Gå til innhold

Mye pms, lever to uker, overlever to uker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som opplever å miste halve livet sitt i pms? De to ukene sliter jeg med hjernetåke, konsentrasjon, hjertebank, følelser. Jeg får ikke gjort så mye, er sliten, nedfor og får ikke utrettet særlig mye. 

Anonymkode: 39307...dd7

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på prevensjon? Og har du snakket med lege/gynekolog?

Kan få antidepressiva for pms, samt hjelper prevensjon.  

Jeg slet med det samme når jeg gikk en stund uten prevensjon, måtte starte med det igjen, samt antidepressiva en periode. Fått tilbake livet nå😊

• Liker 1
Skrevet

Gå til gynekolog! Det finnes hjelp å få!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja , ca  12 dager før mensen,  det varer til når jeg får mensen.  Så blir kroppen MYE roligere,  når jeg har mens,  og uken, kanskje 2 uker etter. 

Anonymkode: 96cd4...632

AnonymBruker
Skrevet

Opplever det samme. Er midt i helvete nå, og gjør kun det jeg må. Jeg tar kalsium, magnesium og b-vitaminer. Pleier også å ta 4her PMS og depridix, fås kjøpt på life, men dessverre tom for det nå, og merker forskjell uten. 4her PMS inneholder safran og hjelper mye, også q10 som depridix inneholder. Tenker å prøve nattlysolje skikkelig og noe nytt jeg har lest om: Maca, også fra Life. Gikk på cerazette før, men pga bivirkninger måtte jeg slutte. Det var i 20-årene. Dessverre ble min pms forverret etter 35 og skulle gjerne fortsatt med cerazette om jeg hadde tålt. Er nå 38. Blir jo bare verre med alderen! Her varierer det også mye fra syklus til syklus. Har voldsomme humørsvigninger nå som svinger i løpet av dagen hele tiden. Opp og ned, og når jeg endelig føler meg tabil svinger det selvfølgelig igjen! Ikke lett å være kvinne. Mensen er nok rundt hjørnet, venter den hvert øyeblikk, gleder meg til psyken letter. Godt vi kan være åpne om dette! Anbefaler virkelig 4her PMS og depridix fra Life. Deilig å kjenne glede og energi, ikke minst livsglede! Håper du får det bedre! Er jo et helvete å ha det sånn. Skulle ønske vi kvinner ble hørt og tatt på alvor. Ante ikke at det gikk an å bli så påvirket og at svingingene bare skulle bli verre og verre. Og at jenter nede i 20 til og med yngre har og får sterk pms/pmdd. Alvorlig å miste livsglede og kankje ikke vite hvorfor. All medfølelse til dem. Dette burdedet vært mer kunnskap om og undervisning om i skolen. Stakkars jenter! Er gode dager også, skulle bare vært fler! Vi må kjempe for kvinnehelse! 

Anonymkode: 3d86b...d87

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

PMDD

Anonymkode: fff14...cf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv hormonspiral. Mye mindre hormoner enn p-piller, men skikkelig effektivt og heltbuten bivirknknger.  for meg var det som å komme i himmelen. Null mens, null pms. 

Anonymkode: 55ba7...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å lese om PMDD.

Noen har det sånn hele livet, for andre kommer det i voksen alder etter å ha fått barn. Mange opplever at det forverres med årene, og særlig rundt perimenopausen/overgangsalderen.

Jeg har vært plaget siden jeg var i 20-årene. Hormonprevensjon og/eller antidepressiva kan hjelpe mange, men for meg ble det for mange bivirkninger og jeg ble konstant flat i humøret.

Det som har hjulpet meg nå er ketaminassistert psykoterapi, som jeg gikk til fordi jeg også har kompleks PTSD. Gikk i den behandlingen i november i fjor, og har hatt mye mildere PMS siden det ❤️ men så er det en veldig dyr og utilgjengelig behandling, som heller ikke passer for alle og en hver, så ikke sikkert det er løsningen for alle med samme problemer.

Anonymkode: 5d078...819

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

PMDD

Anonymkode: fff14...cf6

Helt enig. Alle som sliter enormt med PMS bør gå til fastlege eller gynekolog, og be om hjelp vedrørende PMDD. 

Anonymkode: b104c...86b

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å få henvisning til en gynekolog med kunnskap om PMDD også. For noen så kan hormontilskudd som østrogen og/eller progesteron hjelpe også.

AnonymBruker
Skrevet

Hormonspiral var redningen her. Irritasjon, aggresjon er borte, jeg sover hele natta, huden er bedre, mensen er borte som fører til normale jernlagre… alt er mye bedre. 

Anonymkode: 7ccf5...94f

AnonymBruker
Skrevet

P-piller reddet meg i mange år. Så antidepressiva (mid dose). Nå hormonbehandling. 

Søk hjelp. 

Anonymkode: 76066...757

AnonymBruker
Skrevet

🙋‍♀️ Satte inn p-stav og nå lever jeg hver dag.

Anonymkode: 3ed9f...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg er mensen nå 5 dager for sent (er ikke gravid) og jeg har vært sint, kjeftet på meg selv, snakket med meg selv, hatt tankekjør, vært deprimert og grått i snart en uke. Jeg er sånn ved hver mens i 1-2 dager, men denne gangen drar det ut i tid og jeg er så sliten av meg selv. I tillegg til dårlig humør/psyke har jeg mensmurringer, er oppblåst og har ømme bryster. Er så lei. Ikke bare lett å være kvinne. 

Anonymkode: 58459...6e5

AnonymBruker
Skrevet

Som flere over her skriver - PMDD 

Det er ekstrem versjonen av PMS hvor kvinner reagerer veldig sterkt på de hormonelle forandringene som skjer før mensen 

Anonymkode: 933c5...9e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.7.2025 den 18.20):

Anbefaler å lese om PMDD.

Noen har det sånn hele livet, for andre kommer det i voksen alder etter å ha fått barn. Mange opplever at det forverres med årene, og særlig rundt perimenopausen/overgangsalderen.

Jeg har vært plaget siden jeg var i 20-årene. Hormonprevensjon og/eller antidepressiva kan hjelpe mange, men for meg ble det for mange bivirkninger og jeg ble konstant flat i humøret.

Det som har hjulpet meg nå er ketaminassistert psykoterapi, som jeg gikk til fordi jeg også har kompleks PTSD. Gikk i den behandlingen i november i fjor, og har hatt mye mildere PMS siden det ❤️ men så er det en veldig dyr og utilgjengelig behandling, som heller ikke passer for alle og en hver, så ikke sikkert det er løsningen for alle med samme problemer.

Kan jeg spørre hva det kostet?

Jeg har tatt ketamin recreationally, og andre psykedeliske stoffer, og jeg fungerte langt bedre mentalt på den tiden. Det var sjeldent jeg tok det, ca to ganger årlig, men etter mange år uten ser jeg en forskjell i min PMDD og min mentale helse.

Ville vært interessert i skikkelig behandling med dette,  i stedet for selvmedisinering.

Anonymkode: 2a300...706

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 16.46):

Flere som opplever å miste halve livet sitt i pms? De to ukene sliter jeg med hjernetåke, konsentrasjon, hjertebank, følelser. Jeg får ikke gjort så mye, er sliten, nedfor og får ikke utrettet særlig mye. 

Kjenner ikke dette selv, men jeg blir både trist og fascinert når jeg leser det du skriver – for det er så mange av dere. Og det burde virkelig ringe noen klokker i forskningsverden når så mange kvinner beskriver dette som en slags "halv eksistens".

Jeg har ikke svaret, men jeg har snubla over noe som kanskje kunne vært verdt å se nærmere på: Mange av prosessene i kroppen som svinger i takt med menstruasjonssyklusen er nemlig styrt av intrakrine hormoner – altså hormoner som både produseres og brukes direkte inne i cellene, ikke i blodet. Ett av de viktigste er kalsitriol, den aktive formen av D-vitamin, som blant annet påvirker immunforsvaret, nervesystemet og regulerer østrogenfølsomheten.

Noen forskere har begynt å se på om mangel på råstoffet kroppen lager dette hormonet av – altså 25(OH)D – kan være en bakenforliggende faktor for at systemet mister balansen i visse faser av syklusen. Det handler ikke om "kosttilskudd mot PMS", men om signalstoffer som cellene i kroppen trenger for å gjøre jobben sin.

Bare en tanke. Jeg vet det er svært kontroversielt her inne, men kanskje verdt å utforske litt videre for de som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 821ef...543

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hos meg er mensen nå 5 dager for sent (er ikke gravid) og jeg har vært sint, kjeftet på meg selv, snakket med meg selv, hatt tankekjør, vært deprimert og grått i snart en uke. Jeg er sånn ved hver mens i 1-2 dager, men denne gangen drar det ut i tid og jeg er så sliten av meg selv. I tillegg til dårlig humør/psyke har jeg mensmurringer, er oppblåst og har ømme bryster. Er så lei. Ikke bare lett å være kvinne. 

Og i morges begynte jeg og blø, og etter et par timer har jeg nå landet i meg selv igjen. Dette er like sprøtt hver måned🤯

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjenner ikke dette selv, men jeg blir både trist og fascinert når jeg leser det du skriver – for det er så mange av dere. Og det burde virkelig ringe noen klokker i forskningsverden når så mange kvinner beskriver dette som en slags "halv eksistens".

Jeg har ikke svaret, men jeg har snubla over noe som kanskje kunne vært verdt å se nærmere på: Mange av prosessene i kroppen som svinger i takt med menstruasjonssyklusen er nemlig styrt av intrakrine hormoner – altså hormoner som både produseres og brukes direkte inne i cellene, ikke i blodet. Ett av de viktigste er kalsitriol, den aktive formen av D-vitamin, som blant annet påvirker immunforsvaret, nervesystemet og regulerer østrogenfølsomheten.

Noen forskere har begynt å se på om mangel på råstoffet kroppen lager dette hormonet av – altså 25(OH)D – kan være en bakenforliggende faktor for at systemet mister balansen i visse faser av syklusen. Det handler ikke om "kosttilskudd mot PMS", men om signalstoffer som cellene i kroppen trenger for å gjøre jobben sin.

Bare en tanke. Jeg vet det er svært kontroversielt her inne, men kanskje verdt å utforske litt videre for de som kjenner seg igjen?

Dette var interessant men litt over hodet på meg. Er det tilskudd av d-vitamin du foreslår at vi leser oss opp på? Ikke kontroversielt for meg, takk for at du deler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 11.36):

P-piller reddet meg i mange år. Så antidepressiva (mid dose). Nå hormonbehandling. 

Søk hjelp. 

Anonymkode: 76066...757

Jeg går på hormonbehandling men det hjelper ikke på pmsen.

AnonymBruker skrev (På 29.7.2025 den 1.19):

Det var interessant. Særlig fordi min pms for alvor forverret seg etter min første covidinfeksjon. Så at det er noe i sammenhengen mellom nervesystem, immunforsvar og hormoner gir mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...