Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg sliter litt med å finne bolig nå før studiestart. Har sjekket ut Airbnb, men det er svindyrt og leie i mer enn 2 uker. Er snakk om Oslo området. Søkte studentbolig allerede i februar, men ikke hørt noe enda. Jeg er 26 år gammel, har bodd hjemme helt siden jeg ble ferdig på folkehøgskole for 6 år siden, som følge av personlige årsaker. Nå skal jeg studere, men de fleste krever boligreferanser. Hva gjør jeg? Bor på gata frem til midten av oktober? Leie meg inn på hotell med svindyre priser frem til oktober? Noen som har noen tips? Jeg ser nå etter korttidsleie, da jeg veit at mange/noen velger å avslutte studier etter «høstferien» sånn typ i midten av oktober, men det ser ikke ut som at noen tilbyr det. 
Det eneste jeg kan tilby utleier er bevis på at jeg har inntekt, vise dem en stor sparekonto,  tilby kredittsjekk som sier at jeg ikke har noe betalingsanmerkninger. Jeg har omtrent ingenting å vise frem. Hvis det er noen utleiere som tilfeldigvis leser dette innlegget her, og som bor i Oslo området, please skriv til meg på DM. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan da ikke være ukjent for utleiere at alle må for første gang leie bolig og da har man ikke referanser. Håper det ordner seg for deg :)

Anonymkode: a8a1c...b73

AnonymBruker
Skrevet

Vi har muligens en liten 2-roms til leie på vestkanten for rundt kr 15000, ledig fra midten av august.

Kunne det vært aktuelt?

Så lenge du har depositum, så er vi ikke veldig opptatt av tidligere referanser i ditt tilfelle.

Anonymkode: df362...75d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har muligens en liten 2-roms til leie på vestkanten for rundt kr 15000, ledig fra midten av august.

Kunne det vært aktuelt?

Så lenge du har depositum, så er vi ikke veldig opptatt av tidligere referanser i ditt tilfelle.

En student har budsjett til 15k?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hei, jeg er førsteårs student, og ønsker leie hos dere. Jeg har forutenom folkehøgskole bodd hjemme til nå, og har dermed ikke tidligere husverter som kan gi referanser"

Ellers, så legg ut annonse på facebook. Jeg bor i en av grensekommunene mot Oslo, og vurderer leie ut gjesterommet. Dvs jeg ønsker ikke leie ut permanent eller langtids, men jeg kunne tatt innen student på ubestemt tid, bare for å hjelpe inntil boligsituasjonen roer seg utpå høsten. Facebook vil være det første jeg sjekker for å se om noen trenger hjelp. 

Anonymkode: 2bef1...e92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du kontaktet SiO underveis? Eller sendte du søknad i februar og siden har de ikke hørt fra deg? 

Anonymkode: 4f2eb...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at situasjonen er utfordrende.

Men du må ikke gjøre feilen at du godkjenner hva som helst. Mange utleiere vet om denne mangelen på tilgejngelige boenheter og prøver å utnytte. Min datter fikk flere gang tilbud om en fin bolig til en stiv pris og så ønsket utleieren plutselig sex-tjenester i tillegg for å signere på kontrakten. Overraskende nok forsvant disse boligene fra markedet og unge damer har flyttet inn der.

Ta kontakt med kommunen / NAV og forklar situasjonen.

En annen ting du kan gjøre er å bo i telt i utkanten av byen en liten periode. De fleste campingplasser gir store rabatt om du bor litt lenger.

Anonymkode: 5661f...85e

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (20 timer siden):

En student har budsjett til 15k?

Det vet jeg ingenting om.

Det er prisen for de fleste små leiligheter sentralt i Oslo.

AnonymBruker
Skrevet

En lærer fra folkehøyskolen eller tidligere arbeidsgiver (sommervikar( kan kanskje skrive en kort referanse om hvordan du er som person, ved nød.

Anonymkode: 3f3e2...9c9

Skrevet

Har vært veldig redd for at jeg ikke fikk bolig innen studiestart, men har heldigvis ordnet seg. Desperat 😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...