AnonymBruker Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli Jeg tok en tidlig ultralyd for to uker siden, da mest sannsynlig 5+6. Gynekolog kunne da ikke se noe som helst, bare grått, ikke antydning til noe. Hun sa at det enten var altfor for tidlig eller så måtte jeg forberede meg på at det ikke kom til å gå bra. HCG ble målt uka før og etter UL, og hadde steget fra 185 til 14000. Skal ta ny måling neste uke. Nå, 8+0, var jeg hos ultralydjordmor og det har kommet et stort svart område som ikke var der sist. Det har jo derfor vært noe utvikling. Hun sa at det er tydelig at jeg er gravid, men at hun ikke kunne se noe mer - at det var litt «slørete» bilde og vanskelig å se/finne embryo. Hun mente også at jeg kunne være tidligere enn 8+0 (eller at det stemte, men var vrient å se), og at det er tydelig at det er «noe på gang». Hun sa at noen kunne det være vanskeligere å se på, og at det kan godt hende at det gjemmer seg noe der som dukker opp på neste ultralyd. Må komme tilbake igjen om nye to uker… Så da må jeg spørre: har noen opplevd noe lignende, og har det gått bra?? Hun hadde ingen umiddelbar mistanke om MA, og mente det fremdeles kunne gå bra, men kjenner jeg blir nervøs🥺 Har ikke like mange symptomer lenger heller, og er redd dette ikke går vegen… Er 34 år, singel og denne graviditeten kom som en stor overraskelse på meg, og er redd jeg ikke vil få muligheten igjen om dette ikke går bra… Anonymkode: 93142...602
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Jeg tror nok ikke at dette går bra hvis alt var info stemmer - dessverre. Selv om du tok feil og "kun" var 4 uker da du tok første UL, så burde du etter 2 uker kunne se noe på UL. I tillegg er økningen på hcg veldig veldig rask, som kan tyde på blæremola! (Hvor mange timer/dager er det imellom de to prøvene?, og er det kanskje en 0 for mye?) At man ikke ser embryo med hjerte rundt uke 6 er ganske så vanlig (hjerte begynner å slå rundt da, og man kan ofte se det i uke 7). Hvis man ikke ser noe som helst i uke 8 og man er sikker på EL/befruktnings-dato, så er det nok dårlig tegn. Er du sikker på at de du gikk til er faktisk god på faget sitt? Finnes dessverre en del jordmødre der ute som driver med tidlig ultralyd uten å være kvalifisert. Fordi det kan jo også være årsaken at man ikke kunne se noe. 5+6 var muligens for tidlig, og hvis jordmora ikke er utdannet i tidlig ul, så kna det nok likevel være at alt er bra! Lykke til uansett, nervepirrende og spennende tider du står foran! Anonymkode: 56895...afe
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Høres ut som hcg er innafor normalen. Men om de ikke ser noe 8+0 tror jeg du enten er kortere på vei enn du tror, eller så har det nok dessverre ikke gått bra. Anonymkode: d5a1c...3ee
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli TS her. Litt mer info: første dag i siste mens var 30.mai. Samleie 11.juni, eggløsning rundt samme tid. Er som sagt singel, så det er den eneste muligheten, og er derfor ganske sikker på befruktningstidspunktet. Det var nøyaktig to uker mellom HCG-prøvene, og fastlegen sa det var fin stigning; ingen 0 for mye. Skal ta ny måling over helga, da har det gått to uker siden forrige måling. Men er ikke veldig optimistisk nå. Den andre jeg var hos er ultralydjordmor, men om hun er flink i faget sitt vet jeg ikke! Hun virket veldig ålreit, forklarte fint. Men synes det er merkelig hvis «alt håp er ute» at hun ikke bare sier det som det er. Hun var optimistisk og sa at bildet var «tåkete», flere faktorer kunne spille inn for at hun ikke så, at jeg definitivt er gravid og at jeg ikke måtte ta sorgene på forskudd. Men å gå slik og ikke vite i flere uker til er ikke bra for psyken min kjenner jeg…livet har vært ganske mørkt i det siste, og dette var det ene lyspunktet jeg hadde. Så blir det mest sannsynlig ikke noe av…kjenner det er veldig vondt! Jeg har svært høy bmi, over 50, men om det har noe å si for innvendig ultralyd vet jeg ikke…vet at utvendig kan være utfordrende, men… Nei, huff. Dette knekker meg totalt. Med de datoene - er det noen mulighet for at jeg kan være kortere på vei enn hva jeg tror? Svaret er vel nei, men jeg må spørre likevel.. Anonymkode: 93142...602 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Jeg var på ultralyd uke 8+4 på sykehuset hos lege, og da så vi helt tydelig fosteret og hjerteaktivitet, morkake og det hele 🤔 Så høres litt rart ut at de ikke så noen ting? Med mindre du er betydelig kortere på vei da, men det høres jo ut som du har kontroll på datoene dine... Anonymkode: 08052...fe4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Jeg hadde privat ultralyd i mellom uke 8 og 9, og da kunne man tydelig se foster og hjertelyd. Så de burde kunne se noe som dette Anonymkode: 82098...cb1 1 1
Summeer Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli (endret) Høy bmi forstyrrer ultralyd. Men hvor mye fettvev som hindrer bølgene på innvendig aner jeg ikke. De to svangerskapene jeg har hatt som resulterte i barn var det veldig tydelig klump med hjerteslag i uke 6+2 og 6+4 . Helt tydelig to klumper med hjerteslag i det ene, så ingen tvil om at det var twins (var lenge ufrivillig barnløs og derfor tett oppfølging av gynekolog og innvendig ultralyd allerede i uke 4+3 på det ene svangerskapet og da var det tydelig fortykkede slimhinner og tydelig "noe på gang") de tre svangerskapene som ikke gikk bra og jeg hadde innvendig tidlig ultralyd var det skygger/noe/grått etc. Det ene var blighted ovum, da dør embryoet tidlig mens morkaka vokser. Den produserer hcg så stigningen er tilnærmet normal i starten før den stagnerer. Endret 26. juli av Summeer
Fizzypo Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli Har aldri tatt UL før uke 8 så kan dessverre ikke besvare spørsmålet ditt. Syns likevel det er noen grunner til forsiktig optimisme: du nevner ikke at du har hatt smerter eller blødninger, HCG viste en fin økning på 2 uker og det har tilkommet et positiv utvikling på ultralyd fra uke 5 til 8 med utvidelse av livmoren og tilstedeværelse av fostersekk (går ut ifra at det er det du mente med "svart område"). Jeg stusser også på at det var jordmor som utført tidlig UL og at hun ikke konsulterte lege når hun var så usikker. Var dette gjort i det offentlige? Hvis jeg var deg ville jeg uten tvil bestilt time hos privat gynekolog fremfor å grue meg og bli helt nedbrutt av å vente på neste innkalling. Sender deg varme tanker og krysser fingrene for deg.❤️🤞 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli Har tatt UL i uke 8 to ganger og har begge ganger sett et tydelig foster med hode og kropp. 14. 000 i hcg i uke 8 er heller ikke spesielt høyt. Trenger ikke å bety krise, for variasjonen i normalverdier er stor, men tatt i betraktning at du heller ikke har sett noe særlig på UL så lover det ikke godt. Dessverre kan man ikke si noe om økningen er god nok eller ikke fordi prøvene er tatt over et for stort tidsrom, og et sted rundt uke 8 vil økningen ofte avta. Anonymkode: 493fa...53d
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli Fizzypo skrev (1 time siden): du nevner ikke at du har hatt smerter eller blødninger, HCG viste en fin økning på 2 uker og det har tilkommet et positiv utvikling på ultralyd fra uke 5 til 8 med utvidelse av livmoren og tilstedeværelse av fostersekk (går ut ifra at det er det du mente med "svart område"). Var dette gjort i det offentlige? Hvis jeg var deg ville jeg uten tvil bestilt time hos privat gynekolog fremfor å grue meg og bli helt nedbrutt av å vente på neste innkalling. Sender deg varme tanker og krysser fingrene for deg.❤️🤞 Jeg har ikke hatt smerter eller blødninger nei, så akkurat det er jo positivt! Fin økning av HCG også, så frem til andre ultralyden har jeg egentlig vært ganske rolig og tenkt at det ser fint ut og sikkert ordner seg! Med svart område mener jeg selve livmoren - vil jeg tro? Under første UL i uke 6 var skjermen kun grå. Man så absolutt ingenting, kun grått. Under andre ultralyd hadde det kommet et stort, svart område - da mest sannsynlig livmor? Men hun så ingenting inne i den, ikke fostersekk eller noe som helst. Se for deg et ultralydbilde uten baby. That’s it. Grått rundt, et svart område, tomt inni. Så litt usikker på hva det betyr - om det virkelig ikke er _noe som helst_ der, eller om det bare «gjemmer» seg. Tror kanskje det er årsaken til at hun ble usikker, men jeg vet ikke - har aldri vært gravid, og kjenner jeg har svært lite peiling på dette😳 Begge timene var privat, men på ulike klinikker. Men tusen takk for råd, forsiktig optimisme, varme tanker og kryssede fingre - det betyr mye☺️❤️ Anonymkode: 93142...602
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): 14. 000 i hcg i uke 8 er heller ikke spesielt høyt. Trenger ikke å bety krise, for variasjonen i normalverdier er stor, men tatt i betraktning at du heller ikke har sett noe særlig på UL så lover det ikke godt. Anonymkode: 493fa...53d HCG-målingen på 14 000 ble gjort i uke 6/7, og med nedre sjikte på henholdsvis 1110 og 2560 ut ifra skjemaet jeg har funnet er det derfor godt innenfor normalverdi😊 Skal ta nye blodprøver over helga for å se om det har vært noen utvikling, selv om stigningen på et tidspunkt vil flate ut - som du sier. Anonymkode: 93142...602
Fizzypo Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli Jeg tror vi tenker på det samme ang. det svarte området. Uansett så er det positivt at det har vært en utvikling, og jeg syns at i situasjoner som dette det man ikke kan påvirke utfallet så bør man holde fast ved alt som er positivt, hvor enn lite det måtte være.😊 Du har kanskje lest denne tråden allerede, men legger ved link likevel og håper den kan gi deg litt oppmuntring: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1861018-positive-erfaringer-med-tom-fostersekk-uke-7/#comment-3633736
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke hatt smerter eller blødninger nei, så akkurat det er jo positivt! Fin økning av HCG også, så frem til andre ultralyden har jeg egentlig vært ganske rolig og tenkt at det ser fint ut og sikkert ordner seg! Med svart område mener jeg selve livmoren - vil jeg tro? Under første UL i uke 6 var skjermen kun grå. Man så absolutt ingenting, kun grått. Under andre ultralyd hadde det kommet et stort, svart område - da mest sannsynlig livmor? Men hun så ingenting inne i den, ikke fostersekk eller noe som helst. Se for deg et ultralydbilde uten baby. That’s it. Grått rundt, et svart område, tomt inni. Så litt usikker på hva det betyr - om det virkelig ikke er _noe som helst_ der, eller om det bare «gjemmer» seg. Tror kanskje det er årsaken til at hun ble usikker, men jeg vet ikke - har aldri vært gravid, og kjenner jeg har svært lite peiling på dette😳 Begge timene var privat, men på ulike klinikker. Men tusen takk for råd, forsiktig optimisme, varme tanker og kryssede fingre - det betyr mye☺️❤️ Anonymkode: 93142...602 Svart område er ikke livmoren (den er hvit-grå på ultralyd), det er fostervann. Embryoet skal ligge inni det svarte området, i uke åtte skal det være lett å se - inkludert bankende hjerte, man kan se hodet og armer og bein som er i utvikling. Anonymkode: 750af...a00
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Svart område er ikke livmoren (den er hvit-grå på ultralyd), det er fostervann. Embryoet skal ligge inni det svarte området, i uke åtte skal det være lett å se - inkludert bankende hjerte, man kan se hodet og armer og bein som er i utvikling. Anonymkode: 750af...a00 Takk for oppklaring! Da var det altså kun livmoren hun så på første UL og livmor med fostervann på andre UL. Men ikke noe mer enn fostervann…som ifølge henne var «slørete» og vanskelig å se gjennom. Tungt å gå slik og ikke vite..men tro det verste. Anonymkode: 93142...602
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli Fizzypo skrev (39 minutter siden): Jeg tror vi tenker på det samme ang. det svarte området. Uansett så er det positivt at det har vært en utvikling, og jeg syns at i situasjoner som dette det man ikke kan påvirke utfallet så bør man holde fast ved alt som er positivt, hvor enn lite det måtte være.😊 Du har kanskje lest denne tråden allerede, men legger ved link likevel og håper den kan gi deg litt oppmuntring: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1861018-positive-erfaringer-med-tom-fostersekk-uke-7/#comment-3633736 Det svarte området er visst ifølge anonym fostervann. Tusen takk for at du er så positiv og kommer med oppmuntrende ord og linker❤️ Jeg prøver å forholde meg positiv, men samtidig realistisk. Har lest en del nå, og med avtakende symptomer er jeg redd det ikke går rette veien…men da kan jeg jo isåfall bli positivt overrasket om det skulle gjøre det likevel☺️ Anonymkode: 93142...602
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for oppklaring! Da var det altså kun livmoren hun så på første UL og livmor med fostervann på andre UL. Men ikke noe mer enn fostervann…som ifølge henne var «slørete» og vanskelig å se gjennom. Tungt å gå slik og ikke vite..men tro det verste. Anonymkode: 93142...602 Jeg tolker det slik ja, ut fra det du skriver, men jeg er jo ingen jordmor, og jeg har heller ikke sett dine bilder, selvsagt. Det er vel neppe så mye mer å gjøre enn å ta en ny ultralyd om en uke eller to, og se om det er noen utvikling/endring. Ønsker deg lykke til! Skjønner dette er vanskelig. Anonymkode: 750af...a00
HeleneHS Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Svart område er ikke livmoren (den er hvit-grå på ultralyd), det er fostervann. Embryoet skal ligge inni det svarte området, i uke åtte skal det være lett å se - inkludert bankende hjerte, man kan se hodet og armer og bein som er i utvikling. Anonymkode: 750af...a00 Kan også være blæra og at jordmor absolutt ikke har peiling. Dette var en privat aktør som i tillegg virket usikker - jeg ville ikke stolt på dette andre UL i det hele tatt og bestilt ny time hos en dyktig gynekolog, helst noen med erfaring fra assister befruktning eller forsterdiagnostikk! Lykke til TS! 🤗 Endret 28. juli av HeleneHS 1
Fizzypo Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det svarte området er visst ifølge anonym fostervann. Tusen takk for at du er så positiv og kommer med oppmuntrende ord og linker❤️ Jeg prøver å forholde meg positiv, men samtidig realistisk. Har lest en del nå, og med avtakende symptomer er jeg redd det ikke går rette veien…men da kan jeg jo isåfall bli positivt overrasket om det skulle gjøre det likevel☺️ Anonymkode: 93142...602 Jeg har lest så mange historier her inne på KG at jeg tenker det alltid er håp før det er 100 % utelukket. Avtagende symptomer i uke 8 behøver ikke å bety noe og er visst en greie. Jeg husker at det samme skjedde med meg og jeg googlet febrilsk og fant mange tilsvarende historier. Symptomer svinger og kan forsvinne en dag for så å komme tilbake selv om de var til stede i full styrke før det. Støtter det @HeleneHS skriver her oppe om å bestille time hos en dyktig og erfaren gynekolog neste gang. Hold oss gjerne oppdatert og lykke til med både HCG-måling og UL!❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli Muligens ikke det du vil høre akkurat nå, men hvis du er sikker på eggløsning så skal man i uke 8 kunne se både kropp og bankende hjerte. Hvis det er en mulighet for at eggløsning er usikker, så kan jo dette være helt normalt. Men er du 100% på eggløsning, så kan du forvente å se mer. Jeg har, med begge mine barn, sett tydelig kropp og bankende hjerte i uke 7-8. Den ene gangen de ikke fant det, var det en MA. Selv om hcg er innenfor det vi kaller normal, så har den ikke doblet seg 7 ganger på disse 14 dagene, som er normalen. Dog kan hcg-stigning avta etter uke 6, så dette må eventuelt følges tettere opp for å se at den faktisk stiger, altså teste flere ganger med noen dagers mellomrom. Til sammenligning har jeg, ved uke 6, hatt hcg på over 30 000. Vi produserer hcg i ulikt tempo og her er det individuelle forskjeller, så her er det ikke meningen at alle skal ligge på et likt nivå. Hvordan vi velger å forholde oss til slik usikkerhet er jo variabelt. Noen ønsker å forholde seg til statistikk og fakta, selv om det er negativt. Andre ønsker å holde fast i håpet. Men hadde dette vært meg, hadde jeg ønsket klarhet i situasjonen, og bestilt privat ultralyd. For meg ville det vært tortur å klamre meg fast i et håp, og risikere å få håpet knust om 2 uker. Anonymkode: 39470...ac2 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli HeleneHS skrev (11 timer siden): Kan også være blæra og at jordmor absolutt ikke har peiling. Dette var en privat aktør som i tillegg virket usikker - jeg ville ikke stolt på dette andre UL i det hele tatt og bestilt ny time hos en dyktig gynekolog, helst noen med erfaring fra assister befruktning eller forsterdiagnostikk! Lykke til TS! 🤗 Ja, det kan det være - svart = væske, og du har selvsagt rett i at det kan være både fostervann og blære. Men hvis jordmor rotet sammen livmor og blære har hun virkelig ikke peiling. Anonymkode: 750af...a00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå