Gå til innhold

Eldre generasjoner har ødelagt Norge fullstendig for de yngre. Hvordan kan de forvente at yngre skal stille opp for dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
BobbySocks skrev (På 30.9.2025 den 17.00):

Samme generasjon som hadde barnevakt hver helg av egne foreldre, men disse har aldri tid til noe annet en å realisere seg selv, og har knapt sett egne barnebarn.

Generasjon egoist. 

Hvor har du det fra? Min erfaring er stikk motsatt. Vi som er født på 70-tallet (altså barna til de du skriver om) hadde svært sjelden barnevakt selv da vi var barn, men har benyttet våre foreldre veldig mye som barnevakt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PrivatiserAlt skrev (På 27.7.2025 den 0.41):

Jeg må gi TS rett i mye her. 

Etter krakket på slutten av 80-tallet, har boligprisen skutt i været. Det har dels vært drevet av spekulasjon om videre verdistigning, og dels av spesielt gunstige fradragsordning på skatten. 

Dette har begunstiget de som hadde mulighet til å få lån/ta opp lån. Alle andre, de fattige og de som var for unge, har ikke fått ta del i dette. En har fjernet investering i bedrifter/aksjer, og fått pengestrøm til død kapital. Her er det noen som har gribbet til seg, og det er gen x/boomers. Ikke gen z og millennials. 

Her gjelder det å ikke skjære hele genX over en kam. Jeg er gen X og hadde ikke rukket å bli tenåring på slutten av 80-tallet en gang. Jeg ble ikke voksen og klar for å etablere meg før vi begynte å bikke inn på 2000-tallet. 

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Hvor har du det fra? Min erfaring er stikk motsatt. Vi som er født på 70-tallet (altså barna til de du skriver om) hadde svært sjelden barnevakt selv da vi var barn, men har benyttet våre foreldre veldig mye som barnevakt. 

Alle jeg kjenner. Vi var hele somre hos besteforeldre, men våre foreldre har knapt tid noe annet en jobb og realisere seg selv. 

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (9 minutter siden):

Alle jeg kjenner. Vi var hele somre hos besteforeldre, men våre foreldre har knapt tid noe annet en jobb og realisere seg selv. 

Det var det ingen som var der jeg kommer fra. Og som sagt har de fleste i min omgangskrets hatt mye barnevakt for egne barn.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (48 minutter siden):

Igjen så insisteres det på og snakke om en annen generasjon. Hvor mange av disse lever i dag og er i dag pensjonist? Nei, dessertgenerasjonen fikk navnet sitt av foreldrene sine faktisk, altså de unge voksne i 1945. I utgangspunktet fordi de var den første generasjonen som generelt arvet . Etter sine hardtarbeidende foreldre ja. 
det er pussig og si at Norge sto på bar bakke levestandsmessig etter andre verdenskrig, for levestandarden har økt for hvert tiår. Jeg synes forøvrig og påstå at noen etter 1945 har bygget opp dette landet er en stor skam for generasjonene før dem, som sto på jobb og bygget til de stupte uten og motta en krone i pensjon eller takk. 

Nei, dagens pensjonister har ikke bygget opp noe velferd, de var unge eller små barn da folketrygden ble innført, og med hjelp av oljefunn ( ikke en prestasjon av dem, kun flaks ) lagde de verdens beste velferdsstat som var så god at den ble bærekraftig i 2 generasjoner. velferden er jo på vei ned, noen forsynte seg vel mye. 

Tja mine stipend penger dekket akkuat  husleie  ink strøm. Hadde da 400kr igjen i mnd til mat. Drt var et lite kjøkken og en liten stue jeg sov i. Dusj var felles og naboene alkiser.  Så jeg syntes det  var så fett på hybel jeg. På stipend penger.  Mat og klær var mye dyrere den gangen.  I tilegg  måtte vi betale alle bøker og ustyr selv til studie tiden. Så jeg måtte jobbe  for å ha råd til å gå på skole.  60000 gikk rett i start materiell.  Det var ca akkurat  det jeg tjente den sommeren. På 40 kr timen

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 3
Skrevet

Så du mener at feks krakk på 80 tallet gjør at du misliker og skylder på de over 70 år? Den var god! Da får du passe på godt på at det ikke blir krakk igjen, så du blir hatet av neste generasjon 😅

Jeg har veldig respekt for min familie. Foreldre og besteforeldre jobbet seg opp fra fattigdom. Som barn lærte vi å ta i ett tak. Jeg hadde småjobber fra jeg var 9 år og jeg simpelthen elsket å tjene mine egne penger.
Det setter karakter. I motsetning til de som syter over de ikke har nyeste iphone og bare vil-ha-mer-generasjonen. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Her var det mye rart gitt 😅 Kjenner folk i flere generasjoner og I tidligere tider nøyde folk seg med mye mindre og det var mange som aldri var i utlandet eller på hotellovernatting. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Samme generasjon som hadde barnevakt hver helg av egne foreldre, men disse har aldri tid til noe annet en å realisere seg selv, og har knapt sett egne barnebarn.

Generasjon egoist. 

Hvor har du dette fra. Selv hadde jeg ekstremt skjeldent barnevakt, var hos bestemor en uke hver sommer. Ellers var det ingenting annet enn dag besøk. Min mor passet mine barn en til  to ganger i året. Fordi da jobbet de fleste mødre/bestemødre.  Svært få jeg  vet om som har hatt  det slik du beskriver. 

Det er i dag alle skal realisere seg selv. Ikke tidligere.  Den var var de opptatt  med hus, hjem , barn og jobb. Blir vel litt  fornermet på deres vegne, for lett hadde de det faktisk  ikke. Satt fast med menn som ikke  var vant til å  gjøre daglig arbeid hjemme. Er helt sikker på at du ikke ønsker å bytte med dem. Dere har det faktisk fetere i dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er for det første ingen menneskerett å bo i de dyreste områdene i Oslo. Det er vel heller yngre generasjoner som har urealistiske forhåpninger til bolig, at alt må være tipp topp med engang.

Og har ønsker om å kjøpe bolig i de dyreste områdene. Det er både bolig og jobber i hele landet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (17 timer siden):

Tja mine stipend penger dekket akkuat  husleie  ink strøm. Hadde da 400kr igjen i mnd til mat. Drt var et lite kjøkken og en liten stue jeg sov i. Dusj var felles og naboene alkiser.  Så jeg syntes det  var så fett på hybel jeg. På stipend penger.  Mat og klær var mye dyrere den gangen.  I tilegg  måtte vi betale alle bøker og ustyr selv til studie tiden. Så jeg måtte jobbe  for å ha råd til å gå på skole.  60000 gikk rett i start materiell.  Det var ca akkurat  det jeg tjente den sommeren. På 40 kr timen

Dette har jo ingenting med det du siterer og gjøre. 
du kan være sikker på at stipend ikke dekker husleie og strøm i dag. 400 kr igjen til mat, når da? Når jeg var student var 400 kr til mat mer en nok, det var på 90- tallet, og hvis du tilhører generasjonen vi snakker om må det ha vært veldig mye. Med tanke på at timelønnen din var 40 kr skjønner jeg du er en del eldre enn meg, men som eksempelet ditt med hva bilen din kostet så gir du ingen årstall. Vil tro student på 70- 80 tallet? Da fikk du mye mat for 400 kroner i måneden. Egentlig  måtte ikke min generasjon jobbe for og ha råd til og studere, man kunne ta studielån og da holdt det, men de fleste hadde lørdagsjobb og sommerjobb. Jeg hadde 69 kr timen i mine første jobber på fabrikk og i butikk.
 Dessermoren min jobbet ikke i det hele tatt som student. Dessertpappa begynte og jobbe etter realskolen når han var 13 , så når han var 18 og flyttet hjemmefra hadde han spart halve lønna si i de årene og kjøpte seg hus. Han har aldri hatt ei krone i gjeld. Det er ingen som kan gjøre det lenger?  Tilbake til studenter, de aller fleste studenter jobber mye i dag. 

det du beskriver er jo helt normal studentbolig, du beskriver også planen for pensjonister fremover da minstepensjon forsvinner for garantipensjon og pensjonister igjen skal inn i kollektiv. Kunne du tenkt deg og leve sånn som gammel? Jeg syntes det var helt greit som ung. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (3 timer siden):

du kan være sikker på at stipend ikke dekker husleie og strøm i dag. 400 kr igjen til mat, når da? Når jeg var student var 400 kr til mat mer en nok, det var på 90- tallet, og hvis du tilhører generasjonen vi snakker om må det ha vært veldig mye. Med tanke på at timelønnen din var 40 kr skjønner jeg du er en del eldre enn meg, men som eksempelet ditt med hva bilen din kostet så gir du ingen årstall. Vil tro student på 70- 80 tallet? Da fikk du mye mat for 400 kroner i måneden. Egentlig  måtte ikke min generasjon jobbe for og ha råd til og studere, man kunne ta studielån og da holdt det, men de fleste hadde lørdagsjobb og sommerjobb. Jeg hadde 69 kr timen i mine første jobber på fabrikk og i butikk.
 Dessermoren min jobbet ikke i det hele tatt som student. Dessertpappa begynte og jobbe etter realskolen når han var 13 , så når han var 18 og flyttet hjemmefra hadde han spart halve lønna si i de årene og kjøpte seg hus. Han har aldri hatt ei krone i gjeld. Det er ingen som kan gjøre det lenger?  Tilbake til studenter, de aller fleste studenter jobber mye i dag. 

det du beskriver er jo helt normal studentbolig, du beskriver også planen for pensjonister fremover da minstepensjon forsvinner for garantipensjon og pensjonister igjen skal inn i kollektiv. Kunne du tenkt deg og leve sånn som gammel? Jeg syntes det var helt greit som ung. 

Mat og reise 400kr i mnd Som jeg skrev. Jeg hadde råd til ett brød i uka, en ost og ett glass syltetøy  hadde jeg minst  to uker.  Student midt på 90 tallet. 

Det tegnes et bilde her at vi hadde flust.  Det hadde vi på ingen  måte. 

Man får ikke til vesker til mange tusen kr og sparing til bolig. Det er absolutt  færre unge under 18 år i  arbeid  nå enn før også. Så vi startet jo sparing  tidlig. 

Vi hadde ikke vesker til 20.000kr heller.  Alt var mer nøkternt sånn sett. Så mye handler jo om prioriteringer.  Vet om ei som klaget på lite penger, men som klarte samtidig  å kjøpe sminke , kremer , alt innen hår til ca 1000- 2000kt. I tilegg gikk hun rundt i joggedress til 2000kr. 

I tilegg gikk det kokain og annet for noen tusen kr her og der Tidligere. Så hadde man kjøpt kun det man trenger, slutte å dytte i seg ting mam blir hjerneskada av på sikt. Så har man penger  til å kjøpe bolig. Jeg heller bosetter meg ikke på oslo vest, og klager på at jeg ikke har råd til å bo der.

Det går bare ikke an å leve sånn i flere år og si det er umulig  å kjøpe bolig. For det hadde ikke jeg klart heller  med en slik livs stil

Som jeg også nevnte, kjenner en på 22 som har tenkt å kjøpe hus i sommer. Han er fra en lavinntekt familie. Ved å jobbe fra tenårene fast og litt privat , så er den drømmen i boks  snart. Ikke en krone i studie gjeld. Der er et ingen hjelp hjemmefra,  bortsett fra å bo gratis. Bruker ikke penger på dyre klær, hudpleie, hår etc. Og tar kun av og til en fest. 

Hører stadig om.de som bor hjemme på hittetommet gratis gidder ikke jobbe, og bare spiller dataspill, og bidrar ikke med en dritt. Skjønner jo godt at de ikke får kjøpt bolig, og at de gjerne sutrer over at ingen ga dem det. Hæ er det ikke gratis?

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (4 timer siden):

Fot ordens skyld , det er ikke galt å bruke pengene sine som man vil. Ønsker man å reise mye, oppleve aya napa etc som ung. Så gjør man jo det. Men da må man også skjønne at det også er penger  man kunne ha lagt i bolig. Og at man velger å bruke de på reise,  dyre klær, hår,  sminke etc istedenfor,  så kan nan ikke klage på at man ikke har råd til  bolig. Det går jeg bare ikke med på. Og fett som mange her tar til orde for , kjenner jeg meg ikke igjen i. Ja vi hadde kanskje mer enn de før oss mstreielt. Men det er jo bare bittelitt iht i dag.

• Nyttig 2
Skrevet
sommermor skrev (På 1.10.2025 den 20.37):

Det er for det første ingen menneskerett å bo i de dyreste områdene i Oslo. Det er vel heller yngre generasjoner som har urealistiske forhåpninger til bolig, at alt må være tipp topp med engang.

Og har ønsker om å kjøpe bolig i de dyreste områdene. Det er både bolig og jobber i hele landet.

Hvorfor kommer alltid det med menneskerett inn når det gjelder Oslo? Er pensjon av staten en menneskerett? 
nei, det har aldri vært en menneskerett , men en selvfølge. Jeg kjøpte i byen jeg var fra, Oslo , foreldrene mine kjøpte i Oslo , besteforeldrene mine kjøpte i Oslo, oldeforeldrene mine kjøpte i Oslo … 

Og til barna mine « er ingen menneskerett og bo i nærheten av familien din , flytt langt ut i gokk. Du har urealistiske forhåpninger til bolig, når du tror du har mulighetene vi hadde . .. men du er bortskjemt som har Netflix… 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (10 timer siden):

Fot ordens skyld , det er ikke galt å bruke pengene sine som man vil. Ønsker man å reise mye, oppleve aya napa etc som ung. Så gjør man jo det. Men da må man også skjønne at det også er penger  man kunne ha lagt i bolig. Og at man velger å bruke de på reise,  dyre klær, hår,  sminke etc istedenfor,  så kan nan ikke klage på at man ikke har råd til  bolig. Det går jeg bare ikke med på. Og fett som mange her tar til orde for , kjenner jeg meg ikke igjen i. Ja vi hadde kanskje mer enn de før oss mstreielt. Men det er jo bare bittelitt iht i dag.

Hæ? Du bare rabler i vei uten sammenheng på det du siterer? 
reise mye og oppleve aya napa? 😅 får jo tur til aya napa for 5000 kr om man er en gjeng. Har ikke nevnt aya napa , men yngstesønnen min dro dit siste uka i sommerferien i år. Skulle han kjøp hus isteden? Eller bare droppa ferie de neste 50 årene, så hadde han hatt ek når han fylte 68? Om ikke prisene øker da, noe de gjør.  nei, det går ikke penger man kunne brukt til bolig. Det er dråper i havet. 
jeg skjønner ikke hvorfor du mener vi ikke hadde reiser, klær, sminke og hår før og. Jeg hadde alt dette , selvom jeg fikk kjøpt bolig for en årslønn. Skamløst mye klær ( var jo ikke så miljøbevisste ) og minst 2 utenlandsferier i året. Fra jeg fylte 16. og når jeg var 19 kjøpte jeg meg bolig. I Oslo. 

• Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (11 timer siden):

Mat og reise 400kr i mnd Som jeg skrev. Jeg hadde råd til ett brød i uka, en ost og ett glass syltetøy  hadde jeg minst  to uker.  Student midt på 90 tallet. 

Det tegnes et bilde her at vi hadde flust.  Det hadde vi på ingen  måte. 

Man får ikke til vesker til mange tusen kr og sparing til bolig. Det er absolutt  færre unge under 18 år i  arbeid  nå enn før også. Så vi startet jo sparing  tidlig. 

Vi hadde ikke vesker til 20.000kr heller.  Alt var mer nøkternt sånn sett. Så mye handler jo om prioriteringer.  Vet om ei som klaget på lite penger, men som klarte samtidig  å kjøpe sminke , kremer , alt innen hår til ca 1000- 2000kt. I tilegg gikk hun rundt i joggedress til 2000kr. 

I tilegg gikk det kokain og annet for noen tusen kr her og der Tidligere. Så hadde man kjøpt kun det man trenger, slutte å dytte i seg ting mam blir hjerneskada av på sikt. Så har man penger  til å kjøpe bolig. Jeg heller bosetter meg ikke på oslo vest, og klager på at jeg ikke har råd til å bo der.

Det går bare ikke an å leve sånn i flere år og si det er umulig  å kjøpe bolig. For det hadde ikke jeg klart heller  med en slik livs stil

Som jeg også nevnte, kjenner en på 22 som har tenkt å kjøpe hus i sommer. Han er fra en lavinntekt familie. Ved å jobbe fra tenårene fast og litt privat , så er den drømmen i boks  snart. Ikke en krone i studie gjeld. Der er et ingen hjelp hjemmefra,  bortsett fra å bo gratis. Bruker ikke penger på dyre klær, hudpleie, hår etc. Og tar kun av og til en fest. 

Hører stadig om.de som bor hjemme på hittetommet gratis gidder ikke jobbe, og bare spiller dataspill, og bidrar ikke med en dritt. Skjønner jo godt at de ikke får kjøpt bolig, og at de gjerne sutrer over at ingen ga dem det. Hæ er det ikke gratis?

Jeg skjønner ikke, du tjente 40 kr timen på 90 tallet? Det var jo veldig lite. Uansett så kostet jo brød 2-3 kr , og store spann med syltetøy kostet jo 9 kr. Jeg brukte mindre penger enn deg på mat. 

Det er jo det jeg sier, kravene for ungdom i jobb har blitt mye strengere. Jeg sammenlignet med faren min som tilhører generasjon vi snakker om i hi , som begynte og jobbe når han var 13 og ferdig på realskolen. Selv hadde jeg to lørdag og sommerjobber fra jeg var 13. nå er det over 18 på den ene og den andre må en ha fagbrev. Så det er mindre muligheter for unge og få jobber ja. De finnes, stort sett McDonald’s og lignende, men…

Altså sminke, kremer og alt innen hår til 1000 kr er ikke mye om alt ble kjøpt inn samtidig. Det hadde tilsvart 250 kr på 90 tallet så det kunne du fint gjort og om du ikke brukte så mye på mat!  gikk rundt i joggedress til 2000 kr? Lånt, arvet, fått? hun ble hjerneskada av kokain? Ok, kanskje ikke bruke henne som eksempel da? 

hører du om de som sitter hjemme og gamer og ikke gidder og jobbe her på kg eller in real? Kjenner mange  unge voksne, ekstrahjelper på jobben, barnas venner, venninners barn osv. ingen av dem er sånn. Ja, de kler seg , de steller hud og hår, og de har vært i utlandet.  Og de sparer, men boligprisene øker jo fortere enn de klarer og spare. De fleste har fornuftige foreldre så de får hjelp. Og bo gratis hjemme imens man jobber og sparer er hjelp forresten, så han du kjenner har fått hjelp. Hadde han hatt kjipe foreldre og måtte leie imens han sparte hadde det vært veldig mye tøffere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Generasjon egoist. 

Jeg tror jeg kan telle på to hender fra 1991 og utover hvor mange ganger jeg eller mine venner hadde barnevakt, mens jeg kan ikke telle alle de gangene jeg har vært det for egne barnebarn eller de for deres - så den generaliseringen funker bare ikke. Kanskje det er en bygreie? Det med å ha behov for selvrealisering i form av å ikke være en av storfamilien? Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i den beskrivelsen i allefall, jeg tar gjerne fri fra egen jobb for å stille opp når småttisene er syke for at foreldrene skal kunne skjøtte sine liksom :P fordi jeg kan og fordi jeg har et godt forhold til både mine barn og mine barnebarn.. Og jeg er ikke "barnevakt" jeg er bestemor som har ansvaret for barnebarna sånn og slik av ulike grunner alt ettersom og vi storkoser oss sammen.

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg 70+, men Gen-X og barn av "den stille generasjonen", altså de som ble født (rett) før 2. verdenskrig. TS får det jo til å virke som om alle eldre i dag har tatt del i "utbytte-bonanzaen" i eiendomsmarkedet. Denne verdistigningen er primært knyttet til tilflyttingsbyene/storbyene, mens boligeiendom i resten av Norge jevnt over er et tapsprosjekt grunnet sentralisering/avfolking og kvalitet på bygningsmassen.

TS vil også ha det til at nedbygging av natur er "boomernes" feil, men det er vel helst slik at det er segmentet i slutten av 30-åra som er på hyttemarkedet, og skaper dette markedet. 70+'erne flest, som eier hytter, sitter vel helst på hytter barnebarna deres ikke er interessert i. 

Kombinasjonen KI og inflasjonen i mastergrader har også ført til at mm. man har en yrkesrettet master samfunnet har et spesielt behov for, er det mange om beinet når en søker jobb i storbyene disse dager. I de fleste tilfeller gir et fagbrev større fleksibilitet hvis en er villig til å flytte på seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (På 3.10.2025 den 4.39):

Jeg skjønner ikke, du tjente 40 kr timen på 90 tallet? Det var jo veldig lite. Uansett så kostet jo brød 2-3 kr , og store spann med syltetøy kostet jo 9 kr. Jeg brukte mindre penger enn deg på mat. 

Det er jo det jeg sier, kravene for ungdom i jobb har blitt mye strengere. Jeg sammenlignet med faren min som tilhører generasjon vi snakker om i hi , som begynte og jobbe når han var 13 og ferdig på realskolen. Selv hadde jeg to lørdag og sommerjobber fra jeg var 13. nå er det over 18 på den ene og den andre må en ha fagbrev. Så det er mindre muligheter for unge og få jobber ja. De finnes, stort sett McDonald’s og lignende, men…

Altså sminke, kremer og alt innen hår til 1000 kr er ikke mye om alt ble kjøpt inn samtidig. Det hadde tilsvart 250 kr på 90 tallet så det kunne du fint gjort og om du ikke brukte så mye på mat!  gikk rundt i joggedress til 2000 kr? Lånt, arvet, fått? hun ble hjerneskada av kokain? Ok, kanskje ikke bruke henne som eksempel da? 

hører du om de som sitter hjemme og gamer og ikke gidder og jobbe her på kg eller in real? Kjenner mange  unge voksne, ekstrahjelper på jobben, barnas venner, venninners barn osv. ingen av dem er sånn. Ja, de kler seg , de steller hud og hår, og de har vært i utlandet.  Og de sparer, men boligprisene øker jo fortere enn de klarer og spare. De fleste har fornuftige foreldre så de får hjelp. Og bo gratis hjemme imens man jobber og sparer er hjelp forresten, så han du kjenner har fått hjelp. Hadde han hatt kjipe foreldre og måtte leie imens han sparte hadde det vært veldig mye tøffere. 

50kr til reise tur retur. Et glass syltetøy kostet 12kr.en ost kostet 25kr. Og en melk eller  saft kostet 10kr.  Testem gikk til brød.Det er hele 100lappen det. Dog holdt syletøyet og osten litt lengre enn en uke, så uken etter kunne jeg  kjøpe pasta bolognes, som var det billigste den gangen til 10kr og kanskje en ekstra pakke skinke til brødet.  Ringe hjem var dyrt, så det måtte jeg spare til. Så mulig  du husker prisene litt feil. Eneste sminken jeg hadde var en kajal og maskara  min mor spanderte på meg, fordi jeg ikke hadde penger  til  sånt. Så hvor ble det av fett? Der er nok dagens ungdom utstyrt særdeles mye bedre enn de fleste på 90 tallet 

Faktum er at lange dyre studier er nok fortsatt billigst for de som har rike foreldre og kan få hjelp hjemmefra. Fakum er at det har aldri blitt solgt mer narkotika i Norge  enn nå. Beslagene blir bare større og støre og fler. Faktum er at kreditlån er også skyhøyt antall  iht unge personer, det samme er inkasso gjelden i samme aldrers gruppe.

Svært mange unge drar på seg masse gjeld allerede  i vgs tiden, det er sinnsyke priser vi ser via media som blir brukt. Ikke 10 tusener, ikke hundre tusener men oppi milioner. 

Etterpå er det inn på lange studier med masse studie lån over flere år. Med russegjeld i baklomma. Mange nekter å bo slitt, vil helst bo nytt, og øker da gjelden enda mer.holder man på sånn frem til  mellom 25 oh 30 år så har man selvsagt ikke  råd til hus med det første. 

Her jeg bor, er det forsåvidt ikke så mange som klager over manglende bolig kjøp. Her er det enten de som har rotet seg bort i gjeld, og som skjønner at den gjelden må betales ned først. Også er det de som har sett litt  mer langsiktig og lagt til rette og kjøper seg bolig i pluss min 25 års alder. 

Det er ikke min feil at generasjonen under meg ikke får kjøpt bolig. De må først og fremst se på eget forbruk. Det var ikke lett for meg å kjøpe bolig heller. Og har i lange perioder levd svært billig og nøkternt  for  få det til. Så mitt hus er ikke noe jeg har fått gratis. Jeg var heldig og fikk kjøpt før krakket i 2008. Etter 2008 har prsiene bare økt og økt, i høyt tempo.  Min bolig har ingen verdi for annet enn mine etterkommere. Selger jeg, må jeg også kjøpe noe nytt. Det er mine etterkommere som kan selge huset mitt og få de pengene i banken. 

Jeg syntes tråden her er vinklet noe spesiell.  Å bli fortalt om min egen tid, så langt ut på jordet det går an å komme. Trodde det var mer høflig å spørre hvordan det egentlig  var

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 26.7.2025 den 23.34):

Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre

Det er alltid morsomt når yngre folk som aldri har opplevd fortiden, glorifiserer fortiden og hevder at noen har «ødelagt så mye». 

Punktene dine inneholder så mye uvitenhet og ignoranse at det er flaut.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Samfunnet har forandret seg veldig mye i min levetid.  Foreldrene til oss som var født på 50-tallet, var ofte svært dominerende, spesielt mot døtrene sine. Myndighetsalderen var 20 år for meg, og det vil si at de styrte både utdannelsesvalg og alt annet i livene våre.  Det er ganske skremmende å se hvordan enkelte unge kvinner er villige til å gi opp kvinners rettigheter.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...