Gå til innhold

Familie, leggetid og støy.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Vi bor i en gate med eneboliger. På andre siden av veien bor det en familie som kommer fra Pakistan. Hyggelig folk og alt det der. Våre barn legger seg fra kl 19:15 til 21:00 (litt forskjellig mtp. alder) 

Her kommer det som er litt vanskelig som jeg har lyst til å ta opp med naboen min:

I ukedagene leker ungene ute til både 22:00 og 23:00. Personlig syns jeg dette er sent. Når det endelig har blitt rolig i gata, da kommer far i huset hjem med sin Maxi Taxi. Taxien er diger og da har den ryggelyd. En sånn lyd som piper høyt hvert sekund. Når han kommer hjem må det også romsteres en del biler på gårdplassen deres. Så da er det også flere bilder i sving og lager støy. Jeg legger til at denne taxien kan komme hjem fra skift alt fra 23:00 til 04:30, ukedager som helger.  Vi våkner av lyden til ryggingen fordi vårt soverom er mot gaten. Det samme er rommene til 2 av barna våres. Heldigvis sover de 98% av gangene gjennom støyen. 

En annen ting, her om dagen hadde naboen besøk. Besøket deres var ferdig rundt kl 23:20, da var det en del romstering i gata og unger som fløy hit og dit med god lyd samt høy voksen prat. Besøket brukte ca 20min på å komme seg i bilen. 

De har også en en sånn lekebil man kan sitte på (uten motor) men med knallharde plasthjul som lager god lyd på asfalten i nedoverbakken utenfor husene våres.. 

Er det på sin plass at jeg sier fra at de kan dempe seg til tider? Og at taxien kan få på en bryter slik at ryggelyden kan skrus av? Ser ikke helt vitsen med ryggelyd så sent på kvelden i et eneboligstrøk.. 

Anonymkode: 52a37...661

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg ville først hørt litt rolig med andre naboer om de opplever litt mye støy fra en tid til annen, greit å høre om det er bare dere eller om det er mange som reagerer. 

2. Det går fint an å si ifra etter kl 23, da skal det som regel være "rolig"  - men folk må jo få kjøre/rygge osv. Ryggelyd på biler har jeg aldri hørt at man kan skru av. 

3. Kan dere endre plasseringen av soverom? Dette vil plage dere i lang tid, ikke nødvendigvis med denne familien, men andre ting. Dere må nok gjøre noen tiltak om dette er veldig plagsomt. 

4. Er det noen spesiell grunn til at du trenger å dra inn etnisitet? Altså spiller det noen rolle om de er avlet opp i norge eller om de er fra pakistan eller ukraina liksom? folk bråker uavhengig av hvilken etnisitet.  

Anonymkode: 20f90...625

• Liker 13
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja herregud, detter er virkelig på sin plass at du sier ifra om! Skal jo være stille i et nabolaget etter kl 23. Den pipelyden bare må han jo kunne slå av. Jeg hadde klikka for lenge siden! Men jeg hadde også klart og sagt ifra på en fin måte. Hvisbde ikke hadde skjerpet seg, DA hadde jeg klikke på dem uten et snev av dårlig samvittighet!

Anonymkode: b1ed4...dfc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryggelyd er jo en sikkerhetsfunksjon, så vil anta at den ikke kan slås av (uten å eventuelt koble ut noe slik at den blir helt borte). Det eneste alternativet for å slippe lyden er vel da å spørre om han kan kjøre inn i innkjørselen, i stedet for rygge inn. 

Er det sånn at de andre bilene må flyttes fordi de ikke kommer seg ut når taxien kommer sist, og de kjører ut tidligere enn han? Hvis det er tilfelle er det jo ikke noe å gjøre med det heller. Bråker det virkelig så mye? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja herregud, detter er virkelig på sin plass at du sier ifra om! Skal jo være stille i et nabolaget etter kl 23. Den pipelyden bare må han jo kunne slå av. Jeg hadde klikka for lenge siden! Men jeg hadde også klart og sagt ifra på en fin måte. Hvisbde ikke hadde skjerpet seg, DA hadde jeg klikke på dem uten et snev av dårlig samvittighet!

Anonymkode: b1ed4...dfc

Hvis lyden er standard og ikke kan slås av, hva hjelper det å klikke på dem? Naboen må jo få lov å komme seg hjem fra jobb. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det viktig å presisere at de er pakistanere?

Anonymkode: af7cd...b12

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
nordlending skrev (6 minutter siden):

Ryggelyd er jo en sikkerhetsfunksjon, så vil anta at den ikke kan slås av (uten å eventuelt koble ut noe slik at den blir helt borte). Det eneste alternativet for å slippe lyden er vel da å spørre om han kan kjøre inn i innkjørselen, i stedet for rygge inn. 

Er det sånn at de andre bilene må flyttes fordi de ikke kommer seg ut når taxien kommer sist, og de kjører ut tidligere enn han? Hvis det er tilfelle er det jo ikke noe å gjøre med det heller. Bråker det virkelig så mye? 

Jeg er er helt enig i at ryggelyden er en sikkerhetsfunksjon og skjønner at den trenger å være der. Jeg tenker at det må være mulig å sette på en bryter slik at lyden blir koblet ut. 

Ja til tider er det romsteringer. Sendt i dag også. Kl 23:40. 
Vi sover med vinduer åpne, ja lyden er sjenerende på alle måter, dessverre. 

Skrevet
nordlending skrev (11 minutter siden):

Hvis lyden er standard og ikke kan slås av, hva hjelper det å klikke på dem? Naboen må jo få lov å komme seg hjem fra jobb. 

Vet ikke om lyden er standard. Nei, man kan ikke klikke på dem. De er meget hyggelige. De har andre rutiner enn oss, men jeg undres bare på om det er greit å si fra på en hyggelig måte og ta opp dette med sjenerende lyd «på alle døgnets tider»  :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei. 

Vi bor i en gate med eneboliger. På andre siden av veien bor det en familie som kommer fra Pakistan. Hyggelig folk og alt det der. Våre barn legger seg fra kl 19:15 til 21:00 (litt forskjellig mtp. alder) 

Her kommer det som er litt vanskelig som jeg har lyst til å ta opp med naboen min:

I ukedagene leker ungene ute til både 22:00 og 23:00. Personlig syns jeg dette er sent. Når det endelig har blitt rolig i gata, da kommer far i huset hjem med sin Maxi Taxi. Taxien er diger og da har den ryggelyd. En sånn lyd som piper høyt hvert sekund. Når han kommer hjem må det også romsteres en del biler på gårdplassen deres. Så da er det også flere bilder i sving og lager støy. Jeg legger til at denne taxien kan komme hjem fra skift alt fra 23:00 til 04:30, ukedager som helger.  Vi våkner av lyden til ryggingen fordi vårt soverom er mot gaten. Det samme er rommene til 2 av barna våres. Heldigvis sover de 98% av gangene gjennom støyen. 

En annen ting, her om dagen hadde naboen besøk. Besøket deres var ferdig rundt kl 23:20, da var det en del romstering i gata og unger som fløy hit og dit med god lyd samt høy voksen prat. Besøket brukte ca 20min på å komme seg i bilen. 

De har også en en sånn lekebil man kan sitte på (uten motor) men med knallharde plasthjul som lager god lyd på asfalten i nedoverbakken utenfor husene våres.. 

Er det på sin plass at jeg sier fra at de kan dempe seg til tider? Og at taxien kan få på en bryter slik at ryggelyden kan skrus av? Ser ikke helt vitsen med ryggelyd så sent på kvelden i et eneboligstrøk.. 

Anonymkode: 52a37...661

Leste nylig noe om at barn 7nder 15. år skulle være innendørs hos foreldrene etter klokken 22. 

Når dere bor i hvert deres hus, på hver deres side av gaten, så lukke du vinduene og lar dem leve sitt liv, mens du lever ditt liv. 

Anonymkode: 324c3...ba4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pappa til 3. skrev (8 minutter siden):

Jeg er er helt enig i at ryggelyden er en sikkerhetsfunksjon og skjønner at den trenger å være der. Jeg tenker at det må være mulig å sette på en bryter slik at lyden blir koblet ut. 

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2017/juni/akustiske-varslingssystemer-til-kjoretoy-avas-endringsbestemmelser/id2569052/

Her kan du lese om kravet om ryggelyd, det er unntak som pausefunksjon eller at bilen har ryggealarm. Om naboen din har dette, er noe annet... 

Anonymkode: 20f90...625

• Liker 1
Skrevet

Ryggelyder er ikke meningen man skal kunne slå av selvsagt. 

Ser ingen grunn til å si fra om noe uten å gå tapende ut av det i gatedynamikken. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leste nylig noe om at barn 7nder 15. år skulle være innendørs hos foreldrene etter klokken 22. 

Det gjelder utendørs i offentlige rom. Hjemme utenfor huset er ikke det loven er der for. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er det viktig å presisere at de er pakistanere?

Anonymkode: af7cd...b12

Fordi avvikende oppførsel som regel oppstår i to scenarier: personen mangler evner til å innrette seg (altså er de idioter/tilbakestående) eller kulturforskjeller. Det krever selvfølgelig forskjellige tiltak.

Hvis de er idioter så ringer man politiet, fordi sånne går det ikke an å prate med. Hvis det er kulturforskjeller så gir man 1(!) forsøk på å forklare situasjonen. Hvis man opplever noe forbedring, så kan man følge opp med litt mer kontakt og flere tilbakemeldinger. Hvis man ikke opplever endring så er myndighetene neste stopp.

Anonymkode: 33df3...9bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sommer og barn er gjerne våkne lenger! (Desverre for noen) 

hvorfor trenger du å presisere etnsitet? 

naboene mine er helt norske, de «klagde» på normal støy fra hagen vår i 8-9 en lørdag morgen nå i ferien. Tenåringsdatteren hennes hadde blitt vekt, og hun ville sove lenge… sa vi skulle prøve å være stille frem til iallefall 10 fremover. Gjett hvem sine barn det er som leker ute med vannspreder, hageslange, fotball osv frem til midnatt… å holder oss våken på kvelden😂

Anonymkode: e01c0...1bf

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulighet å slå av ryggesensor på vår bil. Dessverre, fordi den er hinsides irriterende. Jeg har prøvd!

Anonymkode: 07490...852

AnonymBruker
Skrevet

Han må selvfølgelig kunne kjøre hjem fra jobb og parkere bilen, de har selvfølgelig lov til å flytte bilene på gårdsplassen og sengetid til barna har du ikke noe med. Ja, selvfølgelig kan de leke ute med en lekebil kl 22-23, det er ikke stilletid eller noen verdens ting. Ikke er det utilbørlig larm heller, det er til og med lov i kirketiden, Gud forby.

Du er en prippen rasistisk nabo som enten må skaffe deg ørepropper, lukke vinduet, bytte så du ikke har soverom ut mot gaten eller flytte langt ut på landet. Dette er helt normale lyder i et boligstrøk som du selvfølgelig ikke kan klage på.

Nei, nabolaget er ikke stille kl 19 fordi barna dine skal sove. Det er helt urimelig å forvente det, særlig midt i en hetebølge midt i sommerferien. 

Anonymkode: e0557...df7

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som venninna mi, som prøvde å nekte avisbudet å kjøre moped...

Anonymkode: 2d455...525

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man må tåle såppass når man bor i et nabolag. Man kan jo ikke forvente at alle skal tilpasse seg dere og deres barn. Om man ikke tåler at naboene lever egne liv så må man flytte til «der ingen skulle tru at nokon kunne bu». 

Anonymkode: 69482...b85

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når dere bor i hvert deres hus, på hver deres side av gaten, så lukke du vinduene og lar dem leve sitt liv, mens du lever ditt liv. 

Nei det er ikke riktig, men de skal ikke være unødvendig ute i sentrum f.eks. 

Anonymkode: de6a1...61b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg leser deg rett så er dette mer irritasjon, enn et reellt problem.

Barna dine legger seg tidligere -men de sover jo gjennom dette.

En natt innimellom kommer han hjem senere enn midnatt, når dere sover - da våkner dere av pipelyd. Men bor man tett på andre, og sover med vinduet oppe, så vil jo det skje innimellom. I russetiden er det ikke en eneste natt vi ikke våkner her vi bor, og det er også en og annen sirene gjennom natta. Og avisbudet i 3-4 tiden, han høres.. 

Anonymkode: e8152...23c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er normalt lydkivå når man bor tett på andre. Ingen kan forvente ro fra 1900, bedre å venne barna til å sove med litt bakgrunnsstøy. Og at naboen kommer seg til og fra jobb er nødvendig støy, på lik linje med snøfres og søppeltømming.

Anonymkode: 79991...100

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...