Gå til innhold

Har du vokst med Ole Ivars m.fl danseband, og bygdadansene ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du blandt den genrasjonen som har vokst opp med Ole Ivars   m/fl.flere kjente danseband som har reist rundt i i by og  land  og samlet og  underholdt i 60 år. De har   samlet mange mennesker rundt om norges  land, og en  hel genrasjon   danseglade mennesker til  sosiale samlingsplass, og ble der kjent med mange mennesker. Mange har utvilsamt funnet sin partner på eit dansegulv  som de framleis lever saman med.   Tidligere var det arangert dans lørdagskveldene  i hver en bygd som hadde eit samfunnshus /bygdahus, og dansbandet Ole Ivars m.fl. har nok besøkt dei fleste.  

Danseklubbene blomstret etterhvert opp rundt om i by-og land , og oppsluttningen ble   så stor at mange klubber måtte ha inntakstopp.av medlemmer, og det var lange ventelister.  Klubbene arangerte vekselsvis dansearangement, og oppsluttningen var så stor at de måtte begrense antall påmeldinger fra andre klubber.

Molde Jazz ble etablert 1961 ( 64 år sidan) og det skulle bli begynnelsen på en festivalvirus som har spredt seg over hele landet. Etterhvert som mange også fekk råd å kjøpe bobiler blir det nå  arangert dansefestivaler, og bygdedansene er snart historie. 

Anonymkode: 0f7d4...d2f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generasjonen? Meg bekjent så har folk hatt forskjellig smak alltid!

• Liker 4
Skrevet

Nei, og takk og lov for det. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei men onkelen min elsket de, så de er litt nostalgiske for meg selv om jg ikke kan fordra musikken i seg selv. Vært på bygdedans ja 😊

Anonymkode: 9d43a...b91

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Joda, men det foregår fremdeles rundt omkring, litt skjeldnere nå en før.

Endret av Flintis
  • Hjerte 2
Skrevet

Ja, men flyttet fra det. Drar nå sjelden på bryggedanser lengre men det er fantastisk moro🤗

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, heldigvis ikke, men det har ingenting med generasjon å gjøre.

Anonymkode: 768fb...11d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, heldigvis ikke, men det har ingenting med generasjon å gjøre.

Anonymkode: 768fb...11d

Flertallet av de som går på dansefestivaler er 50 + 

Ungdomer går ikkje på dans slik som før, og mange ungdomer kan heller ikkje identifisere  seg med  den tida da det ble arangert ungdomsdanser i alle bygder, og det var  før det ble festivaler i hver en bygd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Generasjonen? Meg bekjent så har folk hatt forskjellig smak alltid!

født f.o. m 1950 -1965  har utvilsamt størst oppsluttning på dei fleste dansefestivaler rundt omkring (bobilgenrasjonen)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

født f.o. m 1950 -1965  har utvilsamt størst oppsluttning på dei fleste dansefestivaler rundt omkring (bobilgenrasjonen)

Nei, noen mennesker (i flere generasjoner) deltok på dansefestivaler og hadde bobil. Mange andre hadde bedre smak enn det 😉 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et ja/nei spørsmål? Spørsmålet ditt druknet litt i all teksten, som så mange ganger før. Lurer du egentlig på hvilken generasjon folk er, eller mer presist hvor gamle folk her inne er? Da kunne du jo bare spørre om det, i stedet for å dra inn Ole Ivars?

Jeg er født i 1978.

Anonymkode: 794aa...a48

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er oppvekst på bygda, med bygdefestar av ein annan verd, men aldri var det danseband her. Og iallfall ikkje Ole Vidars. 

Anonymkode: b9d2b...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Danseklubber? Har aldri hørt om det, når var dette?? Jeg gikk på bygdefester på åttitallet, men de bandene spilte pop/rock, ikke «dansebandmusikk». De spilte kjente hits, f eks var covere av Dire Straits og Eric Clapton populære.

Anonymkode: e915d...732

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er oppvekst på bygda, med bygdefestar av ein annan verd, men aldri var det danseband her. Og iallfall ikkje Ole Vidars. 

Anonymkode: b9d2b...ccd

Samme her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er dette et ja/nei spørsmål? Spørsmålet ditt druknet litt i all teksten, som så mange ganger før. Lurer du egentlig på hvilken generasjon folk er, eller mer presist hvor gamle folk her inne er? Da kunne du jo bare spørre om det, i stedet for å dra inn Ole Ivars?

Jeg er født i 1978.

Anonymkode: 794aa...a48

Hyggeleg at du er følger av mine tråder ! 

Hvorfor forsøker du alltid som "før" å kritisere trådene eg poster..... også  under  forumet for "vennskap  og  sosiale relasjoner" ?

Poenget :  Ole Ivars og en rekke andre danseband  har vert en av de største  inspirasjoner  til  å " spre glede , vennskap -og sosialrelasjoner"  rundt om i by-og land.   

Desv. var de fleste bygdedansene iferd med å bli historie  allerede før du ble født "stakkar"  ! 😪 

Til orientering :  F.o.m 90 talet ble  det etterhvert en "trend " med  festivaler (dansefestivaler) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med danseband og fest på bygdehuset, en aldeles herlig ungdomstid. Mer sosialt enn å sitte ved hvertsitt bord på en pub og det dagens unge gjør. 

Anonymkode: 1420c...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg er 45 og har aldri likt den type musikk, ei heller foreldrene mine. De har vokst opp med bygdefester, men ikke danseband og country.

Jeg synes de to sjangrene er blodharry, for å være ærlig. Noen ytterst få låter kan være hørbare, men stilen og det rundt er overhodet ikke min stil. Men veldig fint at folk koser seg med det de liker, for all del.

Anonymkode: 27a70...09a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg vokste opp med danseband og fest på bygdehuset, en aldeles herlig ungdomstid. Mer sosialt enn å sitte ved hvertsitt bord på en pub og det dagens unge gjør. 

Anonymkode: 1420c...65b

Det er bare fordommer. 

Anonymkode: 27a70...09a

Skrevet

Eksistensen av dem: ja.

Er milevis fra mine preferanser, så aldri lyttet på musikken frivillig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Danseklubber? Har aldri hørt om det, når var dette?? Jeg gikk på bygdefester på åttitallet, men de bandene spilte pop/rock, ikke «dansebandmusikk». De spilte kjente hits, f eks var covere av Dire Straits og Eric Clapton populære.

"Det er en tid for alt "

I vårt distrikt ble det en trend  med etablering av danseklubber på slutten av 60 talet, og det var danseklubber i  dei aller fleste kommuner. De fleste hadde  eit høgdepunkt til  på slutten av 90 talet, og det  ble etterhvert høye medlemstall, og dugnadsånden var høy blandt medlemmene. Det ble aranagert dans hver 14 dag m/ (påmelding )   på bygdahusene / samfunnshusene rundt omkring.  

Etterhvert ble leieprisene på de mest attraktive  dansebendene gradvis  for høye og  lokallagene hadde ikkje råd å leie dem, og en fekk genrasjonskifte, og dugnadsånden fallende. Folk flest begynte etterhvert  å få bedre råd, og  hvorfor bruke energien sin på dugnader i lokallagene.  Når de kan booked inn på eit hotell eller parkere bobilen  like inntil en dansefestival. eller reise på danscruise med Kielfergen, Danskebåten.  

Idag er det 1 eller 2 klubber igjenn ettersom den genrasjonen som etablerte, og stod for de fleste lag har "gitt seg" og ungdomen idag går ikkje på dans. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...