AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Foreldre som lar sine barn hyle, skrike, synge og rope så høyt som de klarer, og i tillegg lar de hoppe i setene på buss, trikk eller fly, og aldri ber de dempe seg. Er det fordi de har lært seg å koble ut bråk fra ungene sine? Er det fordi de gir blanke blaffen? Eller er det fordi foreldrene ikke eier sosiale antenner, og tror at fremmede folk synes at ungene deres er like fantastiske som de selv gjør? Jeg spør fordi jeg i dag var vitne til et barn som laget mye bråk/ lekte seg med stemmen sin på et offentlig transportmiddel, og når en passasjer hysjet og ba barnet dempe seg litt, ble moren sur. Anonymkode: a5a59...deb 10 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Fordi dem ikke eier sosiale antenner. Eller.. gir fullstendig faen i alle andre enn seg selv. Og latskap da, selvsagt. De skaper disse kjipe og krevende ungene som våre andres barn må gå i klasse med. Urokråkene. Anonymkode: 5db1d...8a4 16 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli I følge enkelte på KG er det fordi barn må få være barn, og fordi det er slutt på tiden da barn skulle sees, men ikke høres. Dette betyr åpenbart at barn må gjøre som de vil og behøver ikke å lære å ta hensyn til andre. Anonymkode: e4ba2...8c9 17 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Jeg har full forståelse for at barn kan være vriene enkelte ganger. Har null forståelse for foreldre som ikke prøver å roe dem. Da blir jeg sur. Pleier å si fra om barn løper rundt og hyler i matbutikken f.eks. Det er ikke vanskelig å oppdra friske barn til å ikke gjøre det. Det er faktisk ikke helt ufarlig. Fort gjort å kræsje med et barn som plutselig kommer løpende rundt en reol. På fly, tog osv så må man jo prøve å avlede barnet. Plutselig gi dem en ny leke du har i veska el.l. Har oppdratt 3 barn. Hatt dem med på fly fra de var babyer. Null problem. Hatt med bøker og små leker. Passet på å være helt rolig selv. Om du stresser og styrer blir de påvirket. Ingen problem å ha dem med på butikk. De visste at de måtte gå rolig nært meg. Anonymkode: c84ac...d18 8 3 1
Knocks Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Det kan hende når man ser noe så ser man ikke alt. Det kan hende barnet er i en veldig aktiv og trass periode og man har jobbet med grensesetting, håndtert meltdowns mange ganger allerede den dagen, i tillegg til at foreldrene har sovet dårlig osv. Det skjer at man av og til ikke får til. Betyr ikke at man gir totalt f for det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Knocks skrev (4 minutter siden): Det kan hende når man ser noe så ser man ikke alt. Det kan hende barnet er i en veldig aktiv og trass periode og man har jobbet med grensesetting, håndtert meltdowns mange ganger allerede den dagen, i tillegg til at foreldrene har sovet dårlig osv. Det skjer at man av og til ikke får til. Betyr ikke at man gir totalt f for det. Det kan nok skje, men hadde likevel aldri latt det gå utover andre i det offentlige rom!! En familie her vi bor, har 3 barn. De handler hver torsdag ettermiddag samtidig som meg. Mor og far går stille konsentrert gjennom butikken og handler. Ungene herjer og løper rundt. Krangler, leker sisten, bærer rundt på varer de ikke skal ha, plukker i andre sine handlekurver og er veldig høylytte. Foreldrene bryr seg ikke. Ser de også på lekebutikken av og til. Da løper barna rundt med bamser og andre leker og trykker dem i trynet med eller uten snørr….. Ene gangen stod 2 av barna og tok oppi smågodt. Foreldrene var på andre siden av butikken. Det kom mye snop på gulvet og de tok nedi snopet flere ganger. Da sa jeg høyt til dem at det kunne de ikke gjøre. Da hørte en av butikkpersonalet meg og kom og sa at ungene måtte bli med til foreldrene. Foreldrene bare nikket når hun kom med dem og sa at de ikke burde stå med snopet alene. Anonymkode: 5dda8...e9e 7 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): I følge enkelte på KG er det fordi barn må få være barn, og fordi det er slutt på tiden da barn skulle sees, men ikke høres. Dette betyr åpenbart at barn må gjøre som de vil og behøver ikke å lære å ta hensyn til andre. Anonymkode: e4ba2...8c9 Dette. Jeg har akkurat vært på ferie i et annet land, og der var det noe helt annet. Barna oppførte seg ordentlig, og jeg observerte flere ganger store grupper barn (15-20 stk) i ca. 7-årsalderen på utflukt med kun en voksen. Det så ut som det fungerte strålende. Ungene så glade og fornøyde ut og hørte på den voksne. Anonymkode: 6cbe2...7bd 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli Enkelte har blitt livredde for å være noe annet enn kompis med ungene. Å irettesette dem så de blir sinte er visst ikke et alternativ, da må de distraheres med skjerm eller noe annet istedet for at de bruker det som en læringssituasjon. Da får man barn som gjør akkurat hva de vil fordi foreldre ikke gidder å ta kampen. Javel så er ungen midt i en «NEEEEI» fase, men er det farlig? Anonymkode: 9486f...a22 9 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette. Jeg har akkurat vært på ferie i et annet land, og der var det noe helt annet. Barna oppførte seg ordentlig, og jeg observerte flere ganger store grupper barn (15-20 stk) i ca. 7-årsalderen på utflukt med kun en voksen. Det så ut som det fungerte strålende. Ungene så glade og fornøyde ut og hørte på den voksne. Anonymkode: 6cbe2...7bd Lurer på om skoler i ikke-nordiske land har like store problemer i klasserommene med utagerende og grenseløse elever som i Norge? Jeg tviler, det er sannsynligvis akseptert og forventet at lærerne kan korrigere dem. Anonymkode: e4ba2...8c9 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli Det kan jo være så mange grunner, eller det kan være den ene uheldige dagen man treffer på de barna, så jeg tenker at man ikke skal dømme. Samtidig så kan jeg også bli rimelig irritert på barn som herjer på offentlige transportmidler eller i butikker uten at foreldrene gjør noe. En del har nok holdningen at barn er barn, og de må få lov å utforske og bruke kropp og stemme. Jeg kan skjønne det sånn delvis, men jeg er helt uenig i at det skal gå over hensyn til andre. I min verden holder man da ut inne i butikken så lenge barna klarer det ut i fra alder, modenhet og temperament, og når det ikke går, så går man ut eller hjem. Selv endte jeg senest i går med å true mine barn med å gå av bussen og gå hjem (det ville tatt en time i nærmere 30 grader med masse bagasje) fordi de begynte å herje og småkrangle ganske høylydt. Det er heller ikke noen god måte å møte det på, og det ble slik fordi jeg var sliten, lei og litt desperat etter å ha vært på reisefot hele dagen. Jeg skjønner at man kan gå i den motsatte grøfta også, med å bare gi opp og la barna bråke. Vi gikk forøvrig ikke av. Jeg sa til barna at den mente jeg ikke, og at jeg skjønte at de var slitne og leie og det begynte å bli nesten umulig å holde seg rolig, men at vi måtte klare det litt tid, for det var mange andre på bussen. Anonymkode: ba9be...c51 2 1
makkapakka Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Det er visst ferietid nå, der ungene kjeder seg, opplever daglig der en av foreldrene er sendt på butikken med 2 til 3 hyperaktive barn på slep. De hyler og skriker og river ned matvarer fra hyllene, forelderen er et annet sted i butikken for å plukke med seg det de skal ha. Sirkuset holder på helt til kassen der ungene klatrer på handlevogn og kassen .. osv, hører aldri at forelderen irettesetter eller ordner opp etter kaoset i butikken. Må være slitsomt for både foreldre og barn å ha en slik tilværelse. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har full forståelse for at barn kan være vriene enkelte ganger. Har null forståelse for foreldre som ikke prøver å roe dem. Da blir jeg sur. Pleier å si fra om barn løper rundt og hyler i matbutikken f.eks. Det er ikke vanskelig å oppdra friske barn til å ikke gjøre det. Det er faktisk ikke helt ufarlig. Fort gjort å kræsje med et barn som plutselig kommer løpende rundt en reol. På fly, tog osv så må man jo prøve å avlede barnet. Plutselig gi dem en ny leke du har i veska el.l. Har oppdratt 3 barn. Hatt dem med på fly fra de var babyer. Null problem. Hatt med bøker og små leker. Passet på å være helt rolig selv. Om du stresser og styrer blir de påvirket. Ingen problem å ha dem med på butikk. De visste at de måtte gå rolig nært meg. Anonymkode: c84ac...d18 Dette! Man må gjøre det man kan. I noen situasjoner kan selvsagt barn blir utålmodige og prøve seg litt ekstra slik som tog og fly. Men da må man forberede seg. Vi har med ipad, noen bøker, klistremerker, tegneblokk med farger og kanskje noen leker som ikke lager lyd eller inneholder 1000 små deler. Vi prøver å avlede når vi ser det begynner å bli litt for mye for barna. Viktig å følge med og ikke koble ut med egen bok eller podcast med øretelefoner i ørene (med mindre barna er rolig). iPad tas frem om vi må av hensyn til andre reisende. Da med øretelefoner til barna eller spill uten lyd. iPad kan brukes mindre utenom disse "nødstilfellene". Oppdragelse bør starte tidlig. Barn kan lære seg å oppføre seg og høre på beskjeder. Men det er for sent å prøve å oppdra første gang når man er på et fly. Dårlig oppførsel må også få konsekvenser. Ellers lærer barna aldri. Tror noen tenker det er mer lettvint for de selv å slippe å mase, kjefte og følge med. Og mener andre skal takle at barna deres er slik i enkelte situasjoner. Anonymkode: 8849c...88c 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli Og jeg passet tantebarna i bassenget. Ga den rolig beskjed om å holde seg i en kant da noen drev og svømte lengder. Og så fikk jeg kjeft for å ikke la barn være barn... Skal ikke være lett.... Anonymkode: 42f52...d32 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har full forståelse for at barn kan være vriene enkelte ganger. Har null forståelse for foreldre som ikke prøver å roe dem. Da blir jeg sur. Pleier å si fra om barn løper rundt og hyler i matbutikken f.eks. Det er ikke vanskelig å oppdra friske barn til å ikke gjøre det. Det er faktisk ikke helt ufarlig. Fort gjort å kræsje med et barn som plutselig kommer løpende rundt en reol. På fly, tog osv så må man jo prøve å avlede barnet. Plutselig gi dem en ny leke du har i veska el.l. Har oppdratt 3 barn. Hatt dem med på fly fra de var babyer. Null problem. Hatt med bøker og små leker. Passet på å være helt rolig selv. Om du stresser og styrer blir de påvirket. Ingen problem å ha dem med på butikk. De visste at de måtte gå rolig nært meg. Anonymkode: c84ac...d18 Barnet jeg skrev om i HI var rundt 6-7 år, i godt humør og tullet med søsteren sin og gikk fullstendig i tullemodus med høy stemme og tullehyling Ts Anonymkode: a5a59...deb 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette! Man må gjøre det man kan. I noen situasjoner kan selvsagt barn blir utålmodige og prøve seg litt ekstra slik som tog og fly. Men da må man forberede seg. Vi har med ipad, noen bøker, klistremerker, tegneblokk med farger og kanskje noen leker som ikke lager lyd eller inneholder 1000 små deler. Vi prøver å avlede når vi ser det begynner å bli litt for mye for barna. Viktig å følge med og ikke koble ut med egen bok eller podcast med øretelefoner i ørene (med mindre barna er rolig). iPad tas frem om vi må av hensyn til andre reisende. Da med øretelefoner til barna eller spill uten lyd. iPad kan brukes mindre utenom disse "nødstilfellene". Oppdragelse bør starte tidlig. Barn kan lære seg å oppføre seg og høre på beskjeder. Men det er for sent å prøve å oppdra første gang når man er på et fly. Dårlig oppførsel må også få konsekvenser. Ellers lærer barna aldri. Tror noen tenker det er mer lettvint for de selv å slippe å mase, kjefte og følge med. Og mener andre skal takle at barna deres er slik i enkelte situasjoner. Anonymkode: 8849c...88c 👏 Anonymkode: a5a59...deb 1
veronica<3 Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli Tråden er ryddet for gjengivelse fra KI. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli Fordi svært mange foreldre ikke setter grenser for ungene sine overhode i dag. Desverre. hilsen mamma som sjokkert observerer andre foreldre og lar meg fascinere over hvor tafatte man faktisk kan bli.. Anonymkode: 3403e...2ad 5
Gliffy Skrevet 26. juli #18 Skrevet 26. juli I går var vi på restaurant og måtte til slutt flytte oss fordi det var så mye støy fra ungene på nabobordet. Jeg mener ikke man skal kjefte på barna eller noe sånt, men kunne ikke de voksne bare minnet de på å bruke innestemme? Barn er jo av en eller annen grunn sånn at de roper i stedet for å snakke, og hvis man ikke sier noe så blir det jo et sabla leven når det er en 3-4 unger rundt et bord. Er enig med ts i at dette er irriterende. I butikken og sånt bryr jeg meg ikke, men på restaurant eller på tog der man sitter i lengre tid blir det jo veldig slitsomt. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli #19 Skrevet 26. juli Jeg har to viltre apekatter, men de har aldri fått lov til å løpe rundt, herje eller bråke på f.eks butikken, offentlig transport eller spisesteder. Det er ikke alltid de hører på sekundet, men jeg gjør jo noe med det. Man ser veldig godt forskjell på de foreldrene som bare lar barna kjøre på som det var et kuslepp, og de som ihvertfall forsøker gjøre noe med saken. Anonymkode: 2c48d...2ee 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #20 Skrevet 26. juli Var på restaurant i går. På bordet ved siden av oss satt ett par med ett barn på ca 1,5 pr i barnestol. Barnet skrek i stolen og var tydelig misfornøyd. Foreldrene satt rolig og pratet og spiste. De forsøkte ikke roe barnet eller løfte det fra stolen. Tydelig at de ikke brydde seg i det hele tatt om øvrige gjester. Anonymkode: 7ffa5...794 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå