Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En typ bonde på heltid med stor gårdsdrift. Er litt usikker på om jeg ønsker å gå videre, da det virker til å være mye jobb. Redd det blir lite tid til å møtes og eventuelt være kjærester.

Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 21f7e...f3b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok helst være eller villig til å bli bondekjerring selv for å date bonde. Er slik man får tilbringt mest tid sammen. Ellers er han jo ute for å gjøre gårdsarbeid eller på tilleggsjobben(e) sine. 

Anonymkode: e7bf9...6c0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør nok helst være eller villig til å bli bondekjerring selv for å date bonde. Er slik man får tilbringt mest tid sammen. Ellers er han jo ute for å gjøre gårdsarbeid eller på tilleggsjobben(e) sine. 

Anonymkode: e7bf9...6c0

Forstår det, og det kan være interessant på sikt også det. Men hva med i mellomfasen? For å bli kjent med ham? Både jeg og han har barn, kan jo ikke flytte inn på gården med en gang liksom 

AnonymBruker
Skrevet

Stå opp tidlig og jobbe med dyr som bare skal slaktes? Nei, uff 

Anonymkode: d6387...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det hun som var bonde. Tøff og kul dame. Det ble oss, ja. 17 års bryllupsdag i dag. 

Anonymkode: cb796...012

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En typ bonde på heltid med stor gårdsdrift. Er litt usikker på om jeg ønsker å gå videre, da det virker til å være mye jobb. Redd det blir lite tid til å møtes og eventuelt være kjærester.

Noen med erfaringer? 

Mye jobb er det jo, men tenker om han liker deg så prioriterer han deg også . Har 2 venninner som er ilag med bønder. Var på noen dater med en bonde selv. 

Anonymkode: e42b0...90e

• Liker 1
Skrevet

Var i lag med en i 6 år, og det gikk kun fordi jeg tok del i drifta.

For oss var det enkel start, da han tok over gården litt etter at vi møttes, så vi rakk å date mens han bare drev gården og ikke eide den og det fulle ansvaret.

Der fungerer nok bare om du er villig til å være en del av det 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet det finnes grønnsaksbønder og kornbønder også? Bærbønder og (feks jordbær), så det er en utrolig snever kommentar.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bondeyrket er ekstremt mye jobb og en livsstil. Jeg ville bare gått for det hvis jeg så på det som en mulig livsstil for meg selv.

Anonymkode: b8b6b...f4b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er arbeid, og klart det er tidvis mye arbeid, og det er arbeid som MÅ gjøres, og det er arbeid en kan utsette vist en vil gjøre andre ting, og det er tidvis uker det er MYE mer arbeid. Så er det dager en kan roe mer ned, vere tilstede, fellesnevneren er att en bonde, når han ikke er i traktoren, for det er nemlig der han nok mest vil vere, er stortsett alltid i nærheten om det er noe. Ikke alltid han kan kaste alt for å være med nettopp deg, men han er i nærheten. 

Jeg kjenner entreprenører som jobber mer en bøndene rundtom, ingen setter spørsmålstegn ved det, damer har de alle i hop selvom de kaller gravemaskina konemor1. Jeg kjenner trailersjåfører som er borte hele uka og kun hjemme i helgene, - gifte de også.

Jeg kjenner sjømenn, - og damer, som er ute i månedsvis, jada, de har veldig mye fri når de har fri, men lell, de er leeenge borte, de er i forhold.  Nordsjøarbeidere, folk på anlegg, folk i fiskeri, ofte de som er mest fraværende faktisk, folk i oppdrettet, bor på Vestlandet, jobber i Nordland,langt borte fra hjemmet.. 

Ingen tenker att desse har mye fravær når det kommer til familien, de er heller sett på som yrkesgrupper som er heldige når de har friperioden. 

Mens bonden vil være der, han er en liten telefon borte om du ikke ser han fra kjøkkenvinduet, for han reiser ikke verden rundt. Og det er ett stort pluss i min verden.

Jeg gikk fra en fisker,( ja ikke direkte overlappende altså) til en bonde i sin tid, og fikk nesten noia fordi det ble for tett, - ikke fordi bonden ikke jobber, bevare meg vel det gjør han, men han er alltid i nærheten, fiskeren var langt til sjøs og der var han i ukesvis uten videre god sjanse til å komme til land, da skulle det virkelige stå om liv. 

Gikk seg til altså. 

Jeg melker enda ikke kuer, for de er jeg stadig livredd, det ga jeg også beskjed om, fjøsen er hans domene. Men noe har jeg lært meg og mye får jeg også gjort, og det er faktisk ganske givende å jobbe ilag på denne måten, i skauen, i siloen og rundtom, vi er ett team, selvom han ikke krever det. 

Men ja, det er jo en livsstil, en må planlegge fritiden godt, få tak i avløyser, ikke alltid det klaffer, så ofte må en rokere på planene, men vi får til ferieturer og helgaturer ilag vi som andre folk, av og til reiser jeg aleine, som andre gjør også. 

Men ikke alle bønder greier helt å koble av, - er ikke alle som stoler på att andre gjør jobben like godt som de, - desse kommer seg særs sjelden på tur, de vil egentlig ingen plass. 

Verste er vel når en blir syk eller knekker en arm, ofte må en jobbe lell, fordi en får ikke tak i landbruksvikarer, Det er egentlig det mest spennende med dette yrket, absolutt ingen sjarm med influensa, 40 i feber og fjøsarbeid.  Da vil en som andre helst ligge under dyna. En blir nok tøffere en mange andre, skal endel til før en kaster i håndkleet. God helse er generelt sett det viktigste for en bonde, uten god helse blir det umulig å drive i lengden. 

Men alt i alt, bønder er ofte tettere på familien en hva en skulle tro, i perioder er det mye merarbeid, men de kommer alltid hjem hver dag, og tidvis er det mindre arbeid, og da kan en være mer ilag. Her er det jo vinterbrøyting også, som av og til tar ekstremt mye tid om det er mye snø. 

Og så har dette grunnarbeidet som må gjøres hver dag, iallefall for de med dyr, som skal gjøres 7 dager i uken, og da snakker en selvfølgelig om att dette er en livstil, og det må en respektere om en skal gå inn i ett forhold med en bonde. 

Men, alt i alt for min del, er det nært, trygt og godt, og jeg er så inderlig stolt av hva den mannen får til. Og det kan godt hende att du får akkurat den samme følelsen for bonden din også. Men du må gå inn i det med ett åpent sinn, stortsett får du en normalt oppegående ledsager, andre ganger får du en som sovner utslitt i godstolen til 21 nyhetene.

Mest positive er att du får mest trolig ikke en som kjøper seg sykkeldrakt med polstring i rumpa, fordi han skal begynner å trimme etter å ha sett Tour de France . Det er ett stort pluss for meg iallefall. 

Anonymkode: aaf2b...1c2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor velger du å skrive i denne tråden egentlig? 

Helt unødvendig kommentar og null hjelp til trådstarter, kvinneguiden på sitt beste... Bare lage kvalme. 

Anonymkode: ca7bf...e78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts.

Jeg er gift med en bonde. Ingen jobber mer enn bønder, det skal du være klar over. Selvsagt kan det variere etter hvor stor drift det er og hva slags drift det er. Min mann driver gården fulltid, og driver den alene. Han har en avløyser som er her annenhver helg. Vi har 250 fe, og av disse er omtrent 75 melkeku. Vi har heldigvis løsdriftfjøs.

Han står opp 06.00 og steller dyr fram til ca 08. Så er det frokost. Så går han ut og arbeider videre, og tar en halvtimes lunsj rundt 12. Så arbeider han videre til ca 15.30, da tar han kveldsstellet. Det tar ca 2 timer. Så kommer han inn og vi spiser middag og han er inne en stund. Deretter går han ut igjen for å gjøre diverse arbeid. Det er alltid et eller annet som må fikses, mekkes, hentes, handles, skrus, en ku som er halt eller trenger penicillin, eller så får han varsel om at det brunst så han må inseminere. Det ER alltid noe. Før han legger seg må han også ta en runde i fjøset og sjekke at alt er OK før han går inn og legger seg. I praksis har han kanskje 3 timer for seg selv en vanlig dag utenom vår/sommer.

Dette er altså en vanlig dag her på bruket. I sommersesongen jobber han hele dagen, han er ute fra 06, og kommer kanskje inn 22-23, for han må ta seg av innhøstinga. Og dette skjer 3 ganger om sommeren, en prosess som tar 3-4 dager. Og etter dette er i boks (noe som er svært vanskelig siden det er så væravhengig) så må han kjøre møkk ut på jordene. Dette er også et arbeid som tar lang tid, kanskje 4-5 dager. Noen ganger må han bli ferdig innen regnet kommer, og han er ikke inne før kanskje 02 på natta. Så skal han i fjøset 06. Og så går plutselig en brannalarm i løpet av natta, eller melkeroboten får alarm. Det ER alltid noe. 

Så oppsummert:

Ulempen: Jobb hele dagen. Mannen min blir vanvittig sliten, og jeg er redd for hans psykiske helse innimellom. Han får sjelden en pause, og han rekker ikke hente seg inn før neste store ting skjer. 

Lønna for strevet er veldig lav mtp på alle arbeidstimene. Det er latterlig lavt betalt, selv om vi får inn en god sum i løpet av året. Dette skal likevel brukes til å handle kraftfôr, diesel, betale ned på lån, leasing, kjøpe nye verktøy og maskiner osv osv. 

Fordelen: _noe_ fleksibelt. Han kan ta med barnet vårt til tannlegen midt på dagen, for han kan utsette enkelte arbeidsoppgaver til senere. 

Vi har tilgang til alle maskiner så det å løse oppgaver i huset/hagen er svært enkelt og billig i forhold til å leie f.eks. en gravemaskin.

Vi bor på verdens fineste plass, med god boltreplass. Ungene våre er heldige som får oppveksten her, selv om faren arbeider seg i hjel til tider.

Jeg jobber fulltid på kontor utenom, men jeg er med og hjelper spesielt på sommeren både ved innhøsting og ved fjøsstell. Dette velger jeg selv. 

Så TS. Det spørs veldig hva slags gård dette er. Og hva du orker å holde ut med. Kanskje er dette et mindre bruk? 

Hvis noe skulle skje mannen min så hadde jeg aldri overtatt driften. Da hadde jeg leid ut jordene og solgt dyrene. Jeg ville ALDRI ha drevet selv, det er for arbeidskrevende at jeg ikke fatter noen orker. Men mannen min kjenner også på et ansvar for matforsyninga til landet vårt. Og godt er det, for hvis ingen vil drive så sliter vi. 

Anonymkode: 582f1...02b

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen med erfaringer? 

Jobbe 4000 timer i året 🤩

Anonymkode: 80fc3...037

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobbe 4000 timer i året 🤩

Anonymkode: 80fc3...037

Det er omtrent det gubben bruker i traktoren årlig, resten av arbeidet er ett pluss 😍

Anonymkode: aaf2b...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men hadde gjerne! gjort det.

Men det er en livsstil du nesten må ha interesse for selv da gård er mye jobb og krever litt hardførhet, mentalt. 

Anonymkode: 08d90...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jobbe for at folk skal få mat er verdifult og nyttig. 

Anonymkode: 225f8...ee7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor velger du å skrive i denne tråden egentlig? 

Helt unødvendig kommentar og null hjelp til trådstarter, kvinneguiden på sitt beste... Bare lage kvalme. 

Anonymkode: ca7bf...e78

Og kan legge til: Har aldri fri noengang.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ha litt lyst til  gårdslivet da. Men tenker også det er noe man må prøve før man liker det også. 

Det er mye fine oppgaver og dritt oppgaver på gård. Og det varierer på type drift og str hvor mye det er å gjøre. Mange liker det å leve i ett med naturen og dyra.

Når jeg var yngre kunne jeg ha funnet en bonde. Ble en fra småbruk, men ikke odelsgutten, og nedlagt drift. 

Det du får da er oftest joviale naboer man er litt gjensidig avhengig av hverandre. Og tette bånd. Veldig fritt for barn,  og flere muligheter enn ipad i en liten trang leilighet.  Ingen like dager, selv om mye er likt. Og nye opplevelser  hver eneste dag på godt å vondt. 

Anonymkode: 227ba...dc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En bonde har en av verdens fineste jobber. Men det er et sabla slit, en helt egen livsstil som gir lite penger i kassa. Ikke gå inn i det hvis du ikke er glad i dyr og har noe positivt å bidra med. Han kommer selvfølgelig til å ha tid til deg, men ikke bli fornærmet når (ikke hvis!) date night med rødvin ryker til fordel for en ku med trøblete kalving. Og hvis traktoren eller melkeroboten tar kvelden, ja da kan du bare glemme å ha råd til sydenferie det året. 

Anonymkode: 2bf84...04d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vegetarianer/veganer much?

Anonymkode: eaab1...185

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...