Gå til innhold

Er det lurt av meg hvis jeg jogger rolig et maraton når jeg er vant med å jogge kun ca. 4 km i oppoverbakker annenhver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg jogger rolig...?

Anonymkode: b1213...a0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan "lurt av deg"?
Selvsagt er det lurt av deg å jogge rolig framfor å prøve å løpe så fort du kan, når du ikke har treningsgrunnlaget i orden. Men hvis det du spør om er om det er lurt av deg å stille til maraton i det hele tatt med det treningsgrunnlaget, så er svaret nei. Du kommer deg kanskje gjennom de 42 kilometerne, men det kommer ikke til å være bra for deg.  

Anonymkode: a26f9...fb0

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske stor forskjell på 4 og 42 km da… Tror nok jeg ville prøvd noen prøveløp først. Belastningen på føttene og knærne er jo en helt annen, selv om du kanskje har lungekapasitet til å gjennomføre et maraton

Anonymkode: 8c2d7...0c1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det lureste vil være å løpe lenger treningsrunder enn 4 km. Start med å jogge rolig en mil noen ganger. Og øk gradvis lengden på øktene dine. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper 2 ganger 5 km og en runde på 12 km pr uke, jeg hadde absolutt ikke prøvd meg på en maraton nå. 

Å løpe en maraton uten trening er galskap, uansett om du løper sakte. 

Husk at du skal forholde deg til en makstid, og at mange løp også har en halvveis markering som du må forbi innen en viss tid. Er du ikke forbi innen tiden så vil du ikke få lov til å fortsette. 

Anonymkode: 8c1cb...24b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er nok heller om du vil klare hele 42km? 

Anonymkode: 76a72...8f8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg jogger rolig...?

Nå overvurderer du deg deg selv. Det høres jo ut som det blir altfor tøft når du ikke er vant til å løpe mer enn 4km!  Et maraton er jo mer enn 10 ganger så langt! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som løper maraton fordi det er lurt, da? Det er lurt å prøve om målet ditt er mestringsfølelse og du tror du klarer det. Sikkert ikke lurt om det er for treningseffekt. Men vil du prøve synes jeg du skal gjøre det, du lever bare en gang, og blir det for tungt gir du deg og trener mer og målbevisst før neste forsøk.

Hilsen ei som kan null om løping men en del om trening med mål om å pushe grenser.

Anonymkode: 227d8...f66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer heller et halvmaraton alene 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har løpt mer enn 4 km, så anbefaler jeg ikke at du løper maraton med det første. 

Anonymkode: e2edb...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne fint gjort det. Du dauer jo ikke. Gikk fra 5 km til 25 km selv. 

Anonymkode: 437b6...466

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke spesielt lurt av deg. Dersom du ønsker å løpe maraton bør du øke antall kilometer. 

Eventuelt ta et testløp på 20 km i tempoet du planlegger, om du etter det føler at du kan løpe 22 km ekstra så kjør på. 

Anonymkode: 73c39...0c6

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lurt. Du risikerer rabdomyolyse som er en alvorlig tilstand. Det er ikke kult eller tøft å prøve seg på det. De "fleste" kan klare et halvmaraton uten masse trening, men maraton er noe helt annet. Jobb deg heller opp til distansen slik at muskulatur, sener og ledd gradvis tilvennes belastningen. Selv om mange løper maraton nå, betyr det ikke at hvem som helst kan gjøre det uten spesifikk trening. 

Anonymkode: 30a37...d83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg vurderer heller et halvmaraton alene 🙂

Prøv først å øke til 10km på fritiden. Deretter 15km. Hvis det går greit, så melde deg på løp. 

En brå økning kan gi langvarig skade. 

Anonymkode: 8c1cb...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...