AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Jeg strikker overdeler i Rauma Finull. Er veldig lett og fint garn, liker det godt. Skal gi bort flere plagg i julegaver i år og må sette i gang snart. Problemet med det nevnte garn er at det klør noe så innmari! Særlig mot halsen og nakken. Er det noen som har erfaringer med tilsvarende lett garn, men uten klø-faktor? Vil gjerne fortsette å lage varme og gode ull-plagg! Anonymkode: ac4db...0bc
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Jeg liker best alpakka/baby alpakka, eller ull/silke blanding, men spørs hva det skal brukes til også. Små plagg er det helt fint til, en genser kan fort sige litt. Jeg skal strikke en cardigan fra knitting for Olive nå og der er garnet en tråd merino og to tråder soft silk mohair. Anonymkode: e9b8e...c70 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg liker best alpakka/baby alpakka, eller ull/silke blanding, men spørs hva det skal brukes til også. Små plagg er det helt fint til, en genser kan fort sige litt. Jeg skal strikke en cardigan fra knitting for Olive nå og der er garnet en tråd merino og to tråder soft silk mohair. Anonymkode: e9b8e...c70 Ja -er redd plaggene kan bli tunge og siger. Strikker og hekler vester og gensere til voksen. Soft silk og merino høres ut som en florlett kombinasjon, det må sjekkes nærmere! Anonymkode: ac4db...0bc
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg strikker overdeler i Rauma Finull. Er veldig lett og fint garn, liker det godt. Skal gi bort flere plagg i julegaver i år og må sette i gang snart. Problemet med det nevnte garn er at det klør noe så innmari! Særlig mot halsen og nakken. Er det noen som har erfaringer med tilsvarende lett garn, men uten klø-faktor? Vil gjerne fortsette å lage varme og gode ull-plagg! Anonymkode: ac4db...0bc Tynn Per Gynt fra Sandnes får veldig god omtale. Har ikke prøvd det selv. Sverger til bomullsgarn og blanding Bomull og ull. Anonymkode: f4b80...361 2
Melus Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Jeg liker veldig godt sunday og tynn merino fra Sandnesgarn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Lerke og Lille Lerke er nydelig og kløfritt, spesielt til barn. Det er dog en blanding av ull og bomull. Anonymkode: b6d93...520 1
LilleVy94 Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli (endret) Vil du ha garn som erstatter finull, med samme strikkefasthet? Eller bare alternativ til godt garn? Vil du ha et mer rustikt garn som finull eller merinoullens glatte utseende? Rauma Tumi er blandingsgarn i ull og alpakka. Veldig godt, lett og mykt. 79kr for et nøste 😬 Drops Flora er et billig alternativ, 26kr. Alpakka er veldig varmt, faktisk varmere enn ull. Sønnen min som er sensitiv for ull elsker genserne jeg har strikket i alpakkablanding, de blir lette, kløfrie og varme ☺️ Alpakkagarn kan dog nuppe lett. Det bør være blandingsgarn da ren alpakka kan sige. Har aldri opplevd at noen av barna mine har reagert på ren merinoull. Men jeg strikker mest babyplagg av det da jeg liker at plaggene til eldre barn og voksne ser litt mer rustikke ut ☺️ Favoritt merinoull er Sunday fra Sandnesgarn og Knitting for Olive sin Merino. Endret 26. juli av LilleVy94 1
Knutekålmor85 Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Tynn Per Gynt fra Sandnes får veldig god omtale. Anonymkode: f4b80...361 Tynn Per Gynt er et godt garn, men kløfritt er det ikke. For meg kjennes det hakket mer rustikt ut enn Finull, gitt prøvelappene jeg har forsøkt i begge. 1
Knutekålmor85 Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli Liker Filcolana Pernilla for ull som ikke er merino, men fortsatt mykt. Kan nuppe hvis ikke det blir strikket med små nok pinner. 1
cassio Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli (endret) Vilja fra Solberg spinderi og Pernilla fra Filcolana er nydelige alternativ til Finull. Begge er ren, ubehandlet ull, men av en mye mykere kvalitet enn Finull. De har samme løpemeter som Finull så plaggene blir like lette og varme som de du strikker i Finull, men uten samme kløe. Har du forresten vaska det du har strikka i Finull? Min erfaring er at de klør adskillig mindre etter noen runder med vask og bruk. Inca alpakka fra Rauma gir forresten også nydelige plagg, Den er ørlite tynnere enn Finull, men flere av Rauma sine oppskrifter har Inca som alternativ til Finull. Inca holder seg bra i bruk, røyter minimalt. Beste alpakkagarnet jeg har vært borti, mye bedre enn Sandnes og Drops f.eks. Endret 26. juli av cassio 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Jeg syns Tinde pelsullgarn fra Hillesvåg er lett og luftig ull. Klør ikke når det er vasket. Anonymkode: f77a0...904 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Melus skrev (22 timer siden): Jeg liker veldig godt sunday og tynn merino fra Sandnesgarn. Sunday er godt å strikke i, behagelig på, men tåler ikke å bli vasket, uansett hvor forsiktig en er så tover garnet/plagget. Anonymkode: f4b80...361 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli Jeg er svært kløsensitiv, og klør av det meste. Har strikket (og bruker) gensere i kombinasjonen Soft silk mohair (Knitting for olive)/Silk mohair (isager) og Finull eller Peer Gynt, men det klør jo. Silk mohair fra Sandnes klør masse, og den kan jeg ikke bruke. Silk mohair fra Knitting for Olive og fra Isager klør minst. Favoritten er Merino fra Knitting for Olive, og Sunday fra Sandnesgarn på plass nummer to. Disse klør ikke, men det er heller ikke like lette og luftig som Finull. En bruker over her opplever at Sundag tover i vask. Jeg har ikke opplevd det. Jeg vasker som regel for hånd (lar plagget ligge i litt kaldt vaskevann i 15-45 min, krøster og skyller forsiktig, og ruller i frotehåndkle eller sentrifugerer på 1100 omdreininger). Et annet veldig lett og luftig garn som ikke klør, er Soft fra Isager. Det er tykkere og med alpakka og bomull (tror jeg). Veldig godt å strikke med og gir veldig behagelige og varme plagg. Anonymkode: 9ca8f...9d0 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Vent med å erstatte finull til du har kjent hvor mykt det blir når du har skylt opp og blokket plagget du strikker. Finull blir så mykt og holder samtidig formen på en måte få andre garn klarer. Til barn benyttes ofte heller merino, eller såkalt babygarn (som regel er det superwash merino). Men for å få det rette uttrykket på kofter, og når man trenger et lett og luftig garn i ren ull, er finull uovertruffent. Peer Gynt garn er omtrent samme fiber, men ikke samme kvalitet synes nå jeg, og alpakkagarn sliter med å holde formen og blir heller ikke så fint til mønsterstrikk. Anonymkode: 4d17a...f11 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vent med å erstatte finull til du har kjent hvor mykt det blir når du har skylt opp og blokket plagget du strikker. Finull blir så mykt og holder samtidig formen på en måte få andre garn klarer. Til barn benyttes ofte heller merino, eller såkalt babygarn (som regel er det superwash merino). Men for å få det rette uttrykket på kofter, og når man trenger et lett og luftig garn i ren ull, er finull uovertruffent. Peer Gynt garn er omtrent samme fiber, men ikke samme kvalitet synes nå jeg, og alpakkagarn sliter med å holde formen og blir heller ikke så fint til mønsterstrikk. Anonymkode: 4d17a...f11 Jeg synes også at du skal skylle opp og kjenne at Finull blir mye mindre stivt etter vask. Men om du er veldig kløsensitiv (slik jeg er), ville jeg valgt Merino fra Knitting for olive, ev. Sunday fra Sandnes. Unngå superwash-behandlet garn (kalles ofte Babyull), da dette siger mer. Jeg synes non-superwash også er mykere. Vanlig alpakkagarn siger, men kan være fint i mønsterstrikk. Det blir bare et annet uttrykk. Finull blir best til mønsterstrikk, men Merino fra KFO og Sunday blir også pent. Det er viktig at plagget du strikker blir brukt. Mine mest brukte gensere er de som ikke stikker og klør. Anonymkode: 9ca8f...9d0 3
Melus Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sunday er godt å strikke i, behagelig på, men tåler ikke å bli vasket, uansett hvor forsiktig en er så tover garnet/plagget. Anonymkode: f4b80...361 Det er ikke min erfaring. Bruker det mye til barneklær, og da blir det også vasket ofte. Jeg har plagg som er flere år gamle som brukt mye i barnehagen og er like fine enda. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli LilleVy94 skrev (På 26.7.2025 den 20.00): Vil du ha garn som erstatter finull, med samme strikkefasthet? Eller bare alternativ til godt garn? Vil du ha et mer rustikt garn som finull eller merinoullens glatte utseende? Rauma Tumi er blandingsgarn i ull og alpakka. Veldig godt, lett og mykt. 79kr for et nøste 😬 Drops Flora er et billig alternativ, 26kr. Alpakka er veldig varmt, faktisk varmere enn ull. Sønnen min som er sensitiv for ull elsker genserne jeg har strikket i alpakkablanding, de blir lette, kløfrie og varme ☺️ Alpakkagarn kan dog nuppe lett. Det bør være blandingsgarn da ren alpakka kan sige. Har aldri opplevd at noen av barna mine har reagert på ren merinoull. Men jeg strikker mest babyplagg av det da jeg liker at plaggene til eldre barn og voksne ser litt mer rustikke ut ☺️ Favoritt merinoull er Sunday fra Sandnesgarn og Knitting for Olive sin Merino. Tusen takk for utfyllende og hjelpsomt svar😊 Anonymkode: ac4db...0bc
AnonymBruker Skrevet 30. juli #18 Skrevet 30. juli cassio skrev (På 26.7.2025 den 20.09): Vilja fra Solberg spinderi og Pernilla fra Filcolana er nydelige alternativ til Finull. Begge er ren, ubehandlet ull, men av en mye mykere kvalitet enn Finull. De har samme løpemeter som Finull så plaggene blir like lette og varme som de du strikker i Finull, men uten samme kløe. Har du forresten vaska det du har strikka i Finull? Min erfaring er at de klør adskillig mindre etter noen runder med vask og bruk. Inca alpakka fra Rauma gir forresten også nydelige plagg, Den er ørlite tynnere enn Finull, men flere av Rauma sine oppskrifter har Inca som alternativ til Finull. Inca holder seg bra i bruk, røyter minimalt. Beste alpakkagarnet jeg har vært borti, mye bedre enn Sandnes og Drops f.eks. Takk for supre tips! Nei, jeg har ikke vaska i maskin, kun dampet lett med steameren. Har vært redd for å tove🙈 Anonymkode: ac4db...0bc
AnonymBruker Skrevet 30. juli #19 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 4.32): Vent med å erstatte finull til du har kjent hvor mykt det blir når du har skylt opp og blokket plagget du strikker. Finull blir så mykt og holder samtidig formen på en måte få andre garn klarer. Til barn benyttes ofte heller merino, eller såkalt babygarn (som regel er det superwash merino). Men for å få det rette uttrykket på kofter, og når man trenger et lett og luftig garn i ren ull, er finull uovertruffent. Peer Gynt garn er omtrent samme fiber, men ikke samme kvalitet synes nå jeg, og alpakkagarn sliter med å holde formen og blir heller ikke så fint til mønsterstrikk. Anonymkode: 4d17a...f11 Takk for tipset, skal lage en prøve og vaske den. Anonymkode: ac4db...0bc
AnonymBruker Skrevet 30. juli #20 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (På 28.7.2025 den 10.05): Jeg synes også at du skal skylle opp og kjenne at Finull blir mye mindre stivt etter vask. Men om du er veldig kløsensitiv (slik jeg er), ville jeg valgt Merino fra Knitting for olive, ev. Sunday fra Sandnes. Unngå superwash-behandlet garn (kalles ofte Babyull), da dette siger mer. Jeg synes non-superwash også er mykere. Vanlig alpakkagarn siger, men kan være fint i mønsterstrikk. Det blir bare et annet uttrykk. Finull blir best til mønsterstrikk, men Merino fra KFO og Sunday blir også pent. Det er viktig at plagget du strikker blir brukt. Mine mest brukte gensere er de som ikke stikker og klør. Anonymkode: 9ca8f...9d0 Takk for tipsene! Har et plagg jeg kan forsøke å vaske på, som det ikke er så farlig med dersom det skulle toves. Skal følge deres anvisninger😊 Anonymkode: ac4db...0bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå