AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Er du blandt den genrasjonen som har vokst opp med Ole Ivars m/fl.flere kjente danseband som har reist rundt i i by og land og samlet og underholdt i 60 år. De har samlet mange mennesker rundt om norges land, og en hel genrasjon danseglade mennesker til sosiale samlingsplass, og ble der kjent med mange mennesker. Mange har utvilsamt funnet sin partner på eit dansegulv som de framleis lever saman med. Tidligere var det arangert dans lørdagskveldene i hver en bygd som hadde eit samfunnshus /bygdahus, og dansbandet Ole Ivars m.fl. har nok besøkt dei fleste. Danseklubbene blomstret etterhvert opp rundt om i by-og land , og oppsluttningen ble så stor at mange klubber måtte ha inntakstopp.av medlemmer, og det var lange ventelister. Klubbene arangerte vekselsvis dansearangement, og oppsluttningen var så stor at de måtte begrense antall påmeldinger fra andre klubber. Molde Jazz ble etablert 1961 ( 64 år sidan) og det skulle bli begynnelsen på en festivalvirus som har spredt seg over hele landet. Etterhvert som mange også fekk råd å kjøpe bobiler blir det nå arangert dansefestivaler, og bygdedansene er snart historie. Anonymkode: 0f7d4...d2f 1
Mezzosoprena Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Generasjonen? Meg bekjent så har folk hatt forskjellig smak alltid! 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Nei men onkelen min elsket de, så de er litt nostalgiske for meg selv om jg ikke kan fordra musikken i seg selv. Vært på bygdedans ja 😊 Anonymkode: 9d43a...b91 1 2
Flintis Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli (endret) Joda, men det foregår fremdeles rundt omkring, litt skjeldnere nå en før. Endret 26. juli av Flintis 2
Fighter83 Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Ja, men flyttet fra det. Drar nå sjelden på bryggedanser lengre men det er fantastisk moro🤗 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli Nei, heldigvis ikke, men det har ingenting med generasjon å gjøre. Anonymkode: 768fb...11d 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, heldigvis ikke, men det har ingenting med generasjon å gjøre. Anonymkode: 768fb...11d Flertallet av de som går på dansefestivaler er 50 + Ungdomer går ikkje på dans slik som før, og mange ungdomer kan heller ikkje identifisere seg med den tida da det ble arangert ungdomsdanser i alle bygder, og det var før det ble festivaler i hver en bygd. Anonymkode: 0f7d4...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli Mezzosoprena skrev (1 time siden): Generasjonen? Meg bekjent så har folk hatt forskjellig smak alltid! født f.o. m 1950 -1965 har utvilsamt størst oppsluttning på dei fleste dansefestivaler rundt omkring (bobilgenrasjonen) Anonymkode: 0f7d4...d2f 1
Mezzosoprena Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): født f.o. m 1950 -1965 har utvilsamt størst oppsluttning på dei fleste dansefestivaler rundt omkring (bobilgenrasjonen) Anonymkode: 0f7d4...d2f Nei, noen mennesker (i flere generasjoner) deltok på dansefestivaler og hadde bobil. Mange andre hadde bedre smak enn det 😉 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Er dette et ja/nei spørsmål? Spørsmålet ditt druknet litt i all teksten, som så mange ganger før. Lurer du egentlig på hvilken generasjon folk er, eller mer presist hvor gamle folk her inne er? Da kunne du jo bare spørre om det, i stedet for å dra inn Ole Ivars? Jeg er født i 1978. Anonymkode: 794aa...a48 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli Er oppvekst på bygda, med bygdefestar av ein annan verd, men aldri var det danseband her. Og iallfall ikkje Ole Vidars. Anonymkode: b9d2b...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli Danseklubber? Har aldri hørt om det, når var dette?? Jeg gikk på bygdefester på åttitallet, men de bandene spilte pop/rock, ikke «dansebandmusikk». De spilte kjente hits, f eks var covere av Dire Straits og Eric Clapton populære. Anonymkode: e915d...732 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er oppvekst på bygda, med bygdefestar av ein annan verd, men aldri var det danseband her. Og iallfall ikkje Ole Vidars. Anonymkode: b9d2b...ccd Samme her. Anonymkode: e915d...732 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette et ja/nei spørsmål? Spørsmålet ditt druknet litt i all teksten, som så mange ganger før. Lurer du egentlig på hvilken generasjon folk er, eller mer presist hvor gamle folk her inne er? Da kunne du jo bare spørre om det, i stedet for å dra inn Ole Ivars? Jeg er født i 1978. Anonymkode: 794aa...a48 Hyggeleg at du er følger av mine tråder ! Hvorfor forsøker du alltid som "før" å kritisere trådene eg poster..... også under forumet for "vennskap og sosiale relasjoner" ? Poenget : Ole Ivars og en rekke andre danseband har vert en av de største inspirasjoner til å " spre glede , vennskap -og sosialrelasjoner" rundt om i by-og land. Desv. var de fleste bygdedansene iferd med å bli historie allerede før du ble født "stakkar" ! 😪 Til orientering : F.o.m 90 talet ble det etterhvert en "trend " med festivaler (dansefestivaler) Anonymkode: 0f7d4...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli Jeg vokste opp med danseband og fest på bygdehuset, en aldeles herlig ungdomstid. Mer sosialt enn å sitte ved hvertsitt bord på en pub og det dagens unge gjør. Anonymkode: 1420c...65b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Nei. Jeg er 45 og har aldri likt den type musikk, ei heller foreldrene mine. De har vokst opp med bygdefester, men ikke danseband og country. Jeg synes de to sjangrene er blodharry, for å være ærlig. Noen ytterst få låter kan være hørbare, men stilen og det rundt er overhodet ikke min stil. Men veldig fint at folk koser seg med det de liker, for all del. Anonymkode: 27a70...09a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vokste opp med danseband og fest på bygdehuset, en aldeles herlig ungdomstid. Mer sosialt enn å sitte ved hvertsitt bord på en pub og det dagens unge gjør. Anonymkode: 1420c...65b Det er bare fordommer. Anonymkode: 27a70...09a
AprilLudgate Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli Eksistensen av dem: ja. Er milevis fra mine preferanser, så aldri lyttet på musikken frivillig.
AnonymBruker Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Danseklubber? Har aldri hørt om det, når var dette?? Jeg gikk på bygdefester på åttitallet, men de bandene spilte pop/rock, ikke «dansebandmusikk». De spilte kjente hits, f eks var covere av Dire Straits og Eric Clapton populære. Anonymkode: e915d...732 "Det er en tid for alt " I vårt distrikt ble det en trend med etablering av danseklubber på slutten av 60 talet, og det var danseklubber i dei aller fleste kommuner. De fleste hadde eit høgdepunkt til på slutten av 90 talet, og det ble etterhvert høye medlemstall, og dugnadsånden var høy blandt medlemmene. Det ble aranagert dans hver 14 dag m/ (påmelding ) på bygdahusene / samfunnshusene rundt omkring. Etterhvert ble leieprisene på de mest attraktive dansebendene gradvis for høye og lokallagene hadde ikkje råd å leie dem, og en fekk genrasjonskifte, og dugnadsånden fallende. Folk flest begynte etterhvert å få bedre råd, og hvorfor bruke energien sin på dugnader i lokallagene. Når de kan booked inn på eit hotell eller parkere bobilen like inntil en dansefestival. eller reise på danscruise med Kielfergen, Danskebåten. Idag er det 1 eller 2 klubber igjenn ettersom den genrasjonen som etablerte, og stod for de fleste lag har "gitt seg" og ungdomen idag går ikkje på dans. Anonymkode: 0f7d4...d2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå