AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Hei. Datteren min er nå blitt 3 måneder, om en månes tid tenker jeg å prøve å introdusere litt mat/ smak tester til henne. hvilken mat begynte dere med? Banan eller annen frukt? Hvor mye? Anonymkode: 3e9f9...88c
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Anbefaler solid starts på Instagram, samt Ida gran Jansens bok for babymat! Husk å introdusere allergener en og en, med litt tids mellomrom for å avklare allergi Tror det første jeg introduserte var såvidt litt most banan, avokado, og grøt, og dernest egg, hvete og grønnsaker. Men sjekk opp de to tipsene, du får nesten alt du trenger bare der Anonymkode: 29b21...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Avokado og egg. Støtter forslaget over om solidstarts og Ida Gran Jansen. Anonymkode: 9a884...5ca
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Vi startet med Välling , siden grøt er litt hardt for magen. Så begynte vi med fruktmos etter innføring av Välling (fikk en flaske på kveldstid). Etter noen uker med fruktmos gikk vi over på grøt, brødskiver med smøre pålegg, middagsmat og frukt / grønnsaker. Innfører alltid en ting om gangen, å gir det samme flere dager etter hverandre for å være sikker på eventuelle reaksjoner, og at barnet skal venne seg til smak og konsistens. Vi har ikke introdusert allergener pga allergier hos baby, men har såvidt begynt med litt fisk nå (hun er 8 mnd). Anbefaler å introdusere allergener tidlig så lenge barnet ikke har noen kjente allergier fra før ☺️ Til eldstemann ga vi både melk, egg, nøtter og fisk fra 4 mnd (holder å gni litt inni munnen i starten). Anonymkode: e83e1...869
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Begynte med banan, fruktmos og tynn grøt. Ga bare en teskje med smaksprøver i starten. Økte mengde veldig sakte, og kun én og én frukt eller grønnsak til å begynne med. Gjentok samme frukt eller grønnsak noen dager etter hverandre. Tok utgangspunkt i det vi selv hadde av mat. Boka til Ida Gran som de andre nevner er veldig fin. Anonymkode: 9dcdf...36a
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Begynte faktisk med en liten smak med peanutsmør. Høres sikkert rart ut, men det var fordi jeg gav allergenene som var bevist å redusere forekomsten av allergi dersom introdusert tidlig, så da falt valget på en dæsj peanutsmør daglig i en uke. Så gav jeg hvete uka etter, og så gav jeg egg uka etter det og så laga jeg babygrøt med havre og hvete og blandet i egg og litt peanutsmør som topping etterpå. Så fikk jeg alle allergenene i en smekk. Etter det har jeg bare gitt veldig mye forskjellig, og nå er han 7 mnd og elsker mat, og spiser brødskive selv (lager strimler slik som det står i solid starts) og frukt og grønnsaker, så supplerer jeg med å mate han med grøt og ulike middagsmat som jeg har most sånn at han får i seg nok Anonymkode: a6f11...4cb
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli Mange gode tips her allerede. Du kan godt tilsette litt morsmelk i grøt og grønnsak/fruktmos sånn at det blir enklere for baby å fordøye det. Anonymkode: 98f3e...7c2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli Har laget en stor porsjon med havregrøt (stavmikser havregryn og lar det svelle en stund før jeg koker med mye vann) og blandet med hjemmelaget sviskemos. Fryser ned i isbitformer. Så kan jeg ta opp en og en terning og spe ut med litt morsmelk før servering (håndmelker bare litt rett i skåla). Min på 4,5 mnd får da maks en sånn terning av gangen. Veksler mellom å mate og å bare la ham styre på med skjeen selv. I tillegg har jeg gitt smaksprøver på allergener (peanøttsmør, melk, hvete og egg). Og han har fått smake litt avokado, banan og søtpotetmos rett fra fingeren vår når vi uansett har spist det. Å spise annen mat selv kommer jeg til å begynne med så fort han kan sitte stødig nok selv. Der er Solid starts en veldig god kilde. Man kan gi nesten hva som helst, så lenge man gir det i riktig konsistens og form. Generelt gjelder det å huske på at det er lenge til annen mat enn melk skal utgjøre noen stor del av kostholdet deres. Poenget nå er å smake og venne seg til å bruke hender og munn til å få i seg mat. Anonymkode: 75b09...fde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå