Mhmjadda Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Skal opparbeide et nytt område i hagen. Det er H3-4, alt fra sol til full skygge, og jordsmonn er hva jeg gjør det til. Er på jakt etter inspirasjon, så uansett hvilken klimasone du er i og forholdene du dyrker i, hva er din favorittstaude? For å begynne, jeg tyr alltid til storkenebb, geum, bispeluer, marikåpe og juleroser!
Hanne67 Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Jeg liker rhododendron, remonterende roser og Heuchera. Sistnevnte er litt treg om våren, men blomstrer helt til snøen kommer. Egentlig finest i bladverket uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Aurikler, valmuer, hosta og alunrot. Anonymkode: af3d5...04f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Hvis jeg bare skal velge en: akeleie. Ellers er jeg veldig glad i urter som isop, anisisop, malurt, ryllik, østersurt, valurt, mynter, sitronmelisse, lavendel osv. Anonymkode: 6388c...a8a 1
Million Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli (endret) Jeg liker veldig godt alunrot. Alun-rot, den burgunderrøde varianten. Kommer igjen år etter år og tuen blir større og større med alderen. Lekker plante i et bed, kanskje tema rødt og burgunder? Jeg hadde mine mørke burgunderrøde alunrot-planter i samme bed/område som japanske dverglønn med burgunderrødt bladverk. Flotte små trær, helt nydelige. I tillegg plantet jeg årlig noen mørkerøde georginer (Dahlia). Varierte fra år til år hvilken sort jeg plantet, men valgte dyprøde eller burgunder til det bedet + andre dyprøde bladvekster. Hadde en burgunderrød busk der også, som kom igjen år etter år, men har glemt navnet på den. Uansett, alunrot er kjempefine. De blomstrer også, men blomstene er relativt unnselige, det er hovedsaklig bladverket man dyrker dem for. Alunrot finnes i et utall farger på bladverket, rett og slett lekre. Se øverste bilde under. Eksempel på dyp, burgunderrød alunrot i nedkant av nederste bildet til Hageland ' Endret 26. juli av Million
Gentleman59 Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli (endret) Mhmjadda skrev (1 time siden): Skal opparbeide et nytt område i hagen. Det er H3-4, alt fra sol til full skygge, og jordsmonn er hva jeg gjør det til. Er på jakt etter inspirasjon, så uansett hvilken klimasone du er i og forholdene du dyrker i, hva er din favorittstaude? For å begynne, jeg tyr alltid til storkenebb, geum, bispeluer, marikåpe og juleroser! M66: Vår. 😁 Endret 26. juli av Gentleman59
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli Stjerneskjerm, astrantia major Anonymkode: f6032...ec7 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Astilbe, løytnanshjerte, peoner, lavendel, remonterende roser (spes gule som peace) og prestekrager. Jeg er også veldig glad i ulike typer allium som kommer igjen år etter år, selv om det er løk. Anonymkode: 69167...cd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå