Gå til innhold

Trenger hjelp ang sekk!! Hvor stor trenger jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal være 2 mnd i Thailand. Jeg liker å ha med mye, men skal klare å bære den også 

Har aldri kjøpt sekk før og størrelse blir oppgitt i liter

60 L? Kanskje 80L?

finnes også noen sekker med hjul slik at de kan trekkes som en koffert, er de ubeleilige å bære?

Anonymkode: 6859a...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må nok ha 80 om du skal få plass for 2mnd. og liker å ha med litt. Du får nok ingen god sekk med hjul. Dra i butikken og prøv ulike sekker. Viktig at den er god på din rygg og til din kropp. Jeg har en gregory 80l som er supergod. fra xxl

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du kan vaske klær der, så slipper du å drasse på så mye. Skal du reise mye rundt? Ulike aktiviteter?

Anonymkode: 531bc...ded

Skrevet

Aldri større sekk enn 60 l, selv på reise i to mnd. De har vaskemaskiner i Asia…. Jo større sekk, jo mer stapper du i den og tyngre blir den av ting du ikke trenger. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke mer klær for to måneder enn for to uker, fordi du har mulighet til å vaske underveis. Husk at i Thailand er det varmt og du trenger derfor ikke å ha mye varme klær. Det er slitsomt å drasse rundt på tung sekk, og ikke minst mer arbeid å pakke sammen tingene jo flere ting du har med deg.

De siste årene har jeg brukt å pakke dette på lignende turer:

- to korte sommerkjoler

- to lange sommerkjoler som dekker skuldrene. Det er lurt å ha med minst en slik kjole fordi du da har noe passende å ha på deg om du skal innom et tempel e.l.

- en-to shorts og to t-skjorter i ull. Ull puster godt og lukter ikke så mye svette som mye annet. Dette er det jeg pleier å ha på meg de dagene vi reiser langt.

- et sett med lang bukse og bluse i lin. Nytt på min pakkeliste i fjor, men det var veldig behagelig å ha på seg på flyet nedover og ellers når det var litt kjøligere. Dette er også et alternativ å ha på seg om man skal innom tempel/kirke e.l.

- et par sandaler som er gode å gå i

- et par joggesko/lette sko med knyting

- en bikini og badedrakt

- undertøy. Praktisk med en del truser, men du trenger ikke så mange sokker i det klimaet.

- en tynn ullgenser dersom det skulle bli litt kjøligere

- en tynn vindjakke

- toalettsaker 

- lader til mobil

- to drikkeflasker: en på 1 liter og en på 0,5 l

- førstehjelpssaker

- solkrem

- våtservietter og antibac 

- en bok eller to

- et «teppe» til underlag på stranda. Dette får du lett kjøpt der nede for en billig penge så ikke nødvendig å ha med seg herfra

Før brukt jeg en sekk på 45 liter. Den syntes jeg ble litt for liten. I fjor brukte jeg en sekk på 70 liter. I den ble det god plass. Den er kjøpt inn for vinterturer på fjellet, og er derfor stor. Selv om denne ble vel stor, så har den et mye bedre bæresystem enn den på 45 l, så var mer komfortabel. Virker som det står mellom 60 og 80 l for deg, av dem ville jeg uten tvil valgt 60 l. Jeg har ikke erfaring med slike sekker som også har hjul.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en sekk som kan åpnes på «midten», nesten som en bag. Da får du lett tilgang til alt og slipper og pakke ut alt for å finne det du har lagt midt i sekken.

Selv har jeg Osprey Ariel plus 70 l. Veldig fornøyd med denne, men om jeg kun skulle brukt den til reiser i varmere strøk ville jeg nok valgt en litt mindre sekk. Kan også nevne at topplokket på den sekken kan tas av og gjøres om til en liten sekk. Dette er en praktisk funksjon.

Lykke til med pakking og god tur!

Anonymkode: 6f71b...469

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen logikk i å ta med klær for 2 måneder - klær for 2 uker holder er nok. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal være 2 mnd i Thailand. Jeg liker å ha med mye, men skal klare å bære den også 

Anonymkode: 6859a...b98

Anonymkode: 41442...674

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen logikk i å ta med klær for 2 måneder - klær for 2 uker holder er nok. 

Anonymkode: 41442...674

Kan til en viss grad se den, men jeg mener helt ærlig at klær til to uker er mye selv om man skal være bort i 8 uker. Klær kan vaskes og kanskje blir man også fristet til å kjøpe noe nytt.

TS må selvfølgelig ta med så mye klær hun vil, men jeg tror de fleste som har reist en del vil fraråde å ta med for mye klær/utstyr. Siden TS spør om hvor stor sekk hun bør har, antar jeg at hun ikke har reist så mye på slike turer før, for da ville hun visst svaret selv. Det er en typisk nybegynnerfeil å ta med seg for mye klær og annet utstyr, og oppdage at mye blir liggende ubrukt. Eller irritere seg over at sekken blir unødvendig tung og stor (rett og slett upraktisk i en del sammenhenger).

Så er jo hva som er «mye» relativt. En venninne av meg er ekstrem på pakkingen, og reiser på lange turer med sekk på 30 l. Sammenlignet med det blir jo min sekk på 70 l vanvittig stor.

Anonymkode: 6f71b...469

AnonymBruker
Skrevet

Du skal i alle fall ikke ha større enn 60 liter sekk, svært gjerne mindre! I tillegg skal du ha en liten sekk på 20-25 liter-ish som du har alt viktig i.

Selv bruker vi solide trillebager av god kvalitet (kvalitetshjul er viktig), og disse er nok på rundt 80 liter. Dette fordi vi ikke orker å bære masse på ryggen i varmen. 

Men noe slikt som dette er det beste fra begge verdener: https://chillout.no/Osprey-Sojourn-Wheeled-Travel-Pack-60-liter-trillesekk

Ser det er mange (spesielt canadiere og amerikanere av en eller annen grunn) som bruker disse når vi reiser i Asia, og vurderer faktisk en selv.

Følgende er basert på våre egne erfaringer etter mer enn et dusin reiser i Thailand og nabolandene, der vi aldri har vært borte mindre enn seks uker i slengen.

Klesvask får du gjort på nærmest hvert gatehjørne i Thailand, spesielt der det finnes turister og backpackere. De siste årene har det dessuten blitt vanlig med laundromats der du vasker og tørker tøyet ditt selv.

De eneste plaggene vi synes det er viktig å ha med hjemmefra er badetøy, undertøy for en drøy uke og en neve ankelsokker i god bomullskvalitet. Stilige kjoler, T-skjorter og singlets kjøper du der nede for peanuts. Er du mann bør du ha med deg et par gode shorts hjemmefra. Jeans er meningsløst å ha med, reis i en behagelig tynn bomullsbukse. Ha med en tynn genser til flyturer og til kjølige kvelder i nord. Ha med et par gode (jogge)sko. Selv bruker vi sandaler og flipflops hele vinteren der, sko har vi på føttene en gang hver fjortende dag – maks.

I korte trekk: pakk så lite som mulig, gjerne så lite at du nesten synes det er ubehagelig lite (vi sitter til og med og hutrer svært tynnkledd på flybussen i desember...). Absolutt ALT er å få kjøpt underveis til rimelige priser. 🙂

Anonymkode: 7f026...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vær obs på at UD fraråder reiser til grensen mellom Thailand og Kambodsja. 

https://www.vg.no/nyheter/i/63ElXz/ud-fraraader-alle-reiser-til-omraader-naer-grensen-mellom-kambodsja-og-thailand

Anonymkode: 1c8d5...709

Det som foregår i disse tider er fælt for de som lever i disse provinsene – ingen tvil om det. Thailand er STORT, og akkurat disse regionene har egentlig ingen turisme å snakke om, ut over faranger som er med ektefellene sine på familiebesøk.

Ikke noe ordinære turister vil merke noe til, akkurat som uroen som i flere tiår har foregått i de sørlige provinsene Yala og Narathiwat. Denne "glemte" uroen har trolig krevd mer enn 10.000 menneskeliv de siste 25 årene, med angrep, terror og bombeattentater. Ikke akkurat en thailandsk reisemål å trakte etter. Men igjen: der nede er det også langt mellom turistene.

Anonymkode: 7f026...3e3

AnonymBruker
Skrevet

Har tidligere brukt 65l på lange turer, men siste årene har jeg gått over til 45l. 65L blir for mye, for tungt og til slutt bare hater man å drasse rundt på den sekken i varmen. Spesielt hvis man reiser litt rundt. Hvis jeg kun skulle vært på 1-2 steder hadde jeg valgt trillesekk. Men, trillesekk blir aldri like god å bære som en sekk.  Uansett antall liter, kjøp en god sekk som koster litt mer. Ikke billig-sekk. Anbefaler også osprey, ellers Bergans og Hagløfs er gode alternativer. 

Anonymkode: be1fa...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...