Gå til innhold

Traumebehandling, hvordan fungerer dette?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en tøff barndom med psykisk og fysisk vold og incest. Har fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse for mange år siden. Dissosiativ lidelse har jeg også.

Jeg har gått mange år til psykolog. Fikk tilbud om traumebehandling, men fordi jeg var alenemor uten avlastning måtte jeg takke nei.

Nå flytter siste barn ut for studier.

Jeg strever sosialt (veldig) på jobb. Har også et verv som leder i en hobby jeg er med på. Sistnevnte fordi jeg «skylder dem» såpass, jeg er så dårlig i hobbyen min i forhold til de andre. Tar på meg «en annen hatt», men dette er så krevende! Alt er kun overfladisk snakk fra min siden, klarer ikke å snakke om personlig og private MEG. I hverdagen har jeg best kontakt med min gamle teddybjørn, vi drar på turer sammen, ser TV og koser oss ute på verandaen. (Holdes skjult for barna hvor viktig den er for meg)

Lurer litt på dette med evt. traumebehandling. Tror dere som har vært igjennom dette, kan ha noen positiv innvirkning på mitt liv? 

Får man fri fra jobb, og hva sier man i så fall til kollegaer? 

Hvis dette ville gitt meg en sterkere livskvalitet, tenker jeg at jeg bør prøve?

Anonymkode: 3712a...36d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av det du beskriver her er traumerelatert, høres mer ut som autisme for min del. 

Traumebehandling gjorde meg sykere. Hos DPS så kan man ikke være for syk, da blir man avsluttet. Noe jeg ble, selv om at behandling var det som gjorde meg sykere. Anbefales ikke å gjøre traumebehandling hos DPS. Det krever mange år med stabil terapi, noe DPS ikke kan tilby. 

Anonymkode: aa853...0e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Lurer litt på dette med evt. traumebehandling. Tror dere som har vært igjennom dette, kan ha noen positiv innvirkning på mitt liv? 

Hvis dette ville gitt meg en sterkere livskvalitet, tenker jeg at jeg bør prøve?

Taper du noe på å forsøke? Hvis ikke, prøv og se hva det gir deg. Kanskje det blir bra ♥️

Du kan få fri fra jobb fôr behandlingsdager eller du kan få litt sykemelding for det, hvis jobben ikke kan tilrettelegge. Til kollegaer trenger du ikke si noe som helst, selv har jeg sagt at jeg har noe rehabilitering etter en gammel skade - som på en måte er litt sant. 

God traumebehandling er like sjeldent som å vinne i lotto her jeg bor, så hadde jeg fått tilgang til det, hadde jeg definitivt forsøkt. Bare vær bittelitt obs på om det faktisk er traumebehandling du får, og ikke aksepter å bli retraumatisert. Les deg gjerne litt opp på forhånd. 

Anonymkode: c0b5f...0dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har hatt en tøff barndom med psykisk og fysisk vold og incest. Har fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse for mange år siden. Dissosiativ lidelse har jeg også.

Jeg har gått mange år til psykolog. Fikk tilbud om traumebehandling, men fordi jeg var alenemor uten avlastning måtte jeg takke nei.

Nå flytter siste barn ut for studier.

Jeg strever sosialt (veldig) på jobb. Har også et verv som leder i en hobby jeg er med på. Sistnevnte fordi jeg «skylder dem» såpass, jeg er så dårlig i hobbyen min i forhold til de andre. Tar på meg «en annen hatt», men dette er så krevende! Alt er kun overfladisk snakk fra min siden, klarer ikke å snakke om personlig og private MEG. I hverdagen har jeg best kontakt med min gamle teddybjørn, vi drar på turer sammen, ser TV og koser oss ute på verandaen. (Holdes skjult for barna hvor viktig den er for meg)

Det er svært vanskelig å finne god traumebehandling i det offentlige. Snakk med fastlegen om hva som er tilgjengelig der du bor.

Anonymkode: ae39d...af4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingenting av det du beskriver her er traumerelatert, høres mer ut som autisme for min del. 

Det er så skummelt å skrive sånn om andre du ikke kjenner overhode. Ts skriver 

Sitat

Jeg har hatt en tøff barndom med psykisk og fysisk vold og incest.

Og du sier at ingenting av det hun beskriver er traumerelatert? Hører du deg selv? Og å komme med andre diagnoser - hvilken bakgrunn har du som gir deg kompetanse på det? 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet

Det er i hvert fall verdt å prøve, men som andre nevner vokser ikke god traumebehandling på trær. Orienter deg litt om hva som finnes i nærområdet ditt. Forsøk å få en henvisning til avtalespesialist, hvis du ikke har råd til å gå privat. DPS og traumebehandling for komplekse traumer er som regel en dårlig kombinasjon. De tar seg rett og slett ikke tiden til det. Får selv EMDR og opplever det som veldig nyttig, men alfa omega med en som vet hva hen holder på med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Taper du noe på å forsøke? Hvis ikke, prøv og se hva det gir deg. Kanskje det blir bra ♥️

Du kan få fri fra jobb fôr behandlingsdager eller du kan få litt sykemelding for det, hvis jobben ikke kan tilrettelegge. Til kollegaer trenger du ikke si noe som helst, selv har jeg sagt at jeg har noe rehabilitering etter en gammel skade - som på en måte er litt sant. 

God traumebehandling er like sjeldent som å vinne i lotto her jeg bor, så hadde jeg fått tilgang til det, hadde jeg definitivt forsøkt. Bare vær bittelitt obs på om det faktisk er traumebehandling du får, og ikke aksepter å bli retraumatisert. Les deg gjerne litt opp på forhånd. 

Nei man får ikke sykemelding for å gå i behandling. 

Anonymkode: 78655...150

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei man får ikke sykemelding for å gå i behandling. 

Anonymkode: 78655...150

Jo, man kan få det. 
det kommer veldig an på. 

Anonymkode: ae39d...af4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få sykemelding for behandlingsdager. Altså at det ikke er mulig for deg å jobbe den dagen du får behandling.

Anonymkode: f1b1a...ee0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har også et verv som leder i en hobby jeg er med på. Sistnevnte fordi jeg «skylder dem» såpass, jeg er så dårlig i hobbyen min i forhold til de andre. Tar på meg «en annen hatt», men dette er så krevende!

Jeg ble så sinna av å høre dette. Dette er tull og disse folkene er noen rasshøl som utnytter og bruker deg. Si fra deg det vervet med god samvittighet. Det er noen andre sin tur! Uansett hvor god eller dårlig man er i en hobby, så skal man dele på vervene. Det er ikke greit å rangere folk fra hvem som er "best" til "dårligst" og gi drittjobbene til de "dårlige"! De folka her bør skamme seg. Virkelig. 

Anonymkode: 09f3a...ace

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ble så sinna av å høre dette. Dette er tull og disse folkene er noen rasshøl som utnytter og bruker deg. Si fra deg det vervet med god samvittighet. Det er noen andre sin tur! Uansett hvor god eller dårlig man er i en hobby, så skal man dele på vervene. Det er ikke greit å rangere folk fra hvem som er "best" til "dårligst" og gi drittjobbene til de "dårlige"! De folka her bør skamme seg. Virkelig. 

Ro ned litt, TS skriver ingenting om at andre presser henne eller utnytter henne. Dette kan likeså godt komme fra hennes følelser

Anonymkode: 217b7...c9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Traumebehandling gjorde meg sykere. Hos DPS så kan man ikke være for syk, da blir man avsluttet. Noe jeg ble, selv om at behandling var det som gjorde meg sykere. Anbefales ikke å gjøre traumebehandling hos DPS. Det krever mange år med stabil terapi, noe DPS ikke kan tilby. 

Hva var det som gjorde at du ble sykere av traumebehandlingen? Hvilken for for terapi fikk du? Pasient skal jo også ha medbestemmelse under behandling, hva skjedde? Jeg spørr fordi jeg har fått plass til behandling hos dps om noen mnd, og kjenner jeg blir en smule bekymret nå. 

Anonymkode: 1a0d4...d29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da vet du svært lite om de som blir utsatt for incest.

Ser selv etter mange år 

Jeg ungår alt for å få oppmerksomhet  trekker meg tilbake, ønsker egentlig å bare bli borte i mengden. Føler alle ser hva som har skjedd med meg, føler meg skitten. Føler alt jeg gjør ikke er bra nok.

Og har fått beskjed alt dette har med overgrep og incest som jeg ble utsatt for fra ca 3 års alder til jeg ble 13.

Anonymkode: 9c452...fbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ro ned litt, TS skriver ingenting om at andre presser henne eller utnytter henne. Dette kan likeså godt komme fra hennes følelser

Hei, jeg trenger ikke noen tilbakemelding fra deg om å være rolig. Det er viktig for meg at TS får vite at dette er urettferdig, spesielt om dette kommer av hennes følelser. Ikke bland deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg trenger ikke noen tilbakemelding fra deg om å være rolig. Det er viktig for meg at TS får vite at dette er urettferdig, spesielt om dette kommer av hennes følelser. Ikke bland deg.

Er helt enig i at ts skal ha støtte i følelsene sine, men ikke enig i at man skal skape et fiendebilde som kanskje ikke eksisterer. Det hjelper ingen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...