papaya14 Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli (endret) Vi kjøpte bruktbil privat for rett over en uke siden. Kjøpt for rett over 70 000, fikk pruta ned 14 000. Bilen er naturligvis ikke av nyere dato, ca 2012 mod. Bilen hadde en avtalt verkstedtime for noen dager siden for å fikse noe småtteri. De oppdaget enda en feil til +/- 5000 + vi oppdaget enda en feil hjemme noen dager før til ca. 2000. (Begge deler er i utgangspunktet slitedeler) Jeg er stygt redd for at vi er blitt lurt, eller kjøpt katta i sekken. Det kan fort hende det ikke er noe mer også.. Hva bør man gjøre i en slik situasjon? Samboer er blitt veldig glad i bilen, jeg er mer skeptisk... Det er vel 2 års reklamasjon for bruktbilkjøp også? Endret 26. juli av papaya14
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Er dette feil og mangler som selger burde vist om? Anonymkode: ef68f...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Kjøpt hos forhandler? Hvilke mangler er det snakk om? 5000+/- Høres jo i utgangspunktet ut som småtteri man må forvente må man kjøper en 10+ år gammel bil. Anonymkode: a2537...578 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli papaya14 skrev (4 minutter siden): Vi kjøpte bruktbil privat for rett over en uke siden. Kjøpt for rett over 70 000, fikk pruta ned 14 000. Bilen er naturligvis ikke av nyere dato, ca 2012 mod. Bilen hadde en avtalt verkstedtime for noen dager siden for å fikse noe småtteri. De oppdaget enda en feil til +/- 5000 + vi oppdaget enda en feil hjemme noen dager før til ca. 2000. Jeg er stygt redd for at vi er blitt lurt, eller kjøpt katta i sekken. Det kan fort hende det ikke er noe mer også.. Hva bør man gjøre i en slik situasjon? Samboer er blitt veldig glad i bilen, jeg er mer skeptisk... Det er vel 2 års reklamasjon for bruktbilkjøp også? Min faste regel er å alltid kjøpe av merkeforhandlere, og er jeg ikke i posisjon til det, så tar jeg bussen heller. Er mye tull med både privatsalg og bruktbil sjapper med "rare" navn. Når det er sagt, så er jeg ikke usikker på om du har en sak her. Du fikk prutet ned bilen med 14.000 kroner, men fant feil for 7.000? For meg høres det ut som selgeren "betalte" allerede for feilene. Du har ikke nevnt KM-stand og om det er komplett servicehefte på bilen, men det er begrenset hva man kan forvente av en bil til 70.000 kr som er 13 år gammel med tanke på "null feil". Så det betyr at bilen må være i betydelig verre tilstand enn det som er forventet for at du skal kunne heve kjøpet, noe som ikke er en selvfølge i det hele tatt da selgeren kan sette seg på bakbeina. Du burde tatt en NAF test på forhånd siden dere ikke kjøpte av en merkeforhandler, men du kan fortsatt ta en NAF test av bilen selv om du har kjøpt den. For det er den testen som vil vise om det er såpass mange feil som gjør at bilen er i "vesentlig dårligere stand" enn det som er å forvente i henhold til alder, km.stand og opplysninger selgeren har kommet med. Men jeg tviler på at du vil kunne heve kjøpet på grunn av 7.000 kr når du fikk prutet ned med 14.000 kr. Anonymkode: 0beed...7ef 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Normal slitasje er ikke grunn nok til å kreve hevelse av kjøpet. 7000,- er også en liten sum for vedlikeholdsrep. på en såpass gammel bil Anonymkode: 0041d...403 2 1
TBL12 Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli (endret) papaya14 skrev (1 time siden): Jeg er stygt redd for at vi er blitt lurt, eller kjøpt katta i sekken. Det kan fort hende det ikke er noe mer også.. Hva bør man gjøre i en slik situasjon? Samboer er blitt veldig glad i bilen, jeg er mer skeptisk... Det er vel 2 års reklamasjon for bruktbilkjøp også? https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Eksempler på ting som utløser krav mot selger: Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand. Det er to år reklamasjon ved kjøp og salg mellom privatpersoner. Pr nå virker det ikke som bilen er i vesentlig dårligere stand enn forventet? Ved at bilen ble kjøpt noe rimeligere enn opprinnelig pris gjør det også terskel for reklamasjon høyere. Terskelen for heving vil være høy ved kjøp fra privatperson. Er det mistanke om at bilen er dårligere stand enn selger oppgav må dette avklares. Viser det seg være flere mangler som selger kjente til eller burde kjent til kan det være grunn til reklamasjon. I første omgang prisavslag eller reparasjon. Heving blir først aktuelt om reparasjon ikke lar seg gjøre. Avhengig av hva som ble lovet i annonsen og kontrakt kan det tenkes kostnader til reparasjon bør overstige prisavslag ved kjøp. Eksempelvis om det står omtalt nye bremseklosser eller skiver, men viser seg bremseklosser eller skiver ikke er byttet vil det være et sterkt grunnlag for reklamasjon. Endret 26. juli av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli 10% av verdi i vedlikehold i året på så gammel bil er normal. Anonymkode: 298c4...697
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli Du må kjøpe en mye dyrere og mye nyere bil hvis det ikke skal være slitasje. Såpass billig og gammel så er det å forventet at den ikke er som ny. Var jo og småting som var slitt siden det var såpass billig. Anonymkode: b275c...d53 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli Du har helt urealistiske forventninger til hva du kan kreve/forvente for 70 000. Anonymkode: 18743...1b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Såpass må man forvente når man kjøper en hauggammal bil. Anonymkode: a9b39...725 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli papaya14 skrev (11 timer siden): Vi kjøpte bruktbil privat for rett over en uke siden. Kjøpt for rett over 70 000, fikk pruta ned 14 000. Bilen er naturligvis ikke av nyere dato, ca 2012 mod. Bilen hadde en avtalt verkstedtime for noen dager siden for å fikse noe småtteri. De oppdaget enda en feil til +/- 5000 + vi oppdaget enda en feil hjemme noen dager før til ca. 2000. (Begge deler er i utgangspunktet slitedeler) Jeg er stygt redd for at vi er blitt lurt, eller kjøpt katta i sekken. Det kan fort hende det ikke er noe mer også.. Hva bør man gjøre i en slik situasjon? Samboer er blitt veldig glad i bilen, jeg er mer skeptisk... Det er vel 2 års reklamasjon for bruktbilkjøp også? Etter hva jeg skjønner, er det slitedeler som det er snakk om. De er ikke dekket av garanti selv om dere kjøpte helt ny bil. At det dukker opp ting rett etter er faktisk noe man må regne med på en såpass gammel bil. Eks er om den hadde en godkjent PKK og dere kjørte derfra, etter to uker høres det skrapelyder når dere bremser, det er fordi bremsene var i orden der og da med null feil, men slitasjen kommer aldri frem under en PKK. De to årene du nevner, er på alvorlige feil som selger burde ha visst om, som f.eks farlig rust som gjør at bilen egentlig ikke er kjørbar. Slitasje derimot må man bare ta med i regnestykket. Anonymkode: c4077...f90 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli 70.000,- ja da skal bilen være som ny uten en eneste feil /s Anonymkode: 87542...c8d
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 1.35): Du har helt urealistiske forventninger til hva du kan kreve/forvente for 70 000. Anonymkode: 18743...1b4 Pga inflasjon får du stort sett bare skrot under 150.000,- i dag. Ihvertfall om du ikke klarer å reparere selv. Anonymkode: 87542...c8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå