Gaia Skrevet lørdag kl. 12:06 #141 Skrevet lørdag kl. 12:06 debatant skrev (På 27.7.2025 den 11.06): Psykologer vet ingen ting. Det eneste vi vet er at Freud og Nietzsche var gale. Om en jobber jevnt og trutt vil en leve et ok liv i Norge. Om en ikke surrer bort pengene på ferier og nytelser. Kommer an på hvem som leser det. Freud hadde ingen dokumentert psykisk sykdom. Han var en produktiv tenker og skribent gjennom hele livet. Noen av hans teorier – som Ødipuskomplekset og drømmetydning – har så klart blitt heftig kritisert og delvis forlatt i moderne psykologi, men det betyr ikke at han var gal. Han var nok heller en pioner som utfordret datidens forståelse av menneskesinnet. Når det kommer til Nietsche, så hadde jo han en mental kollaps de siste årene før han døde. Det betyr uansett ikke at han var gal, i den forstand at hans filosofi eller tanker var irrasjonelle. Tvert imot, han regnes faktisk som en av de mest innflytelsesrike tenkerne i vestlig filosofi.
Kvittre Skrevet lørdag kl. 12:11 #142 Skrevet lørdag kl. 12:11 Mr X skrev (49 minutter siden): Dagens oppvoksende generasjon har aldri hatt så mye penger å rutte med og er ufattelig privilegert sammenlignet med noen tidligere generasjon. Fortsatt er Norge blant de landene i Europa hvor flest eier sin egen bolig. Det får være måte på klaging. Det finnes heller ingen tidligere generasjon som – som helhet – kommer til å arve i nærheten av hva dagens «klynkegenerasjon» gjør. Jeg synes oppriktig synd på dere, ikke på grunn av boligprisene, men fordi ingen generasjon før dere har hatt mindre sex, flere psykiske diagnoser, svakere resultater i høyere utdanning, vært så ensomme – eller så syke. Samtidig har dere det bedre enn noen annen generasjon i verden, nesten uansett hvilke oppvekstvilkår man sammenligner med. Ja, Norge er fortsatt blant de landene i Europa hvor flest eier sin egen bolig, de aller aller fleste godt voksne og pensjonister gjør det. Hjelper ikke de unge i særlig grad. det er nok ikke riktig at de unge kommer til og arve så mye. Husk at pensjonen er på vei ned for deres foreldre, samt at det blir dyrere og dyrere og være syk og gammel, så det skal nok spises mye bra av formuer før arv fordeles. jeg vet ikke helt hvem du synes synd på er, jeg er 51 år. Ingen generasjon før har hatt mindre sex? Tror du prevensjon og Tinder har ført til mindre sex? Var det mye ons for 100 og 200 år siden osv? Jaha.. resten av det du synes synd på « oss « unge i dag er jeg enig i. Og det kommer jo mye på grunn av kravene. Selvsagt er boligprisene en del av det de bekymrer seg syke over. jeg vil påstå både jeg og mine foreldre ( generasjonen hi handler om ) hadde mye bedre enn dagens unge. Hvis du går lenger tilbake blir det andre veien, det som er pussig for vår tid er at ting har blitt bedre for hver generasjon fram til nå og det snur. Jeg synes ikke det er rart at unge har forventninger til samme standard som de selv vokste opp med. Så hører jeg pussige kommentarer fra besteforeldrene til unge i begynnelsen i 20 årene om hvorfor de ennå ikke har kjøpt seg bolig. og sammenligne med verden har vi blitt gode på. Når jeg vokste opp var det typisk norsk og være god og Norge hadde verdens beste velferdsstat, nå er det nok at vi fortsatt er bedre enn land vi egentlig ikke vil sammenligne oss med.
Kvittre Skrevet lørdag kl. 12:20 #143 Skrevet lørdag kl. 12:20 Grønnsaksvaffel skrev (11 minutter siden): Aner hvor det er slik. Her jeg bor hadde ikke folk tid til å reise på hytte fordi de drev gård og det var ingen av mine venner som hadde hytte da jeg vokste opp. De siste 10 - 15 årene har hyttebyggingen eksplodert og byggestopp er det ihvertfall ikke her. Det er nok mer byfolk som bygde hytter enn folk som bor på gård. I Oslo hadde alle besteforeldre med hytter når jeg vokste opp. Langs oslofjorden, på fjellet rundt Lillehammer og deler av Sørlandet er det byggestopp. Rundt oslofjorden og nord for Oslo er typiske hyttesteder for Oslo arbeidere på 50 tallet, tok bussen ut lørdag etter jobb og 3 uker i sommerferien. Vet det er tilsvarende med Bergen og Stavanger. Ellers finnes det jo tomter og byggetillatelse rundt om, men hvor i landet er det du holder til hvor det er populært med hyttebygging nå? Er det billige tomter for folk flest, er det strenge byggekrav fra kommunenen og er det sentralt nok for og fungere for byfolk som vil på landet i helgen?
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 12:27 #144 Skrevet lørdag kl. 12:27 Kvittre skrev (5 minutter siden): Det er nok mer byfolk som bygde hytter enn folk som bor på gård. I Oslo hadde alle besteforeldre med hytter når jeg vokste opp. Langs oslofjorden, på fjellet rundt Lillehammer og deler av Sørlandet er det byggestopp. Rundt oslofjorden og nord for Oslo er typiske hyttesteder for Oslo arbeidere på 50 tallet, tok bussen ut lørdag etter jobb og 3 uker i sommerferien. Vet det er tilsvarende med Bergen og Stavanger. Ellers finnes det jo tomter og byggetillatelse rundt om, men hvor i landet er det du holder til hvor det er populært med hyttebygging nå? Er det billige tomter for folk flest, er det strenge byggekrav fra kommunenen og er det sentralt nok for og fungere for byfolk som vil på landet i helgen? Hallingdal, Valdres og flere steder på vestlandet. Hvilke krav kommunen har aner jeg ikke, jeg har ikke tenkt å kjøpe hytte eller hyttetomt.
Brunello Skrevet lørdag kl. 12:32 #145 Skrevet lørdag kl. 12:32 Kvittre skrev (6 minutter siden): Det er nok mer byfolk som bygde hytter enn folk som bor på gård. I Oslo hadde alle besteforeldre med hytter når jeg vokste opp. Langs oslofjorden, på fjellet rundt Lillehammer og deler av Sørlandet er det byggestopp. Rundt oslofjorden og nord for Oslo er typiske hyttesteder for Oslo arbeidere på 50 tallet, tok bussen ut lørdag etter jobb og 3 uker i sommerferien. Vet det er tilsvarende med Bergen og Stavanger. Ellers finnes det jo tomter og byggetillatelse rundt om, men hvor i landet er det du holder til hvor det er populært med hyttebygging nå? Er det billige tomter for folk flest, er det strenge byggekrav fra kommunenen og er det sentralt nok for og fungere for byfolk som vil på landet i helgen? Her har du nok enten vokst opp i et rikt strøk eller så har du selektiv hukommelse. De fleste i Oslo hadde ikke besteforeldre med hytte. Og av de som hadde det (jada, det var en del), så var det hytter de fleste hadde. Små og trange hytter, ofte uten strøm og vann måtte man ha med seg eller hente. Og selv om det bare var 50 kvadratmeter og utedo, var man der hele familien og ofte var en familie til med. Har lest hytteboka fra de første årene mine besteforeldre hadde hytte. Gjester veldig ofte. 2 1
000VF000 Skrevet lørdag kl. 12:33 #146 Skrevet lørdag kl. 12:33 (endret) Perleblomst skrev (På 27.7.2025 den 11.42): Før i tiden kunne ofte mannen jobbe, konen kunne være hjemme eller jobbe deltid. Eget hus/bolig og kanskje hytte. Og de fikk det til å gå rundt. I dag må begge jobbe, ofte 100% hver for å få alt til å gå rundt. Mindre tid med barna. De må i barnehagen. Ikke alle har råd til å kjøpe. Og mye penger må brukes på studielån da det ikke er nok å få arbeid kun med erfaring eller kort utdannelse. Det meste er blitt veldig dyrt! Men man kan vel ikke skylde privatpersoner for dette. Før i tiden var tv en luksusvare. Ferie (med fly) i utlandet var forbeholdt en liten del av befolkningen. En betydelig større del av budsjettet gikk med til mat. Klær var noe man kjøpte når man trengte det, og ble det hull ble det stoppet og sydd på lapp. Endret lørdag kl. 12:34 av 000VF000 1 1
Kvittre Skrevet lørdag kl. 12:43 #147 Skrevet lørdag kl. 12:43 Grønnsaksvaffel skrev (11 minutter siden): Hallingdal, Valdres og flere steder på vestlandet. Hvilke krav kommunen har aner jeg ikke, jeg har ikke tenkt å kjøpe hytte eller hyttetomt. Grønnsaksvaffel skrev (14 minutter siden): Hallingdal, Valdres og flere steder på vestlandet. Hvilke krav kommunen har aner jeg ikke, jeg har ikke tenkt å kjøpe hytte eller hyttetomt. Overrasket over Hallingdal og Valdres. nei, men er de for vanlige unge folk? Det er jo det du insinuerer ?
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 12:46 #148 Skrevet lørdag kl. 12:46 Kvittre skrev (3 minutter siden): Overrasket over Hallingdal og Valdres. nei, men er de for vanlige unge folk? Det er jo det du insinuerer ? ?
Kvittre Skrevet lørdag kl. 12:56 #149 Skrevet lørdag kl. 12:56 Brunello skrev (11 minutter siden): Her har du nok enten vokst opp i et rikt strøk eller så har du selektiv hukommelse. De fleste i Oslo hadde ikke besteforeldre med hytte. Og av de som hadde det (jada, det var en del), så var det hytter de fleste hadde. Små og trange hytter, ofte uten strøm og vann måtte man ha med seg eller hente. Og selv om det bare var 50 kvadratmeter og utedo, var man der hele familien og ofte var en familie til med. Har lest hytteboka fra de første årene mine besteforeldre hadde hytte. Gjester veldig ofte. Vokste opp i groruddalen . Besteforeldrene mine i gamle Oslo. Rikt strøk? Små trange leiligheter, eksos, ingen hageflekk… nei, besteforeldrene vår ville ha frisk luft og dyrke egne grønnsaker og bær så de kjøpte som sagt billige tomter og snekra seg hytter. Jeg kan faktisk ikke huske noen som ikke hadde noen form for hytte, men noen hadde kolonihage så de var jo ikke med på prisveksten på samme måte, men de fleste kjøpte seg billig tomt. Så besteforeldrene dine hadde også hytte, selvom din hukommelse sier deg at det var uvanlig ? Fra rikt strøk da? ja, de var små, trange og uten strøm og vann, var jo det jeg skrev! Og pussig nok var køyeseng, utedo , kveldsbad i sjøen mer enn godt nok lenge. Så arver barna deres på 70+ ( i dag ) og bygget ut og opp og la inn vann, kloakk og strøm og bygget litt til nå de arvet og så ble det byggestopp. Derfor er , i hvertfal i min omgangskrets hytter noe man arver og ikke noe man kjøper. Jeg kjenner ingen i min generasjon ( 50 år ) som har kjøpt tomt og bygget seg hytter . Jeg skjønner at det er lokale ulikheter, men unge i dag som bygger seg hytter kjenner jeg ikke.
Kvittre Skrevet lørdag kl. 12:57 #150 Skrevet lørdag kl. 12:57 Grønnsaksvaffel skrev (10 minutter siden): ? Ikke? Hvem bygger disse hyttene da? Pensjonister ?
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 13:56 #151 Skrevet lørdag kl. 13:56 Kvittre skrev (58 minutter siden): Ikke? Hvem bygger disse hyttene da? Pensjonister ? Aner ikke, jeg er reiser ikke rundt og sjekker.
Brunello Skrevet lørdag kl. 14:11 #152 Skrevet lørdag kl. 14:11 Kvittre skrev (1 time siden): Vokste opp i groruddalen . Besteforeldrene mine i gamle Oslo. Rikt strøk? Små trange leiligheter, eksos, ingen hageflekk… nei, besteforeldrene vår ville ha frisk luft og dyrke egne grønnsaker og bær så de kjøpte som sagt billige tomter og snekra seg hytter. Jeg kan faktisk ikke huske noen som ikke hadde noen form for hytte, men noen hadde kolonihage så de var jo ikke med på prisveksten på samme måte, men de fleste kjøpte seg billig tomt. Så besteforeldrene dine hadde også hytte, selvom din hukommelse sier deg at det var uvanlig ? Fra rikt strøk da? ja, de var små, trange og uten strøm og vann, var jo det jeg skrev! Og pussig nok var køyeseng, utedo , kveldsbad i sjøen mer enn godt nok lenge. Så arver barna deres på 70+ ( i dag ) og bygget ut og opp og la inn vann, kloakk og strøm og bygget litt til nå de arvet og så ble det byggestopp. Derfor er , i hvertfal i min omgangskrets hytter noe man arver og ikke noe man kjøper. Jeg kjenner ingen i min generasjon ( 50 år ) som har kjøpt tomt og bygget seg hytter . Jeg skjønner at det er lokale ulikheter, men unge i dag som bygger seg hytter kjenner jeg ikke. Ja, i alle fall godt over gjennomsnittet. Det var drøyt 30% av befolkningen som hadde tilgang på hytte på 70 tallet. Det innbefatter både de som eide og kunne låne, så det sier seg selv at «alle» ikke hadde hytte. I beste fall 1 av 2 om vi sier at Oslo-folk hadde bedre tilgang til hytter enn andre.
Perine Skrevet lørdag kl. 14:44 #153 Skrevet lørdag kl. 14:44 Kvittre skrev (1 time siden): Ikke? Hvem bygger disse hyttene da? Pensjonister ? Jeg kjenner/vet om ganske mange med godt betalte jobber på Sørlandet, helst Kristiansand, alder 40-60 +/- som har kjøpt seg hytter på Hovden.
Mr X Skrevet lørdag kl. 14:59 #154 Skrevet lørdag kl. 14:59 Kvittre skrev (1 time siden): Vokste opp i groruddalen . Besteforeldrene mine i gamle Oslo. Rikt strøk? Små trange leiligheter, eksos, ingen hageflekk… nei, besteforeldrene vår ville ha frisk luft og dyrke egne grønnsaker og bær så de kjøpte som sagt billige tomter og snekra seg hytter. Jeg kan faktisk ikke huske noen som ikke hadde noen form for hytte, men noen hadde kolonihage så de var jo ikke med på prisveksten på samme måte, men de fleste kjøpte seg billig tomt. Så besteforeldrene dine hadde også hytte, selvom din hukommelse sier deg at det var uvanlig ? Fra rikt strøk da? ja, de var små, trange og uten strøm og vann, var jo det jeg skrev! Og pussig nok var køyeseng, utedo , kveldsbad i sjøen mer enn godt nok lenge. Så arver barna deres på 70+ ( i dag ) og bygget ut og opp og la inn vann, kloakk og strøm og bygget litt til nå de arvet og så ble det byggestopp. Derfor er , i hvertfal i min omgangskrets hytter noe man arver og ikke noe man kjøper. Jeg kjenner ingen i min generasjon ( 50 år ) som har kjøpt tomt og bygget seg hytter . Jeg skjønner at det er lokale ulikheter, men unge i dag som bygger seg hytter kjenner jeg ikke. Dagens generasjon er ikke nødvendigvis vokst opp i Groruddalen eller Oslo-området, men det virker som om alt dreier seg om utviklingen der. Jeg kjøpte min første bolig i 1989, og det var på ingen måte noen dans på roser, slik du fremstiller det. Jeg brukte 8 600 av de 15 000 jeg tjente i måneden på bolig. I tillegg kostet det meg over 2 000 kroner i måneden til dagmamma fordi det ikke fantes barnehageplass. Strøm og kommunale avgifter kom på toppen av dette. Jeg vet ikke hvilken «posh» oppvekst du har hatt, men min var alt annet enn det. Jeg opplevde det som en beinhard prioritering, der vi hver sommer kjørte hele veien fra Nord-Norge på ferie. Din virkelighetsoppfatning er milevis fra min, selv om du er født bare ti år senere. Jeg blir oppriktig provosert når jeg hører påstander om at alt ble lagt til rette for oss – det er rent sprøyt. Jeg har jobbet ræven av meg for å komme dit jeg er i dag. 1 3
Kvittre Skrevet lørdag kl. 15:23 #155 Skrevet lørdag kl. 15:23 Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Aner ikke, jeg er reiser ikke rundt og sjekker. Hva var poenget ditt egentlig?
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 15:25 #156 Skrevet lørdag kl. 15:25 (endret) Kvittre skrev (2 minutter siden): Hva var poenget ditt egentlig? Poenget er at det ikke er byggestopp for hytter her hverken for unge eller pensjonister. Endret lørdag kl. 15:27 av Grønnsaksvaffel
Kvittre Skrevet lørdag kl. 15:37 #157 Skrevet lørdag kl. 15:37 Mr X skrev (24 minutter siden): Dagens generasjon er ikke nødvendigvis vokst opp i Groruddalen eller Oslo-området, men det virker som om alt dreier seg om utviklingen der. Jeg kjøpte min første bolig i 1989, og det var på ingen måte noen dans på roser, slik du fremstiller det. Jeg brukte 8 600 av de 15 000 jeg tjente i måneden på bolig. I tillegg kostet det meg over 2 000 kroner i måneden til dagmamma fordi det ikke fantes barnehageplass. Strøm og kommunale avgifter kom på toppen av dette. Jeg vet ikke hvilken «posh» oppvekst du har hatt, men min var alt annet enn det. Jeg opplevde det som en beinhard prioritering, der vi hver sommer kjørte hele veien fra Nord-Norge på ferie. Din virkelighetsoppfatning er milevis fra min, selv om du er født bare ti år senere. Jeg blir oppriktig provosert når jeg hører påstander om at alt ble lagt til rette for oss – det er rent sprøyt. Jeg har jobbet ræven av meg for å komme dit jeg er i dag. Hjelpes, jeg ble på sitat spurt om jeg vokste opp i rikmannstrøk! Nei, jeg vokste opp på Oslo øst. Selvfølgelig er ikke folk flest i dagens generasjon ( hvem er dagens generasjon? ) fra groruddalen. så du brukte ca halve inntekten på bolig når du først kjøpte, og det tenker du var mye? Ble du gjeldsfri? Tjente du litt på det? jeg har ikke hatt noen posh oppvekst. Vanlig arbeiderklassefamilie . Jeg har heller ikke sagt at alt ble lagt til rette for deg. Hvis du er 10 år eldre enn meg så tilhører du jo heller ikke generasjon vi snakker om? Det jeg rakk.. og som det høres ut som at du rakk.. var og bli med på prisveksten på boligmarkedet. Jeg hadde 2 jobber frem til jeg fikk barn selv, jeg fikk ikke boligen servert. Allikvel, jeg fikk lån når jeg var 19, ble gjeldfri relativt ung og tjente mye på prisveksten . Det får ikke barna mine. Det jeg ikke får er samme pensjon og helsetilbud som de som er pensjonister nå. jeg skjønte ikke hvorfor du måtte kjøre hver sommer hele veien fra nord- Norge, men jeg hadde nok litt mer posh ferier enn deg.
Kvittre Skrevet lørdag kl. 15:40 #158 Skrevet lørdag kl. 15:40 Grønnsaksvaffel skrev (12 minutter siden): Poenget er at det ikke er byggestopp for hytter her hverken for unge eller pensjonister. Det har du fortalt. det er byggestopp mange steder, men jeg vet også at det bygges nytt som selges svinedyrt til fåtallet. Så hos deg er det billige hyttetomter som folk flest kan kjøpe og bygge hytter noenlunde rimelig ? Sånn som på 50- 60 tallet? Eller snakker du om ferdige resort med hytter til 30- 40 millioner ?
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 15:42 #159 Skrevet lørdag kl. 15:42 Kvittre skrev (Akkurat nå): Det har du fortalt. det er byggestopp mange steder, men jeg vet også at det bygges nytt som selges svinedyrt til fåtallet. Så hos deg er det billige hyttetomter som folk flest kan kjøpe og bygge hytter noenlunde rimelig ? Sånn som på 50- 60 tallet? Eller snakker du om ferdige resort med hytter til 30- 40 millioner ? Begge deler.
Kvittre Skrevet lørdag kl. 15:46 #160 Skrevet lørdag kl. 15:46 Grønnsaksvaffel skrev (3 minutter siden): Begge deler. Og det syntes jeg var pussig, derfor nysgjerrig på kommunens regler , men skjønner jeg ikke får noe svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå