Ayesh Skrevet 26. juli #1 Skrevet 26. juli 6-åringen min har ønsket seg smartklokke i snart 2 år nå, og jeg har utsatt det lenge. Nå gråter han fordi 'alle' i klassen har det, så jeg føler jeg må kjøpe en før skolestart i 2. klasse. Jeg trenger tips og erfaringer fra dere: – Hvilken smartklokke er best og enkel i bruk for barn på 6–7 år? – Hva har barna deres? – Bør jeg gå for en dyr modell med en gang, eller starte med en billigere variant for å teste det ut? Setter stor pris på alle råd og anbefalinger!🥰
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Bare vær obs i kommunen jeg bor må smartklokke legges i mobilkassa på skolen så da må han klare å ta av klokken og på igjen når skoledagen er slutt. Hjelper ikke en gang om en kan sette klokka i skole modus, så lenge det er smart klokke som kan ta i mot samtale, tekstmeldinger, høre musikk osv må den i mobilkassa. Tviler å sterkt på alle har. Så der jeg var litt vikar i fjord var 3 av 20 elever som hadde, resten hadde en enkel mobil tlf Anonymkode: 6c528...523 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Barneklokker med GPS og telefon (2024) - Test - Tek.no https://share.google/kY4Fh4JYLEdSB9WSh Her er test fra 2024 Anonymkode: 6c528...523
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli XPLORA! Vi har hatt klokker fra dem i 8 år, de er helt supre. Vurderer mobilen deres til yngste nå 😊 Anonymkode: 4f66f...097 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Har Explora XGO3. Kjøpte Explora til jul i første kl. fordi "alle andre" har Explora. Mine råd: "Alle har" er ikkje alltid sant. Her viste det seg at det var ca halve klassen som hadde klokke. Du treng ikkje dyraste modellen. Vi bruker klokka til å ringje barnet og gi korte beskjedar, og barnet ringjer for å spørje om å bli med andre heim. Bruker ikkje andre funksjonar. Fordel: -Enkel i bruk. Barnet lærte det på ein blunk. Ulemper: - Må ladast så og seie kvar dag, også når klokka ikkje er i bruk. Mistenker at det er gps'en som dreg batteri, og eg får ikkje slått av denne. Er ikkje så teknisk. - Sleit med å sette den opp. Men er som sagt lite teknisk. -Varer ikkje lenge. Første klokke (hugsar ikkje namn på Explora-modell) varte ca 1 år. Har ikkje erfaring med andre enn Explora. Anonymkode: bc746...9af 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Smartklokke på skole der 9åringen går regnes som tlf og må legges i mobilsvar, så da må du evt høre med skolen om hvordan det er der😊 Anonymkode: 04dc0...55b 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli Vi har hatt ulike Xplora-modeller siden 2019 og er ikke særlig imponert. Fortsetter kun fordi barnet har spesielle behov og ikke fikser forandring særlig godt. De har til felles dårlig batterikapasitet, stadige bortfall av GPS (vi bor midt i Oslo, det ér dekning - og stadig skjer hopping som sier barnet begynner seg i Algerie e.l) og at appen ikke får kontakt med klokken selv om den er påslått, ladet og i dekningsområde. Hver kveld rundt midnatt kommer det varsel på appen om at klokken har forlatt sikker sone, selv om den ligger på kjøkkenbenken. Anonymkode: 6a87f...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Smartklokke på skole der 9åringen går regnes som tlf og må legges i mobilsvar, så da må du evt høre med skolen om hvordan det er der😊 Anonymkode: 04dc0...55b Mente legges i mobilskap, ikke svar😆 Anonymkode: 04dc0...55b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli For all del ikke kjøp en vanlig smartklokke, kjøp en barnesmartklokke så de ikke kommer ut på åpent nett. Det fins vel bare et par merker som har det, og av de er vel xplora mest brukt. Anonymkode: d9411...d57 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Har Explora XGO3. Den er grei å ringe, men andre funksjoner har jeg opplevd problemer- gps viser feil, slet å avbryte skole modus, ikke alltid vises det på App med hvem barn er snakket med. Det kunne vært veldig greit med funksjon som varsler når klokka er slått av. Anonymkode: 7b207...714
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli Du MÅ jo ikke kjøpe, men jeg ville gått for en Xplora-klokke om jeg skulle gjort det. Jobber på barneskole, alt av klokker skal ligge utilgjengelig for barnet i skoletiden (OG i SFO-tiden, det er det mange som ikke skjønner, men SFO måtte begynne med det etter at mange foreldre ringte barnet og sa "nå kan du gå hjem" og barnet ikke sa fra og plutselig var borte). I tillegg er det noen som har kamera, og flere foreldre ønsker ikke at egne barn skal tas bilder av . Vær også OBS på at GPS ikke alltid funker, vi har fått flere telefoner med spørsmålet om barnet er på skolen, for klokka er visstnok ved togstasjonen, i nærmeste by og mange andre steder enn der den faktisk er..... Men om man kun bruker den når man har lov, og til korte, enkle beskjeder og spørsmål, så er den jo nytting til det, selvfølgelig! Så lenge man husker å lade da, det må gjøres ofte har jeg skjønt. Anonymkode: 4d3d7...f21
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli Har også en som skal starte i andre klasse nå og her er det bare 4-5 stykker med smartklokke. Det er mobilfri skole og det er ikke lov med smartklokke eller telefon verken på skolen eller skolebussen. Det er heller ingen av barnets venner som har på klokken når de er på besøk hos venner. Anonymkode: 7e020...8f0
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli Ayesh skrev (5 timer siden): 6-åringen min har ønsket seg smartklokke i snart 2 år nå, og jeg har utsatt det lenge. Nå gråter han fordi 'alle' i klassen har det, så jeg føler jeg må kjøpe en før skolestart i 2. klasse. Jeg trenger tips og erfaringer fra dere: – Hvilken smartklokke er best og enkel i bruk for barn på 6–7 år? – Hva har barna deres? – Bør jeg gå for en dyr modell med en gang, eller starte med en billigere variant for å teste det ut? Setter stor pris på alle råd og anbefalinger!🥰 Du føler du må kjøpe? Hvorfor? Må du kjøpe fordi ungen ber om noe, og du gir etter? Eller er her et reelt behov for smartklokke? Hvilken innstilling har skolen og de andre foreldrene til at enkelte unger får alt de maser og ber om? Skal klokker og telefoner låses inn i skoletiden? Hva er da hensikten? Statussymbol for ditt barn? Tenk deg om enda en gang til. Små barn, ute alene, til og fra skole, venner eller annet, blir fra tid til annen overfalt av større barn som stjeler verdisakene deres. Er det verdt,å gi en seksåring en dyr smartklokke og på den måten utsette det lille mennesket for tyveri og andre mindre hyggelige aktiviteter fra større barn/tenåringer? Anonymkode: 89496...a01 3
NoaideBiehtar Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du føler du må kjøpe? Hvorfor? Må du kjøpe fordi ungen ber om noe, og du gir etter? Eller er her et reelt behov for smartklokke? Hvilken innstilling har skolen og de andre foreldrene til at enkelte unger får alt de maser og ber om? Skal klokker og telefoner låses inn i skoletiden? Hva er da hensikten? Statussymbol for ditt barn? Tenk deg om enda en gang til. Små barn, ute alene, til og fra skole, venner eller annet, blir fra tid til annen overfalt av større barn som stjeler verdisakene deres. Er det verdt,å gi en seksåring en dyr smartklokke og på den måten utsette det lille mennesket for tyveri og andre mindre hyggelige aktiviteter fra større barn/tenåringer? Anonymkode: 89496...a01 Når "alle" har smartklokke/telefon vil barna som ikke har det raskt føle seg utenfor, dessverre. Dette fordi de som har kan ringe hverandre og spørre om de skal finne på noe, eller bli med hverandre hjem uten å avtale på forhånd (de ringer foreldrene på vei hjem). De som ikke har telefon kan da naturlig nok ikke bli med rett hjem uten forhåndsavtale, eller bli oppringt med "hei, vi er på fotballbanen, blir du med?" Husk at folk ikke har fasttelefon lengre så barna kan ikke bare dra hjem til hverandre og ringe foreldrene derfra. Vi måtte også "gi opp" og kjøpe smartklokke i andre klasse, for barnet ble så sosialt utenfor. Har Xplora og er skikkelig misfornøyd med den, helt ELENDIG batteritid. Har gått over til vanlig mobil nå men skulle jo ønske smartklokkene fungerte bedre... 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli NoaideBiehtar skrev (6 minutter siden): Når "alle" har smartklokke/telefon vil barna som ikke har det raskt føle seg utenfor, dessverre. Dette fordi de som har kan ringe hverandre og spørre om de skal finne på noe, eller bli med hverandre hjem uten å avtale på forhånd (de ringer foreldrene på vei hjem). De som ikke har telefon kan da naturlig nok ikke bli med rett hjem uten forhåndsavtale, eller bli oppringt med "hei, vi er på fotballbanen, blir du med?" Husk at folk ikke har fasttelefon lengre så barna kan ikke bare dra hjem til hverandre og ringe foreldrene derfra. Vi måtte også "gi opp" og kjøpe smartklokke i andre klasse, for barnet ble så sosialt utenfor. Har Xplora og er skikkelig misfornøyd med den, helt ELENDIG batteritid. Har gått over til vanlig mobil nå men skulle jo ønske smartklokkene fungerte bedre... Folk med hodet på rette plassen og barn hjemme, har faktisk en fast mobil telefon liggende hjemme for små barn. En seksåring er ikke slik du prøver å bagatellisere behovet heller. Anonymkode: 89496...a01
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli Jeg spør alltid om navn når det er noe "alle andre" har. Som regel er det bare snakk om 3-4 som faktisk har tingen. Anonymkode: 658dc...adc 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 15.11): Tenk deg om enda en gang til. Små barn, ute alene, til og fra skole, venner eller annet, blir fra tid til annen overfalt av større barn som stjeler verdisakene deres. Er det verdt,å gi en seksåring en dyr smartklokke og på den måten utsette det lille mennesket for tyveri og andre mindre hyggelige aktiviteter fra større barn/tenåringer? Anonymkode: 89496...a01 Ikkje alle bur i så tvilsomme strøk heldigvis. Kva skal desse barnetjuvane med ei klokke som kun kan brukast til å ringe dei personane som ligg i kontaktlista? Anonymkode: bc746...9af 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Vi har xplora xpro6 eller noe sånt. Til den prisen er vi ikke særlig imponert. GPS-en er elendig og viser ikke i realtime, men man må oppdatere for å se hvor barnet er. Den er heller ikke særlig nøyaktig. De «sikre sonene» man kan sette er på minimum meter i diameter, og det blir alt for stort i vårt tilfelle hvor det er enkelte veier og områder som er off limits. Videre så fungerer ikke alltid ringefunksjonen, den må lades ofte, og lyden skurrer. Ville ikke kjøpt igjen, men kommer ikke til å bytte den ut nå som vi har den. Vi skal se an dette året her hva vi tenker, barnet skal bare begynne sånn smått å gå hjem deler av skoleveien selv, og så neste år hvor det får mer frihet (3 klasse) vurderer vi å kjøpe en Apple Watch med foreldremodus. Vi har en iPhone med foreldremodus som «hustelefon» nå, og der kan barnet kun kontakte våre telefonnummer og kan heller ikke bli ringt opp av ukjente. Det fungerer bra. Anonymkode: 972a8...4f7
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 15.42): Folk med hodet på rette plassen og barn hjemme, har faktisk en fast mobil telefon liggende hjemme for små barn. En seksåring er ikke slik du prøver å bagatellisere behovet heller. Anonymkode: 89496...a01 Du tenker i tilfelle brann kanskje? Barnet mitt har sjelden behov for å ringe meg når hen er heime. Klokke er meir praktisk for oss. Den blir brukt ein god del for å seie ifrå at barnet blir med andre heim. Besøk kan så klart avtalast på forhand, men det er enklare å vere sosial her i hvert fall når man kan vere impulsiv. Dette vil jo avhenge av om mange i klassen/vennegruppa har klokke/mobil. Eg ringer også barnet når hen er ute på leikeplassen/i nærmiljøet her, når hen må komme inn. Anonymkode: bc746...9af 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå