Gå til innhold

Kan retraumatisering forverre helseangst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt helseangst i par år, men det har i hovedsak handlet om frykt for sykdommer som kreft osv., og ikke vært knyttet til tidligere overgrep eller traumer selvfølgelig. For ca. 3 uker siden opplevde jeg å bli retraumatisert, og etter det har jeg merket at helseangsten min har forverret seg. Jeg bekymrer meg mer, blir mer opphengt i kroppen min, og det er som om angsten har fått et "løft" selv om det egentlig ikke handler om overgrepet. Men helseangsten har jo ikke sammenheng med overgrepet, den oppsto før overgrepet. Men den kom tilbake og forverret seg etter overgrepet.

Kan retraumatisering forverre helseangst, selv om det ikke er en direkte sammenheng mellom traumet og helseangsten? 

Anonymkode: a939e...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Angst kan forverres av nesten hva som helst. Bare litt dårlig søvn, et par kopper kaffe, et par glass vin eller litt ekstra stress er mer enn nok. 

Anonymkode: 6afbb...e35

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Angst kan forverres av nesten hva som helst. Bare litt dårlig søvn, et par kopper kaffe, et par glass vin eller litt ekstra stress er mer enn nok. 

Det begynte å bli bra. Var ikke plaget med angsten. Avsluttet behandlingen i mars. Men nå tror jeg det hele handler om at jeg kanskje er retraumatisert? men gir jo ikke så mye mening, fordi det har jo ikke sammenheng det med overgrepet og helseangsten. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det begynte å bli bra. Var ikke plaget med angsten. Avsluttet behandlingen i mars. Men nå tror jeg det hele handler om at jeg kanskje er retraumatisert? men gir jo ikke så mye mening, fordi det har jo ikke sammenheng det med overgrepet og helseangsten. TS

Helseangst (eller annen angst) vil kunne blusse opp i perioder hvor du ikke har det så bra. Det spiller ikke noen rolle hvorfor du ikke har det bra. Det kan være retraumatisering, slik du tenker at det er nå, eller noe helt annet, f.eks. fysisk sykdom, sorg, stress...

At det blusser opp litt igjen betyr ikke at du er tilbake til start! Du er på et annet sted nå enn det du var før behandling. At man får et mindre tilbakefall er sånt som kan skje (og det må man nesten regne med). Jeg tror det er sannsynlig at det vil gå raskt over igjen.

Ta frem igjen det du har lært i behandling. Forstå hva det handler om (at du har det vanskelig pga. retraumatisering). Ikke la fortvilelse over oppblusset ta overhånd, dette er normalt og det vil gå bra. ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor gir ikke det mening?

Kroppen og nervesystemet vet jo ikke tidslinjen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (14 minutter siden):

Hvorfor gir ikke det mening?

Kroppen og nervesystemet vet jo ikke tidslinjen. 

Det er sant! Godt poeng!❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...