Gå til innhold

Instagram-feed fra kvadratisk visning til portrettformat :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grrr. Jeg skjønner etter litt googling at jeg er temmelig på etterskudd her, men først nå endret visningen på IG-feeden min seg fra kvadratisk  (1:1) til Metas nye superirriterende portrettformat (4:5). Resultat: Hele feeden min er komplett ødelagt og uharmonisk, etter ÅR med nøye utvalgte billedutsnitt før posting, tilpasset det ikoniske kvadratiske formatet.

Jeg er SUR. Har søkt etter måter å endre visningen på, men det ser mørkt ut. Innspill mottas med takk.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha postet i dag ser jeg også at det nå er sprik mellom hvordan bildet ser ut når det er ferdigredigert (fremdeles kvadratisk der nemlig!), og hvordan det vises i feeden, der det kuttes til portrettformatet 4:5. :sur: 

Hvis jeg i det minste kunne fått se det rektangulære visningsformatet i redigeringen og så fått bildet gjengitt i feeden uten beskjæringer hadde det hjulpet litt! Men jeg fatter faktisk ikke hvordan jeg skal få det til. Ikke bare sur der altså - også dum, tydeligvis.

Skrevet

Sinnasmileyen😄. Og nå irriterer jeg sikkert enda mer med å svare, ettersom jeg ikke kan hjelpe (poster ikke selv på Instagram). Ser du ikke har fått svar, så tenkte kanskje det er en idé å poste det under data, spill og teknologi? Kanskje et underforum med litt mer aktivitet. Lykke til!

Skrevet

Jeg har funnet flere tråder om tematikken på Reddit, men ingen svar - dvs det er sånn omtrent 150 svar i hver tråd, men ingen løsninger, bare særdeles sure IG-brukere som VELTER ut sin frustrasjon. :eeeh: 

Noen utdrag: 

Sitat

Det er som om de gjør alt de kan for å gjøre appen så teit som mulig.

Sitat

Instagram-folka våkner hver morgen og spiser en bolle med idiot-suppe.

osv.

• Liker 3
Skrevet

Screenshot_20250726_225251_Messages.jpg

• Liker 2
Skrevet

:ler: 

Ellers, to whom it may concern: Jeg tror jeg nå har skjønt at dersom jeg KONSTANT heretter bruker funksjonen for å poste stående rektangulære bilder vil disse vises i sin fulle lengde og bredde i feeden. Før ble de beskåret øverst og nederst i visning i feeden for å passe 1:1-formatet, nå er det omvendt - alle kvadratiske bilder blir beskåret i feeden på sidene, slik at de blir smalere og passer 4:5-formatet.

For et komplett DUSTEOPPLEGG.

:sinna: 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har nå eksperimentert litt med beskjæring av bilder/ billedutsnitt og IG-posting.

Det rare er at stående rektangulære bilder i formatet 3:4 jeg tidligere har postet nå vises i sin helhet i feeden/griden, mens nye bilder jeg testet å poste i 4:5 (som skulle være det nye default-formatet) faktisk ble litt beskåret øverst og nederst. 

Dermed googlet jeg igjen, og det ser ut som en ny endring fant sted i slutten av mai: Nå kan også 3:4 postes og vises i sin helhet i feeden: https://www.theverge.com/news/676549/instagram-3-4-aspect-ratio-photos-phones-square-rectangle Men det som IKKE nevnes er at 4:5 nå kuttes litt i visningen i feeden! :murvegg:

Dette er seriøst det verste uforutsigbare rotet jeg har opplevd på IG - og det sier litt (appen virker jo nesten aldri helt etter hensikten, med evige bugs som avløser hverandre). Jeg skjønner at Meta vil tvinge oss alle til å slutte med posting av foto på IG og bare gå over til flimrende reels med meningsløs musikk som alle muter likevel for å ikke bli aldeles GALE I HODET, men alvorlig talt altså.

• Liker 3
Skrevet

Enig. Og takk til, eller fuck TikTok for denne utviklingen! 

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er av dem som synes Instagrams kvadratiske bildeformat er idiotisk, siden "ingen" tar bilder i det formatet. Jeg liker vest når et bilde fyller skjermen i fullformat. 

Skrevet (endret)
Babyface skrev (12 timer siden):

Jeg er av dem som synes Instagrams kvadratiske bildeformat er idiotisk, siden "ingen" tar bilder i det formatet. Jeg liker vest når et bilde fyller skjermen i fullformat. 

Bildene jeg tar er i formatet 2:3, så noe fullformat blir det uansett ikke - enten jeg nå poster i 3:4, 4:5 eller 1:1 må bildene beskjæres først, og for de to førstnevnte også redigeres til å stå på høykant. For å få postet dem i 4:5 eller 3:4 på IG må jeg også bruke funksjonen for stående rektangulære bilder på IG, og der hopper bildene rundt og er vanskelige å redigere ned i perfekt billedutsnitt for motivet.

Problemet er dessuten at alle bildene man har i feeden sin bygget opp gjennom de 10-12 årene IG har hatt 1:1 som standard og varemerke nå blir skviset sammen i et nytt billedutsnitt man ikke selv har valgt. For dem som møysommelig og bevisst har bygget et billedgalleri med vekt på estetikk er det temmelig ille - og IG gir ikke noen mulighet for å rette det opp igjen.

Et eksempel: En fyr jeg har fulgt lenge har gammeldagse postkort som estetisk idé for kontoen sin, og har (i årevis) understreket dette med en litt videre hvit ramme rundt alle bildene han har postet (mest landskaper og bybilder fra Frankike og Italia). Nå har Meta imidlertid kuttet sidene av alle bildene hans, slik at de ikke lenger har noen hvit ramme, men bare en tykk hvit kant øverst og nederst. I stedet for å være en kul effekt ser det nå bare ganske mislykket ut. Men han får vel heller bare gå over til å poste videoer der han ser inn i kamera og prater frenetisk, med morsom musikk lagt på. Det har han sikkert mye mer lyst til. 

Det er også dypt ironisk og ulogisk at 1:1 fremdeles er default postemodus, mens dersom man bruker det og ikke gjør noe ekstra vil man få bildene kuttet på sidene av Meta i visningen i feeden. Men greia er vel at ingen skal poste vanlige billedinnlegg lenger, og ingen skal se på billedgridene, bare på reels. Ser ikke bort fra at muligheten for billedposting snart blir fjernet fullstendig.

Endret av Aricia
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...