AnonymBruker Skrevet 26. juli #21 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Her bygger kommunen flere boliger. Både til ungdom og til de eldre. Og de har planer om å bygge til familier. Så her bygges det mye. Prisene er også billig. De bygger for at folk skal få ha råd til å kjøpe noe selv. Så jeg 👏🏼 til kommunen. Dem har vært veldig fremoverbøyd her. Anonymkode: c71d3...55e Så bra. Ble nysgjerrig på hvilken kommune det er, men antar du ikke vil røpe det. Det beviser jo uansett at det fortsatt er mulig. Anonymkode: a9c88...163
AnonymBruker Skrevet 26. juli #22 Skrevet 26. juli Hvis staten bygger boliger som selges til en god pris vil det komme krav om at disse forbeholdes vanskeligstilte. Og da er veien kort til at det blir belastede strøk hvor det hoper seg opp folk som ellers ikke kommer inn på markedet. Tror at mye hadde vært løst om vi hadde fått en studieby et annet sted enn i Oslo slik at vi ikke fikk det store presset på studentboliger og folks om kjøper studentleilighet til barna. I Sverige har de Uppsala i Danmark Århus og i Storbritania har de Oxford og Cambridge. Tenk om vi kunne flyttet UIO og OsloMet til Ås/Lillestrøm/Eidsvold/Drammen/Jessheim/ Kongsberg eller tilsvarende. Anonymkode: f0718...91b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #23 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis staten bygger boliger som selges til en god pris vil det komme krav om at disse forbeholdes vanskeligstilte. Og da er veien kort til at det blir belastede strøk hvor det hoper seg opp folk som ellers ikke kommer inn på markedet. Tror at mye hadde vært løst om vi hadde fått en studieby et annet sted enn i Oslo slik at vi ikke fikk det store presset på studentboliger og folks om kjøper studentleilighet til barna. I Sverige har de Uppsala i Danmark Århus og i Storbritania har de Oxford og Cambridge. Tenk om vi kunne flyttet UIO og OsloMet til Ås/Lillestrøm/Eidsvold/Drammen/Jessheim/ Kongsberg eller tilsvarende. Anonymkode: f0718...91b Hvorfor skulle det komme et sånt krav, og hva er vanskeligstilt? Med vanskeligstilt så tenker jeg på de som står i kø for kommunale boliger som eksisterer, ikke lavtlønnede . De finnes det egentlig ingen hjelp for i dag. For ressurssterk til kommunal bolig eller husbanklån, for ressurssvak til ordinærtlån og må holde hode over vannet i dyre leieboliger. bare og bygge boliger hjelper jo alle i seg selv, lavere boligmangel er jo hjelp. Anonymkode: a9c88...163 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #24 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor skulle det komme et sånt krav, og hva er vanskeligstilt? Med vanskeligstilt så tenker jeg på de som står i kø for kommunale boliger som eksisterer, ikke lavtlønnede . De finnes det egentlig ingen hjelp for i dag. For ressurssterk til kommunal bolig eller husbanklån, for ressurssvak til ordinærtlån og må holde hode over vannet i dyre leieboliger. bare og bygge boliger hjelper jo alle i seg selv, lavere boligmangel er jo hjelp. Anonymkode: a9c88...163 Vel de du snakker om her de som har lav lønn de kan fint få kjøpt seg en bolig på mindre pressede adresser, det er bare å flytte ut av hovedstaden og til omkringliggende områder så har mange råd til en liten leilighet. La oss si at staten bygger et boligfelt i Oslo og selger leilighetene til kostpris, hva skjer når folk selger de videre. Skal de selges til "redusert" pris eller skal de følge prisnivået som er rundt. Anonymkode: f0718...91b
AnonymBruker Skrevet 26. juli #25 Skrevet 26. juli Jeg er helt enig! Det gjøres for lite for å ta vare på de som ligger i mellomsjiktet. Altså mennesker som av en eller annen grunn ikke kommer seg inn i boligmarkedet og som ikke har de største mulighetene til å spare heller. Jeg leier bolig selv, har vært student i tre år. Og man skal tåle mye urett som leieboer. Har blant annet lite privatliv. Det er så trist at privatpersoner skal få love å leie ut, uten noen som helst krav til profesjonalitet i det hele. Det er privatpersoner som egentlig ikke har noe grunnlag til å leie ut. Men de fikk vel gjerne ikke like høyt boliglån uten å ha en utleie leilighet. nei Norge ligger ekstremt langt bak når det kommer til boligmarkedet og spesielt leiemarkedet. Så tragisk jeg har ikke ord. Føler meg fanget av privatpersoner som skal ha pengene sine, koste hva det koste vil. Håper jeg får kjøpt meg noe på sikt men jeg har høyt studielån så det spørs. Skulle ha bodd hjemme til jeg var 25 og spart slik som mange unge gjør i dag og som igjen gjør det vanskelig for meg. Anonymkode: 54dee...dde
AnonymBruker Skrevet 26. juli #26 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det virkelig umulig? Det var jo mindre boligkrise når regjering bygget store mengder boliger på 60 tallet. Så hvorfor er det umulig eller et ikke tema i dag? Kjenner jeg blir litt irritert, for det jeg tror det å kunne eie er essensielt for å kunne leve forutsigbart. Er svært mange ute i samfunnet som lever som nomader, mange av disse er fysisk dårlig. Snakket med en slektning i morges som må flytte for 3 gang i år fordi eier skal selge leilighet. Ikke råd til å kjøpe noe. Så hvorfor bygger vi ikke boliger til folk, som kan selges for byghesum evt subsidieres noe av staten? De betaler jo bostøtte uansett, må jo være bedre å bruke pengene på annet en dyre leiligheter til låns Anonymkode: d9f30...a1f Staten har aldri bygd boliger, men brukt Husbanken aktivt med lån til boligbygging. Det meste av etterkrigsboligene fram til midten på 80- tallet ble bygd av boligbyggelagene. Boligmangelen var stor. Flere familier delte en leilighet. Unge ektepar ble boende hos foreldre/svigerforeldre. Helt annerledes enn i dag hvor det ikke er boligmangel, men priser mange ikke har råd til. Unge finner bolig, og flytter tidlig fra foreldrehjemmet. Boligene er blitt mye større. Anonymkode: be5e3...d30 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #27 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, regjeringen. De innførte boligpolitikk. Husbanken får midler av staten. Faktisk var det et løfte fra Støre om og styrke husbanken om han kom i regjering, noe som ikke har blitt gjort. Ja, husbanken eksisterer fortsatt i en skrøpelig versjon. det under bordet ble nok brukt litt i forhold til størrelse , men hvis det ble gjort generelt til de med penger så hadde absolutt alle jeg kjenner penger. Alenemødre med deltidsjobb eller sosiahjelp i groruddalen hadde penger. Hva er definisjonen av og være de med penger? ja Oslo hadde halvparten av dagens befolkning når drabantbyene ble etablert. Og på det tidspunktet hadde de det dobbelte av hva man hadde 50 år før det igjen. Så man løste det med og bygge drabantbyer. Nei, du har rett det er Canberra. Det er uansett mye plass til og bygge nye drabantbyer om det var vilje. Anonymkode: a9c88...163 Canbetta er da ikke verden største hovedstad hverken i areal eller befolkning. Arealet er større enn Norge ja, men er fortsatt langt unna å være verdens største Anonymkode: 8abdd...374 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #28 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, regjeringen. De innførte boligpolitikk. Husbanken får midler av staten. Faktisk var det et løfte fra Støre om og styrke husbanken om han kom i regjering, noe som ikke har blitt gjort. Ja, husbanken eksisterer fortsatt i en skrøpelig versjon. det under bordet ble nok brukt litt i forhold til størrelse , men hvis det ble gjort generelt til de med penger så hadde absolutt alle jeg kjenner penger. Alenemødre med deltidsjobb eller sosiahjelp i groruddalen hadde penger. Hva er definisjonen av og være de med penger? ja Oslo hadde halvparten av dagens befolkning når drabantbyene ble etablert. Og på det tidspunktet hadde de det dobbelte av hva man hadde 50 år før det igjen. Så man løste det med og bygge drabantbyer. Nei, du har rett det er Canberra. Det er uansett mye plass til og bygge nye drabantbyer om det var vilje. Anonymkode: a9c88...163 I dag er nesten halvparten enslige og bor alene, slik var det heller ikke noe for 60 år siden, så presset på nye boliger har jo økt enda mer. Og det er ikke bare å bygge boliger, det kreves infrastruktur også og den har ikke Oslo i dag Anonymkode: 8abdd...374 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #29 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Canbetta er da ikke verden største hovedstad hverken i areal eller befolkning. Arealet er større enn Norge ja, men er fortsatt langt unna å være verdens største Anonymkode: 8abdd...374 Hvilken hovedstad er størst i areal da? Anonymkode: a9c88...163
AnonymBruker Skrevet 26. juli #30 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken hovedstad er størst i areal da? Anonymkode: a9c88...163 Beijing Anonymkode: 8abdd...374 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #31 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Beijing Anonymkode: 8abdd...374 AI er uenig med deg 😅 måtte sjekke. Litt avsporing,men Anonymkode: a9c88...163
AnonymBruker Skrevet 26. juli #32 Skrevet 26. juli De klarer ikke finne nok tomter å regulere til boligbygging til å dekke etterspørselen fra det private boligbyggere en gang. Staten kommer aldri til å bygge noe selv. Anonymkode: 466b5...3b4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #33 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I dag er nesten halvparten enslige og bor alene, slik var det heller ikke noe for 60 år siden, så presset på nye boliger har jo økt enda mer. Og det er ikke bare å bygge boliger, det kreves infrastruktur også og den har ikke Oslo i dag Anonymkode: 8abdd...374 Boliger kommer jo først? Det gikk ikke buss til Stovner og Lambertseter før det bodde folk der heller. Og Trondheimsvegen var en grusvei for hest og kjerre. Anonymkode: a9c88...163
AnonymBruker Skrevet 26. juli #34 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): AI er uenig med deg 😅 måtte sjekke. Litt avsporing,men Anonymkode: a9c88...163 AI kommer med flere forslag har jeg sett😂 https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_national_capitals_by_area Anonymkode: 8abdd...374 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #35 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Boliger kommer jo først? Det gikk ikke buss til Stovner og Lambertseter før det bodde folk der heller. Og Trondheimsvegen var en grusvei for hest og kjerre. Anonymkode: a9c88...163 Du vet at infrastruktur er mer enn veier? Anonymkode: 8abdd...374 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #36 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du vet at infrastruktur er mer enn veier? Anonymkode: 8abdd...374 Ja, og du kan gjerne nevne spesielt hva du mener bør komme på plass før boliger og befolkning hvis du vil ha mer konkret svar? Uansett hva du tenker på er jeg ganske sikker på at det ble bedret og utbygget etter, og ikke før, drabantbyene i forrige århundre, men om jeg glemt noe vil jeg gjerne vite hva du tenker på? Anonymkode: a9c88...163
newman01 Skrevet 26. juli #37 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, helt tragisk og et godt eksempel. Hvis regjeringen blir bedre på boligpolitikk og gir støtte til kommunene igjen slik Støre lovte kunne denne blokka bli beboelig og fine hjem. det finnes snart lignende tilfeller i alle bydeler. De kommunale boligene er ikke i godkjent standard og blant annent brannvesenet truer med riving men kommunen får utsatt år for år. Til slutt blir det som dette. Også tidlege hospits står tomme fordi man mangler penger til oppussing . Så det er både og sette i stand og bygge nytt for og skaffe boliger, det står på vilje. Er ikke sikkert det hadde kostet på sikt heller, og sjekke inn folk på hotell i mangel av hospitsplasser eller betale ut statlig og kommunal bostøtte for leie av overprisa boliger på det private markedet koster jo det og. Bare korttenkt politikk. også vil jeg gjerne beholde gamle verneverdige hus også, jeg synes blandingen av nytt og gammelt er en viktig del av byen vår, og det er det som gjør gamle Oslo til den mest sjarmerende bydelen. Som jeg ikke har råd til og bo i lenger da, men allikevel flink til og benytte . Anonymkode: a9c88...163 Tror muligens du misforsto meg. Å budsjettere med et oppussingsbudsjett på 5 millioner pr leilighet er galskap og en god indikator på at det offentlige ikke skal drive med byggeprosjekter. De skal legge til rette for at profesjonelle skal gjøre det. Hvem i dette landet har råd til å pusse opp for 5 millioner i en leilighet på 50-70m2? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #38 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er helt enig! Det gjøres for lite for å ta vare på de som ligger i mellomsjiktet. Altså mennesker som av en eller annen grunn ikke kommer seg inn i boligmarkedet og som ikke har de største mulighetene til å spare heller. Jeg leier bolig selv, har vært student i tre år. Og man skal tåle mye urett som leieboer. Har blant annet lite privatliv. Det er så trist at privatpersoner skal få love å leie ut, uten noen som helst krav til profesjonalitet i det hele. Det er privatpersoner som egentlig ikke har noe grunnlag til å leie ut. Men de fikk vel gjerne ikke like høyt boliglån uten å ha en utleie leilighet. nei Norge ligger ekstremt langt bak når det kommer til boligmarkedet og spesielt leiemarkedet. Så tragisk jeg har ikke ord. Føler meg fanget av privatpersoner som skal ha pengene sine, koste hva det koste vil. Håper jeg får kjøpt meg noe på sikt men jeg har høyt studielån så det spørs. Skulle ha bodd hjemme til jeg var 25 og spart slik som mange unge gjør i dag og som igjen gjør det vanskelig for meg. Anonymkode: 54dee...dde Du kan faktisk ikke forvente å komme inn på boligmarkedet som student. Det er bare kravstor norsk ungdom totalt blottet for realisme som kan klage slik du gjør.Du har god mulighet for å spare når du er ferdig utdannet og kommer deg i jobb. Leietakere har også et svært godt (alt for godt faktisk) vern i Norge. Norge ligger helelr ikke svært bak andre land på boligmarkedet, det er sjelden i verden at man skal eie sin egen bolig i så stor grad som i Norge, i mange andre land er det helt vanlig å leie. Anonymkode: ed68b...789 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #39 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan faktisk ikke forvente å komme inn på boligmarkedet som student. Det er bare kravstor norsk ungdom totalt blottet for realisme som kan klage slik du gjør.Du har god mulighet for å spare når du er ferdig utdannet og kommer deg i jobb. Leietakere har også et svært godt (alt for godt faktisk) vern i Norge. Norge ligger helelr ikke svært bak andre land på boligmarkedet, det er sjelden i verden at man skal eie sin egen bolig i så stor grad som i Norge, i mange andre land er det helt vanlig å leie. Anonymkode: ed68b...789 Jeg forventet selvsagt og komme inn på boligmarkedet som student. Jeg var kravstor, norsk , realistisk student i forrige århundre. Synes det er trist hvordan det har blitt for dagens unge. Ja, det er vanlig og leie i mange andre land, men hvorfor skal vi sammenligne oss med dem? Er det ikke mer logisk og sammenligne med andre nordmenn? Så hvorfor er dagens ungdom blottet for realisme når de klager, jeg synes tvert i mot de klager for lite. Ja, de er heldig som kan leie sekundærboliger av oss som kjøpte når vi var studenter, vi er jo tross alt bedre enn dem, ærlig talt vi var smarte og bli født på rett tid. 🤦♀️ Anonymkode: a9c88...163
AnonymBruker Skrevet 26. juli #40 Skrevet 26. juli newman01 skrev (18 minutter siden): Tror muligens du misforsto meg. Å budsjettere med et oppussingsbudsjett på 5 millioner pr leilighet er galskap og en god indikator på at det offentlige ikke skal drive med byggeprosjekter. De skal legge til rette for at profesjonelle skal gjøre det. Hvem i dette landet har råd til å pusse opp for 5 millioner i en leilighet på 50-70m2? Ja, da misforsto jeg deg. det er jo hele blokka som må pusses opp da. Tenker du at at det er billigere og rive og bygge nytt? I så fall bør jo ingen nybygd leilighet sentralt i Oslo selges for 5 millioner eller mer heller. Kommunen kjøper jo leiligheter etter hva de er forpliktet til, og de fleste koster mer enn 5 millioner , så jeg fatter ikke hva som er fornuftig med og la denne stå tom og andre blokker forfalle. det er ingen i landet som pusser opp en leilighet for 5 millioner, men det var snakk om og få blokka i god nok stand til og selge leilighetene for 85% av markedspris til vanskeligstilte, og bruke resten som kommunale boliger. Jeg hadde lett kjøpt en nyoppusset leilighet i en nyoppusset blokk på 50- 70 kvm sentralt i Oslo for 5 millioner! Kommer aldri til og få muligheten da, tydeligvis ingen andre heller, bedre og la det stå tomt. Anonymkode: a9c88...163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå