Gå til innhold

Hvordan er statusen til disse yrkene sammenlignet med hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal sette opp en liste med mest til minst status av disse høystatusyrkene, hvordan vil du sette den opp?

Yrkene: psykolog, jurist, siviløkonom, tannlege, advokat, veterinær, sivilingeniør, lege

Dette er bare for gøy. Alle yrker er like viktige, og status har ikke nødvendigvis noe med viktighet å gjøre, så håper vi kan slippe den diskusjonen. 

Anonymkode: 0622e...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du skal sette opp en liste med mest til minst status av disse høystatusyrkene, hvordan vil du sette den opp?

Yrkene: psykolog, jurist, siviløkonom, tannlege, advokat, veterinær, sivilingeniør, lege

Dette er bare for gøy. Alle yrker er like viktige, og status har ikke nødvendigvis noe med viktighet å gjøre, så håper vi kan slippe den diskusjonen. 

Du kommer ikke til å slippe den diskusjonen…

🍿

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Lege

Tannlege

Psykolog

Vetrinær

Sivilingeniør

Advokat

Siviløkonom

Jurist

Anonymkode: 7b581...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (26 minutter siden):

Du kommer ikke til å slippe den diskusjonen…

🍿

Nei, sikkert ikke 😂

Skrevet

Jeg syns ikke noe om å sette yrker opp mot hverandre. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig vil jeg legge alle høystatusyrkene i en og samme sekk. De er vanskelige å rangere. Det kan faktisk være enklere å rangere ulike spesialiseringer innenfor hvert enkelt av yrkestitlene, enn å rangere hele tittelen. Jurister som ikke er advokater vil jeg likevel sette lavere enn advokat, da alle advokater er jurister, men ikke alle jurister er advokater. Derfor blir min rangering slik: 

1. Advokat, lege, tannlege, sivilingeniør, psykolog, veterinær, siviløkonom 

8. Jurist 

Anonymkode: 7b903...438

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det er altså så ungdomsskole-nivå dette med status og å sette yrker opp mot hverandre. Lærte du ikke noe av corona-krisen, og om hvilke yrker som var viktig da?

Anonymkode: 7104c...409

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Status baserer seg mye på lønn. Hvis vi hadde sortert etter viktighet i samfunnet ville listen blitt snudd helt om.

Anonymkode: e83a5...3c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1)Lege

2)Advokat

3)Tannlege

Veterinær

SivilIngeniør

Siviløkonom

jurist

psykolog

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lege

Advokat

Tannlege

Veterinær

Jurist

Sivilingeniør

Siviløkonom

Psykolog (psykiater, derimot er høystatus)

Anonymkode: b26f0...25e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å se noe sexy/usexy med et yrke. Kommer an på mannen, ikke yrket.

Forresten, brannmann er litt sexy, fordi de trener i arbeidstiden og derfor ser bra ut😁

Anonymkode: 60dfb...626

Skrevet (endret)

Av advokat og jurist vil jeg si at advokaten har høyest status.

Lege, tannlege og veterinær arbeider med hendene. De andre arbeider med hodet.

Alle untatt juristen kan være privatpraktiserende.

Juristen blir da lavest.

Dyrlegen på landeveien er et yrke som har min aktelse absolutt. De andre veterinærene ikke så mye.

Legen har hele mennesket unntatt tennene, så har de merkelige arbeidsforhold, på sykehus ihvertfall. 

Jeg tror jeg ranger disse sånn

Dyrlege på landeveien, tannlege, lege, veterinær ellers.

Psykolog er spesialist og kan henvises til fra legen. Den må imidlertid også behandle pasienter, men bruker hodet i behandlingen.

Da gjenstår vi med advokat. Sivilingeniør og siviløkonom.

Siviløkonomen håndterer økonomi og administrasjon. Får det til å gå rundt, men ikke nødvendigvis så nyskapende. 

Sivilingeniøren bygger landet så fremt det er penger til det , mens advokaten får resultatet i fanget da ting ikke har gått som forutsatt. 

Jeg har da kommet fram til denne rangeringen:

1. Advokat

2. Sivilingeniør

3. Siviløkonom

4. Psykolog

5. Dyrlege på landeveien

6. Tannlege

7. Lege

8. Veterinær ellers

9. Jurist

Endret av Flintis
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lege

Advokat (er jo også en jurist da, såklart)

Psykolog 

Tannlege

Sivilingeniør 

Jurist

Siviløkonom 

Veterinær 

Anonymkode: 8d241...cff

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (10 minutter siden):

Av advokat og jurist vil jeg si at advokaten har høyest status.

Lege, tannlege og veterinær arbeider med hendene. De andre arbeider med hodet.

Alle untatt juristen kan være privatpraktiserende.

Juristen blir da lavest.

Dyrlegen på landeveien er et yrke som har min aktelse absolutt. De andre veterinærene ikke så mye.

Legen har hele mennesket unntatt tennene, så har de merkelige arbeidsforhold, på sykehus ihvertfall. 

Jeg tror jeg ranger disse sånn

Dyrlege på landeveien, tannlege, lege, veterinær ellers.

Psykolog er spesialist og kan henvises til fra legen. Den må imidlertid også behandle pasienter, men bruker hodet i behandlingen.

Da gjenstår vi med advokat. Sivilingeniør og siviløkonom.

Siviløkonomen håndterer økonomi og administrasjon. Får det til å gå rundt, men ikke nødvendigvis så nyskapende. 

Sivilingeniøren bygger landet så fremt det er penger til det , mens advokaten får resultatet i fanget da ting ikke har gått som forutsatt. 

Jeg har da kommet fram til denne rangeringen:

1. Advokat

2. Sivilingeniør

3. Siviløkonom

4. Psykolog

5. Dyrlege på landeveien

6. Tannlege

7. Lege

8. Veterinær ellers

9. Jurist

Hva i all verden mener du med det? Legen må tenke og bruke kunnskapen sin i jobben. Det samme med de to andre. Blir det samme som når jeg tenker og bruker min kunnskap for deretter (og samtidig) skriver et brev eller betenkning.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tullete opplegg, men shit la gå - det er ferie og jeg har lite annet jeg trenger å bruke tiden min på:

1) Advokat

2) sivilingeniør

3) Lege (men egt ikke hvilken som helst lege. Type kirurg)

4) Siviløkonom

5) Psykolog

6) Veterinær

7) Tannlege

Jurist synes jeg ikke passer inn med resten og er derfor ikke inkludert.

Anonymkode: c733e...c81

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lege

Psykolog

Tannlege 

Advokat 

Siviløkonom 

Veterinær 

Sivilingeniør

Jurist 

Anonymkode: 9acb0...7ad

Skrevet
Brunello skrev (36 minutter siden):

Hva i all verden mener du med det? Legen må tenke og bruke kunnskapen sin i jobben. Det samme med de to andre. Blir det samme som når jeg tenker og bruker min kunnskap for deretter (og samtidig) skriver et brev eller betenkning.

Ja så brukes hendene til å undersøke behandle fjerne skjære sy osv.

Det ligger mye kunnskap bak, også mye arbeid med hendene. I sær tannleger, men også hos kirurger er håndlag viktig.

Skrevet (endret)

Advokat

Psykolog

Veterinær

Tannlege 

Jurist 

Lege

Sivilingeniør

Siviløkonom 

Endret av Majer
Rettelse
AnonymBruker
Skrevet

Ser det ble litt feil i hovedinnlegget. Jeg mener at alle yrker er viktige, men at noen yrker er viktigere / mer samfunnsnyttige enn andre. Det trenger imidlertid ikke ha noe med status å gjøre. Og lønn og status går heller ikke alltid sammen. Skuespiller har vel høyere status enn mange av yrkene jeg listet opp, men det kan vel sies å være mindre viktig enn alle disse. Og søppeltømmer er et veldig viktig yrke som også betaler bra, men det har vel ikke så høy status. Det vil være veldig ulike meninger om hvilke yrker som har mest status. Det er ikke noe fasitsvar på dette. Nettopp derfor er det jo litt interessant å se hvordan hver person tenker. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket yrke man mener har status vil typisk avhenge av hvilket yrke man selv har. Er f.eks håndverkere som ser ned på akademiske yrker og folk på gulvet som synes toppledere er de minst produktive menneskene. 

Studenter vil ofte tenke at arbeidstakerne som gir dem pizza og øl på bedriftspresentasjoner er de gjeveste yrkene. Før man kommer i arbeidslivet så vil man typisk kun ha hørt om de største arbeidstakerne fordi det er de som kommer i mediene og som har bedriftspresentasjon. Små og mellomstore bedrifter vil de typisk ikke ha hørt om.  Bedriftene som kommer på bedriftspresentasjon og som uttaler seg i mediene vil selvsagt også ha egeninteresse av å prøve å fremstille seg som prestisjefulle fordi det gjør at de lettere får kunder og  nyutdannede jobbsøkere. Jeg skrive nyutdannede jobbsøkere for min erfaring er at folk med en del arbeidserfaring sjeldent bryr seg om prestisje når de velger jobb. 

Selv vil jeg sette lege øverst på yrke med mest status.  Det er vanskelig å bli lege, man tjener godt og man hjelper folk som er syke. Da jeg gikk på skolen og da jeg var student tenkte jeg at sivilingeniør var det gjeveste siden det var det vennene mine mente og fordi det var status å gjøre det bra i realfag. 

Anonymkode: fa3e2...5bf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...