Gå til innhold

Eldre generasjoner har ødelagt Norge fullstendig for de yngre. Hvordan kan de forvente at yngre skal stille opp for dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Carrot skrev (21 minutter siden):

uff da, er det noen som har forventninger til deg som voksen som du føler du kommer til kort på å innfri? Det ligger mye bitterhet i ordene dine, men ikke noe sannhet for andre enn potensielt deg.. 

Nei, men det er hele konseptet. De eldre har tjent millioner på å sitte på boligmarkedet mens unge taper en halv million i året på å ikke være der. Samtidig klager de eldre om de får et par tusenlapper mer i skatt... De eier ikke bakkekontakt. Og oppå det hele skal unge først slite seg gjennom fem år med studier, få studielån og deretter skatte 33% av hardtarbeidende penger

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

uff da, er det noen som har forventninger til deg som voksen som du føler du kommer til kort på å innfri? Det ligger mye bitterhet i ordene dine, men ikke noe sannhet for andre enn potensielt deg.. 

det ligger mye sannhet i ordene , og jeg har forståelse for bitterhet blant unge selvom jeg mener bitterhet er en ubrukelig følelse. De burde være mer sinte? 
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg håper du er ung, for disse forventningene var helt uaktuelle da jeg var ung. Er så lett for eldre generasjoner og bare sitte med sine goder og forvrenge historien. 

det var ingen som ba oss flytte ut av Oslo og pendle 3 timer, eller flytte til Finnmark i 2 år for og få nedskrevet studielån. Vi fikk boliglån med arbeiderlønn i et snilt marked og ble passivt mangemillionærer som en selvfølge. Vi var ikke så geniale, vi ble bare født på rett tid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (4 timer siden):

På 50 tallet var dagens pensjonister babyer eller små barn. De reiste hverken til Tenerife eller jobbet og sparte. Det var jo nesten ingen som fløt da heller, skjønner ikke hvorfor du drar på opp Tenerife og den generasjon. 

det den generasjonen gjorde var og spare, jobbe og bygge seg hytter. 

Poenget er at de før oss jobbet og sparte. Det er faktisk sunt. Uavhengig av fødselsår.

• Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 26.7.2025 den 23.34):

Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre

1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 

2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet

3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna

4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid 

Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor...

Samme generasjon som hadde barnevakt hver helg av egne foreldre, men disse har aldri tid til noe annet en å realisere seg selv, og har knapt sett egne barnebarn.

Generasjon egoist. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
debatant skrev (6 minutter siden):

Poenget er at de før oss jobbet og sparte. Det er faktisk sunt. Uavhengig av fødselsår.

Det har ingen sagt noe på. Du insisterer på og diskutere en annen generasjon enn den hi handler om. Hvorfor ? 

Og reise til Tenerife ville være rådyrt for den generasjonen du ønsker og vri dette til og handle om, charter fantes ikke. for den generasjonen hi handler var det dyrt men overkommelig. I dag kan du få en flybillett til Tenerife for en dags arbeid, det handler ikke Tenerife. 
det handler om boligmarkedet, utdannelsekravene , sparing til egen pensjon, og aldri og bli gjeldsfri . 

jeg er den usunne generasjonen som bare kunne gå på jobb, få boliglån , reise til Tenerife på ferie  og bli passiv mangemillionær på prisveksten. Og snart får høy pensjon dagens unge skal betale for. Så skal jeg fortelle dagens unge at det faktisk er sunt og jobbe og spare? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
debatant skrev (På 27.7.2025 den 10.04):

Norge er ett av verdens beste land å bo i. Jeg tror du glemte å nevne de "eldre" som døde under krigen for at vi skulle få friheten vår 

Det sies som et mantra det der

• Liker 1
Skrevet

Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre

1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 

2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet

Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor...

Regner med innlegget er ironisk? Om ikke, så vil jeg på det sterkeste anbefale å lese litt historiske bøker om etterkrigstiden. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Det sies som et mantra det der

Det er sant. Da er det kanskje et mantra :)

Skrevet
Kvittre skrev (På 27.7.2025 den 12.23):

Hvis du skal sammenligne sånn så var det vel dagens pensjonister som økte kravene mest. Hvis du skal sammenligne 70 talls baderom med dagens baderom, må du jo også sammenligne 70 talls baderom med utedass og bekk. 

det var dagens pensjonister som begynte og dra på hotellferier i inn og utland. Her var det ikke de færreste, men de fleste. Ja, de hadde råd til og bygge seg hytter og kjøpe campingvogner og. 

Nå snakker du også om "dagens pensjonister" som en ensartet gruppe. Vi er jo like forskjellige som alle andre, både i alder, økonomi, helse og annet.  Noen har opplevd å miste partneren og må klare seg alene, andre er syke, mange er friske og spreke, noen er minstepensjonister, som sliter med husleia og andre drar på cruise.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (5 timer siden):

det ligger mye sannhet i ordene , og jeg har forståelse for bitterhet blant unge selvom jeg mener bitterhet er en ubrukelig følelse. De burde være mer sinte? 
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg håper du er ung, for disse forventningene var helt uaktuelle da jeg var ung. Er så lett for eldre generasjoner og bare sitte med sine goder og forvrenge historien. 

det var ingen som ba oss flytte ut av Oslo og pendle 3 timer, eller flytte til Finnmark i 2 år for og få nedskrevet studielån. Vi fikk boliglån med arbeiderlønn i et snilt marked og ble passivt mangemillionærer som en selvfølge. Vi var ikke så geniale, vi ble bare født på rett tid. 

Jeg er langt over 50 år ung :P og har valgt å bo "på bøgda" etter at jeg ble gammel nok til å velge selv og valgte bort byen jeg var født og oppvokst i.. Og på vestlandet fikk vi hverken nedskrevet studielån eller annet, ikke har vi blitt passiva mangemillionærer heller, men det jeg har er et langt yrkesliv i oljeindustriens it bransje for egen del, der jeg har vært aleneforsørger store deler av barnas oppvekst og ikke noe har kommet gratis. 

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (13 timer siden):

Jeg er langt over 50 år ung :P og har valgt å bo "på bøgda" etter at jeg ble gammel nok til å velge selv og valgte bort byen jeg var født og oppvokst i.. Og på vestlandet fikk vi hverken nedskrevet studielån eller annet, ikke har vi blitt passiva mangemillionærer heller, men det jeg har er et langt yrkesliv i oljeindustriens it bransje for egen del, der jeg har vært aleneforsørger store deler av barnas oppvekst og ikke noe har kommet gratis. 

Vi fikk ikke skrevet ned studielånet på Østlandet heller…  men vi måtte ikke det for og få kjøpt oss bolig . Jeg har også valgt og flytte til bygda nylig, men det og velge er jo et privilegium. Veldig rart du ikke kom deg inn på boligmarkedet på 80 og 90- tallet og ble passiv millionær med en lang karriere i oljeindustriens it bransje, det er jo i hvert fall ikke normalen for din generasjon. 

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (13 timer siden):

Nå snakker du også om "dagens pensjonister" som en ensartet gruppe. Vi er jo like forskjellige som alle andre, både i alder, økonomi, helse og annet.  Noen har opplevd å miste partneren og må klare seg alene, andre er syke, mange er friske og spreke, noen er minstepensjonister, som sliter med husleia og andre drar på cruise.

Når vi snakker om generasjoner blir det generalisering ja. 
nei, når det gjelder alder snakker vi om boomer generasjonen , født mellom 1945- 1965. 
At gamle mennesker opplever og miste partneren sin er vel ganske naturlig selvom det er trist, men hva har det med saken og gjøre? Skal dagens unge trøste seg med at selvom de ikke klarer og bli gjeldsfrie og spare nok til pensjon, så kommer de ihvertfal ikke til og miste partneren sin? 
helse Norge forfaller og folk skal jobbe lenger. Tror du det blir mye god helse, fritid  og cruise på pensjonister i neste generasjon? 

framtiden er litt usikker, det eneste vi vet er at de har det mye tøffere som unge enn det vi hadde det. Generelt altså. 

• Liker 1
Skrevet
Kvittre skrev (5 minutter siden):

Når vi snakker om generasjoner blir det generalisering ja. 
nei, når det gjelder alder snakker vi om boomer generasjonen , født mellom 1945- 1965. 
At gamle mennesker opplever og miste partneren sin er vel ganske naturlig selvom det er trist, men hva har det med saken og gjøre? Skal dagens unge trøste seg med at selvom de ikke klarer og bli gjeldsfrie og spare nok til pensjon, så kommer de ihvertfal ikke til og miste partneren sin? 
helse Norge forfaller og folk skal jobbe lenger. Tror du det blir mye god helse, fritid  og cruise på pensjonister i neste generasjon? 

framtiden er litt usikker, det eneste vi vet er at de har det mye tøffere som unge enn det vi hadde det. Generelt altså. 

Jeg ville bare frem til at det er store forskjeller på folk som plasseres i en eller annen bås på grunn av hva de har til felles.  Det eneste disse menneskene har til felles er den 20-års perioden de er født i.  Det er like dumt som å si at østlendinger er sånn, og bergensere er sånn, kun pga hvor de bor.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars deg.  Her mangler du historien.

Etter andre verdenskrig i 1945 var Norge helt på bar bakke økonomisk og levestandasrdmessig. Iherdig arbeid av det du i dag kaller den eldre garde har greid å bygge opp dette landet til den velferden vi har i dag. 

Dette forstå tydeligvis ikke mange av  desetgenerasjonen som vokser opp i dag.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (1 time siden):

Vi fikk ikke skrevet ned studielånet på Østlandet heller…  men vi måtte ikke det for og få kjøpt oss bolig . Jeg har også valgt og flytte til bygda nylig, men det og velge er jo et privilegium. Veldig rart du ikke kom deg inn på boligmarkedet på 80 og 90- tallet og ble passiv millionær med en lang karriere i oljeindustriens it bransje, det er jo i hvert fall ikke normalen for din generasjon. 

jeg har ikke skrevet at jeg ikke kom inn? Hvor har du det fra? 

Jeg kjøpte min første bolig i 1993, opplevde krakket og stigning av rente med 10% over natta omtrent også - det jeg skrev var at det ikke har ført til at jeg kjenner meg igjen i påstanden:

Sitat

Vi fikk boliglån med arbeiderlønn i et snilt marked og ble passivt mangemillionærer som en selvfølge.

Når jeg kjøpte min første bolig  var renten på 7,5% kort tid etter var den over 15% - og selv om jeg klaete mirakuløst å ikkemiste hus og hjem den gang har jeg ikke i dag selv om jeg har både kjøpt flere boliger underveis og bygget ny osv en verdiøkning som gjør meg til det vedkommende kaller "passiv mangemillionær" da en evt verdi ikke er reel før denne boligen evt selges. Og med dagens maarked er det like sansynlig at verdien minkes som økes.. samt at det er veldig avhengig av hvor i landet man evt bor og hvilke type bolig man evt har, så å bastant si at slik er det og det er de eldre sin "feil" blir rett og slett i mitt hode for snevert.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (På 27.7.2025 den 17.16):

I dag ser vi folk med udiagnostisert ADHD studere mange år på et studie de ikke er interessert i, men som de kom inn på. Så når de er utbrente skal de ut i jobb. De har aldri rukket å finne seg selv, ha hobbyer, henge med venner osv. Så skal de plutselig flytte ut av byen fordi de ikke har råd til å være der lenger. Så må de finne seg en eller annen bygd hvor alle kjenner alle bortsett fra dem. Sånn var det ikke å være ung før 

Før var det noe som het yrkes fag, det gjør det også i dag. Der er det minst like mye penger å hente etter et par år på studier og et par år sim lærling,  som mange fag med master etc.  Det er gode studier for de som sliter med skoletrøtthet, adhd etc. Så man må ikke sitte på skole benken å brenne seg ut i mange år på master  grader om det ikke passer em selv. Er du god i økonomi,  er det mye penger å tjene. Kjenner en som ikke har gått en dag på vgs, droppet ut av siste året på u skolen.  Mulig med udiagnosisert adhd. Som har førtids pensjonert seg nå, i alder 55år. Han kan økonomi.  

Hvor fett tror du min studietid på hybel egentlig  var? 100kr i uka holdt til 50kr i buss hjem til og fra. En ost, ett brød, ett syltetøy glass, melk eller saft. En eller to ganger i mnd unne jeg unne meg en pakke skinke til skiva, eller varmt måltid. 

Lån til bil lå stort sett på max en til to hele lønninger, og de prioriterte vi å betale nrd så raskt som mulig. 

Ikke var vi ofte på kino, konserter etc. Sminke, kremer etc til flere tusen hadde vi heller ikke,  ikke svindyre klær og sko heller.  På kvinner er dette en enorm utgift pr.mnd i tillegg  til hår. Vi farget ikke håret heller til mange tusen, som måtte følges opp. Det var i såfall mest hjemme  farge og hjemme permanent.  Hårspray var kanskje største utgiftposten. 

Sminke måtte brukes opp før man fikk ny. Har man  en eller flere labubu, og klager over at man ikke har råd til bolig. Da sier jeg bare skjerp deg. Og mener fortsatt at det er harde prioriteringer.

En gutt på 22 år er nå like ved EK. Og etter planen så blir det boligkjøp til våren eller sommeren. Bor hjemne gratis. Jobber  turnus borte. Har en dyr bil. Som er firikret med høyeste forsikring i tilfellet skader, og selges når bolig skal kjøpes.  Bilen er nesten betalt ned  nå. I tilegg  til dette , har han betalt alt av førerkort, kjøretøy etc selv. Begynte å jobbe som 15 åring fast annenhver helg. I tillegg  tjent litt på måking hos eldre på vinteren. 

Så jo fullt mulig å kunne kjøpe bolig som 22 åring i norge i dag, om du prioriterer riktig. Han her kunne også hatt denne ek ferdig i alder 20. Om hadde prioritert enda strengere. Men litt ufornuftig  må man også være.  Nesten ingen på min alder hadde mulighet til å kjøpe bolig i alder 22. De fleste på min alder kjøpte ikke før ca 25-30 år. Men det var vel også fordi  mange rotet seg inn i forbrukslån og dumme bilkjøp, uten riktig forsikring  bla. 

Ikke skyld på tidligere generasjoner for det du ikke  klarer selv iallefall.  Selv kjøpte jeg hus i alder 28 og mannen 32. Nedbetalt, fordi vi har betalt på lån, fremfor årlige sydenturer feks.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Stina234 skrev (5 timer siden):

Etter andre verdenskrig i 1945 var Norge helt på bar bakke økonomisk og levestandasrdmessig. Iherdig arbeid av det du i dag kaller den eldre garde har greid å bygge opp dette landet til den velferden vi har i dag. 

Du blander folk her. Det er ikke de som sitter på store leiligheter eller til og med hus i dag som bygde opp landet- i hvertfall ikke uten å utnytte fordeler som billig bolig.

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Før var det noe som het yrkes fag, det gjør det også i dag. Der er det minst like mye penger å hente etter et par år på studier og et par år sim lærling,  som mange fag med master etc.  Det er gode studier for de som sliter med skoletrøtthet, adhd etc. Så man må ikke sitte på skole benken å brenne seg ut i mange år på master  grader om det ikke passer em selv. Er du god i økonomi,  er det mye penger å tjene. Kjenner en som ikke har gått en dag på vgs, droppet ut av siste året på u skolen.  Mulig med udiagnosisert adhd. Som har førtids pensjonert seg nå, i alder 55år. Han kan økonomi.  

Hvor fett tror du min studietid på hybel egentlig  var? 100kr i uka holdt til 50kr i buss hjem til og fra. En ost, ett brød, ett syltetøy glass, melk eller saft. En eller to ganger i mnd unne jeg unne meg en pakke skinke til skiva, eller varmt måltid. 

Lån til bil lå stort sett på max en til to hele lønninger, og de prioriterte vi å betale nrd så raskt som mulig. 

Ikke var vi ofte på kino, konserter etc. Sminke, kremer etc til flere tusen hadde vi heller ikke,  ikke svindyre klær og sko heller.  På kvinner er dette en enorm utgift pr.mnd i tillegg  til hår. Vi farget ikke håret heller til mange tusen, som måtte følges opp. Det var i såfall mest hjemme  farge og hjemme permanent.  Hårspray var kanskje største utgiftposten. 

Sminke måtte brukes opp før man fikk ny. Har man  en eller flere labubu, og klager over at man ikke har råd til bolig. Da sier jeg bare skjerp deg. Og mener fortsatt at det er harde prioriteringer.

En gutt på 22 år er nå like ved EK. Og etter planen så blir det boligkjøp til våren eller sommeren. Bor hjemne gratis. Jobber  turnus borte. Har en dyr bil. Som er firikret med høyeste forsikring i tilfellet skader, og selges når bolig skal kjøpes.  Bilen er nesten betalt ned  nå. I tilegg  til dette , har han betalt alt av førerkort, kjøretøy etc selv. Begynte å jobbe som 15 åring fast annenhver helg. I tillegg  tjent litt på måking hos eldre på vinteren. 

Så jo fullt mulig å kunne kjøpe bolig som 22 åring i norge i dag, om du prioriterer riktig. Han her kunne også hatt denne ek ferdig i alder 20. Om hadde prioritert enda strengere. Men litt ufornuftig  må man også være.  Nesten ingen på min alder hadde mulighet til å kjøpe bolig i alder 22. De fleste på min alder kjøpte ikke før ca 25-30 år. Men det var vel også fordi  mange rotet seg inn i forbrukslån og dumme bilkjøp, uten riktig forsikring  bla. 

Ikke skyld på tidligere generasjoner for det du ikke  klarer selv iallefall.  Selv kjøpte jeg hus i alder 28 og mannen 32. Nedbetalt, fordi vi har betalt på lån, fremfor årlige sydenturer feks.

Studentene hadde mer å rutte med før i forhold til prisene selv om det ikke var mye

Skrevet

De høye boligprisene i dag skyldes primært 1) økt befolkning som følge av innvandring, og 2) økte byggekrav. Begge bestemt av babyboomerne som har styrt all politikk de siste 30 årene. 

I Oslo har f.eks. nesten all befolkningsvekst de siste 30 årene vært som følge av innvandring. Når byen vokser fra 500000 til 700000 så blir det selvfølgelig økt etterspørsel etter bolig, og prisene øker. 

https://www.oslo.kommune.no/statistikk/befolkning/befolkningsutviklingen-i-oslo-gjennom-2024

• Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (8 timer siden):

Jeg ville bare frem til at det er store forskjeller på folk som plasseres i en eller annen bås på grunn av hva de har til felles.  Det eneste disse menneskene har til felles er den 20-års perioden de er født i.  Det er like dumt som å si at østlendinger er sånn, og bergensere er sånn, kun pga hvor de bor.

Det jeg snakker om er mulighetene og veksten. Primært boligmarkedet, men også jobb og pensjon. Jeg skjønner at det forskjell på hvordan det har gått med folk. Du kunne begynne og jobbe deg oppover uten utdannelse, du kunne kjøpe deg bolig for et smørbukkpapir, og uansett hvordan det gikk fikk du skyhøy pensjon betalt av staten . Dette er ikke personlighetstrekk , og det er heller ingenting og ta personlig . 

• Liker 1
Skrevet
Stina234 skrev (7 timer siden):

Igjen så insisteres det på og snakke om en annen generasjon. Hvor mange av disse lever i dag og er i dag pensjonist? Nei, dessertgenerasjonen fikk navnet sitt av foreldrene sine faktisk, altså de unge voksne i 1945. I utgangspunktet fordi de var den første generasjonen som generelt arvet . Etter sine hardtarbeidende foreldre ja. 
det er pussig og si at Norge sto på bar bakke levestandsmessig etter andre verdenskrig, for levestandarden har økt for hvert tiår. Jeg synes forøvrig og påstå at noen etter 1945 har bygget opp dette landet er en stor skam for generasjonene før dem, som sto på jobb og bygget til de stupte uten og motta en krone i pensjon eller takk. 

Nei, dagens pensjonister har ikke bygget opp noe velferd, de var unge eller små barn da folketrygden ble innført, og med hjelp av oljefunn ( ikke en prestasjon av dem, kun flaks ) lagde de verdens beste velferdsstat som var så god at den ble bærekraftig i 2 generasjoner. velferden er jo på vei ned, noen forsynte seg vel mye. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...