Gå til innhold

Hva kan gjøres med bier oppunder tak, og maur under belegningsstein og under krukker? 

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Skien. Har nylig sett bier oppunder taket og maur under to store krukker på terrassen. 
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre? 😩

Finnes det birøktere i Skien og/eller i området? 

Anonymkode: bb69d...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permetrin. 

Om du ikke finner en birøkter da. Det er selvfølgelig mer humant. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bor i Skien. Har nylig sett bier oppunder taket og maur under to store krukker på terrassen. 
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre? 😩

Finnes det birøktere i Skien og/eller i området? 

Krukkene løfter du opp på rullebrett for blomsterpotter, velg metall. Selges på hagesentre og Europris. Pottene får luft under seg, mauren kan ikke gjemme seg. Hjelper det ikke raskt nok, kjøper du maur kverk i tillegg.
Er biene ute eller inne under taket? 

Anonymkode: 7055b...c07

AnonymBruker
Skrevet

Bier er fredet, ikke drep de med gift!

Få tak i en birøkter og maurene helder du gift med i tuen, da er de fort borte.

Anonymkode: dde1e...816

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Krukkene løfter du opp på rullebrett for blomsterpotter, velg metall. Selges på hagesentre og Europris. Pottene får luft under seg, mauren kan ikke gjemme seg. Hjelper det ikke raskt nok, kjøper du maur kverk i tillegg.
Er biene ute eller inne under taket? 

Anonymkode: 7055b...c07

Inne under tak.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke drep biene!!! 
mer du sikker på det ikke er veps? 
legg gjerne ut bilde

Bier er verdifulle, så enhver birøkter vil GLADELIG komme og hente dem! 

Anonymkode: 971bd...156

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det her? IMG_1493.thumb.jpeg.7fb67cf69de34497387aca9f45530f00.jpeg
Må det skadedyrbekjempelse til? 

Skrevet

Det er en veps. Også let å se på kubene om det er en bikube eller vepsebol

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TarAldar1on skrev (1 minutt siden):

Knall. Men da kan jeg henge opp et vepsebol selv da eller bruke Permetrin? 

AnonymBruker
Skrevet
TarAldar1on skrev (13 minutter siden):

Umulig å se bol eller kube fordi vepsene flyr inn mellom sprekkene: IMG_1494.thumb.jpeg.56011873271c9a997ece980bbf75dce2.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, kan ikke folk forskjell på veps og bier lenger? Og mauren lager da ikke tue på verandaen. Og jeg hadde veps på verandaen i fjor, inni en kasse som stod der. Jeg bare unngikk å spise søtt der ute, så gikk det helt fint. De kom ikke inn heller.

Anonymkode: 74637...0e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Umulig å se bol eller kube fordi vepsene flyr inn mellom sprekkene: IMG_1494.thumb.jpeg.56011873271c9a997ece980bbf75dce2.jpeg

Da har du kanskje vepsebol på loftet 😬

Skrevet

Vi har hatt vepsebol på soverommet. Minst tre ganger . . Bevisen henger der enda . . .

Kona var nøye med å holde vinduet på gløtt så de ikke skulle bli stengt ute . . . Ikke noe problem. De forsvant av seg selv da sesongen var over og var aldri nærgående.

Ellers bor vi i skogkanten, så det er maur over alt ute. Ser ikke noe problem med det heller så lenge de ikke kommer inn.

Men noen må jo absolutt drepe at de ikke forstår seg på.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
LilleVy94 skrev (1 time siden):

Da har du kanskje vepsebol på loftet 😬

Det er bare sånt tak uten loft der. 

AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (1 time siden):

Vi har hatt vepsebol på soverommet. Minst tre ganger . . Bevisen henger der enda . . .

Kona var nøye med å holde vinduet på gløtt så de ikke skulle bli stengt ute . . . Ikke noe problem. De forsvant av seg selv da sesongen var over og var aldri nærgående.

Ellers bor vi i skogkanten, så det er maur over alt ute. Ser ikke noe problem med det heller så lenge de ikke kommer inn.

De lager hull ned under belegningssteinene slik at disse synker. Det synes jeg ikke noe om for må fikse opp terrassen og bassengkanten pga det her. Du har sikkert masse penger du. Det har ikke jeg så derfor misliker jeg maurene.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De lager hull ned under belegningssteinene slik at disse synker. Det synes jeg ikke noe om for må fikse opp terrassen og bassengkanten pga det her. Du har sikkert masse penger du. Det har ikke jeg så derfor misliker jeg maurene.

Det er ofte synkehull under belegningssteiner. Da trives maurene der. Jeg tviler på at det er maurene som graver så mye at steinene synker . . .

Hven har masse penger sa du . . ? 😄 Man behøver ikke ha masse penger for å tolerere de ville dyrene rundt seg . . .

AnonymBruker
Skrevet

Nå var vel spørsmålene egentlig hva man gjør med veps og maur…

AnonymBruker
Skrevet
senior skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner også en som hadde vepsebol på soverommet. Han brukte myggnetting rundt senga den sommeren.
Der jeg bodde før var det stokkmaur rundt huset pga skog. Jeg irriterte meg over det i begynnelsen, men når jeg godtok det så jeg at det var jo ikke noe problem.
Forstår ikke dette med denne drepingen jeg heller.

Anonymkode: 74637...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bier er fredet, ikke drep de med gift!

Få tak i en birøkter og maurene helder du gift med i tuen, da er de fort borte.

Anonymkode: dde1e...816

Nei, honningbier er ikke fredet. 

Og med mindre man har en sertifisert bigård har man ikke lov til å ta vare på svermer, da skal de avlives. 

Anonymkode: ceeba...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...