Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å ha ferie og å dra på ferie er jo to ulike ting… 

Selv har jeg alltid hatt minst to uker ferie om sommeren. 
Etter at jeg begynte å jobbe som lærer har det blitt lang ferie på meg. 
Alle jeg kjenner nå har noen uker sammenhengende, men kjenner noen som valgte å ta ut mindre ferie før de fikk barn. 
Mannen har i teorien 3 uker sammenhengende i sommer, men første uke jobbet han litt hver dag (resten av verden stopper ikke opp i fellesferien) resten av ferien har det vært noen sporadiske e-poster. 

Anonymkode: 7889a...5c4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig det er? Så utrolig merkelig spørsmål. Det er veldig vanlig, selvfølgelig! «Alle» på min arbeidsplass (vi er flere tusen) tar ferie på sommeren, alle vennene mine tar ferie, alle i familien tar ferie. Og som en annen sier - ferie er ikke kun å reise bort, ferie er fri fra jobb.

Anonymkode: 58ba2...2e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du får jo mer utbetalt i ferien enn ellers i året. Hvorfor har du ikke råd til det?

Anonymkode: 2ed93...c33

Fordi dei trekker 5 ukelønninger i juni. Ja eg får litt mer enn valig. Men utgiftene er like, dvs st eg får ca 10 k ekstra som eg kan reise på ferie for

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette skjønte jeg ikke? Man får feriepenger om en har jobbet resten av året? Og hvis en ikke jobber fullt så kan en søke om å ta mindre ferie? 

Anonymkode: 12d6c...999

Feriepenger er bare en trekkfri lønn, siden en betaler inn 5 ukelønninge på junilønnen så blir ikke den summen en kan bruke særlig større en en vanlig løn. Den vanlige lønnen går til lån og andre faste utgifter

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (På 26.7.2025 den 8.31):

Eg er 55 å har nesten aldri hatt ferie mer enn 2 uker, dette pga barna. Før så kunne en jobbe seg inn timer å avspasere i stedet for ferien, så kunne en slette ferien. Etter den ferieloven kom, er det dessverre ikke mulig lenger. Ferieloven som er laget for arbeidstaker blir brukt mot arbeidstaker, en blir nå tvunget til å ta 3 uker ferie. Dette er noe som svært mange ikke har råd til. 

Hva snakker du om? Jeg er 53 år og har alltid hatt ferie. Jeg har ikke alltid reist. 

Anonymkode: 6dbba...e2b

Skrevet

Å dra på ferie er veldig vanlig. Hva slags ferie, hvor og hvor mye det koster er ulikt.

Vi har vært 1 uke på Mallorca og 1 uke på campingferie i sommer. Resten har vært på dagsturer til ulike strender, både ferskvann og til sjøen. I august tar vi oss en langhelg i Oslo, og så er det tilbake til hverdagen.

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Feriepenger er bare en trekkfri lønn, siden en betaler inn 5 ukelønninge på junilønnen så blir ikke den summen en kan bruke særlig større en en vanlig løn. Den vanlige lønnen går til lån og andre faste utgifter

Jeg får en del mer, og ferie er ferie selv om du ikke bruker mye penger på den. Og så kan en jo spare i løpet av året om man har mulighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg får en del mer, og ferie er ferie selv om du ikke bruker mye penger på den. Og så kan en jo spare i løpet av året om man har mulighet. 

Ja for dei som har mulighet til å legge tilside sine egne feripenger så er det sikkert ok med ferie. Men en mnd ferie er mange tusen i overtid eg går glipp av

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (1 minutt siden):

Ja for dei som har mulighet til å legge tilside sine egne feripenger så er det sikkert ok med ferie. Men en mnd ferie er mange tusen i overtid eg går glipp av

Eller en måned du slipper dra på jobb og kan gjøre andre ting. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva snakker du om? Jeg er 53 år og har alltid hatt ferie. Jeg har ikke alltid reist. 

Anonymkode: 6dbba...e2b

Ja eg kan ikke snakke for deg. Men slik er det for meg. Bare tap i tillegg og overtid er mange tusen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller en måned du slipper dra på jobb og kan gjøre andre ting. 

Taper fortsatt masse på overtiden og tilleggene eg har på jobb

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (6 minutter siden):

Men det er jo begrenset hvor mye overtid du har lov til å jobbe også. På min arbeidsplass jobber mange alt for mye overtid etter loven, men de rekker å ta ferien sin likevel. 

Anonymkode: 39a85...976

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Taper fortsatt masse på overtiden og tilleggene eg har på jobb

Men er du avhengig av den den ene måneden da? Kan du ikke heller spare noe av overtiden du jobber ellers i året? 

Stusselig å se på ferie som tap dersom man har til faste regninger og mat på bordet. 

• Liker 1
Skrevet

Her HAR vi ferie og av og til når vi har ferie drar vi på tur. Noen ferier har vi bare vært hjemme, og tatt noen dagsturer eller turer med et par overnattinger enten i en annen by eller i telt, eventuelt på hytta. I fjor og året før det var vi på utenlandstur, ene året neste to uker og ene året en uke. Ingen turer planlagt dette året eller neste år.

Synes oftes ikke det er så avslappende å dra på langtur eller utenlandstur og vi tenker at ferie skal vi slappe av og ta oss inn i en ellers heftig hverdag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men det er jo begrenset hvor mye overtid du har lov til å jobbe også. På min arbeidsplass jobber mange alt for mye overtid etter loven, men de rekker å ta ferien sin likevel. 

Anonymkode: 39a85...976

En kan jobbe inntil 60 timer overtid i mnd, med utvidet søknad+ tillegg. Så det blir fort mange tusen

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men er du avhengig av den den ene måneden da? Kan du ikke heller spare noe av overtiden du jobber ellers i året? 

Stusselig å se på ferie som tap dersom man har til faste regninger og mat på bordet. 

Stusslig å sitte hjemme alene å vite at neste månedslønn er uten noe overtid og tillegg. Så da drar eg med meg dette til neste mnd og. Er eg på jobb så er det alltid noen å snakke med og

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (På 26.7.2025 den 8.31):

Eg er 55 å har nesten aldri hatt ferie mer enn 2 uker, dette pga barna. Før så kunne en jobbe seg inn timer å avspasere i stedet for ferien, så kunne en slette ferien. Etter den ferieloven kom, er det dessverre ikke mulig lenger. Ferieloven som er laget for arbeidstaker blir brukt mot arbeidstaker, en blir nå tvunget til å ta 3 uker ferie. Dette er noe som svært mange ikke har råd til. 

Alle arbeiddstakere i Norge opparbeider seg rett til ferie. Minimum 4 uker og en dag, for de fleste gjelder tariffavtale med 5 ukers betalt ferie. Det er kun det første arbeidsåret folk ikke får betalt ferie. Det vil for de fleste la seg løse ved å ha dialog med arbeidsgiver om ferietrekket. Ofte kan de trekke en uke hver måned i 5 mnd istedet for å ta hele trekket med en gang. Eller få trekket over f.eks 10 måneder. Eller droppe ferien det første året i arbeid, da en ikke plikter å ta full ferie uten opptjening. Så nei, de aller fleste har full lønn i ferien og skal dermed ha råd til full ferie. 
At noen slutter i en jobb og dermed bruker opp feriepengene før ferien er den enkeltes eget problem, men da har personen ikke forvaltet pengene sine godt nok. 

Anonymkode: 26931...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fem uker betalt ferie. Jeg jobber mye i perioder og har alltid rundt 70 timer avspasering som jeg tar ut og fyller opp igjen.  Jeg tar fem uker sammenhengende fri hver sommer, to uker til jul og to-tre langhelger høst og vår. Reiser alltid bort minst tre uker på sommeren, samt en eller to kortere utenlandsturer høst og vår. Jobber gjerne 45-50 timer i uka når jeg ikke har fri. Liker å ha det sånn. Har alltid reist til utlandet på sommeren, føler det ikke blir ordentlig ferie hvis ikke. Jeg prioriterer det framfor ny bil, stort hus osv. Jeg har hele livet bevisst valgt jobber med fleksibel arbeidstid og selvstendig ansvar for egne prosjekter. Det gir meg mest mulig av den friheten jeg trenger. 

Anonymkode: 42062...6ba

Skrevet

Jeg drar på hytta hvis du kan kalle det ferie. Er jo bare jobbing der. Har ikke vært utenlands siden 2014.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle arbeiddstakere i Norge opparbeider seg rett til ferie. Minimum 4 uker og en dag, for de fleste gjelder tariffavtale med 5 ukers betalt ferie. Det er kun det første arbeidsåret folk ikke får betalt ferie. Det vil for de fleste la seg løse ved å ha dialog med arbeidsgiver om ferietrekket. Ofte kan de trekke en uke hver måned i 5 mnd istedet for å ta hele trekket med en gang. Eller få trekket over f.eks 10 måneder. Eller droppe ferien det første året i arbeid, da en ikke plikter å ta full ferie uten opptjening. Så nei, de aller fleste har full lønn i ferien og skal dermed ha råd til full ferie. 
At noen slutter i en jobb og dermed bruker opp feriepengene før ferien er den enkeltes eget problem, men da har personen ikke forvaltet pengene sine godt nok. 

Anonymkode: 26931...fb2

Er ikke snakk om at eg ikke får, men eg vil ikke ha, eg ønsker ingen ferie, men eg blir tvunget til det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...