Gå til innhold

Dere som hadde ekstrem kvalme, ble det skrevet i epikrisen fra føden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som var kvalme hele svangerskapet men ikke innlagt, stod det i epikrisen fra føden at dere hadde et ukomplisert svangerskap og var frisk under graviditeten.

Bare stusset over at jeg ble ansett som helt frisk når jeg var så og si sengeliggende hele svangerskapet. Men de tenker kanskje på komplikasjoner for fosteret?

Anonymkode: 0ea42...163

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bør jeg kontakte føden og be de endre dette? Jeg var jo absolutt ikke frisk i svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bør jeg kontakte føden og be de endre dette? Jeg var jo absolutt ikke frisk i svangerskapet.

Vil ikke at det skal stå feil i journalen og fastlegennkan jo tro jeg har løyet om kvalmen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var stuptrøtt under graviditeten. Sovnet på jobb, sov fra jeg kom hjem til jeg skulle på jobb igjen. Jeg ble delvis sykmeldt pga. dette. Det står også i min epikriseat jeg var frisk. Jeg har ikke tenkt på dette, men jeg antar de mener alvorlige komplikasjoner som krever medisinsk behandling eller som har konsekvenser utover symptomene i seg selv. 

Anonymkode: 72b9b...7be

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten også vært hos fastlegen etter fødsel. Hun har lest epikrisen min uten å reagere på den. Det var hun som sykmeldte meg pga. trøtthet.

Anonymkode: 72b9b...7be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du var innlagt pga kvalmen din var du jo frisk og svangerskapet komplikasjonsfritt? Å være så kvalm er grusomt, men det er jo ikke farlig så sant du får i deg væske osv. Samme med bekkenløsning, det er helt jævlig for mor - men det er ikke en komplikasjon. Med komplikasjoner i sykehusforstand mener de stor/liten baby, feil på morkake, mye/lite fostervann, svangerskapsdiabetes og så videre. Altså ting som krever tiltak og overvåkning :) Hadde du ikke noe av det så var du per definisjon frisk i svangerskapet, selv om du hadde det forferdelig... 

Anonymkode: c8ea1...ef3

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innlagt noen ganger for å få væskebehandling pga. oppkast i ett av svangerskapene mine, og det står ikke noe om det i epikrisen fra fødselen. Men det eksisterer jo epikriser fra de innleggelsene da. Jeg var også innlagt en gang pga. besvimelser, kraftig svimmelhet og noen unormale øyebevegelser hvor de måtte utelukke hjerneslag. Det var i 2. trimester, og det er heller ikke nevnt i epikrisen fra fødselen. Men jeg hadde ikke slag, og de fant ikke noe under innleggelsen, så konklusjonen var altså at det ikke var noe alvorlig. 

Jeg antar at det er som andre nevner alvorlige komplikasjoner som krever behandling og evt. kan utgjøre en risko for deg eller fosteret i senere svangerskap som blir nevnt? Jeg snakket med jordmoren om problemene med kvalme og oppkast, og at jeg var redd for å få det igjen da jeg ble gravid igjen, og opplevde at hun tok det på alvor. Hun sa jeg skulle ha lav terskel for å kontakte lege ang. kvalmestillende og mulig behov for væskebehandling. Men jeg fikk dette bare i det ene svangerskapet, heldigvis. 

Anonymkode: 67c78...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Epikrisen er jo fra fødselen. Kvalme regnes som så vanlig at det ikke er noe å skrive ned, det er kun risikosvangerskap som er beskrevet der. 

Anonymkode: a798a...2bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var innlagt noen ganger for å få væskebehandling pga. oppkast i ett av svangerskapene mine, og det står ikke noe om det i epikrisen fra fødselen. Men det eksisterer jo epikriser fra de innleggelsene da. Jeg var også innlagt en gang pga. besvimelser, kraftig svimmelhet og noen unormale øyebevegelser hvor de måtte utelukke hjerneslag. Det var i 2. trimester, og det er heller ikke nevnt i epikrisen fra fødselen. Men jeg hadde ikke slag, og de fant ikke noe under innleggelsen, så konklusjonen var altså at det ikke var noe alvorlig. 

Jeg antar at det er som andre nevner alvorlige komplikasjoner som krever behandling og evt. kan utgjøre en risko for deg eller fosteret i senere svangerskap som blir nevnt? Jeg snakket med jordmoren om problemene med kvalme og oppkast, og at jeg var redd for å få det igjen da jeg ble gravid igjen, og opplevde at hun tok det på alvor. Hun sa jeg skulle ha lav terskel for å kontakte lege ang. kvalmestillende og mulig behov for væskebehandling. Men jeg fikk dette bare i det ene svangerskapet, heldigvis. 

Det står altså hos meg også at svangerskapet var ukomplisert selv om jeg var noen ganger innom sykehuset. Det som er nevnt ang. komplikasjoner, var at fostervannet var misfarget og fosterets hjertelyd påvirket under fødselen.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil ikke at det skal stå feil i journalen og fastlegennkan jo tro jeg har løyet om kvalmen.

Altså, er dette kvalmen tidligere i svangerskapet? Den spiller jo ingen rolle for det som skjer på sykehuset under fødsel? Skjønner ikke helt. 

Anonymkode: f98fc...a28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor fastlegen ikke skal tro deg, og hvorfor det er så viktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Altså, er dette kvalmen tidligere i svangerskapet? Den spiller jo ingen rolle for det som skjer på sykehuset under fødsel? Skjønner ikke helt. 

Det står frisk fødende med ukomplisert svangerskap. Jeg var sykmeldt fra A til Å og sengeliggende. Absolutt ikke frisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det står frisk fødende med ukomplisert svangerskap. Jeg var sykmeldt fra A til Å og sengeliggende. Absolutt ikke frisk. 

Men du er jo frisk fødende selv om du har vært kvalm. Ikke har du svangerskapsdiabetes, ikke hjerteproblemer, ikke stoffskifteproblemer osv, ingen av de tingene som gjør svangerskapet farlig og påvirker barnet, eller gjør det farlig å føde. Du har heller ikke hatt så alvorlig hypermesis at det var behov for innleggelse. Selv om formen har vært dårlig så har du vært frisk, du har hatt hel påregnelige svangerskapsplager. 

Anonymkode: ab47a...80c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det står ikke i min epikrise fra sykehuset heller, men vil ikke si det er veldig relevant. Epikrisen er jo fra fødselen, ikke hele graviditeten. Legen skal uansett ha journalført at du var dårlig, selv har jeg fått utskrevet medisiner mot kvalme i alle svangerskapene mine. Eneste gangen sykehuset har oppført det er den ene gangen når jeg ble innlagt pga det. 

Anonymkode: 5ceb8...dd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det har vel blitt skrevet epikriser fra innleggelser hvor du har fått væskebehandling? 

Anonymkode: 9e215...929

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det har vel blitt skrevet epikriser fra innleggelser hvor du har fått væskebehandling? 

Sorry, ser nå at du skriver at du ikke var innlagt.

AnonymBruker
Skrevet

En rehn3s som frisk fødende så lenge en ikke har eks: diabetes, hjertefeil, stoffskifte sykdom osv

Ekstrem kvalme regnes ikke som sykdom komplikasjoner 

Anonymkode: 097e9...0da

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig praksis, og kan aldri tenke meg at fastlegen reagerer på epikrisen fra fødsel, du har jo en journal hos han også der det står at du har vært kvalm og sykemeldt, så har du sikkert en jordmor journal der det står det samme. Ikke tenk noe mer på det, det betyr ingenting🙏

Anonymkode: 5d9e9...9e6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så å si sengeliggende fra uke 4 til fødsel. Første svangerskapet ble jeg ikke innlagt (enda jeg gikk ned nesten 15 kg fra startvekt, og var 42 kg da jeg fødte, og svært dehydrert) og jordmor var heller ikke bekymret. Jeg var hovedsakelig hos legen, han kom på hjemmebesøk fordi jeg var så dårlig. Hadde mye vann i kroppen, så så ikke ut som jeg var 42 kg, antar jeg. Jeg var mye alene i dette svangerskapet, da mannen var på jobbreise det meste av tida. Ingenting ble skrevet i epikrisen om dette, men legen har ført opp i journalen at jeg led av hyperemesis. 

Med andremann hadde jeg ny lege, og jeg ble straks lagt inn da jeg opplyste om at jeg var gått ned 6 kg fra startvekt. Jeg lå innlagt store deler av svangerskapet. Gikk ned 12 kg fra startvekt, men hadde heldigvis litt ekstra å gå på denne ganga. Ingenting ble skrevet i epikrisen fra sykehuset, men det er journalført.

Ingenting av dette hadde noe med fødsel å gjøre, så naturlig at det ikke er nevnt i epikrisen etter fødsel.

Anonymkode: 47997...885

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke hvorfor fastlegen ikke skal tro deg, og hvorfor det er så viktig.

Har fått høre av fastlegen at det ikke er normalt å være kvalm hele svangerskapet og ikke kunne jobbe noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...