Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 15:51 #161 Skrevet lørdag kl. 15:51 Kvittre skrev (4 minutter siden): Og det syntes jeg var pussig, derfor nysgjerrig på kommunens regler , men skjønner jeg ikke får noe svar. Regler om hva?
Honey Dew Skrevet lørdag kl. 15:56 #162 Skrevet lørdag kl. 15:56 Så de eldre har ikke kjempet frem arbeidsrettigheter? Hvem tror du stod på barrikadene for å få fri abort? De har ikke vørt med å bygge opp velferdsstaten? 1 2
Adrenalina1 Skrevet lørdag kl. 16:01 #163 Skrevet lørdag kl. 16:01 Nok en tråd med klaging på den eldre generasjonen. At dere ikke blir lei. 2 1
Kvittre Skrevet lørdag kl. 16:02 #164 Skrevet lørdag kl. 16:02 Grønnsaksvaffel skrev (1 minutt siden): Regler om hva? AI Overview Regler for hyttebygging avhenger av størrelse og bruk, hvor mindre tiltak som frittstående bygg under 50 kvm og tilbygg under 15 kvm ofte kan gjøres uten å søke, men må oppfylle krav til avstand til nabogrenser og bygninger, samt høydebegrensninger. Alle hyttebygg krever radonblokkering mot grunnen, og større tiltak eller fasadeendringer vil utløse krav om søknad til kommunen. Tiltak uten krav om søknad Du kan bygge frittstående bygg som en grillhytte, bod, anneks eller garasje inntil 50 kvm uten å søke, gitt at du oppfyller følgende krav: Størrelse: Bygget er 50 kvm eller mindre. Avstand til nabogrenser: Bygget må ha en avstand på minst 1,0 meter fra nabogrensen. For tilbygg gjelder 4 meter fra nabogrensen. Avstand til andre bygninger: Bygget må være minst 1,0 meter fra andre bygninger på din egen tomt. Høyde: Mønehøyden er 4,0 meter eller mindre, og gesimshøyden er 3,0 meter eller mindre. Bruk: Bygget kan ikke brukes til beboelse eller overnatting og kan ikke ha kjeller. Når du må søke om byggetillatelse Du må søke om byggetillatelse fra kommunen for: Større hytteprosjekter: Alle hyttebygg som er større enn 50 kvm, er ikke tillatt bygget som frittstående bygg uten søknad. Overnatting: Hvis hytta skal brukes til overnatting eller beboelse. Bruksendring: Hvis du skal bruke en fritidsbolig som helårsbolig. Fasadeendringer: Alle fasadeendringer på hytten din vil også kreve søknad. Andre viktige krav Tomtekrav: Bygninger må ikke være plassert over vann- og avløpsledninger. Ferdigstillelse: Alle byggverk må ha en radonsperre mot grunnen. Lokale reguleringer: Lokale reguleringsbestemmelser kan ha særskilte krav som du må sjekke med din kommune. Det er ikke bare og begynne og spikre sammen planker lenger.
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 16:04 #165 Skrevet lørdag kl. 16:04 Kvittre skrev (Akkurat nå): AI Overview Regler for hyttebygging avhenger av størrelse og bruk, hvor mindre tiltak som frittstående bygg under 50 kvm og tilbygg under 15 kvm ofte kan gjøres uten å søke, men må oppfylle krav til avstand til nabogrenser og bygninger, samt høydebegrensninger. Alle hyttebygg krever radonblokkering mot grunnen, og større tiltak eller fasadeendringer vil utløse krav om søknad til kommunen. Tiltak uten krav om søknad Du kan bygge frittstående bygg som en grillhytte, bod, anneks eller garasje inntil 50 kvm uten å søke, gitt at du oppfyller følgende krav: Størrelse: Bygget er 50 kvm eller mindre. Avstand til nabogrenser: Bygget må ha en avstand på minst 1,0 meter fra nabogrensen. For tilbygg gjelder 4 meter fra nabogrensen. Avstand til andre bygninger: Bygget må være minst 1,0 meter fra andre bygninger på din egen tomt. Høyde: Mønehøyden er 4,0 meter eller mindre, og gesimshøyden er 3,0 meter eller mindre. Bruk: Bygget kan ikke brukes til beboelse eller overnatting og kan ikke ha kjeller. Når du må søke om byggetillatelse Du må søke om byggetillatelse fra kommunen for: Større hytteprosjekter: Alle hyttebygg som er større enn 50 kvm, er ikke tillatt bygget som frittstående bygg uten søknad. Overnatting: Hvis hytta skal brukes til overnatting eller beboelse. Bruksendring: Hvis du skal bruke en fritidsbolig som helårsbolig. Fasadeendringer: Alle fasadeendringer på hytten din vil også kreve søknad. Andre viktige krav Tomtekrav: Bygninger må ikke være plassert over vann- og avløpsledninger. Ferdigstillelse: Alle byggverk må ha en radonsperre mot grunnen. Lokale reguleringer: Lokale reguleringsbestemmelser kan ha særskilte krav som du må sjekke med din kommune. Det er ikke bare og begynne og spikre sammen planker lenger. Hva er poenget med dette? 1 1
Gaia Skrevet lørdag kl. 16:13 #166 Skrevet lørdag kl. 16:13 Jeg tror at min foreldregenerasjon har gjort det beste de kunne med den informasjonen de har hatt opp gjennom årene. 1 2
Kvittre Skrevet lørdag kl. 16:13 #167 Skrevet lørdag kl. 16:13 Grønnsaksvaffel skrev (6 minutter siden): Hva er poenget med dette? Hva regler for hyttebygging har med om det er regler for hyttebygging og gjøre? Nei greit, gir opp 😅 jeg mener fortsatt at og kjøpe tomt og bygge hytte ikke er for folk flest i dag, selv der det ikke er fullstendig byggestopp over hele landet. Du har ikke klart og overbevise meg om det motsatte. Over og ut.
Kvittre Skrevet lørdag kl. 16:19 #168 Skrevet lørdag kl. 16:19 Gaia skrev (Akkurat nå): Jeg tror at min foreldregenerasjon har gjort det beste de kunne med den informasjonen de har hatt opp gjennom årene. Det er jeg helt enig. De presset ikke prisene opp eller laget folketrygden så god for seg selv for og være kjipe. De hadde ikke krystallkule. Forskjellen for meg er de i den generasjonen som ser at de har hatt litt hell og at ting blir vanskeligere fremover, og de som klapper seg stolte på skuldra over og ha vært så innmari mye flinkere enn noen andre, så nå skal de dra stigen opp. pensjonister flest er fine folk. 1
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 16:20 #169 Skrevet lørdag kl. 16:20 Kvittre skrev (Akkurat nå): Hva regler for hyttebygging har med om det er regler for hyttebygging og gjøre? Nei greit, gir opp 😅 jeg mener fortsatt at og kjøpe tomt og bygge hytte ikke er for folk flest i dag, selv der det ikke er fullstendig byggestopp over hele landet. Du har ikke klart og overbevise meg om det motsatte. Over og ut. Har jeg påstått at det ikke finnes regler for hyttebygging? Har jeg prøvd å overbevise deg om noe som helst? Jeg har kun skrevet at det ikke er byggestopp av hytter her. Punktum. Hvorfor du har hengt på meg som en klegg pga den setningen aner jeg ikke og jeg skjønner ikke motivasjonen din. 1
Krokenguri Skrevet lørdag kl. 20:38 #170 Skrevet lørdag kl. 20:38 (endret) Kvittre skrev (9 timer siden): Det var du som dro inn ditt budsjett, selvom du ikke tilhører den generasjonen det snakkes om. Budsjettet ditt henger ikke på greip, uansett hvilket tiår du var ung. Nei, det er ingen som påstår du hadde det så fett som student, er det meningen du skal ha det fett som student? Poenget er at vi ( hvis du var student på 90 tallet da, du bytter jo på ) har hatt det fetere som voksne enn dagens studenter kommer til og få det, fordi vi fikk kjøpt billige boliger og ble gjeldsfrie og delvis får pensjon fra staten. Våre foreldre, som det handler om, hadde det tøffere enn oss som barn og ungdom, men fikk det veldig fett som voksne og pensjonister med en enorm verdiøkning på hus og hytter, og tidlig knall pensjon av staten. at du som student tjente 40 kr timen og betaler 50 kr for reise ( bussbillett ? ), og kjøpe dyrt syltetøy på glass er bare rart og har ingeting med dette og gjøre. Ja riktig jeg husker faktisk litt feil. Var minste borteboer stipend på 2880kr i mnd. Min husleie var på 2500kr i mnd. Buss til og fra hjemme kostet 200kr i mnd. Altså ca50kr uken. Ai tror jeg har regnet ut litt høy pris på brød her. Mener det lå på ca 10 kr. Melk er vel ganske riktig, vet jeg ikke hver uke kunne kjøpe melk. Hadde altid saft for å slippe å kun drikke vann. Ellers var det ost og et glass syltetøy. På den måten kunne jeg spare bittelitt penger til å ringe hjem av og til i telefonkiosken, kjøpe ekstra skinke eller pastabolognes til 10kr. Kino etc var bare å glemme bla. Det var mye 10kr marked på butikken. Så du får påstå hva du vil. Men det var det jeg levde på et helt år. Nesten. Fikk jobb på slutten av året Betalte da bittelitt for en russedress, og valgte å være vandre russ, og var ikke på dyre konserter etc. Min russetid kostet under 1000kr. Og betalte med det jeh tjente på jobben jeg fikk i april. 40,12kr var lønnen man fikk som under 18 i den type jobb jeg hadde I oslo lå lønninger etc høyere enn ute på landet. Så mange ukes pendelet inn til byen for arbeid, for bedre lønninger. Jobben i april ga mer . Husker ikke timelønnen der. Men mener den var nermere 100kr timen. Mulig det kan ha vært 84 kr timen eller der omkring Endret lørdag kl. 20:57 av Krokenguri
Kvittre Skrevet søndag kl. 10:43 #171 Skrevet søndag kl. 10:43 Krokenguri skrev (13 timer siden): Ja riktig jeg husker faktisk litt feil. Var minste borteboer stipend på 2880kr i mnd. Min husleie var på 2500kr i mnd. Buss til og fra hjemme kostet 200kr i mnd. Altså ca50kr uken. Ai tror jeg har regnet ut litt høy pris på brød her. Mener det lå på ca 10 kr. Melk er vel ganske riktig, vet jeg ikke hver uke kunne kjøpe melk. Hadde altid saft for å slippe å kun drikke vann. Ellers var det ost og et glass syltetøy. På den måten kunne jeg spare bittelitt penger til å ringe hjem av og til i telefonkiosken, kjøpe ekstra skinke eller pastabolognes til 10kr. Kino etc var bare å glemme bla. Det var mye 10kr marked på butikken. Så du får påstå hva du vil. Men det var det jeg levde på et helt år. Nesten. Fikk jobb på slutten av året Betalte da bittelitt for en russedress, og valgte å være vandre russ, og var ikke på dyre konserter etc. Min russetid kostet under 1000kr. Og betalte med det jeh tjente på jobben jeg fikk i april. 40,12kr var lønnen man fikk som under 18 i den type jobb jeg hadde I oslo lå lønninger etc høyere enn ute på landet. Så mange ukes pendelet inn til byen for arbeid, for bedre lønninger. Jobben i april ga mer . Husker ikke timelønnen der. Men mener den var nermere 100kr timen. Mulig det kan ha vært 84 kr timen eller der omkring Så og reise kostet 50 kr i UKEN? Ja det blir jo litt annerledes enn en reise kostet 50 kr. Hvorfor i alle dager kjøpte du russedress og var vandre russ som student? Først var du student og nå var du russ og under 18? Når var 19 og tok boliglån og flyttet hjemmefra var jeg åpenbart over 18 og ferdig med og være russ så blir jo ulike situasjoner og sammenligne . jeg skjønner virkelig ikke det med telefon, det kostet 1 kr etter kl 17. mine foreldre ringte meg opp i telefonkiosken før kronestykket forsvant. ja, var mye 10 kroners marked på ica. Rema 1000 brødet kostet 2,90 . Jeg drakk bare vann , eller jeg drakk øl i helgene , så visste ikke at melk var så dyrt. Øl var dyrt, husker prisen gikk ned til 9 kr flasken før årstusenskiftet. Til middag spiste jeg mest posesuppe og sånn pasta poser som jeg kjøpte på 10 kroners marked, en pose var 3 middager. Mat var dyrere før enn nå i forhold til lønn , men jeg hadde ikke så høyt matbudsjett som deg fordi jeg spiste typisk studentmat. Usunt ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå