Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer et rentekutt i august, slik at Jonas kan stå med Jens inn mot valget og si «se hva vi har fått til, renten er på vei ned» også er nordmenn så dumme at de gir dem 4 nye år, og da går renten opp igjen…:

kall meg gjerne konspiratorisk, men Norges bank er så i seng med regjeringen Støre at det er smertefullt 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Trygdefrue skrev (6 minutter siden):

Jeg forventer et rentekutt i august, slik at Jonas kan stå med Jens inn mot valget og si «se hva vi har fått til, renten er på vei ned» også er nordmenn så dumme at de gir dem 4 nye år, og da går renten opp igjen…:

kall meg gjerne konspiratorisk, men Norges bank er så i seng med regjeringen Støre at det er smertefullt 

Ja, det holder å hive ut noen kjøttbein før valget så stemmer nordmenn på Støre & co igjen. Så klager de i etterkant når renten og prisene går opp igjen. Utrolig forutsigbart.

Anonymkode: 1ad43...9a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal renten kuttes? Renten er jo allerede lav, arbeidsledigheten er kjempelav, boligmarkedet er ute av kontroll og kronekursen er historisk lav. All sunn fornuft tilsier å beholde denne renten i overskuelig fremtid.

Anonymkode: 5250f...5e4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

De kuttet kun renten 0.25 for å bedre sjansene til Stoltenberg å vinne valget i år, egentlig burde den ikke bli kuttet.

Ironisk er den norske krona såpass svak fordi ingen har troen på dagens regjerings politikk vs utgifter til helse og sosial budsjettene framover, som bare vil bli verre hvis AP sitter i 4 nye år.

Alle unntatt Norge ser at syke/trygde/helse/pensjonsutgifter vil ta livet av norsk økonomi framover og kvele enhver økonomisk vekst, oljepengebruken og den fornyede produksjonen fra mega funnet Johan Sverdrup som produserer nesten 1/3 av all olje/gass ekvivalenter i Norge holder oss oppe, men det vil falle framover.

Hvis norske politikere hadde hatt mot nok til å reformere syke og trygdeordningene slik at det faktisk ble mer lønnsomt å jobbe, skal jeg garantere deg at norske krona hadde styrket seg og rentene hadde gått litt ned kjapt. Det er IKKE pristigningen som hindrer rentekutt nå.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor skal renten kuttes? Renten er jo allerede lav, arbeidsledigheten er kjempelav, boligmarkedet er ute av kontroll og kronekursen er historisk lav. All sunn fornuft tilsier å beholde denne renten i overskuelig fremtid.

Anonymkode: 5250f...5e4

Arbeidsledigheten er ikke kjempelav. Den er tryllet bort ved å kalle den for alt mulig annet enn arbeidsledighet. De siste tre årene er det kun skapt arbeidsplasser i offentlig sektor. Sunt?

Den norske krona er ingenting verdt på grunn av håpløs politikk gjennom tiår. Det finnes en enorm politisk vilje til å kvele privat næringsliv, enten gjennom detaljregulering eller skatter/avgifter. Politikere jubler når privat kapital forlater landet for alltid. Sunt?

Norske arbeidstakere opplever enda et år med reallønnsnedgang. Sunt?

Vi har aldri vært nærmere 100% planøkonomi enn i 2025. All vekst skjer i offentlig regi som står for en stadig støre andel av BNP (fastlandet) - og det finnes ingen vilje i noe politisk parti til å endre på dette. Det vil si at vi i 2026 er enda litt nærmere. Sunt?

Fratrukket innsprøytingen fra olje/gass som befolkningen ikke ser snurten av er riktig rente i Norge langt under 0. Det er ingenting sunt med norsk økonomi.

Renta må ned for å sette fart på private investeringer og arbeidsplasser. Det samme gjelder energipriser, skatter og avgifter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...