Gå til innhold

Lege hjelp - ADHD *krise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej hej, vet ikke om dette er riktig sted å henvende meg, men letsgo

Jente (19), akkurat ferdig på VGS, og starter på UIB til høsten (jus).

Ritalin, teva, aduvanz, elvanse har vært en del av the daily life siden typ første semester VG2 - men jeg har fått dette av en venninne som har diagnosen, og selv har jeg ikke blitt utredet. Første gang jeg prøvde, var intensjonen egt å gjøre meg bedre rustet for en prøve, men i stedet for å føle meg “kvikk og fokusert” slik som hen sa det ville bli for meg som ikke hadde diagnosen, følte jeg heller en helt insaine lettelse og oppvåkning (Lol). Jeg sverger, jeg følte at for første gang i mitt liv etter at jeg ble tenåring, at jeg endelig ikke gikk med høye skuldre, hodet mitt hadde aldri føltes så klart og “rent” ?? jeg klarte for første gang på en GOD STUND å “tenke” ..

.. så .. jeg har tatt det regelmessig siden, og det har hjulpet meg ekstremt mye med å føle meg fokusert, men ikke på en hyper måte, mer som at “Wow, er det slik det føles hver dag for andre folk”?

Jeg har i flere år slitt med å ikke ha energi til en eneste ting. Sier nei til alt sosialt, blir overstimulert av å være 10 min inne på rema liks, og kroppen går helt i angst modus (trodde lenge jeg hadde autisme els, vet enda ikke om det er tilfelle eller ikke lmao)

Det er seriøst så ille at jeg syntes det å pusse tenner, dusje osv er et meget stort ork, og dette er ekstremt slitsomt. Jeg syntes selvsagt at dette er meget flaut, og har aldri sagt det til noen. Har alltid bare tenkt at jeg er lat rip. Utad virker det som at alt er perf, jeg har 6 i så og si alle fag (22 av 24 karakterer), og dette er det eneste familien og slekten mener er validasjon, og derfor er det liks ikke noe som feiler meg. Jeg sliter ekstremt med OCD, dette er de klar over, og jeg har gått til de “beste” psykiaterene som mener at 99,9% blir helt normal etter terapi osv med de, men det har aldri funket for meg. Hjernen min liker den følelsen av kontroll som tvangstankene forsikrer, selv om eksemen min får hendene mine til å blø.

TILBAKE TIL POENGET MITT -

Jeg har nå (denne sommeren) ikke gått på noen medisiner for adhd, og alt av ork for hygene er seff kommet tilbake, og jeg klarer ikke å få meg selv til å gjøre en drit.

Grunnen til at jeg skriver her er for å høre litt hva andre som gjerne har følt på det samme tenker, har jeg ADHD? venninden min mener jeg er manisk bipolar lmao, men vet ikke, eneste er at jeg er så livredd for å starte på studier hvis det er slik at jeg ikke lenger har mulighet til å få tak i teva osv, siden da kan jeg dønn ikke studere ..

(venninnen min flytter til Oslo for å studere jus der .. aka jeg får ikke mer medisiner av henne)

Jeg er seriøst ekstremt redd, alle sier at selvmordsraten er høy på jussen, og jeg er veldig suicidal av meg, tenker alltid at det er en veldig fin tanke siden da vet jeg at hvis det blir altfor jævlig så er det alltid mulig å fikse det selv hvis man ønsker, MEN JEG HADDE ALDRI HATT GUTS TIL Å FAKTISK GJØRE DET.

Bor også hjemme med to foreldre som ikke burde vært sammen. Er helt jævlig. Er ofte veldig redd, og går med hørselsvern fordi jeg får så migrene av å hele tiden måtte gå på tå, skriking, konstant følelse av å være redd for å ikke si/gjøre noe feil. utad tror alle at vi er den perfekte familie. adhd medisinene gjør at jeg blir mer rolig i meg selv.

.. Men .. legen min er ekstremt streng, og NEKTER å gi meg noe som helst, nekter å sende meg til utredning pga han mener at jeg har såpass gode karakterer at jeg aldri kunne hatt ADHD.

Noen tips til hva jeg nærmest måtte “overbevise” legen om?

Anonymkode: dd78f...b23

Skrevet

Legen din har ikke lov til å gi deg adhd medisin uten at en spesialist har gitt deg diagnosen. 

det at du har prøvd medisin du har fått ulovlig gjør mye med kredibiliteten din i helsevesenet. Ønsker ikke fastlegen å henvise deg, gå privat, bytt fastlege eller slå deg til ro med situasjonen.

Anonymkode: 2f3ab...740

Skrevet

Det er veldig uopplyst å tro at folk med ADHD ikke kan ha gode karakterer. Legen din tar feil når han bruker dette som argument. (Jeg vet om flere kvinnelige leger med ADHD f.eks).

Men er det ingen som har vurdert dette når du har gått i behandling for OCD? 

Du burde selvsagt utredes for å finne ut hvordan du kan få det bedre.

Og så må du slutte å selvmedisinere. Alle som får slike medisiner skal undersøkes nøye på forhånd og følges opp regelmessig, pga risiko for enkelte for alvorlige bivirkninger.

Ikke ta medisiner som ikke er dine for å mestre livet. Det hindrer deg bare i å få din egen utredning/hjelp.

Skrevet

ADHD er en utviklingsforstyrrelse, det er ikke absolutt nødvendig med medisiner hele tiden - en kan vokse seg fra dette. Viktigste er å ha sideblikk, og skjønne at mye av energien faktisk ikke vil gå til selve studiet - viktigste er å planlegge studiet, jobbe effektivt, og ikke gjøre noe så dumt som f.eks kutte ut det sosiale, fest, og andre ting (hvor fraværet av dette før eller siden vil ha større effekt på studiet, enn f.eks å jobbe mindre på studiet). Å være mentalt robust og pleie måten en tenker på er langt viktigere, spesielt innen juss hvor.

Anonymkode: f7eda...ac1

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Matas, mod.

• Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...