Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha slitt med overspising i et uhorvelig antall år, er jeg nå på veg mot gode vaner og ny livsstil. Ett av målene jeg har, på sikt, er å begynne å jogge. Men når ‘kan’ jeg begynne med det? Jeg er vel strengt tatt ikke bare overvektig 😂 jeg er i kategorien ‘fedme’. Har bmi på 38, er kvinne 40 år, veier ca 115 kg og har tenkt meg ned til 75 kg. Jeg har hatt en del år med mye stillesitting pga en jobb der jeg er mye i ro, og pga sykdom (alvorlig depresjon) som har gjort at jeg er svært lite aktiv. Jeg tenker jeg bør ned en del i vekt, samt bygge litt muskler osv, før jeg kan begynne å jogge, grunnen til at jeg spør etter andres erfaringer er fordi jeg vil unngå belastningsskader. Hva er andres erfaringer? Eller er det noen her som har peiling på sånt?

Anonymkode: 47045...de9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gå tur i stedet?

Anonymkode: 3a1c0...b94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan se på couch to 5k, det er en ganske rolig program med fin opptrapping. Du trenger ikke følge programmet slavisk heller, om du kjenner du trenger to uker istedet for en uke på en del så gjør du det. Poenget er den gradvise opptrappingen :) Du kan også gjøre litt enkel kroppsvekttrening hjemme for å styrke musklene rundt ankler, knær og hofter. Knebøy, utfall og lignende. Du trenger ikke noe mer enn kroppsvekt, siden det er egen kroppsvekt du trenger at kroppen bærer. 

Også er det viktig med gode sko, gå gjerne et sted som kan analysere ganglaget ditt så du får sko som passer deg godt. Det er mindre slitsomt for ledd å løpe på gress, jord, grusstier osv, asfalt er det verste. 

Anonymkode: 36d40...205

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste du burde være forsiktig med, er å ikke ta det for hardt ut med en gang, for det kan gå hardt utover knær. Handler om overbelastning og eventuelle skader - så gjerne jobb og løp, men ikke løp 1 mil første dagen :)

Anonymkode: a576a...5b0

• Liker 1
Skrevet

Absolutt ingen ekspert, men av erfaring anbefaler at du starter med (hurtig) gange.

• Liker 1
Skrevet

Blir umiddelbart tenkt hurtig gange på variert underlag tre dager i uka og to dager med gange i motbakke 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 110 og har ikke tenkt å begynne før jeg er under 100 i hvert fall. Risikoen er ikke verdt belønningen. Det er også svært ubehagelig å jogge når man har så mye fett som gynger. Under 100 skal jeg begynne med intervaller. Nå går jeg 30 minutter/3 km. Det er nok, for meg, for å gjøre sitt. Men, det er fristende å jogge, syns det er kjedelig å gå jeg, og jeg føler egentlig at jeg skulle orke noe, men som sagt. Jeg vil heller unngå kneoperasjoner og å slite med det for resten av livet. Så jeg holder litt igjen. 

Anonymkode: d6cdc...999

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt energien på å gå ned mer i vekt først… Da minimerer du risikoen for skader. Jeg ville gjort ting i denne rekkefølgen: 

1. gå ned i vekt 

2. begynn å bygge muskler (spesielt støttemuskulatur som trengs når du løper, typ i ankler og legger etc)

3. begynn forsiktig med jogging/hurtig gange. 

Og jeg vel sterkt anbefale deg å begynne sammen med personlig trener. Du kan ha annen hver uke for eksempel, da blir det ikke så dyrt. Å ha med deg en på laget, en som hjelper deg, støtter deg og holder deg i gang er verdt hver eneste krone - jeg lover! Du gjør en kjempeinvestering i deg selv, og 30 år eldre du kommer til å takke deg så enormt for innsatsen du legger inn nå! 

Masse lykke til!

Anonymkode: 893eb...986

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ønsker kondisjonstrening for å føle seg bedre, kan man fint gå intervaller.

Anonymkode: 24565...ef2

• Liker 1
Skrevet

Fokuser på å få km i beina, før du fokuserer på jogging, betyr å styrke sener, senefester og ledd, så kommer kondis litt av seg selv ,  bakker er undervurdert for å få litt puls. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du tar tak. 
Som flere over her skriver, begynn med rask gange. Få litt puls og gå i oppoverbakker. 
Helst kombiner med styrkeøvelser for å bygge opp støttemuskulatur. 

Lykke til- dette klarer du!

Anonymkode: 712ff...1c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig, men har en bmi på rundt 30, så lettere enn deg. Jeg begynte på lett jogg, som nesten bare er gåing med litt "hopping"/ energisk gange, og økt på fra det. Gikk ganske fort før jeg kunne jogge vanlig, og jogger nå 7-10 km. 

Anonymkode: 682ff...1ed

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde KMI på over 41 når jeg tok grep og startet med NTNU sitt treningsopplegg: https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram

Da kom jeg i gang, trengte jeg nok noe håndfast å forholde meg til. Fortsatte med gåing med motbakke og plusset på med intervall 4x4. Gikk også daglige turer utenom ‘treningsdagene’, minimum 30 minutter. Aktivitetsgleden har blomstret etterhvert som formen ble bedre og da ble det både ski og sykling når det er sesong for det. Etter to år har jeg kommet under 30 i BMI og planlegger styrketrening fra høsten av. Bortsett fra styrketreningen i NTNU sitt program og ett annet som varte i 12 uker har jeg ikke trent styrke, så det gleder jeg meg til å ta fatt på. 
En ekstra motivator har vært appen MIA health som er utviklet av NTNU (ja, jeg digger NTNU sine treningsfolk🤓), der det er fokus på helse som hele veien har vært min drivkraft.

Kanskje passer dette for deg også, knærne mine tåler nok fremdeles ikke jogging, men motbakke er gull og jeg får samme uttelling som om jeg skulle ha jogget🏆

Endret av Saima
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jogging med for tung kropp ga meg plantar fascitt :( 

Anonymkode: 19aa0...f68

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mot rådene her, og det har gått fint, men jeg har nok vært vært heldig. 
jeg begynte å jogge med bmi på 39, men da var det snakk om veldig rolig jogg, 1 min om gangen i starten, og gå i mellom, 2 ganger i uka. Og økte gradvis. Etter hvert som formen ble bedre holdt jeg igjen for å skåne kroppen. Nå har jeg bmi på 30 og kan fint løpe 8km (har vært oppe i 12 km), men det gjør jeg maks en gang i uka, med en kortere tur i mellom. 

Jeg trente styrke parallelt. 

Anonymkode: d199d...06a

Skrevet

Heier på deg, TS!

Jogging er både veldig effektiv og super trening, men også ganske belastende for kroppen med tanke på alle slagene en får i beina og oppover mot hofteleddene og ryggsøylen. Det er ingenting i veien for å jogge også nå, tenker jeg, bare du holder deg til sakte progresjon. Det må alle, ikke bare du. Kanskje 30 sekunder jogg hver 10. minutt er nok i starten, og øk sakte oppover fra det. Og jogg sakte, ikke løp. Blås i farten alle andre har. Noen ser ut som om de bare setter beina ned mens de nesten kjeder seg og likevel løper i kanskje 15 km/t. De har enten løpt mye, mye, mye, eller bare har et lett løpesteg. Se langt fram i tid. Om ett år med sakte progresjon kan du også komme kjempelangt. Eller ikke, om jogging ikke var gøy og motiverende likevel selv etter en stund.

Lykke til! 😊

AnonymBruker
Skrevet

Svømming vil være mindre belastende for ledd, så ville startet med det, samt å gå turer i terrenget, og motbakker.

Anonymkode: 45f72...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke målet med joggingen din. Men om det du ønsker å oppnå er å forbrenne fett ved å jogge, så hold deg i sone-2. 60-70% av makspuls. Husk at det er fett du vil at kroppen bruker som energikilde og ikke karbs etc.

Nå aner ikke jeg hva du liker og ikke liker. Men om målet ditt er en varig endring, så er absolutt fokus på styrketrening langt mer anbefalt en å basere treningen på jogging.

Anonymkode: d2467...8a7

AnonymBruker
Skrevet

Wow, så kjekt å våkne til alle disse flotte svarene! Tusen takk til alle og enhver, for erfaringer, tips og treningsprogram.

Jeg ønsker å begynne med jogging fordi jeg drev med det før jeg la på meg, og synes det var veldig kjekt. Derfor er dette et mål, på sikt.

Tar med meg alle svar videre, og skal sette opp en treningsplan basert på disse. Tusen takk for lykkeønskninger også 🙏🏻🤩

- TS

Anonymkode: 47045...de9

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...