Majer Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre 1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet 3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna 4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor... 2 14
iliah Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Med "eldre generasjoner" så mener du Staten, regjeringen, og politikerne, ja? 13 1 6
Fighter83 Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Majer skrev (3 minutter siden): Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre 1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet 3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna 4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor... Jeg begynner faktisk å bli ganske så enig i dette! Generasjon babyboomers og generasjon X har faktisk vært ganske så slappe! 12 7
Vma Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli iliah skrev (8 minutter siden): Med "eldre generasjoner" så mener du Staten, regjeringen, og politikerne, ja? Vi lever i et demokrati, tåpelig å skylde på politikerne. De har bare gjort det velgerne har stemt for. 4 1
Fighter83 Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Njaaaa.... Trodde velferdsstaten Norge var konstruert for å ivareta barn, unge og uføre. Føles ikke akkurat ut som det er dette som er formålet til velferdsstaten Norge lengre. 7
Flintis Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Majer skrev (17 minutter siden): Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre 1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet 3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna 4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor... 1. Det ble industrialisert i byene samtidig som landbruket ble effektivisert. Nå er mye av jobbene mer egnet for hjemmekontor og en vil nok i framtiden kunne velge bosted mer fritt. 2. Ja boligprisene har økt og boligstandarden har gått opp samtidig er det et åpent marked der en ikke betaler under bordet. Bygging av billige boliger kunne vært høyere så folk kom inn på markedet. Finansiering kunne også vært bedre. 3. Å ha en godt utdannet arbeidstokk er sikkert lurt, samtidig var det nok enklere å komme ut i jobb etter endt utdanning. Status i en jobb og derigjennom lønn speiles ofte i utdanningsnivået. 4. Hyttefelt er ofte en kort vei til penger og arbeidsplasser i bygdenorge. Gruver kan drives forsvarlig og naturen settes i stand. Vindmøller er derimot mindre uskyldig forstår jeg. 8 1
PrivatiserAlt Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli Fighter83 skrev (31 minutter siden): Njaaaa.... Trodde velferdsstaten Norge var konstruert for å ivareta barn, unge og uføre. Føles ikke akkurat ut som det er dette som er formålet til velferdsstaten Norge lengre. Pyramidespill, veldig synlig når demografien blir skjev 2
Majer Skrevet 26. juli Forfatter #8 Skrevet 26. juli Flintis skrev (13 minutter siden): 1. Det ble industrialisert i byene samtidig som landbruket ble effektivisert. Nå er mye av jobbene mer egnet for hjemmekontor og en vil nok i framtiden kunne velge bosted mer fritt. 2. Ja boligprisene har økt og boligstandarden har gått opp samtidig er det et åpent marked der en ikke betaler under bordet. Bygging av billige boliger kunne vært høyere så folk kom inn på markedet. Finansiering kunne også vært bedre. 3. Å ha en godt utdannet arbeidstokk er sikkert lurt, samtidig var det nok enklere å komme ut i jobb etter endt utdanning. Status i en jobb og derigjennom lønn speiles ofte i utdanningsnivået. 4. Hyttefelt er ofte en kort vei til penger og arbeidsplasser i bygdenorge. Gruver kan drives forsvarlig og naturen settes i stand. Vindmøller er derimot mindre uskyldig forstår jeg. 1 Ja, men man kunne brukt mindre penger på Oslo og mer på Notodden og andre steder. Og det kommer fra meg som er født og bor i Oslo. Det bør være haker ved å bo i Oslo så færre ønsker det. Det er langt billigere enn å bruke mer penger på andre byer. Man kunne eks forby personbiler i Oslo sentrum 2 Er dagens boligmarked virkelig så mye mer fair enn da man betalte under bordet? Nå betaler halvparten av unge med pengene til foreldrene 4 Nå skal det bygges gruve på Vestlandet og avtaler dumpes i fjorden siden det er billigere en å dumpe på land. Det tenkes ikke langsiktig. Hva skal eks folk med mer penger dersom det bare fører til økte priser på boliger, varer og tjenester? 1
PrivatiserAlt Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli Jeg må gi TS rett i mye her. Etter krakket på slutten av 80-tallet, har boligprisen skutt i været. Det har dels vært drevet av spekulasjon om videre verdistigning, og dels av spesielt gunstige fradragsordning på skatten. Dette har begunstiget de som hadde mulighet til å få lån/ta opp lån. Alle andre, de fattige og de som var for unge, har ikke fått ta del i dette. En har fjernet investering i bedrifter/aksjer, og fått pengestrøm til død kapital. Her er det noen som har gribbet til seg, og det er gen x/boomers. Ikke gen z og millennials. Utdanningen - der er jeg også enig. Utdanningen har gamlingene strukturert med sysselsettingsbehov for lærere i fremste rekke. Det er så unødvendig mange hindre for å få lov til å jobbe, for å få lov til å bruke kunnskap, på å komme inn så man kan få en tittel. Det er kombinasjonen samordna opptak og credentialism. Det er et enormt problem. Og statens monopol på utdanning er da også et problem. 4 3
Mooza Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli Det må være boomers og x- ere i Oslo da, der slekta kommer fra Oslo. Jeg skal garantere deg at mine boomer- foreldre ikke likte å "miste" ungene sine sørover. Men vi måtte jo, hvis det skulle bli noe av oss. Og de færreste av oss fikk hjelp med penger ei barnevakt. Vi greide å konkurrere oss inn på markedet selv. Men hey...bare dra til gokk! Mye billige hus der. Og gamlinger overalt. NÅ reagerer Oslo-foll, mem det er jo litt sent. Nå må dere faktisk konkurrere, men dere er jo på hjemmebane- med alle fordeler. Så litt flaut å bli slått.. 1 4
Flintis Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Majer skrev (33 minutter siden): 1 Ja, men man kunne brukt mindre penger på Oslo og mer på Notodden og andre steder. Og det kommer fra meg som er født og bor i Oslo. Det bør være haker ved å bo i Oslo så færre ønsker det. Det er langt billigere enn å bruke mer penger på andre byer. Man kunne eks forby personbiler i Oslo sentrum 2 Er dagens boligmarked virkelig så mye mer fair enn da man betalte under bordet? Nå betaler halvparten av unge med pengene til foreldrene 4 Nå skal det bygges gruve på Vestlandet og avtaler dumpes i fjorden siden det er billigere en å dumpe på land. Det tenkes ikke langsiktig. Hva skal eks folk med mer penger dersom det bare fører til økte priser på boliger, varer og tjenester? 1.Om det kollektive trafikktilbudet fungerer bedre og billigere enn bil vil jo personbiltrafikken i sentrum avta. Nå er det vel endel gjennomgangstrafikk på E6 og E18 også har en havn og jernbane der. En må nok bruke penger på Oslo så byen fungerer, og da på boliger og infrastruktur. Folk vil søke til store byer så lenge de gir framtid, gir de ikke det blir det forfall og slum. Så har en området rundt Oslo. Dette kan i økende grad fungere som avlastning der en har baner som fungerer. 2. Ja, men finansieringen er for dårlig. En bør kunne få lån og klare å betale ned et nybygg det være seg nøkternt hus eller leilighet. Da vil prisene på de etablerte boligene også gå ned. 4. Ja disse gruvegreiene der er helt bak mål virker det som. Og ja det er mye kortsiktig tenking i politikk og næringsliv. Ikke ser de konsekvenser og sammenhenger heller. 4
Lurium Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Majer skrev (9 timer siden): Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre 1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene Holdt på med sentralisering? Det er da de unge selv som ønsker seg bort i fra bygdene, spesielt unge kvinner som utdanner seg til yrker hvor det ikke finnes jobber på landet, og som generelt ikke trives på landet. Du får da jobb på dagen i mange distriktskommuner. 2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet Dette handler om pressområder og byggenormer. Tilbud og etterspørsel. Har ingenting med eldre og gjøre. Majoriteten av disse eldre villaene er også utdaterte og krever omfattende restaurering. I pressområder er det oftest tomta/beliggenhet som driver prisen. 3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna Overhodet ikke. Du kan leve leve veldig godt med fagbrev i Norge. Generasjon X ble også anmodet til å studere av staten i "fallouten" etter jappetida på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet. 4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid Nå er det vel barnefamiliene som er pådrivere for hyttebygging, og pådrivere for den økte standarden på hyttene som gjør at det er kostnadseffektivt å bygge landsbyer. Boomere flest er i ferd med å selge unna hyttene ungene deres ikke gidder å ta over. Når det gjelder bærekraftig forvaltning (gruver) så har vel yngre like stor påvirkningskraft som eldre, gjennom stemmeseddelen. Det største alderssegmentet i Norge i dag er mellom 30 og 34 år. Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor... Igjen, jobber du i helsesektoren kan du få deg jobb på timen i distrikts-Norge. Hvis du på død og liv må bo tilknyttet indre-Østlandet, Stavanger, Bergen etc. er dette et valg du tar selv. Har du kompetanse det er spesielt behov for finnes det også fortrinn som nedskriving av studielån, gratis etterutdanning og høyere lønn hvis en bosetter seg i distrikts-Norge. 2 4
debatant Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli Majer skrev (10 timer siden): Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre 1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet 3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna 4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor... Norge er ett av verdens beste land å bo i. Jeg tror du glemte å nevne de "eldre" som døde under krigen for at vi skulle få friheten vår 1 4 8
Virrevirrevapp Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli Majer skrev (10 timer siden): Det er litt som er så provoserende å høre folk på 70+ forvente både det ene og det andre. De har jo ødelagt ekstremt mye for de yngre 1 De har holdt på med sentralisering sånn at unge blir tvunget til å flytte fra bygdene 2 De bør i store boliger tog har bidratt til en politikk som gjør unge til gjeldslaver for resten av livet 3 De tvinger unge til å ta lange utdanninger samtidig som de selv slapp unna 4 De bygger hytteparker, gruver og annet som raserer naturen for all fremtid Jeg synes de har frekkheten nådegave når de forventer at eks unge skal pendle tre timer om dagen for å jobbe i hjemmetjenesten og på sykehjem for å ta seg av dem. Samtidig holder de på store verdier i boligmarkedet som de gir til egne unger som uansett har hjemmekontor... Ingen pendler i 3 timer for å jobbe i hjemmetjenesten, hjemmetjenesten er over alt. Fagbrev er ikke lang utdanning. I helse kan man tom få jobb uten fagbrev. 70+ er ikke aktive i politikken, så forventningene til dagens unge og rasering av naturen kommer heller fra barna deres (eller de unges foreldre, om du vil). 10
Majer Skrevet 27. juli Forfatter #16 Skrevet 27. juli Mooza skrev (9 timer siden): Det må være boomers og x- ere i Oslo da, der slekta kommer fra Oslo. Jeg skal garantere deg at mine boomer- foreldre ikke likte å "miste" ungene sine sørover. Men vi måtte jo, hvis det skulle bli noe av oss. Og de færreste av oss fikk hjelp med penger ei barnevakt. Vi greide å konkurrere oss inn på markedet selv. Men hey...bare dra til gokk! Mye billige hus der. Og gamlinger overalt. NÅ reagerer Oslo-foll, mem det er jo litt sent. Nå må dere faktisk konkurrere, men dere er jo på hjemmebane- med alle fordeler. Så litt flaut å bli slått.. Oslofolk har ikke alle fordelene nei. Mangr har foreldre som også har stor gjeld pga høye boligpriser. Det blir dermed lettere for foreldre på landsbygda å hjelpe ungene økonomisk inn på boligmarkedet i Oslo. Og jeg er sikker på at det hadde blitt ramaskrik om oslofolk kjøpte opp bygder. Vi ser jo hvor mye det klages på vindmøller osv... debatant skrev (21 minutter siden): Norge er ett av verdens beste land å bo i. Jeg tror du glemte å nevne de "eldre" som døde under krigen for at vi skulle få friheten vår For hvem er Norge det beste landet å bo i? Du må huske på at de eldre generasjonene fikk færre barn. Det betyr altså at det er de som styrer og har det godt. De kjøpte bolig da det var billig osv. Vi vet at relativ fattigdom er verre for psykisk helse enn absolutt fattigdom 4
Kvittre Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli iliah skrev (10 timer siden): Med "eldre generasjoner" så mener du Staten, regjeringen, og politikerne, ja? Det er jo den eldre generasjonen som stemte fram sin tids regjering , stat og politikere ja. Dette blir selvsagt generalisering , men som generasjon er de rævva. Jeg fatter ikke hva de tenkte på nå de laget vår fremtid, med en midlertidig velferdsstat for seg selv, og kjøpte det de kunne for knapper og glansbilder. Sitter på sin høye hest med gullpensjon og leier ut sekundærboliger de kjøpte for et smørbukkpapir til hjemmesykepleieren som skal stelle dem for 70% av arbeiderens inntekt, og hvis det klages får de beskjed om det ikke lenger er en rett og bo i byen så de får heller pendle 2 timer for og dusje og gi medisiner til gullpensjonistene de leier av . De påstår og ha bygget landet ( utrolig merkelig og ufin påstand , ikke minst for alle generasjonene før dem ) men sannheten er at de aldri har bygget annet enn egen formue. Nå er det også in og blakke seg for og sørge for at neste generasjon ikke arver smuler til pensjonsparing og skyhøye bolig og studielån . For en gjeng! Nei, har ingen problemer med egne foreldre, selvom jeg ikke digger generasjonen deres. Pappa er en sjelden nøysom og takknemlig gammel mann som ser det samme som meg og innrømmer at han hadde alle muligheter barnebarna ikke kommer til og få. 3 4
Kvittre Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli debatant skrev (33 minutter siden): Norge er ett av verdens beste land å bo i. Jeg tror du glemte å nevne de "eldre" som døde under krigen for at vi skulle få friheten vår Hva har de eldre som døde under krigen med dette og gjøre? De har jo ingenting med dagens 70+ og gjøre? De var egentlig en fin generasjon, også de som overlevde etter og ha gitt oss friheten vår. Dugnad og felleskap. Lite meg, meg, meg blant de som døde i og overlevde krigen. Eneste tabben de gjorde var og skjemme bort egne barn litt i beste mening - nå tenker jeg både som foreldre og politisk med sosiale løsninger som banet vei for jobb, utdannelse, boligkjøp osv . 3 3
Blåttvann Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli Kvittre skrev (19 minutter siden): Det er jo den eldre generasjonen som stemte fram sin tids regjering , stat og politikere ja. Dette blir selvsagt generalisering , men som generasjon er de rævva. Jeg fatter ikke hva de tenkte på nå de laget vår fremtid, med en midlertidig velferdsstat for seg selv, og kjøpte det de kunne for knapper og glansbilder. Sitter på sin høye hest med gullpensjon og leier ut sekundærboliger de kjøpte for et smørbukkpapir til hjemmesykepleieren som skal stelle dem for 70% av arbeiderens inntekt, og hvis det klages får de beskjed om det ikke lenger er en rett og bo i byen så de får heller pendle 2 timer for og dusje og gi medisiner til gullpensjonistene de leier av . De påstår og ha bygget landet ( utrolig merkelig og ufin påstand , ikke minst for alle generasjonene før dem ) men sannheten er at de aldri har bygget annet enn egen formue. Nå er det også in og blakke seg for og sørge for at neste generasjon ikke arver smuler til pensjonsparing og skyhøye bolig og studielån . For en gjeng! Nei, har ingen problemer med egne foreldre, selvom jeg ikke digger generasjonen deres. Pappa er en sjelden nøysom og takknemlig gammel mann som ser det samme som meg og innrømmer at han hadde alle muligheter barnebarna ikke kommer til og få. Husk at renta var 16% da de kjøpte bolig da, IKKE GLEM DET!!! Tenker det sier sitt om hvor enkelt de har hatt det når høy rente er deres eneste argument for hvorfor de mener at de jobbet så hardt for den velstanden de har i dag. 😅 5 1
debatant Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli (endret) Kvittre skrev (29 minutter siden): Hva har de eldre som døde under krigen med dette og gjøre? De har jo ingenting med dagens 70+ og gjøre? De var egentlig en fin generasjon, også de som overlevde etter og ha gitt oss friheten vår. Dugnad og felleskap. Lite meg, meg, meg blant de som døde i og overlevde krigen. Eneste tabben de gjorde var og skjemme bort egne barn litt i beste mening - nå tenker jeg både som foreldre og politisk med sosiale løsninger som banet vei for jobb, utdannelse, boligkjøp osv . Der var jo nettopp den generasjonen som ofret alt for det Norge vi har i dag. De visste hva å jobbe betydde, i motsetning til dagens unge. Ja noen hadde flaks andre uflaks. Litt som i dag. Uansett er livet hva en gjør ut av det. Noen har det bedre enn gjennomsnittet. Andre værre. Endret 27. juli av debatant 1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå