AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Har nå i den første ferieuken kjørt fra Nord-Norge til Østlandet med bil. Og fra jeg begynte å telle etter fergeleiet på Bognes, så har jeg observert ikke mindre enn 23(!) passasjerer som sitter med beina på dashbordet. Før jeg startet å telle så jeg sikkert 8-10 stk.Vi snakker rundt 30 stykker bare på vår tur, og da har vi ikke aktivt sett etter det, men lagt merke til hvite sokker i frontruta. Hvor mange er det egentlig da som er så idiot? Tenker de ikke på de fatale konsekvensene ved en bråstopp eller en kollisjon? Er ikke fysioterapeut, ortoped eller lege, men kan levende se for meg konsekvensene ved en kræsj. Tviler på at de noensinne vil kunne gå igjen… Om de i det hele tatt overlever, så vil under-kroppen selv i lave hastigheter bli knust inn i overkroppen… Og den forvaltningsansatte i meg ser for meg de enorme kostnadene det vil innebære for samfunnet… Lurer bare på om flere har observert dette? Eller om det er noen her som sitter slik i bil selv? Vet du konsekvensene? Vurderer faktisk å gå til media (anonymt) og be de skrive en artikkel om fenomenet… Anonymkode: ee69c...61d 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Her kan de som er dumme nok til å gjøre noe sånt se: Anonymkode: 2a113...8f0 2 1 2
mereo Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Det fenomenet har det vært skrevet om i media før. Det er likevel mange som gjør det. Har aldri gjort det og kommer ikke til å gjøre det, da jeg anser konsekvensen ved en kræsj som for stor til at det kan være verdt det. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Det er idiot, ja. Men jeg gidder egentlig ikke å fyre meg noe særlig opp over saker som utelukkende skader dem selv. Sykle uten hjelm, droppe bilbelte, klatre på hustaket, javel.. Det er både frivillig og uungåelig. Risikerer man derimot livet til ANDRE med atferden sin, da koker det over for meg! Råkjøring, teksting bak rattet, ikke sikre barna sine i bil eller fyllekjøring for eksempel. Kan omtrent ikke tenke meg noe mer frustrerende og fortvilende enn når noen mister livet til andres uforsiktighet. Og det er hverken frivillig eller uungåelig. Anonymkode: d08a6...51d 3 5
Brunello Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er idiot, ja. Men jeg gidder egentlig ikke å fyre meg noe særlig opp over saker som utelukkende skader dem selv. Sykle uten hjelm, droppe bilbelte, klatre på hustaket, javel.. Det er både frivillig og uungåelig. Risikerer man derimot livet til ANDRE med atferden sin, da koker det over for meg! Råkjøring, teksting bak rattet, ikke sikre barna sine i bil eller fyllekjøring for eksempel. Kan omtrent ikke tenke meg noe mer frustrerende og fortvilende enn når noen mister livet til andres uforsiktighet. Og det er hverken frivillig eller uungåelig. Anonymkode: d08a6...51d Enig i denne. Å ikke bruke sikkerhetsbeltet kunne for min del vært lovlig. Men teksting bak rattet har alt for lav bøtesats. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Hva i alle dager. Er det dverger du ser? Eller barn? Skulle jeg fått plass til beina på dashbordet måtte jeg sittet i baksetet 😅 Anonymkode: a26ae...120 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva i alle dager. Er det dverger du ser? Eller barn? Skulle jeg fått plass til beina på dashbordet måtte jeg sittet i baksetet 😅 Anonymkode: a26ae...120 Som regel unge jenter/damer. Jobber på ferge og har observert det samme som ts. Selv er jeg over 50, og kunne på en god dag fått føttene opp på dashbordet i Land Cruiseren hvis setet var så langt bak som mulig... Anonymkode: 28a9a...6c2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli "Det skjer ikke meg" mentaliteten er sterk. Jeg var i en bilulykke da jeg var 15 år. Den har endret alt jeg gjør i bilen i dag. Har hatt førerkortet i 18 år. Aldri rørt verken mobil eller radio, spist eller drukket bak rattet. Alt av ting i bilen er sikret, har ikke så mye som en veske eller brusflaske løst i bilen. Jeg har en sele som man fester i beltelåsen til hunden, det tar meg 2 sekunder å feste vesken min i den. Bedre enn å ha den løst. Jeg lå å halvsov da vi krasjet front mot front i en sving. Jeg lente knærne mot dashbordet. Ingen brudd, men jeg var forslått i hoftene, lårene og bekkenet i flere uker etterpå. Sleit med store smerter i over et år. Vil ikke tenke på hvordan det hadde gått om jeg hadde hatt dem oppe på dashbordet. Hadde lette indre blødninger og forstørret milt. Men ellers så var jeg heldig, men selv med mine små ubetydelige fysiske skader så hadde jeg store smerter i lang tid. Var veldig forslått og blåmerker som var vonde i flere måneder etterpå. Vi hadde åpen bagasjerom med masse matvarer og bagasje i poser. Alt var spredt rundt i bilen og rundt oss. Ting ble slengt ut av frontruten. Kunne ha fått en 1,5l flaske brus i bakhodet eller en melkekartong. Eller melkekartongene var ingen fare, for de eksploderte. Jeg hadde både klær og mat i fanget og oppe på dashbordet da jeg "våknet til". Min mentalitet nå er at man har aldri så dårlig tida at det er verdt å risikere liv og helse for noe så idiotisk som en slurk kaffe eller for å bytte sang på radioen. Er det så nødvendig så stopp og å gjør det også kjør videre. Det er bedre å komme frem for seint, enn å ikke komme frem i det hele tatt. Hele familien min har endret holdning til bil etter ulykken. Jeg har ringt inn venner for fyllekjøring, samme har min bror. Folk kan si hva de vil, men jeg nekter å se på at folk risikerer sitt eget liv og andres liv. Er jeg for trøtt til å kjøre bil så lar jeg bilen stå. Selv når man gjør alt riktig så er man ikke immun mot ulykke. For du kan møte på en idiot i neste sving. Akkurat som vi gjorde den gang. Men jeg kan gjøre mitt for å forsikre meg om at jeg ikke blir den idioten. Ulykken har gjort meg til en bedre sjåfør. For jeg tenker aldri "det skjer ikke meg". For jeg har selv opplevd hvor fort det kan skje. Anonymkode: 66ecf...9b4 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli Sitter ikke på med dårlige sjåfører. Anonymkode: 2e57b...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Sitter ikke på med dårlige sjåfører. Anonymkode: 2e57b...e6f Men du kan fort møte andre sjåfører på veien som er dårligere eller en elg Anonymkode: ee908...677 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva i alle dager. Er det dverger du ser? Eller barn? Skulle jeg fått plass til beina på dashbordet måtte jeg sittet i baksetet 😅 Anonymkode: a26ae...120 Jeg er verken et barn eller en dverg, men har helt fint plass til å sitte med beina på dashbordet. Jeg er 165 høy, så jeg er bittelitt kortere enn gjennomsnittskvinnen, men ikke veldig mye. Jeg sitter selvsagt ikke med beina på dashbordet selv om jeg kan, men skal innrømme at jeg gjorde det en del på lengre kjøreturer da jeg var ung og ubetenksom. Anonymkode: de0c7...e36
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sitter ikke på med dårlige sjåfører. Anonymkode: 2e57b...e6f Men du møter dem Anonymkode: 861d0...0ba 5
Flintis Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er idiot, ja. Men jeg gidder egentlig ikke å fyre meg noe særlig opp over saker som utelukkende skader dem selv. Sykle uten hjelm, droppe bilbelte, klatre på hustaket, javel.. Det er både frivillig og uungåelig. Risikerer man derimot livet til ANDRE med atferden sin, da koker det over for meg! Råkjøring, teksting bak rattet, ikke sikre barna sine i bil eller fyllekjøring for eksempel. Kan omtrent ikke tenke meg noe mer frustrerende og fortvilende enn når noen mister livet til andres uforsiktighet. Og det er hverken frivillig eller uungåelig. Anonymkode: d08a6...51d Det får jo konsekvenser for pårørende og hjelpemannskap.
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli Jeg tar sjansen innimellom, noen minutter. Stivner slik i bil, blir så hoven i beina. Sannsynligheten for at det skjer noe akkurat da er jo veldig liten. Får vi en trailer, eller en idiot som kjører forbi, rett i mot, så er man som regel ferdig uansett sitteposisjon. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Som regel unge jenter/damer. Jobber på ferge og har observert det samme som ts. Selv er jeg over 50, og kunne på en god dag fått føttene opp på dashbordet i Land Cruiseren hvis setet var så langt bak som mulig... Anonymkode: 28a9a...6c2 Særlig av/på ferjer ser jeg risikoen som 0. Vi ligger jo i 10-20. Anonymkode: 02a48...dc9 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg tar sjansen innimellom, noen minutter. Stivner slik i bil, blir så hoven i beina. Sannsynligheten for at det skjer noe akkurat da er jo veldig liten. Får vi en trailer, eller en idiot som kjører forbi, rett i mot, så er man som regel ferdig uansett sitteposisjon. Særlig av/på ferjer ser jeg risikoen som 0. Vi ligger jo i 10-20. Anonymkode: 02a48...dc9 Og plutselig bråbremser bilen foran deg, eller den som allerede har parkert I feltet ved siden av åpner døra uten å sjekke om det kommer noen, en unge løper osv. Det er en grunn til at du blir nektet ombordkjøring mens du snakker i telefon eller har barn på fanget... Anonymkode: 28a9a...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli Jeg pleier og sitte med beina opp for det er så behagelig. Men det er som du sier veldig lite lurt. Jeg burde slutte med det. Anonymkode: dae79...12f
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Gjorde det før. Tenkte helt enkelt ikke over sikkerheten med det. Man blir så avslappet i bilen når man bruker mye tid i den. Har sluttet da når jeg har sett hva en kollisjon kan gjøre. Kunne fint vært en del av opplæringen på kjøreskole. Jeg var hverken idiot eller tenkte at det ikke skulle skje meg. Bare at det aldri slo meg. Man lærer mens man lever. Anonymkode: f1389...330 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og plutselig bråbremser bilen foran deg, eller den som allerede har parkert I feltet ved siden av åpner døra uten å sjekke om det kommer noen, en unge løper osv. Det er en grunn til at du blir nektet ombordkjøring mens du snakker i telefon eller har barn på fanget... Anonymkode: 28a9a...6c2 Telefon og barn på fanget er ulovlig, derfor nektes det. Jada, har vært av og på ferjer i nesten 50 år, er en og annen bråbrems på grunn av barn og slikt, ja. Men både far, jeg og mannen, vet det kan skje - og kjører deretter. Anonymkode: 02a48...dc9 1
k4ren Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli Ei jeg kjenner satt med beina sånn i en sånn VW hippiebuss, de krasjet på autobahn. Hun slapp unna med et brukket bein.
makkapakka Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli Ja beina på dashbordet er idiotisk, samme med bruk av mobil, de som ikke bruker bilbelte, ser film på skjerm, bruker flip flopper på beina når de kjører og ikke minst har vindusruta nede og armen hengende ut, særlig på venstresida, fordi det er så varmt, kjører langt over fartsgrensa med små barn i bilen, stygge forbikjøringer, kjører med promille, listen bare fortsetter... Mange ulykker kunne vært unngått hvis alle følger reglene for bilkjøring, det er vel eneste plassen jeg aldri gir "slack" på noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå