. Anonymkode: 79831...b93 Jeg trener 3-4 styrkeøkter i uken. Av rene kondisjonsøkter har jeg nærmest nesten ingen ting. Jeg har et par økter på mølla hjemme i løpet av uken, men det er relativt korte økter. Det kommer jo helt an på hva målet ditt med treningen er? Er målet ditt å løpe 1 mil på tid, så er svaret åpenbart et annet en om du vil gå raskt til bussen uten å få pustebesvær ☺️ Hva er målet ditt? Anonymkode: 883a5...687
Blingblingtahei Skrevet tirsdag kl 05:26 #5 Skrevet tirsdag kl 05:26 Jeg trener for eks mandag, onsdag, fredag og evt søndag på senter, styrke. Tirsdag, torsdag går jeg bakke med strikk hvor jeg mens jeg går fort bruker strikk til å mykne opp skuldre, armer, nakke. Av og til jogger jeg ute, men liker det ikke 🤪 Mitt fokus og min treningsglede ligger mest i styrketrening, så det er det som blir prioritert.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:28 #6 Skrevet tirsdag kl 05:28 Jeg har startet med trening igjen for noen måneder siden etter å ha meldt meg ut da barna kom. De er 5 og 7 nå. Jeg vil melde meg på et 5 km løp, men har lite muskler, så jeg trenger å bli sterkere også. Anonymkode: 79831...b93
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:35 #7 Skrevet tirsdag kl 05:35 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har startet med trening igjen for noen måneder siden etter å ha meldt meg ut da barna kom. De er 5 og 7 nå. Jeg vil melde meg på et 5 km løp, men har lite muskler, så jeg trenger å bli sterkere også. Anonymkode: 79831...b93 Du bør trene opp støttemuskulaturen som trengs når du løper. Gjerne i ankler, legger, lår og kjerne. Jo mer støtte du har, jo mindre belastningsskader. Finnes mange gode artikler om dette på nett, men jeg vill prioritert kanskje ti pt-timer hvor du får satt opp et program som blir riktig for deg, og hvor vedkommende kan korrigere og lære deg opp ordentlig. Anonymkode: 59028...ae3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden Kombiner to av dagene med 30 min mølle/uteløping, gjerne intervaller og 30 min styrke (gjerne 40 min om du har tid tilgjengelig). Styrkeøvelser som beinpress eller knebøy, RDL, utfallsvariant er gode baseøvelser for beina, få med en øvelse hver for bryst, rygg og kjerne, og Tåhev, så har du et komplett oppsett. Bruk den siste dagen til en litt lengre løpetur, denne øker du gradvis lengden på til du når den distansen du ønsker. Er målet 5km så er distanser opp mot 7-8 km fint på en rolig langtur (og da mener jeg rolig) når du har fått bygget opp utholdenhet og muskler til det uten skader. Anonymkode: a0550...cbb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå