Gå til innhold

Hvilken pels på hunder foretrekker du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken pels på hunder foretrekker du? Og hvilken pelsstell liker du best? Gjerne kom med eksempler på hunderaser. 

Anonymkode: 4f0d6...5e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kort uten underull. Whippetpels.

Silkemyk og lettstellt.

Klipt pels som pudelpels er også OK men da må hunden være ren. Jeg liker ikke fet pels og synes de fleste hunder lukter for mye. Golden retriver og rotweiler feks er raser jeg nesten ikke greier å klappe engang fordi de lukter så intenst.

Anonymkode: 4ed2d...1a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pels som krever minst mulig stell. Det vil si null klipping og minst mulig greing. Det må dog være nok pels til at jeg slipper å kle på hunden til tisseturer vinterstid.

Skrevet

Kort og glatt. Raser med sånn pels røyter gjerne litt hele tiden, men det lever jeg godt med. Lettstelte og ingen lukt.

Har tidligere også hatt hund med ull og dekkhår. Det var mye jobb med børsting de to gangene i året den røyta. I tillegg kunne den bare vises på utstilling ca 6 mnd i året. De siste 6 mnd, fordelt på to årlige røyteperioder var ikke pelsen fin nok til at det var verdt å melde på. Slike raser er penest når de er i full pels. 

Skrevet

Kortklipt wavy hår er min favoritt. Typ portugisisk vannhund med 1-5 cm lengde. Røyter ikke - lukter null - rask å tørke. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dobbelpels er (dessverre for huset) min favoritt. Underull og glatte myke dekkhår. Har en finsk lapphund. Den røyter ikke så mye men to ganger i året mister den underull, da er det mye hår som skal av, men med en effektiv blåser er mye av jobben gjort :) 

Anonymkode: a6949...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korthåret som f.eks Whippet. 

Orker ikke lang eller/og tykk pels. Synes de virker skitne og lukter vondt. Tenker bare på hva som skjuler seg inni pelsen der. 

Kunne hatt noe i likhet av Puddel, men da helt kortklipt. 

Anonymkode: a249e...a3d

Skrevet

Liker best at de har underull + dekkhår sø slipper man å kle på de så mye om vinteren og høsten. Syns det er styrete å holde på med klær på hundene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Myk og silkeaktig. 

Anonymkode: 08543...066

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker kort til semilanghåret ikke så tykk pels med underull til klimaet vi bor i. Lettstelt pels som tåler både kulde og varme greit.
Slipper å kle på mye med en gang det blir kjølig og tåler å brukes vintertid, men må støvsuge mye i røytesesongene til gjengjeld.

Anonymkode: 01f98...c4f

AnonymBruker
Skrevet

Kortklipt puddel. Slipper røyting, lukter ikke mye (bare litt våt ull når den er våt), og når den er kort trenger man ikke å børste den mye da det ikke floker seg noe særlig.

Anonymkode: 3d3fd...995

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Puddel hår. For dem kan jeg kose med, å ha helt oppi ansiktet uten å få allergisk reaksjon 😊

Ellers liker jeg alle typer pels, så lenge eier faktisk steller pelsen. Fett og folkete underull, som stinker våt hund er ikke akkurat så fristende å klappe på.

Anonymkode: 09f3f...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den hunden min har. selv om det er masse hår i røytetiden. Jeg velger hund etter egenskapene, aldri pelsen.

Anonymkode: 57708...bf8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker korthåra hunder med myk, delikat pels uten noe fett i. Men den vakreste pelsen er langhåra, stelte (!!! hater ustelte !!!) hunder. Afghansk mynde er det vakreste på jord, og har verdens deiligste pels å begrave hendene sine i, men for en jobb!

Anonymkode: e0ad4...dd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...