Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører mye snak om ferie hvert år, men hvor vanlig er det egentlig å ta ut flere uker sammenhengende? Jeg har alltid jobbet om sommeren for å få råd til bolig i hjembyen. Har ikke hatt flere uker ferie siden jeg var 22, og det er ti år siden. Har flere venner fra barndommen i samme situasjon 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er 55 å har nesten aldri hatt ferie mer enn 2 uker, dette pga barna. Før så kunne en jobbe seg inn timer å avspasere i stedet for ferien, så kunne en slette ferien. Etter den ferieloven kom, er det dessverre ikke mulig lenger. Ferieloven som er laget for arbeidstaker blir brukt mot arbeidstaker, en blir nå tvunget til å ta 3 uker ferie. Dette er noe som svært mange ikke har råd til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fire uker hver sommer, men blir 5 uker på meg i år. Det er lavsesong i min jobb, en stor fordel da jeg ellers blir forstyrret en del på ferie. Har vært to turer ut av Norge, og på en norgesferie. Er hjemme en uke nå da mannen måtte jobbe, og jeg burde egentlig jobbe men følte for å ta sammenhengende fri. 

Tror alle jeg kjenner, også familie, har noen uker sammenhengende. 

Anonymkode: 8bcfa...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som ikke følger loven. Ferieloven sier at arbeidsgiver er pliktig å påse at arbeidsgiver tar ut sammenhengnde ferie.

Anonymkode: b3aba...f43

• Liker 7
Skrevet

Å ta ferie fra jobb er ikke ensbetydende med å dra på ferie. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 20 år hvor jeg ikke dro på ferie. Var alene med den daglige omsorgen for barn. Jeg sørget for at de (og vi) fikk opplevelser og når de ble store nok så sendte jeg de med fly til besteforeldre. Nå er de store at de har flyttet hjemmefra så har dratt på ferie til utlandet hvert år i snart 10 år. Pleier normalt bare å ha 2 uker sammenhengende ferie etter eget valg. 

Anonymkode: 91cb2...0c2

Skrevet

Vet ikke, er bare et jævla stress. Så er jo ikke verdt det. Er ferie og være hjemme og slappe av. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ferie? Syk og pleietrengende sønn, vanskelig å tilbringe tid andre steder enn hjemme det det meste er tilrettelagt. Så nei, dessverre for sønn og dessverre for meg. Men vi koser oss hjemme etter beste evne 

Anonymkode: 46f6f...ab8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok ikke mye ferie før vi fikk barn. Særlig nå som de er i skolelader er ferie sammen både fint og nødvendig :)  Veldig vanlig å ta ferie når man har fått barn som skal ha litt fri ila året.

Anonymkode: f4268...68c

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (15 timer siden):

Jeg hører mye snak om ferie hvert år, men hvor vanlig er det egentlig å ta ut flere uker sammenhengende? Jeg har alltid jobbet om sommeren for å få råd til bolig i hjembyen. Har ikke hatt flere uker ferie siden jeg var 22, og det er ti år siden. Har flere venner fra barndommen i samme situasjon 

Jeg har som regel en uke på våren 3 uker om sommeren og en uke når det nærmer seg desember. Reiser som regel på 1-2 turer i året. 

Anonymkode: 153de...68e

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass må man ta ut 5 uker ferie , eller man kan overføre 10 dager til året etter da . Trodde alle måtte det 🙈

Anonymkode: a5dbf...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (15 timer siden):

Eg er 55 å har nesten aldri hatt ferie mer enn 2 uker, dette pga barna. Før så kunne en jobbe seg inn timer å avspasere i stedet for ferien, så kunne en slette ferien. Etter den ferieloven kom, er det dessverre ikke mulig lenger. Ferieloven som er laget for arbeidstaker blir brukt mot arbeidstaker, en blir nå tvunget til å ta 3 uker ferie. Dette er noe som svært mange ikke har råd til. 

Du får jo mer utbetalt i ferien enn ellers i året. Hvorfor har du ikke råd til det?

Anonymkode: 2ed93...c33

• Liker 3
Gjest Husomvarderfør
Skrevet

Hva legger man egentlig i ordet ferie…for meg er det fri fra alt som er kjas og mas, fri fra den jævla vekkerklokka, spise frokost når jeg vil…gjerne med ett glass vin… ikke reise ha reisebestemmelser …. bli hjemme i den koselige hagen min og den gode solstolen om jeg vil…regner det tar jeg sofahjørnet med en god bok…gjøre hva jeg vil når jeg vil… bare ha fri og ferie og gjøre nettopp det jeg vil. Der har du meg.

AnonymBruker
Skrevet

I fjor hadde jeg ferie 2 uker sammenhengende og resten av sommeren hadde jeg "fri" men sommerjobb. I år har jeg bare fri fra sommerjobben noen dager om gangen, for jeg skal betale restskatt og deretter spare til videreutdanning som koster penger. Har bare fast deltidsstilling og regner med å jobbe deler av alle ferier inntil jeg får full stilling. 

Anonymkode: 5ea0d...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På min arbeidsplass må man ta ut 5 uker ferie , eller man kan overføre 10 dager til året etter da . Trodde alle måtte det 🙈

Anonymkode: a5dbf...031

På min hovedarbeudsplassen an ingen velge ferie/avspasering selv, vi har styrt ferie. Sånn var det også på forrige arbeidsplassen. Jobber innen utdanning da. Så vi har fri når elevene har fri (sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie). Vi har også tvungen mer enn 37,5 timers arbeidsuke gjennom arbeidsåret. 

På deltidsjobben har jeg fast helgeturnus, pluss jeg er ringevikar. Der må jeg ta ut ferie, men det har lite å si. 

Anonymkode: 5ea0d...bf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste årene studert og jobbet som vikar og har rett som det er pleid å ta meg en uke fri. Om sommeren har det vært 3-4 uker. Vi reiser også veldig mye tul utlandet. Mannen min tar alltid 4 uker på sommeren, påske og jul og de ukene vi reiser bort. Han har masse ferie tilgode pga mye flex tid som han bruker når han tar fri. Dvs, han jobber mye i perioder men så har han mye fri andre perioder.

Vi er familie på 5 med barn som begynner å bli voksne. Har alltid elsket å ha ferie sammen og har prioritert å reise bort. Ferie har aldri vært stress for oss selv da barna var små.

Anonymkode: 41893...27f

AnonymBruker
Skrevet

4 uker sammenhengene hver sommer.

Koser oss i Danmark nå i nydelig temperatur. 

Anonymkode: dde92...adb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (21 timer siden):

Dette skjønte jeg ikke? Man får feriepenger om en har jobbet resten av året? Og hvis en ikke jobber fullt så kan en søke om å ta mindre ferie? 

Anonymkode: 12d6c...999

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som student hadde jeg to uker ferie hver sommer. Hadde sommerjobb.

Etter at jeg fikk fast jobb, har jeg alltid hatt tre uker sommerferie. 

Da jeg hadde hjemme reiste vi som regel, eller var på hytta.

Nærmer meg 60, og liker nå å være hjemme i sommerferien. Stort hus og hage, så fint å være hjemme. Får alltid feriegjester på besøk.

Anonymkode: 90d22...d3e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter norsk lov er arbeidsgiver pliktig til til å se til at en tar ferie.  Arbeidsgiver kan få bot fra arbeidstilsynet hvis dette ikke følges 

Vet at enkelte omgår det regelverk ved å ha flere arbeidsgivere, for da blir det ofte ikke oppdaget. 

Selv gikk jeg mange år uten ferie men det var pga vi drev med gårdsbruk og ikke fikk avløser.

Ellers fikk en ferie tok det da i elgjakta

Anonymkode: 994c7...652

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...