AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Jeg har et barn med flere diagnoser, som ikke har lært seg bokstavene i løpet av første klasse, på tross av enorm innsats fra oss. Hn har muligens dysleksi i tillegg. Vi har minimalt med skjermbruk hjemme, men tenkte kanskje at det finnes et bokstav-spill for pc/pad som kan være motiverende nok til at han lærer? Hvilket isåfall? Vi har prøvd ett, som ikke var motiverende nok + at det gikk an å prøve seg fram i stedet for å huske. Husker dessverre ikke hva det heter. Håper på gode tips! 😊 Anonymkode: a02d7...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli GraphoGame brukes en del i skolen, mange elever som finner det motiverende. Anonymkode: 8007c...3db
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Ser det snek seg inn en autocorrect-feil i overskriften, skulle selvsagt stått «for å». Takk for tips! Poio var spillet vi prøvde, men Graphogame skal testes ut. Tar gjerne imot flere tips! 😊 Anonymkode: a02d7...8f0
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Har barnet spesialpedagog eller tilrettelagt undervisning ville jeg forhørt meg med de også Anonymkode: 9eab7...f8c
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har barnet spesialpedagog eller tilrettelagt undervisning ville jeg forhørt meg med de også Anonymkode: 9eab7...f8c Ja, har spurt, men de hadde ikke noe å foreslå, dessverre. Anonymkode: a02d7...8f0
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, har spurt, men de hadde ikke noe å foreslå, dessverre. Anonymkode: a02d7...8f0 Hadde de ikke noen flere oppgaver eller metoder å bruke hjemme heller? Jo lenger bak man henger etter, jo vanskeligere blir det å tette gapet. Jo tidligere det faller på plass, jo bedre. Dere er kjenpeflinke som legger inn så god innsats! Syns det er spesielt at de ikke hadde noen gode forslag til dere. Anonymkode: 9eab7...f8c 1
Skopuss Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli «På sporet» utviklet av lesesenteret i Stavanger. Finnes både som app og i nettleser 😊
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde de ikke noen flere oppgaver eller metoder å bruke hjemme heller? Jo lenger bak man henger etter, jo vanskeligere blir det å tette gapet. Jo tidligere det faller på plass, jo bedre. Dere er kjenpeflinke som legger inn så god innsats! Syns det er spesielt at de ikke hadde noen gode forslag til dere. Anonymkode: 9eab7...f8c Nei, de hadde ikke noe å foreslå. Vi er sjokkerte over hvor lite de har gjort på den skolen og at barnet nesten bare har vært sammen med assistenter og bytter skole fra høsten. Skulle helst bare hatt litt mer på plass før høsten… Anonymkode: a02d7...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, de hadde ikke noe å foreslå. Vi er sjokkerte over hvor lite de har gjort på den skolen og at barnet nesten bare har vært sammen med assistenter og bytter skole fra høsten. Skulle helst bare hatt litt mer på plass før høsten… Anonymkode: a02d7...8f0 Dere gjør en kjempejobb ❤️ stå på! Jeg ønsker dere all lykke til, og håper den nye skolen kklarer gjøre det bedre! Anonymkode: 9eab7...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Begge mine barn har brukt en del tid på edutainment-spill fra nittitallet, men det er dessverre ikke helt rett frem å få tak i eller installere på en moderne maskin. Nå er riktignok ingen av mine i skolealder riktig enda, men de har begge fått allerede fått god nytte av å bruke tid med disse spillene. Eksempel fra "Labbe Langøres Lek & Lær 18md - 3 år" (med timestamp til relevant del av spillet) Og neste i serien, "Labbe Langøres Lek & Lær 3-5 år": Anonymkode: 5ae33...547
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dere gjør en kjempejobb ❤️ stå på! Jeg ønsker dere all lykke til, og håper den nye skolen kklarer gjøre det bedre! Anonymkode: 9eab7...f8c Takk, vi håper og krysser fingrene! 😊 Anonymkode: a02d7...8f0
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Begge mine barn har brukt en del tid på edutainment-spill fra nittitallet, men det er dessverre ikke helt rett frem å få tak i eller installere på en moderne maskin. Nå er riktignok ingen av mine i skolealder riktig enda, men de har begge fått allerede fått god nytte av å bruke tid med disse spillene. Eksempel fra "Labbe Langøres Lek & Lær 18md - 3 år" (med timestamp til relevant del av spillet) Og neste i serien, "Labbe Langøres Lek & Lær 3-5 år": Anonymkode: 5ae33...547 Takk for tips! 😊 Anonymkode: a02d7...8f0
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli Om skolen til barnet bruker Salaby er det også gøy, læringsplatformen til Gyldendal. Bruk barnets Feide for å logge inn i de ulike læringsressurser som skolen bruker. Anonymkode: d115f...ab6
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli Prøvde dere Poio lenge? Vet de bruker det på skolen her. Andreklassingen min synes det er kjempegøy selv om han kunne lese lenge før han begynte på skolen. Har inntrykk av at alle lærte seg å lese etter noen uker med poio 😅 Men må vel uansett helst være noe barnet selv synes er gøy. Anonymkode: 3374d...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 12.15): Vi har prøvd ett, som ikke var motiverende nok + at det gikk an å prøve seg fram i stedet for å huske. Husker dessverre ikke hva det heter. Anonymkode: a02d7...8f0 Poio er mye mer interaktivt, fargerikt, spillifisert osv. enn det aller meste annet han kommer til å måtte jobbe med i norsk skole, så hvis du bare avskriver det og lar ham slippe unna med at "det ikke var motiverende nok", så kommer både han og spesped-ene hans til å slite. Jeg respekterer at han har diagnoser, men hvis han har evner til å lære å lese, så tviler jeg på at du kommer til å finne noe som er mer "motiverende" enn Poio og liknende spill. De bruker ALLE triksene i boka innenfor pedagogikk og gamefication. Anonymkode: 98fdb...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli #17 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Poio er mye mer interaktivt, fargerikt, spillifisert osv. enn det aller meste annet han kommer til å måtte jobbe med i norsk skole, så hvis du bare avskriver det og lar ham slippe unna med at "det ikke var motiverende nok", så kommer både han og spesped-ene hans til å slite. Jeg respekterer at han har diagnoser, men hvis han har evner til å lære å lese, så tviler jeg på at du kommer til å finne noe som er mer "motiverende" enn Poio og liknende spill. De bruker ALLE triksene i boka innenfor pedagogikk og gamefication. Anonymkode: 98fdb...3f5 Hovedproblemet var at det gikk an å prøve seg fram, så han lærte ikke. Han er ifølge bup veldig intelligent, så ikke det det står på, men han klarer bare å fokusere på og holde på med det han er interessert i og det får vi rett og slett ikke gjort noe med. Anonymkode: a02d7...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. juli #18 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hovedproblemet var at det gikk an å prøve seg fram, så han lærte ikke. Han er ifølge bup veldig intelligent, så ikke det det står på, men han klarer bare å fokusere på og holde på med det han er interessert i og det får vi rett og slett ikke gjort noe med. Anonymkode: a02d7...8f0 Han er jo ikke veldig intelligent hvis han ikke klarte å lære bokstavene i Poio? Jeg har spilt det mye med eldste og ja, man kan prøve seg litt fram på noen av oppgavene, men det krever flere repetisjoner, så innen man får riktig svar har man i alle fall lært det ordet! Og mange av oppgavene handler om bokstavinnlæring, mengdetrening. Kan han alfabetet? Anonymkode: 98fdb...3f5
AnonymBruker Skrevet 29. juli #19 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er jo ikke veldig intelligent hvis han ikke klarte å lære bokstavene i Poio? Jeg har spilt det mye med eldste og ja, man kan prøve seg litt fram på noen av oppgavene, men det krever flere repetisjoner, så innen man får riktig svar har man i alle fall lært det ordet! Og mange av oppgavene handler om bokstavinnlæring, mengdetrening. Kan han alfabetet? Anonymkode: 98fdb...3f5 At han er veldig intelligent er ikke mine ord, men nevropsykologen på bup sitt utsagn. Han har gjennomført tester. Du kan tro hva du vil. Visstnok har det å lære å lese bare 2% med intelligens å gjøre, slik at også f.eks. de med utviklingshemming kan lære å lese, sier nevropsykologen. Barnet har som sagt antakelig også dysleksi. Hvis du hadde lest innlegget mitt, hadde du visst at han ikke kan alfabetet. Jeg skrev at han ikke har lært seg bokstavene. Alfabetet består av bokstavene. Anonymkode: a02d7...8f0
AnonymBruker Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): At han er veldig intelligent er ikke mine ord, men nevropsykologen på bup sitt utsagn. Han har gjennomført tester. Du kan tro hva du vil. Visstnok har det å lære å lese bare 2% med intelligens å gjøre, slik at også f.eks. de med utviklingshemming kan lære å lese, sier nevropsykologen. Barnet har som sagt antakelig også dysleksi. Hvis du hadde lest innlegget mitt, hadde du visst at han ikke kan alfabetet. Jeg skrev at han ikke har lært seg bokstavene. Alfabetet består av bokstavene. Anonymkode: a02d7...8f0 Så tverr du er! Jeg forsøker bare å komme med konstruktive innspill. Kanskje du bør spørre nevropsykologen på BUP om hva dere kan gjøre for hjelpe barnet med å lære og lese. De har sikkert tilgang til mange flere spesped-ressurser enn det du kan kjøpe som privatperson. F.eks. de ressursene barn med utviklingshemming bruker. Anonymkode: 98fdb...3f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå