Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en del personer uten familie eller venner, og som desverre dør i ensomhet.

Jeg vil tro at det da blir oppnevnt  (hvem tar den avgjørelsen?) en slags bostyrer, en som tar seg av papirarbeidet, f.eks. sørger for salg av bolig, bestiller en enkel begravelse, oppsigelse av abonnement osv.

Men hvem er det som tar seg av det praktiske i slike saker, altså fysisk rydder ut av boligen?

Anonymkode: 3c3c9...3de

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innleid byrå som spesialiserer seg på slikt.

Anonymkode: 6558f...b4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en person ikke har arvinge/testamente så arver staten 

Anonymkode: 1c187...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Bobestyrer leier inn firma de har avtale med. Avtalen går på anbud.

Anonymkode: ec02c...b07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis en person ikke har arvinge/testamente så arver staten 

Ja, det vet jeg. Men dersom den avdøde har testamentert til Lillesand demenskor og selv bodde i Alta, er det da demenskoret som må reise opp og rydde boligen? Følger det med et praktisk ansvar når man er testamentarving?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det vet jeg. Men dersom den avdøde har testamentert til Lillesand demenskor og selv bodde i Alta, er det da demenskoret som må reise opp og rydde boligen? Følger det med et praktisk ansvar når man er testamentarving?

Ja, hvorfor skal noen andre enn den som arver fikse? Vil de ikke ha arven, får de frasi seg den. 

Anonymkode: 3f4c1...78e

• Liker 3
Skrevet

Hm.. i et tilfelle jeg vet om ble det auksjon og da tok vel det firmaet hånd om rydding registrering og salg. Arven ble testamentert til et lokalt sykehus. Eiendommen ellers ble vel solgt via megler. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min ekskjæreste har bruktbutikk og kjøper dødsbo med alt fra personlige papirer og eiendeler, til vanlig krimskrams.

Jeg var en gang med han for å rydde et dødsbo, og da var det et skatoll i stuen som var fullt av personlige brev og bilder, så det følte jeg var litt privat.

En gang fant min eks masse penger under en madrass som han delte med en kollega, og da snakker vi rundt 100 000,- eller mer.

Noen ganger tar de etterlatte det de vil ha og selger innboet til en oppkjøper, slik som min ekskjæreste, mens andre ganger hvis avdøde ikke har noen slektninger eller nettverk, er det kommunen, utleier eller banken som styrer det.

Anonymkode: 652ee...27c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes en del personer uten familie eller venner, og som desverre dør i ensomhet.

Jeg vil tro at det da blir oppnevnt  (hvem tar den avgjørelsen?) en slags bostyrer, en som tar seg av papirarbeidet, f.eks. sørger for salg av bolig, bestiller en enkel begravelse, oppsigelse av abonnement osv.

Men hvem er det som tar seg av det praktiske i slike saker, altså fysisk rydder ut av boligen?

Skifteretten finner en bobestyrer som tar seg av både det praktiske og det økonomiske. 
Er der ikke penger i boet, kommer NAV på banen med både begravelse og ryddi g. 

Anonymkode: 4ed3d...548

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 0.50):

Skifteretten finner en bobestyrer som tar seg av både det praktiske og det økonomiske. 

Dersom det ikke er noen pårørende til å organisere begravelsen er det kommunen som må gjøre det. Kommuner skal ha rutiner på dette. 

Er det ingen pårørende til å rydde vil skifteretten , som den over her skriver, oppnevne en bostyrer. Bostyrer har da firmaer som kjøper dødsbo som tar den praktiske ryddingen.

NAV rår over diverse stønader rundt begravelse og etter dødsfallet. Men det er ikke NAV som tar seg av det praktiske rundt en  begravelse dersom det ikke er pårørende til å gjøre det.  Det er heller ikke NAV som tar seg av rydding av bolig. 

Anonymkode: 317a2...b16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 0.50):

NAV gjør ikke sånt, de hyrer inn profesjonelle bedrifter som spesialiserer seg på sånne ting som rydding av dødsbo og bortkjøring, rengjøring av bolig der det kanskje har ligget en avdød en stund osv.

Anonymkode: 490f0...238

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som saksbehandler i tingretten med skifte. Det kommer an på hvor mye avdøde etterlater seg. Er det ingenting/lite og det altså ikke er noen som arver så er det ingen. Hvis avdøde bodde i leid leilighet/kommunal bolig e.l. må huseier rydde og kaste fra leiligheten.

Hadde avdøde derimot midler blir det arvingene som må ordne opp. Enten de som arver i et testament, arvingene etter loven eller, hvis det blir et offentlig skifte (f.eks. der man ikke finner noe testament/arvinger), så blir det oppnevnt advokat som bostyrer som må ordne opp. Bostyreren får salæret sitt dekket av dødsboet. Hen selger ev. bolig og gjør opp alle papirer og alt og leter samtidig etter arvinger. Finner man ikke arvinger (arveretten stopper på søskenbarn), så går det til staten. Men det er heldigvis faktisk øremerket til barn og unge, idrett og kultur og noe sånt.

Anonymkode: ce4cd...27b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis avdøde bodde i leid leilighet/kommunal bolig e.l. må huseier rydde og kaste fra leiligheten.

Er dette sant? 😳

Anonymkode: 5c139...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er dette sant? 😳

Ja, det høres riktig ut.

Anonymkode: 2b767...a24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 19.53):

Demenskoret kan velge å skifte privat, men påtar seg da gjeldsansvaret og blir ansvarlig for alle utgifter. 

Alternativt lar de retten oppnevne en bobestyrer og får overskuddet dersom det er noe igjen etter utgiftene er trukket fra. Dette vil jeg tro er det mest vanlige der arvingen ikke kjenner avdøde og det er uklart om det er penger å hente. 

Anonymkode: 9c2aa...228

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er dette sant? 😳

Jepp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er dette sant? 😳

Jeg synes ikke det er urimelig.

Å leie ut er å drive forretning, og da kan man ikke tenke at det aldri kan bli ekstra utgifter eller arbeid.

Anonymkode: b1c11...c2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 19.53):

Ja det er da som arver som står ansvarlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er dette sant? 😳

Hvem ellers skulle ryddet ut mener du?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 19.35):

Tingretten ordner med en bobestyrer som ordner det hele.

Anonymkode: 1ece2...8ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...